2.2.2023 Ajoneuvot Käytetty Nissan Leaf on vanhentunut hurjan nopeasti – ovatko uudet sähköautot yhtä naurettavia 10 vuoden päästä? Teksti Eetu Kokkonen Kuva Eetu Kokkonen Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Vuonna 2023 ensimmäisen sukupolven Nissan Leaf näyttäytyy monin osin naurettavana laitteena. Kysymys kuuluu: ajattelemmeko 10 vuoden päästä samoin nykyisistä sähköautoista? Edellisessä käytetyn Nissan Leafin loppuraportin osassa käsiteltiin auton arkikelpoisuutta. Kehuja sai muun muassa riittävät sisätilat, risuja puolestaan ennen kaikkea pieni ajoakun kapasiteetti.Akun koon lisäksi iso kysymysmerkki on myös Leafin keulasta löytyvä CHAdeMo-pikalatausliitin. Ensimmäiset pikaladattavat sähköautot oli järjestään varustettu tällä standardilla, lukuun ottamatta Teslaa, joka käytti omaa liitintään. Sittemmin on yleistynyt CCS-liitin, jolla lähes kaikki uudet sähköautot nykyään ladataan ja suurin osa uusista latausasemista varustetaan.Sähköinen liikenne ry:n tilannekatsauksen mukaan vuoden 2022 kolmannella neljänneksellä CCS-latureiden määrä oli lisääntynyt edellisvuodesta 723 kappaleella, ja enemmistö näistä on ollut 100-kilowattisia tai sitä tehokkaampia.CHAdeMo-pisteiden määrä sen sijaan oli kasvanut ainoastaan 77 kappaleella. Esimerkiksi Oulun-matkamme keskeyttäneellä asemalla ei ole enää lainkaan tätä vanhemman standardin mukaista pikalaturia, vaan asema on korvattu pelkkiä CCS-pistokkeita sisältävällä pömpelillä. Tällainen asettaa melkoisia rajoitteita maakuntakeskusten väliseen ajoon, mikä vain alleviivaa sitä, että käyttötestiautomme on parhaimmillaan lyhyillä matkoilla.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyPistoke vaihtoonOngelmaan on etsitty maailmalla ratkaisuja muun muassa vaihtamalla Leafin keulasta löytyvä Type 1 -pistoke CCS-pistokkeeseen. Muutostyön myötä Leafin latausverkosto onkin kattavampi kuin millään muulla sähköautolla! Muitakin konversioita löytyy.Suomessakin autoon voi jo päivittää isomman akun tai vaikka kolmivaihelaturin. Näillä muutoksilla Leaf olisikin huomattavasti nykyaikaisempi sähköauto.Muutosten hinta on kuitenkin suolainen, etenkin jos homma joudutaan teettämään. Esimerkiksi 24 kWh -akun päivitys 30 kWh -akkuun kustantaa viitisentuhatta euroa, ja vielä 10 kWh tätä isompaan vajaat kahdeksan tonnia. Onkin vaikea kuvitella, että etenkään 40 kWh akun asennuttaminen olisi taloudellisessa mielessä mielekästä.CCS-muunnos ei ole vielä kaupallisesti saatavilla, mutta esimerkiksi vaasalainen Dala’s EV Repair -yritys kaavailee sen tulevan markkinoille lähitulevaisuudessa.Entä ne nykyautot?Se, että Leaf on jäänyt näin nopeasti kehityksen kelkasta, herättää tietysti kysymyksen: vanhenevatko muutkin sähköautot samaa tahtia? Onhan autoteollisuus satsannut viime vuosina sähköautoihin hurjia summia. Tätä lienee kuitenkin turha pelätä.Käytettyä Leafia voi oikeastaan verrata T-sarjan Fordiin. Leaf on ensimmäinen massoille suunnattu sarjavalmistettu sähköauto, ja pitkin testiä ihmetyttikin se, miten paljon Nissan osasi tehdä heti pioneerimallissa oikein. Akku on integroitu auton pohjaan, pikalatausmahdollisuus löytyy, kardaanitunnelia ei ole, sisätilat saa lämpiämään etänä ja latauksen voi ajastaa.Nämä kaikki ovat nykyäänkin olennaisia sähköautojen ominaisuuksia, ja vuosien varrella on nähty esityksiä, joissa näitä asioita ei ole mietitty välttämättä lainkaan.Kuitenkin Leafista näkee sen, että auto on suunniteltu kaupunkiajoon. Suurin tekijä on juuri pieni akku, josta on useassa