2.8.2023

Esapekka Lappi lähtee nöyrin mielin Suomen MM-ralliin: ”Realiteetit ovat Kallen voiton puolella”

Hyundain WRC-autolla Secto Rally Finlandiin starttaava Esapekka Lappi ennustaa Kalle Rovanperän haastamisen olevan työn ja tuskan takana. Maamiehen ylivoima on ollut tällä kaudella suorastaan musertavaa.

– Mukavaahan se olisi voittaa, mutta Kalle on todella kovassa iskussa. Toki eihän hän ole ainoa, joka voi ajaa täällä kovaa.

Esapekka Lapin kommenteista huokuu suomalaisella urheilijalle tyypillistä nöyryyttä. Vaikka mies on onnistunut voittamaan Jyväskylässä kertaalleen vuonna 2017, ei henkseleiden paukuttamiselle ole sijaa. Hehkuttelut hoidetaan rallin päätteeksi, jos moiseen on aihetta.

Vaatimattomuudelle ei varsinaisesti ole syytä, sillä tälle kaudelle Hyundaille siirtynyt pieksämäkeläinen on ajanut vakuuttavasti. Palkintokorokesijoja on kertynyt neljä ja MM-sarjassa mies on sijalla kuusi.

Suomen MM-rallin palkintosijoista kilpailee Lapin lisäksi tänä vuonna tuttu porukka: Kalle Rovanperä, Elfyn Evans, Thierry Neuville ja Ott Tänäk . Potentiaaliseen porukkaan saattaa toki nousta muitakin, ja yhdeksi sellaiseksi Lappi nostaa tallikaveri Teemu Sunisen, jonka debyytti Viron MM-rallissa toi viidennen sijan.

– En epäile hetkeäkään, etteikö Teemulla olisi mahdollisuutta ajaa podiumille Jyväskylässä. Virossa mies ei varmasti ajanut täysillä ja täällä menee kovempaa.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Usko ei riitä Latvalan menestykseen

Toisen suomalaisen, paluun rallinpoluille tekevän Jari-Matti Latvalan mahdollisuuksiin Lappi ei kuitenkaan välttämättä usko.

– Latvalan ei teoriassa pitäisi pystyä pärjäämään, sillä hänellä ei ole rutiinia ja ajoa takana. Se on meille noloa, jos pärjää. En epäile, etteikö sieltä tule muutamia hyviä aikoja, mutta kolmea päivää ei pitäisi pysyä kyydissä, toteaa Lappi lakoniseen tapaansa.

Vaikka kotiralli on Esapekka Lapille erityinen ja mieluinen, ei kaikki ole mennyt aina aivan oppikirjan mukaan. Moni saattaa muistaa viime vuoden kisan, jossa miehen ajaman Toyotan tuulilasi rikkoontui pariinkin otteeseen. Ensimmäinen johtui auton kaadosta ja toinen uskomattoman epäonnisesti lentäneestä kivestä. Miestä ei vieläkään tunnu naurattavan kysymys Hyundain tuulilasivaraston riittävyydestä.

– Ei kiinnosta yhtään. Mä käytin niitä viime vuonna tarpeeksi, mies lataa.

Teksti ja kuvat: Tuomas Rajala

Lisää aiheesta

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat