7.5.2023

Classic Motorshow 2023: BMW 3.0 CSi – haamuraja rikki

Kun tuplakaasuttimet vaihdettiin Bosch D-Jetronic -suihkutukseen, rikkoi BMW:n tyylikäs coupe 200 hevosvoiman tehorajan.

Lahden Classic Motorshow´n teemana on tänä vuonna ”kupee on upee”. BMW-kerhon osastolla on runsaasti tyylikkäitä autoja esillä, mutta kuvan kaunotar on sijoitettu muusta BMW-perheestä erilleen näyttelyn kupee-autojen halliin.

BMW:lle urheilulliset coupe-mallit ovat aina olleet huomattavasti tärkeämpiä kuin useille muille merkeille. Ei ole liioiteltua sanoa, että ne ovat olleet pelastamassa Bemaria konkurssilta ja nostamassa merkin siihen statukseen, joka sillä on tänä päivänä.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Neue Klasse pelasti konkurssilta

Vuoden 1963 BMW 1500 ”Neue Klasse” oli ensimmäinen askel konkurssin partaalta parempaan suuntaan, mutta pari vuotta myöhemmin esitelty 2000 CS Coupe oli ulkonäöltään jotain aivan muuta kuin saippualaatikkotyyppinen ja neliovinen perusmalli.

Muotoilija Wilhelm Hofmeisterin suunnittelema kaksitonninen piirsi BMW:n coupe-malleille muodot, jotka johdattivat saksalaismerkin mallit aina 1980-luvulle asti. Korit autoon valmisti Karmann. Nelisylinterinen moottori oli ”ihan OK”, mutta vuonna 1968 esitelty 2800 CS suorakuutoskoneineen teki siitä selvästi suorituskykyisemmän, ja halutumman.

Vuonna 1971 moottori kasvatettiin kolmilitraiseksi, jolloin mallimerkintä muuttui kuutiopohjaisesta litrapohjaiseksi ja muotoon 3.0 CS. Tuplakaasuttimilla koneen tehoksi ilmoitettiin 180 hevosvoimaa 6000 kierroksella.

Kaasutinmallin puristussuhde oli 9,0:1, mutta rinnalle se sai myös Bosch K-Jetronic -suihkutuksella varustetun sisarmallin, joka tarkemman polttoainesyötön ja korkeamman 9,5:1 puristussuhteen ansiosta tuotti täydet 200 hevosvoimaa jo 5500 kierroksella. Tarjolla oli kaksi valinnaista vaihteistoa, nelipykäläinen manuaali ja kolmiportainen automaatti.

Näyttelyssä esillä oleva vuosimallin 1973 auto on väritykseltään suhteellisen räväkkä. Sisätilat sen sijaan ovat tyypillistä 1970-lukua; pyöreät isot päämittarit, kolmipuolainen ”ralliratti”, tuhkakupit ovissa ja takaikkunnalla autenttiset pinta-asennuskaiuttimet. Ulkoisesti maski oli tuolloin vielä väärinpäin eli BMW:lle oikeinpäin kallistettu ja vyötärölinja erittäin matala suhteessa kattolinjaan.

Teksti ja kuvat: Janne Huhtala

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat