26.9.2017 Ajoneuvot ”Ehkä myöhemmin” – Audin polttokennosuunnitelmat vuosien päässä Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Frankfurtin autonäyttely teki selväksi, että VW-ryhmän suunnitelmissa polttokennot ovat kaukainen kakkosvaihtoehto sähköautojen lähitulevaisuudelle. Frankfurtin autonäyttelyssä Volkswagen-ryhmä valotti sähköistämissuunnitelmiaan tuleville vuosille. Pääjohtaja Matthias Müller kertoi vuolain sanoin VW-ryhmän merkittävistä sähköistämispanostuksista aina vuoteen 2030 saakka. Yksi oli kuitenkin joukosta poissa: vetykäyttöiset polttokennot saivat vain ohimenevän maininnan. Müllerin mukaan Audin polttokennoprojekteista kuultaisiin lisää "joskus tässä".Volkswagen-ryhmän sähkövyörytyksen ensiaskeleita otetaan ensi vuonna Audi e-tron Quattron myötä ja 2020-luvulle saavuttaessa vuorossa ovat Volkswagenin omat I.D.-brändätyt sähköautot. Konsernin voimavarat ovat kuitenkin ladattavissa sähköautoissa ja niiden latausverkoston parantamisessa Euroopassa ja Yhdysvalloissa.Audi of American toimitusjohtaja Scott Keogh arvioi, että Audin polttokennoprojekti on vuorossa kunnolla vasta ladattavien akkupohjaisten sähköautojen jälkeen. Merkittäviä määriä polttokennotestiautoja nähtäisiin käytössä viiden vuoden sisään, mutta kuluttajakäyttöön vetyautot saapuisivat vasta myöhemmin.– Pahinta mitä voit tehdä on hoitaa sähkö puolivillaisesti, sitten karata kokeilemaan polttokennoja ja sitten karata taas uuteen kokeeseen, Keogh linjasi Frankfurtin autonäyttelyn yhteydessä Automotive Newsille.Audi on viime vuosina esitellyt muutamia h-tron-vetykonseptiautoja. Vuoden 2014 A7 h-tron yhdisti tekniikan tuttuun A7-koriin. Viime vuonna nähty Audi h-tron quattro concept puolestaan toi sähköisen e-tronin muotoiluelementtejä vetyautokonseptiin.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyKilpailijoiden kannoillaAudin projektiaikataulu jättää saksalaismerkin monien kilpailijoidensa varjoon polttokennojen osalta. Honda, Toyota, Mercedes-Benz, Hyundai ja General Motors ovat kaikki panostaneet viime vuosina voimakkaasti polttokennomallien kehittelyyn ja tuotteistamiseen. Samalla yhtiöt ovat osallistuneet myös aloittelevan vetyinfrastruktuurin rakentamiseen Euroopassa ja Kaliforniassa.Kuluttajien vähäinen innostus vetypolttokennoja kohtaan on kuitenkin saanut Toyotan ja Hyundain keskittämään tuotekehitysvarojaan enemmän akkupohjaisiin sähköautoihin. Myös Honda on ilmoittanut, että yhtiön valitsema linja mahdollistaa polttokennojen vaihtamisen akkutekniikkaan lähes saumattomasti.Volkswagen-ryhmän valitsema linja on näihin kilpailijoihin nähden käänteinen, sillä konsernin ykkösvaihtoehtona ovat akkupohjaiset sähköautot, polttokennojen ollessa ikään kuin varavaihtoehtona kaukaisempaa tulevaisuutta varten.