4.5.2017 Pääkirjoitus: Raha ratkaisee sähköautoistumisen Teksti Eila Parviainen Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Kohtuutonta taloudellista riskiä esimerkiksi omistusauton arvonmenetyksen muodossa kuluttajalle ei saa sälyttää. Päästöjen, eritoten hiilidioksidipäästöjen vähentäminen, on tavoite, joka mullistaa yhteiskuntaa ja energia-alan perusteita.Taannoinen kohu muunnelluista päästöarvoista johti polttomoottoriautot suurennuslasin alle monissa suurkaupungeissa. Yhä useampi autovalmistaja myös panostaa sähköön.Useimpien autovalmistajien osalta todellinen syy sähköauton kehittämiseen löytyy Euroopan Unionin asettamista päästötavoitteista. Valmistajan koko vuosituotanto on mittarina, kun lasketaan kunkin valmistajan tuottamien autojen keskimääräinen hiilidioksidipäästö. Nollapäästöiseksi laskettava sähköauto antaa mukavasti tilaa valmistaa suurempipäästöisiäkin malleja. Keppi – tai porkkana näkökulmasta riippuen – on sakkomaksu, joka lankeaa maksettavaksi, jos valmistajan tuottamien autojen keskipäästöt ylittävät sallitun rajan.Tavoitteet kiristyvät. Vuoden 2020 jälkeen valmistajan autojen keskipäästö saa olla vain 95 grammaa hiilidioksidia kilometrillä. Bensiinimoottorille se tarkoittaa 4,1 litran keskikulutusta sadalla kilometrillä ja dieselille 3,6 litran. Koko mallisto ei tähän tule parissa vuodessa yltämään, joten valmistajan näkökulmasta sähköautolle on paikkansa.Suomen tavoite on 250 000 sähkö-, vety- tai ladattavaa hybridiautoa vuoteen 2030 mennessä. Meilläkin tavoitteen takana on hiilidioksidipäästöjen vähennys. Tavoite on uljas, mutta kalliisti toteutettavissa.Sähköautoilun edelläkävijämaa Norjan esimerkistä on syytä ottaa oppia. Norjassa viime vuonna tehdyn käyttäjätutkimuksen mukaan käyttökustannukset ja ostohinta ovat tärkein syy valita sähköauto. Ympäristösyyt tulivat kakkosena, mutta kaukana perässä.Meillä uusi auto on kallis hankinta. Norjassa täyssähköauto Nissan Leaf ja yksilitraisella bensiinimoottorilla varustettu viisiovinen Ford Fiesta maksavat saman verran. Suomessa Leafin hinnalla saa kaksi Fiestaa ja rahaakin jää vielä liki 5 000 euroa käteen.Norjassa täyssähköautosta ei makseta lainkaan autoveroa eikä arvonlisäveroa ja vuotuinen ajoneuvovero on huomattavasti halvempi kuin polttomoottoriautoilla. Sähköautoilijoiden ei tarvitse maksaa tietulleja eikä lauttamaksuja, kaupunkien keskustoissa on sähköautoille varattuja ilmaisia pysäköintialueita, bussikaistat ovat heidän käytössään. Sähköautojen rekisteröinnit ovat lähteneet jyrkkään nousuun viime vuosina. Muutos on ollut hidas, sillä sähköautoilua on Norjassa tuettu jo 1990-luvulta.Nyt sähköautoja on kaupunkien keskustoissa niin paljon, että ilmaiset pysäköintipaikat täyttyvät ja bussikaistoilla on ruuhkaa. Kuluttajat miettivät nyt, kuinka pitkään sähköautoille myönnetään erilaisia helpotuksia. Paljonko sähköautoilu tulevaisuudessa maksaa?Suomessakin tarvitaan tukitoimia, jos sähköautokantaa aiotaan kasvattaa tavoitellusti. Lisäksi tarvitaan latauspisteiden verkosto, kotilatausmahdollisuudet sekä sähkönjakeluverkon ja saatavuuden vahvistaminen niin, että sähkön kysynnän joustoihin pystytään vastaamaan. Kaikki on saavutettavissa, mutta se maksaa.Matkalla sähköiseen autoilun tulevaisuuteen nykyautokantaan soveltuvat biopolttoaineet auttavat ratkomaan perimmäistä tavoitetta päästöjen vähentämisestä. Ne myös tasoittavat yksittäisten kuluttajien tietä uudenlaisiin autoihin. Auto on suomalaiselle kotitaloudelle asunnon jälkeen toiseksi kallein hankinta. Omaan autoon sitoutunutta pääomaa on voitava vaalia viisaasti ja pitkällä tähtäimellä. Tämä edellyttää yhteiskunnalta pitkäjänteistä ohjausta.Poliittista poukkoilua ei voida sallia. Ohjaustoimista päättävien velvollisuus on valmistella verotuksesta ja tukitoimista kokonaisuus, joka antaa nykyisille autonomistajille tukevan pohjan oman liikkumisen suunnitteluun. Kohtuutonta taloudellista riskiä esimerkiksi omistusauton arvonmenetyksen muodossa kuluttajalle ei saa sälyttää. Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 13.5.2025 Ajoneuvot Tämän kojelautakuvan myötä on selvää, että Toyota RAV4:n uutta sukupolvea tarvitsee odottaa enää ensi viikkoon 12.5.2025 Lentokoneet Dubai International, maailman vilkkain kansainvälinen lentoasema, tullaan lakkauttamaan - tilalle jopa viisi kertaa suurempi korvaaja 12.5.2025 Kuluttajat Lähes 13-vuotiaan Mersun maalipinta irtosi – myyjä tarjosi 300 euroa, ostaja vaati lähes kymppitonnin hintaista uudelleenmaalausta 12.5.2025 Uutinen Suomen ainoan Cadillac Lyriq -automallin omistaja: ”Cadillac pelasti minut syövän kauheudelta” 14.5.2025 Autoilun hinta Kuluvertailu: vanhan diesel-Volvon vaihto uudempaan – sotaratsusta sähköön? 10.5.2025 Uutinen Erikoinen takaisinkutsu: Volkswagen ID. Buzz myyntikiellossa USA:ssa liian leveiden istuinten takia 9.5.2025 Kuluttajat Pohjoisessa asuva Petteri on taistellut jo kolmessa uudessa autossa 12 voltin akkuongelmien kanssa – ”Takuu on lähinnä vitsi näissä” 12.5.2025 Lentokoneet Dubai International, maailman vilkkain kansainvälinen lentoasema, tullaan lakkauttamaan - tilalle jopa viisi kertaa suurempi korvaaja 13.5.2025 Ajoneuvot Tämän kojelautakuvan myötä on selvää, että Toyota RAV4:n uutta sukupolvea tarvitsee odottaa enää ensi viikkoon 12.5.2025 Kuluttajat Lähes 13-vuotiaan Mersun maalipinta irtosi – myyjä tarjosi 300 euroa, ostaja vaati lähes kymppitonnin hintaista uudelleenmaalausta 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 10.5.2025 Uutinen Erikoinen takaisinkutsu: Volkswagen ID. Buzz myyntikiellossa USA:ssa liian leveiden istuinten takia 13.4.2025 Lentokoneet Kiinalaisyhtiö Juneyao Air, jolla on kaksi reittiä Helsinki-Vantaalle, kieltäytyy vastaanottamasta Boeingilta uutta laajarunkokonetta tullien takia 9.5.2025 Kuluttajat Pohjoisessa asuva Petteri on taistellut jo kolmessa uudessa autossa 12 voltin akkuongelmien kanssa – ”Takuu on lähinnä vitsi näissä”