5.7.2023 Pääkirjoitus: Vesiuraa ei valloiteta kitkoilla Teksti Eila Parviainen Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Edes kuiva keli ei pelasta kuluneen kitkarenkaan kesäkäyttöisyyttä. Kuivan kelin ajossa kitkarengas antaa ensin harhauttavan kuvan toimivuudestaan. Testiryhmämme heittäytyi tällä kertaa tiukan budjettikysymyksen ääreen: euroistaan tarkka autoilija ajaisi mielellään kuluneet kitkarenkaat loppuun kesäkeleillä. Testi kuitenkin osoittaa vakavan vaaran. Laillisesti sallittu ei tässä tapauksessa ole lainkaan järkevä valinta.Jokainen meistä joutuu joskus ajamaan rankassa vesikelissä. Jos alla on talven jäljiltä elämänsä ehtoota elävät kitkarenkaat, on viisainta etsiä lähin levähdyspaikka ja vaikkapa ladata kuljettajalle lisää virtaa loppumatkan ajoon pienillä taukotorkuilla. Sateen täyttämien ajourien valloitus kitkoilla ei nimittäin ole lainkaan hyvä ajatus.Mittauksissamme uusi kesärengas pysäytti auton satasen nopeudesta 40 metrin matkalla, mutta kuluneilla kitkoilla auto jatkoi tässä vaiheessa vielä matkaa peräti 74 km/h -nopeudella! Kitkarenkaiden vauhti pysähtyi lopulta vasta 70 metrin jarrutuksen jälkeen. Ero on pelottava, jos edessä on este.Yhtä puistattavaa katsottavaa on testimme vesiliirtokoe. Kuluneella kesärenkaalla vesiliirto alkaa varoittamatta jo alle 60 km/h -nopeudessa. Uusi kesärengas selviytyy selvästi paremmin. Vesiliirto alkaa vasta 80 km/h -nopeudessa.Tulos antaa varoittavan viestin. Uraisilla ja kuluneilla teillämme ajatus kuluneen kitkarenkaan loppuun ajamisesta kesäkelissä on todella vaarallinen.Edes kuiva keli ei pelasta kuluneen kitkarenkaan kesäkäyttöisyyttä. Kuivan kelin ajossa kitkarengas antaa ensin harhauttavan kuvan toimivuudestaan. Rauhallisesti ja tasaisesti ajaen sillä selviytyy. Testijuttumme otsikko tikittävästä aikapommista kertoo paljon, sillä kuivallakin asfaltilla kulunut kitkarengas menetti hallittavuutensa jo 80 km/h -nopeudella. Yllättävässä kaarteessa tai väistötilanteessa kuljettajan keinot ovat vähissä, kun kitka pettää.Tulokset kertovat myös siitä, että talvirengas on tarkoitettu käytettäväksi nimensä mukaisesti talvella ja kesärengas kesällä. Vuodenajat vaativat renkaalta erilaisia ominaisuuksia ja juuri siitä syystä meillä on erilaiset renkaat kesällä ja talvella. Vaikka rahaa säästyisikin, kasvaa riski niin paljon, että säästö tässä asiassa tuskin kannattaa.Rengas koskettaa tien pintaa noin kämmenen kokoisella osalla. Kun tarttumapinta on pieni, on renkaan laadulla erittäin suuri vaikutus siihen, millaiset ominaisuudet se kuljettajalle tarjoaa. Tätä kannattaa punnita tarkoin varsinkin, jos houkutus vanhojen talvirenkaiden käyttöön on iso. Toisaalta olipa alla minkälaiset renkaat tahansa, suurin turvallisuustekijä on aina kuljettaja itse. Vaikka renkaat olisivat kuinka hyvät, ajonopeus on sovitettava vallitsevien olosuhteiden mukaiseksi. Vesiuraan tai lätäkköön ei kannata kiiruhtaa – maltti on valttia! Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 8.5.2025 Autonäyttely Classic Motorshow 2025: harvinainen Saab-Lancia 600 – Pohjolan Delta oli aikansa Vuoden Auto 8.5.2025 Koeajo Koeajo: Cadillac Lyriq – 2020-luvun amerikkalainen unelma 7.5.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Smart #5 Brabus - Smart for Five, kirkkaasti 6.5.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: taloudellisuuskisa osoitti, että käytetty Toyota Prius on edelleen voimissaan 8.5.2025 Yleinen Ilmavoimien Baana 25 -harjoitus sulkee nelostien viikoksi Tikkakosken varalaskupaikan kohdalta 5.5.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Volvo XC90 sillä Yamahan tekemällä 4,4-litraisella V8:lla 2.5.2025 Renkaat Auton vanteissa käytettävä alumiini on maailman toiseksi eniten louhittu metalli – korjaamalla auton vanteen voi tehdä ympäristöteon 3.5.2025 Ajoneuvot Uudistunut Volvo S90 jäänee kokonaan idän ihmeeksi 6.5.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: taloudellisuuskisa osoitti, että käytetty Toyota Prius on edelleen voimissaan 1.5.2025 Käyttötesti Käyttötesti: kun ajetaan 100 km/h, Volkswagen Tiguan -lataushybridi menee edelleen sähköllä pitkälle 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 13.4.2025 Lentokoneet Kiinalaisyhtiö Juneyao Air, jolla on kaksi reittiä Helsinki-Vantaalle, kieltäytyy vastaanottamasta Boeingilta uutta laajarunkokonetta tullien takia 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 16.4.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: rivikutosen selittämätön jalous 25.4.2025 Peräkärryt Moottori 100 vuotta: peräkärryn akseli taittui väistökokeessa