1.1.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Volkswagen pisti viisi sylinteriä V-muotoon Teksti Benjamin Helander Kuva Volkswagen Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Tervetuloa Moottorin uuden viikoittaisen juttusarjan pariin! Volkswagen on tullut luoneeksi monia modernin ajan omituisimpia ja samalla kaikkien aikojen erikoisimpia mäntämoottoriratkaisuja, ja vielä kaiken lisäksi tuonut niitä tuotantoon. Ajat ovat kuitenkin kovasti muuttuneet niistä 1990- ja 2000-lukujen päivistä, jolloin Volkswagenilla oli halua ja ennen kaikkea resursseja järjestää näitä ilotulituksia. Erikokoisten W-moottoreiden poistuttua yksi toisensa jälkeen taka-alalle, on nyt tullut aika myös VR-moottorin siirtyä syrjään.VR6 ajeli taivaanrantaan tämännäköisissä autoissa 3,6-litraisena ahtamattomana FSI:nä 33 tuotantovuoden jälkeen. Volkswagen on ilmoittanut valmistaneensa kaikkien aikojen viimeisen VR6-moottorinsa 12. joulukuuta 2024. Tämän johdosta pääsemmekin uuden juttusarjan ihka ensimmäisessä osassa muistelemaan sitä kertaa kun Volkswagen lanseerasi VR6:n sekä sen vielä erikoisemman pikkusiskon, VR5:n, periaatteessa viisisylinterisen V-moottorin. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyKirjaimellisesti V- ja rivimoottorin yhdistelmäPohjustukseksi on hyvä käydä läpi, mistä VR-moottorissa olikaan teknisessä mielessä kyse. Sen ymmärtäminen ei ole vaikeaa, kunhan vain tietää mistä rivi- ja V-moottoreissa on kyse. VR-moottorissa on siis yksi sylinterilohko ja yksi sylinterikansi aivan kuten rivimoottorissa (saksaksi Reihenmotor). Kampiakselista katsoen männät ovat kuitenkin kapeassa, 15 asteen V-kulmassa. VR-moottorissa sylintereitä saadaan siis pakattua verrattain tiiviisti, kun niiden päät ovat ikään kuin lomittain samassa, leveässä sylinterinkannessa.Volkswagenin vastalakkautettu VR6 lanseerattiin vuonna 1991 silloisessa Passatissa. Iskutilavuutta tuolla alkuperäisellä VR6-yksiköllä oli 2,8 litraa, mutta viimeisin ratkaisu oli merkittävästi suurempi, 3,6-litrainen. Välissä nähtiin myös 3,2-litrainen versio asennettuna hyvin harvinaiseksi ja ainutlaatuiseksi jätettyyn New Beetle RSi:hin. Passatin ja New Beetlen ohella muita VR6:n aikoinaan keulalle saaneita automalleja ovat olleet ainakin Volkswagenit Corrado, Golf R32, Sharan, Phaeton ja Touareg. Yhteistyön kautta VR6 on päätynyt myös Porsche Cayenneen sekä Ford Galaxyyn. Jälkimmäinen sai moottorin oltuaan Volkswagen Sharanin ja Seat Alhambran sisarmalli. Näin pitkälle päästiin mainitsematta yhtään logonvaihtotapausta.Volkswagen vei moottorihurjastelunsa tunnetusti vielä VR-moottoriakin pidemmälle. Mikä on enemmän kuin VR-moottori, on tietenkin kaksi VR-moottoria samalla kampiakselilla. Tämän hankkeen tuotos, niin kutsuttu W-moottori, oli tuotannossa viimeksi Bentleyllä W12-muodossa, ja Bugattilla peräti W16-muodossa. Mutta sitten se VR5Moni on varmasti miettinyt, miksei parittomien sylinterilukujen V-moottoreita ole autoissa, ja tullut hyvin nopeasti siihen tulokseen, että sellainenhan olisi epätasapainoinen. Autoissa kyllä nähdään rivikolmosia ja riviviitosia, mutta V-muodossa vain parillisia, kuten V6:sia ja V8:eja. Siksi Volkswagenin VR5 eli markkinointinimeltään V5 oli tuotantoautoissa kerrassaan ainutlaatuinen tapaus. Tämäkin erikoinen hanke oli luonnollisesti Ferdinand Porschen tyttärenpojan Ferdinand Piëchin suuren myötävaikutuksen tulos. Monien mielestä Piëchin pääjohtaja-aika oli Volkswagenin historian tähän saakka mielenkiintoisin ajanjakso.VR5 oli johdettu suoraan alkuperäisestä VR6:sta. Se tehtiin kaikessa yksinkertaisuudessaan poistamalla VR6:sta yksi sylinteri, jolloin toiselle "puolelle" jäi kaksi sylinteriä, ja toisella oli edelleen kolme sylinteriä. Moottorin iskutilavuudeksi tuli näin luonnollisesti 2,3 litraa, ja kaikki perusspeksit, mukaan lukien 15 asteen V-kulma, iskun pituus ja puristussuhde olivat samat kuin vastaavassa VR6:ssa. V5:n ohella VR5 voidaan mieltää myös ikään kuin tiiviimmin pakatuksi rivi-5:ksi. Tämän johdosta VR5:n sytytysjärjestys on sama kuin tyypillisessä rivi-5:ssä, 1-2-4-5-3. Koska VR5:ssä oli eri määrä mäntiä eri puolilla kampakselia, epätasapaino korjattiin tasapainotusakselilla sekä