26.2.2020 Pääkirjoitus: Puolimatka haastaa tavoitteet Teksti Eila Parviainen Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Liikenneturvallisuuden nollavisio on hyvä tavoite ja kelpaa edelleen liikenneturvallisuusstrategian ohjenuoraksi. Kun liikenneturvallisuuden nollavisio ensimmäisen kerran Suomessa lanseerattiin, se kyseenalaistettiin vahvasti. Nyt, kun olemme ajallisesti puolessa välissä matkalla kohti tavoitteen vuotta 2030, on hyvä hetki tehdä väliarvio tähänastisesta onnistumisesta.Tavoitteen mukaan tänä vuonna saisi kuolla tieliikenteessä enintään 136 ihmistä. Vaikka vuosi on vasta alussa, on jo nähtävissä, että tuota tavoitetta ei saavuteta.Viime vuonna tieliikenteessä kuoli ennakkotietojen mukaan 204. Kehitys vuodesta 2010 on ollut oikeansuuntaista, mutta liian hidasta. Onko tavoite siis utopistinen?Moottorissa 3/2020 haastateltu liikenneturvallisuustutkimuksen ammattilainen Tapio Koisaari on vahvasti sitä mieltä, että ainakin tämän vuoden välitavoite olisi ollut saavutettavissa. Se vain olisi vaatinut tekoja, joita ei ole tehty. Koisaaren lista on yksinkertainen: ajosuunnat olisi pitänyt erotella koko päätieverkolla, ajoneuvokantaa olisi pitänyt uudistaa nopeammin ja riskikuljettajiksi päätyviä pitäisi tukea ennaltaehkäisevästi jo nuorena.Yksinkertaista, mutta silti vaikeaa. Vaikeaksi yksinkertaiset asiat muuttuvat, kun ryhdytään puhumaan rahasta tai kun pitäisi oikeasti tehdä asioita. Edes liikenneturvallisuussuunnitelmaa ei saatu päivitettyä, eikä liikenneturvallisuus ole moneen vuoteen näytellyt merkittävää roolia poliittisessa keskustelussa, saati rahanjaossa.Kevät lupaa kuitenkin uutta potkua tämänkin tavoitteen työstämiseen: liikenneturvallisuusstrategian valmistelu on alkamassa. Työ on nyt tehtävä riittävän laaja-alaisesti yli perinteisen liikenneturvallisuustyön raja-aitojen. Mukaan tarvitaan ymmärrystä ajoneuvotekniikasta, liikennejärjestelmästä, yhteiskunnasta ja erityisesti ihmisestä. Liian suuri osa liikennekuolemista aiheutuu tällä hetkellä kuljettajan henkisten rahkeiden pettämisestä.Nollavisio on hyvä tavoite ja kelpaa edelleen liikenneturvallisuusstrategian ohjenuoraksi. Parhaimmillaan nollavisio kannustaa yhteiskunnan eri toimijoita hakemaan yhdessä toimivia ja hyväksyttäviä keinoja turvallisempaan liikenteeseen.Puolimatkassa siis ollaan, mutta loppumatka onkin se vaativin etappi. Jotta tieto liikenneturvallisuuden karikoista johtaisi turvallisuutta parantaviin tekoihin, tarvitaan sideaineeksi tahtoa. Toivottavasti liikenneturvallisuusstrategian laatijat ja aikanaan sitä toteuttavat tahot tahtovat tarpeeksi. Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 12.5.2025 Lentokoneet Dubai International, maailman vilkkain kansainvälinen lentoasema, tullaan lakkauttamaan - tilalle jopa viisi kertaa suurempi korvaaja 12.5.2025 Kuluttajat Lähes 13-vuotiaan Mersun maalipinta irtosi – myyjä tarjosi 300 euroa, ostaja vaati lähes kymppitonnin hintaista uudelleenmaalausta 12.5.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Jeep Grand Cherokee SRT Trackhawk - 710 hevosvoiman järkiostos 12.5.2025 Uutinen Suomen ainoan Cadillac Lyriq -automallin omistaja: ”Cadillac pelasti minut syövän kauheudelta” 13.5.2025 Ajoneuvot Tämän kojelautakuvan myötä on selvää, että Toyota RAV4:n uutta sukupolvea tarvitsee odottaa enää ensi viikkoon 10.5.2025 Uutinen Erikoinen takaisinkutsu: Volkswagen ID. Buzz myyntikiellossa USA:ssa liian leveiden istuinten takia 9.5.2025 Kuluttajat Pohjoisessa asuva Petteri on taistellut jo kolmessa uudessa autossa 12 voltin akkuongelmien kanssa – ”Takuu on lähinnä vitsi näissä” 6.5.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: taloudellisuuskisa osoitti, että käytetty Toyota Prius on edelleen voimissaan 12.5.2025 Lentokoneet Dubai International, maailman vilkkain kansainvälinen lentoasema, tullaan lakkauttamaan - tilalle jopa viisi kertaa suurempi korvaaja 10.5.2025 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: Iveco Massif 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 13.4.2025 Lentokoneet Kiinalaisyhtiö Juneyao Air, jolla on kaksi reittiä Helsinki-Vantaalle, kieltäytyy vastaanottamasta Boeingilta uutta laajarunkokonetta tullien takia 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 10.5.2025 Uutinen Erikoinen takaisinkutsu: Volkswagen ID. Buzz myyntikiellossa USA:ssa liian leveiden istuinten takia 9.5.2025 Kuluttajat Pohjoisessa asuva Petteri on taistellut jo kolmessa uudessa autossa 12 voltin akkuongelmien kanssa – ”Takuu on lähinnä vitsi näissä”