myynnissä olevassa yksilössä vielä kuoleentunut kymmeniä prosentteja pois. Uusissa sähköautoissa akut ovat kapasiteetiltaan suurempia, joten niissä on jonkin verran varaakin huonontua.Toisekseen – ainakin teoriassa – uudemmissa sähköautoissa käytetyn, nestejäähdytyksellä varustetun akun pitäisi kestää huomattavasti pidempään hyvällä tasolla, vaikka sitä pikaladattaisiin enemmän. Väärinkäyttöä puolestaan saadaan estettyä esimerkiksi ohjelmoimalla suurin pikalatausteho saatavilla olevaa varovaisemmaksi.Lähivuosina sähköautoissa tullaan varmasti ottamaan merkittäviä kehitysaskeleita, mutta ne eivät automaattisesti tee tällä hetkellä myytävistä ja suurimmalle osalle riittävistä sähköautoista yhtään vähemmän käyttökelpoisia. Myös CCS-pikalatausstandardi on levinnyt niin laajalle, että on vaikea nähdä sen rinnalle tulevan lähivuosina mitään nopeasti syrjäyttävää pistoketta.Teksti ja kuvat: Eetu KokkonenLisää aiheesta500 000:s Nissan Leaf valmistui maailman sähköautopäivän kunniaksi Alle kymppitonnin käytetty sähköauto haastaa uudemmat Hyundait – Moottorin sähköautovertailu Käyttötesti käytetyllä: Nissan Leafia saa ladata tiuhaan, mutta kaupunkilaisarki rullaa silti Käyttötesti käytetyllä: jälleen ongelmissa Nissan Leaf -sähköautolla Käyttötesti käytetyllä: Moottori osti alle 10 000 euron sähköauton Käyttötesti käytetyllä: 500 kilometriä vanhalla sähköautollaMainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 14.7.2025 Sähköautot Työsuhdeautoilu sähköistyy vauhdilla – katso Ayvensin top 10 -lista 13.7.2025 Sähköautot BYD:n sähköautot kasaantuvat varastoihin, kysyntä sakkaa 13.7.2025 Koeajo Koeajo: Voyah Courage – kysy itseltäsi uskallatko uskaltaa? 13.7.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: kolmoskone – uuden ajan oletusmylly 13.7.2025 Ajoneuvot Bentley EXP 15 -konsepti ennakoi täysin uuden ajan Bentley’ä, mutta sen oviratkaisu on lainattu Hyundai Velosterista 12.7.2025 Sähköautot Yhdellä latauksella Alppien yli – Lucid rikkoi sähköautojen ennätyksen 12.7.2025 Sähköautot BYD ja Veho aloittavat yhteistyökumppaneina 12.7.2025 Sähköautot Mercedes-Benz CLA:n sähköversio yllätti: tuotanto kolmivuoroon, hiilijalanjälki 40 % pienempi 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 14.7.2025 Laivat Star of the Seas luovutettiin varustamolleen Meyer Turun telakalta - ei enää lisää kokoa, mutta muutamia pikkuparannuksia 14.7.2025 Koeajo Koeajo: Smart #5 Brabus – raju perhe-SUV on oikea lataushirmu 13.7.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: kolmoskone – uuden ajan oletusmylly 13.7.2025 Sähköautot BYD:n sähköautot kasaantuvat varastoihin, kysyntä sakkaa 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 7.7.2025 Autoilun hinta Tässä on polttoaineiden hinta Virossa – yksi asia saa suomalaiset hätkähtämään 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 8.7.2025 Autoilun hinta Päivän kuva: tämän verran polttoaineet maksoivat Latvian Ainažissa – ennen mysteerialennusta 9.7.2025 Liikenne Lux Express by OnniBus -vuorolla Helsingistä Jyväskylään – näin premium-bussi eroaa tavallisesta 9.7.2025 Ajoneuvot Kia EV5 tarjoaa lopultakin Kian vastauksen Enyaqin, ID.4:n ja Model Y:n haasteeseen myös täällä Euroopassa 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 3.7.2025 Uutinen RAM-autojen virallinen maahantuoja: ”Kamuxin väite autojen valmistusmaasta on väärä” 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 3.7.2025 Sähköautot "10 vuotta liian aikaisin" – Mercedes myöntää EQS-mallin virheen