kaksoismassavauhtipyörällä. Tuloksena oli aivan riittävän tasakäyntinen moottori. Kokoonsa nähden VR5 oli erittäin kompakti, ja Volkswagen olikin valmis kokeilemaan sitä vuonna 1997 debytoineessa Golf IV:ssä. Tuo vuosina 1997 - 2000 tuotannossa ollut alkuperäinen formaatti tuotti 150 hevosvoimaa ja 209 newtonmetriä. Vuodelle 2000 moottoria päivitettiin hiukan muun muassa uudella Boschin moottorinohjausyksiköllä, jolloin tehot nousivat 170 hevosvoimaan ja huippuvääntö 220 newtonmetriin. Tämäkin seesteinen Seat kätkee sisäänsä yhden erikoisimmista polttomoottoreista koskaan. Volkswagen valmisti VR5:tä lopulta yhdeksän vuoden ajan, ennen kuin uuden sukupolven nelisylinteriset, ahdetut bensiinimoottorit yksinkertaisesti syrjäyttivät sen. Vuosina 1997 - 2006 VR5 löysi tiensä muihinkin Volkkareihin kuin Golfiin, nimittäin Borasta New Beetlen kautta Passatiin. Myös Seat sai oman VR5-moottorinsa, kun sellainen asennettiin kakkossukupolven Toledoon, Golfin tekniseen sukulaismalliin. Lähteet: Volkswagen, Motor1, Carbuzz Se kerta kun ”Se kerta kun” on Moottorin verkkosivujen uusi viikoittain ilmestyvä juttusarja, joka keskittyy niihin kertoihin, kun autonvalmistajat ovat tavalla tai toisella poikenneet normaalista. Sarjassa tullaan seikkailemaan automaailman keksintöjen, innovaatioiden ja toisaalta umpikujien maailmassa vuosien ja vuosikymmenten varrelta. Sarjan edetessä saa hämmästyä, mitä kaikkea jännittävää meidän kaikkien tuntemat autonvalmistajat ovatkaan tulleet luoneiksi, ja miten monet nykyisin yleiset innovaatiot ovat syntyneet, silloin edellä aikaansa. Lue lisää Kaikki artikkelit 16.1.2025 Käyttötesti Käyttötesti: Volkswagen Tiguanin akkuongelmaan saatiin softapäivitys 14.1.2025 Uutinen Volkswagen Suomessa 75 vuotta: juhlamallisto ihan meitä varten 6.1.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Volkswagen Golf GTI V5-moottorilla 20.12.2024 Uutinen Volkswagenin ID.-täyssähköautot ylittivät 10000 auton rajan Suomessa 19.12.2024 Käyttötesti Käyttötesti: Volkswagen Tiguanin akku purkautui yllättäen 8.12.2024 Koeajo Koeajo: Volkswagen Passat eHybrid – piuhasta pitkälle 5.12.2024 Käyttötesti Käyttötesti: navigaattori vie, Volkswagen Tiguan -lataushybridi vikisee 4.12.2024 Yleinen Vuoden viimeinen Euro NCAP – iso joukko uutuusmalleja syynissä 21.11.2024 Käyttötesti Käyttötesti: Volkswagen Tiguan -lataushybridi lupaa pitkiä sähköisiä ajomatkoja Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 20.1.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: 674 000 kilometriä ajettu Saab 9-5 II vm. 2010 18.1.2025 Lentokoneet Finnairin kuukausi sitten vastaanottama tuorein Airbus A350 on tuotekehityksen myötä jopa viisi tonnia alkuperäisiä yksilöitä kevyempi 19.1.2025 Ajoneuvot Renault Rafale tarjoilee lippulaivan tyyliä ja ominaisuuksia alkaen 41 390 eurolla 20.1.2025 Matkailu Kovaa valuuttaa maailmalla – Suomen passi 19.1.2025 Ajatuksia autoista Ajatuksia autoista: onko siihen viereiseen parkkiruutuun pakko änkeä? 18.1.2025 Lentokoneet Finnairin kuukausi sitten vastaanottama tuorein Airbus A350 on tuotekehityksen myötä jopa viisi tonnia alkuperäisiä yksilöitä kevyempi 15.1.2025 Autoilu Tässä maakunnassa ajetaan tilastojen mukaan kaikista iäkkäimmillä autoilla 14.1.2025 Uutinen Mitä tehdä, jos autossa on jäljellä enemmän velkaa kuin arvoa? 14.1.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: syy käytetyn Mercedes-Benz S124:n kiemurteluun ja kolinaan löytyi 18.1.2025 Koeajo Koeajo: DFSK E5 – saisiko olla sikahalpa 7-paikkainen lataushybridi? 3.1.2025 Autoilu Näin paljon bensiinin hinta nousee – koskee liki 1,8 miljoonan auton käyttökuluja 18.1.2025 Lentokoneet Finnairin kuukausi sitten vastaanottama tuorein Airbus A350 on tuotekehityksen myötä jopa viisi tonnia alkuperäisiä yksilöitä kevyempi 7.1.2025 Uutinen Vakuutusyhtiö ei korvannut peurakolaria – auton vauriot johtuivat peuran väistämisestä eikä törmäyksestä peuraan 8.1.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Peugeot teki luksussedanin keskelle poikittain sijoitetulla diesel-V12:lla 6.1.2025 Käytetyt autot Fiatiin oli tehty jakopääremontti juuri ennen kauppoja – auton vesipumppu petti silti, autoliike alkoi syyttää auton ostajaa