5.3.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Volkswagen teki dieselautojen nopeusennätyksen LT-pakettiauton moottorilla Teksti Benjamin Helander Kuva Volkswagen Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä ARVW:n tarkoitus oli tutkia ja testata aerodynamiikan merkitystä suurilla nopeuksilla eli varsinainen nopeusennätys oli kiva lisä. Alkuperäinen Volkswagenin iso LT-pakettiauto näki päivänvalon vuonna 1975. Tämä LT eli Lasten-Transporter oli tarkoitettu varsinaisen Transporterin yläpuolelle, joka oli tuossa vaiheessa hurmannut jo toista sukupolvea ja miltei 30 vuotta.Nimensä ja ulkoisen olemuksensa mukaisesti LT-Volkkari oli tarkoitettu hieman suurempien ja painavampien lastien kuljettamiseen, silkaksi hyötyajoneuvoksi. Sen puoleen ei olisi välttämättä otaksunut, että LT-Volkkariin vuodelle 1978 suunniteltu uusi dieselmoottori tulisi tekemään historiaa sekä premiumtason henkilöautossa että nopeusennätysautossa. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyAerodynamic Research Volks WagenNoista englantia ja saksaa sekoittavista sanoista on ARVW:n nimi koostettu. Auto syntyi - kuten moni muukin taloudellisuutta tutkinut projekti - vuonna 1973 puhjenneen öljykriisin seurauksena. Volkswagen päätti tuolloin panostaa autojensa polttoainetalouteen aerodynamiikan keinoin, ja siitä äärimmäisenä osoituksena luotiin vuonna 1980 esitelty ARVW-konseptiauto. ARVW oli aerodynaamisin auto, jonka Volkswagen oli tuohon mennessä valmistanut, ja vielä mitä, se on sitä edelleen 45 vuoden jälkeenkin. Hanki rajaton lukuoikeus Haluatko jatkaa lukemista? Autoliiton jäsenenä saat rajattoman pääsyn kaikkiin Moottori+ -sisältöihin. Liity jäseneksi Kirjaudu sisään Jäsenenä saat nämä edut ja paljon muuta Moottori Moottori+ -sisältöjen lukuoikeus ja painettu lehti 9 kertaa vuodessa. Tiepalvelu Autoliiton Tiepalvelu turvaa Plus- ja Premium-jäsenten matkan Suomessa ja ulkomailla. Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 17.3.2025 Uutinen Tiettävästi Suomen ainoiden Rivian R1T -sähköautojen omistaja Aapo Huovila: ”Paras käyttöauto, mikä minulla on koskaan ollut” 18.3.2025 Uutinen Mitä Toyota Gazoo Racingilla on vedetty? Luvassa isoja takasiipiä ja keskimoottorinen GR Yaris 19.3.2025 Koeajo Koeajo: Volkswagen Golf R – jäähyväiset teho-Golfille 17.3.2025 Koeajo Koeajo: Xpeng G9 – onko tässä markkinoiden paras kiinalaisauto? 18.3.2025 Koeajo Koeajo: BYD Sealion 7 – laatu vakuuttaa, mutta karkaako hinta? 11.3.2025 Autoilu Nakkaatko renkaat ulkovarastoon säilytykseen? Se saattaa pilata kumit ennätysajassa 17.3.2025 Uutinen Tiettävästi Suomen ainoiden Rivian R1T -sähköautojen omistaja Aapo Huovila: ”Paras käyttöauto, mikä minulla on koskaan ollut” 13.3.2025 Käyttötesti Käyttötesti: Volkswagen Tiguanille saa taas varata korjaamoajan, kun matka oli katketa tehojen katoamiseen 14.3.2025 Sähköautot Koeistuttu: Toyota Urban Cruiser on susi lampaan vaatteissa, tai siis Suzuki Toyotan vaatteissa 14.3.2025 Ajoneuvot Saisiko olla maailman nopeimmin kiihtyvä tuotantoauto? Tässä on Porsche Taycan Turbo GT 5.3.2025 Autoilun hinta Tonnin pommit ovat nyt kolmen tonnin pommeja – mihin katosivat halvimmat autot? 11.3.2025 Autoilu Nakkaatko renkaat ulkovarastoon säilytykseen? Se saattaa pilata kumit ennätysajassa 19.2.2025 Kuluttajat Fordin Ecoboost-moottorien jakopääongelmat puhuttavat – Ford on Briteissä myöntänyt massiivisen virheen, Suomessa ei 25.2.2025 Uutinen Autosta rikkoutui takalasi – asiakkaan ostama lasivakuutus ei korvannutkaan 6.3.2025 Autoilu Täytyykö peltoautokin liikennevakuuttaa? – Näin vastaa asiantuntija