– Olen varma, että [VW-ryhmä] ajattelee, että jossain vaiheessa polttokennojen teknologia ja kulurakenne ovat järkeviä joissain olosuhteissa, kuten hyötyajoneuvokäytössä, ja he haluavat osuutensa kakusta kun niin käy. Mutta Frankfurtissa kuullut kommentit kertovat, että sähköautot ovat ehdottomasti lyhyen tähtäimen suunnitelma, kommentoi Autotraderia ja Kelley Blue Bookia julkaiseva Karl Brauer.Lähde: Automotive News Kuvat: Audi Lue lisää Kaikki artikkelit 18.6.2025 Uutinen Juhannusliikenteessä hyytyy vuosittain satoja autoja – tässä yleisimmät syyt matkan katkeamiseen 18.6.2025 Ajoneuvot Viistokattoinen, crossover-mallinen Nissan Leaf on nyt vihdoin tosiasia 17.6.2025 Ajoneuvot Audi Q3:n kolmas sukupolvi sai ensi-iltansa, ja se uppoaa kuin puu metsään isosisartensa sekaan 15.6.2025 Matkailu Autoliike, jossa ei myydä lainkaan autoja – ainoastaan aatetta 14.6.2025 Ajoneuvot Renault saattaa alkaa valmistamaan aseita ensimmäistä kertaa sitten toisen maailmansodan 14.6.2025 Uutinen Yhden konsernin tuotteet ylivoimaisia sähköautotestin lataustehoissa – joko lataustauot ovat tarpeeksi lyhyitä kaikille? 14.6.2025 Uutinen Prätkällä töihin -päivä haluaa motoristit pyöriensä päälle 13.6.2025 Uutinen Sähköautojen toimintamatkatestissä uusi ennätys: Tesla kukistui ylivoimaisella tuloksella 13.6.2025 Ajoneuvot Opel Grandland Electric AWD on saksalaismerkin tehokkain malli ja sen ensimmäinen sähköneliveto Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 20.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Tunnistatko kuvan auton? 19.6.2025 Laivat Muistatko Viking Linen Ålandsfärjanin? - 53-vuotias entinen Ahvenanmaan lautta on romutusvaarassa päättyneen napa-alueiden komennuksen jälkeen 20.6.2025 Matkailu Skandaalien sävyttämä klassikkoauto saapui Vehoniemen harjulle 18.6.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Audi julkisti brutaalin dieselkäyttöisen superauton, R8 V12 TDI:n 19.6.2025 Koeajo Maistiainen: DS°8 – odotuksia on paljon, mutta niihin myös vastataan 19.6.2025 Laivat Muistatko Viking Linen Ålandsfärjanin? - 53-vuotias entinen Ahvenanmaan lautta on romutusvaarassa päättyneen napa-alueiden komennuksen jälkeen 16.6.2025 Kuluttajat Merkkihuolletun Opelin moottori rikkoutui takuukorjauksen jälkeen – maahantuoja ei halunnut korvata, koska kuluttaja reklamoi vasta vuoden kuluttua 13.6.2025 Uutinen Sähköautojen toimintamatkatestissä uusi ennätys: Tesla kukistui ylivoimaisella tuloksella 14.6.2025 Traktorit Päivän kuva: Allis-Chalmers D 21 vetää nöyräksi 14.6.2025 Uutinen Yhden konsernin tuotteet ylivoimaisia sähköautotestin lataustehoissa – joko lataustauot ovat tarpeeksi lyhyitä kaikille? 28.5.2025 Kuluttajat Korjaamo jätti Volvon jakohihnan vaihtamatta 100 000 kilometrin huollossa – moottori hajosi 5 kuukautta myöhemmin 23.5.2025 Käytetyt autot Matkailuauton ajamiseen olisikin tarvinnut kuorma-auto -kortin – myyjä ei kertonut sitä ostajalle, ja siitähän ei hyvää seurannut 13.6.2025 Uutinen Sähköautojen toimintamatkatestissä uusi ennätys: Tesla kukistui ylivoimaisella tuloksella 21.5.2025 Esittely Koeistuttu: Toyota RAV4:n kuudes sukupolvi – no nyt on jyrkkää 22.5.2025 Käyttötesti Käyttötesti: kulutus kitkarenkailla yllätti – Dacia Duster