25.2.2022 Ajoneuvot Käyttötesti käytetyllä: Nissan Leafia saa ladata tiuhaan, mutta kaupunkilaisarki rullaa silti Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Vuosimallin 2014 Nissan Leaf on mainio sähköauto, mutta toimintamatkan niukkuus pakottaa auton sähköliekaan käytännössä joka päivä. Istahdan ratin taakse, herätän auton ja tunnen kuinka Nissan Leafin huonosti muotoillun etuistuimen pehmusteet imevät minusta kaiken myönteisyyden. Aamu oli tähän asti sujunut ihan hyvin. Valmistajan lupaama toimintamatka Leafilla on 199 kilometriä. Toimintamatkaa aamulla on tarjolla ainoastaan 134 kilometriä. Enempää ei 24 kWh:n kapasiteetista vain irtoa kilometrejä, eikä niitäkään kuin kaikkein otollisimmissa ajo-olosuhteissa eli leppeämmillä säillä. Talvella on tyydyttävä vähempään, kylmä siis kangistaa monessakin mielessä. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Kohmeiset muistot palaavat Muistan, että tulin koeajaneeksi juuri tämän vuoden 2013 jälkeen uudistuneen Nissan Leafin version uutena automallina, eikä auto uudenkarheanakaan yltänyt NEDC-ajosyklillä mitattuna kuin johonkin kahteensataan kilometriin. Tammikuiset kokemukset vuodelta 2014 palautuvat mieleen Moottorissa julkaistusta koeajoartikkelista, jonka otsikossa on sanapari kylmänkankea kokemus. Mainio autoyksilö Nyt ajossa olevan vuosimallin 2014 Leafin ansioksi on sanottava, että tämän autoyksilön akusto on käytetyksi sähköautoksi aivan erinomaisessa, liki uudenveroisessa kunnossa. Selityksenä on, että tätä Virosta Suomeen tuotua autoyksilöä on pikaladattu käyttövuosiensa aikana vain kahdesti, kertoi auton edellinen omistaja. Akkuja on siis tältä osin rasitettu vähäisesti. Nissan Leafin akkujen jäähdytys on toteutettu passiivijäähdytteisesti, jonka vuoksi tämä akkutyyppi ei pysy ryhdissään, jos sitä pikaladataan usein yli 80 prosentin varaukseen. Tyypillistä työmatka-ajoa Tulevan ajomatkan eli työmatkani pituus on hyvin tyypillinen pääkaupunkiseutulaisen arkireitti. Työmatkan kilometreistä aika tarkkaan kolmasosa taittuu 50 km/h -rajoitusalueella ja kolmasosa moottoritiellä 100 km/h -alueella. Loppukolmannes työmatkan reitistä jakaantuu 30, 40, 60 ja 80 km/h -alueiden kesken. Ajoin autoa normaalisti, ilman hieman kilometrejä säästävää eco-asetusta, mutta järkevästi seisahteluja ennakoiden ja jarrutusenergiaa talteen ottaen. Koeajon aikana keskivauhti Leafilla asettuu välille 45–49 km/h. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Liikennevirran vietävänä Ajan koeajon aikana muun liikennevirran mukana, sallittuja nopeuksia muttei lujempaa ja myös turhia kiihdyttelyjä vältellen. Voin liikkua Helsingin ydintä kohden suuntaavia ajoittaisia ruuhka-aikoja vältellen. Moottoritiellä voin ylläpitää mukavaa matkavauhtia 80 km/h tai 100 km/h. Auton matkustamon sisälämpötilaksi asetan siedettävän +18 astetta. Tuulilasista puhallutan huurteet pois, kun on tarve eli etenkin hetimiten liikkeelle lähdettyä. Istuinlämmitintä en käyttänyt. Jääkuorrutusta kynsiessä Perillä työpaikan pysäköintialueella odottaa latausasema. Nissan Leafin keulassa latausluukku sijaitsee keskellä keulaa. Luukun kansi on muurautunut umpeen. Koko keula on jäiseksi kuorruttunut. Latausluukun avauskytkimen painaminen vapauttaa luukun sisäpuolisen salvan, muttei tietty ponnauta luukkua raolleen. Ja paljain käsin luukkua ei saa kynsittyä auki. On otettava lumiharja-jääskrapa apuun eli harjattava aluksi keula irtolumesta ja vängättävä skrapalla luukku auki. Voi vain kuvitella mitä auki repiminen tekee ajan oloon maalipinnalle. Kuinka kävi kilometrien? Ajoasentoa ei saa säädettyä aivan mieleiseksi, eikä ihme, sillä ohjauspyörässä ei ole syvyyssäätöä. No, edessä ei ole pitkä ajotaival. Tyypillinen tammikuinen työpäivä ja työmatka tarkoittaa 1–2 pakkasasteen aamua ja 16 kilometriä ajomatkaa suuntaansa. Ja kun takaisin töistä kotiin on saman verran, tekee se Elon laskuopilla yhteensä 32 ajokilometriä. Täyteen ladattu Leaf lupaa 134 kilometrin toimintamatkaa, joten kotiin palattua pitäisi olla tallessa hitusen yli sata kilometríä. Niinhän sitä luulisi. Kilometrit ehtyvät mittaristosta ajettuja kilometrejä enemmän, joten kotipihalla jäljellä on enää 89 kilometriä. Havaintona sekin, että toimintamatkan ehtyminen vahvistuu sitä enemmän, mitä lähempänä ollaan viimeistä paria kymmentä kilometriä. Kovemmat ajonopeudet syövät erityisen ahnaasti akkuvoimaa: moottoritiellä mittariston näyttämät jäljellä olevat kilometrit hupenevat yllättävänkin nopeasti. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Metkut tutuiksi taajamassa Tätä on arki sähköautolla talvella. On opittava tunnistamaan oman sähköauton metkut eli akkuvoiman hiipumistahti eri olosuhteissa. Päätän kokeilla eräänä leutona talvipäivänä koetalla Leafin kykyjä taajamassa. Ajan siis iltapäivällä 30–50 km/h nopeusalueilla muun liikennevirran mukana ja niin, etten ylitä 50 km/h tuntivauhtia. Valtaosa koeajosta etenen neljänkympin vauhtia. Välillä olo on ahdistettu: takana ajavilla tuntuu olevan nopeusrajoitukset ylittävä kiire viikonlopun viettoon. Pysähdyksiä tulee tietysti tämän tästä niin suojateiden edessä kuin liikennevaloissa tai risteyksissä ja kiertoliittymissä omaa vuoroa vartoessa. Töistä paluun aika vilkastuttaa liikennettä ja ajoittain Pohjois-Helsingin taajamateillä esiintyy jonoutumista. Pysäytän auton muutaman kerran kuten asiointikäynneillä tyypillistä. Pysäköin auton aina ulkona. Lämpötila koeajon aikana on asteen verran nollan kummallakin puolen. Alkumatkasta alkaa hiljakseen ripsiä räntää. Loppumatkasta räntäsade yltyy samassa tahdissa, kun toimintamatkan kilometrit ehtyvät. Tuulilasin puhallutun kirkkaaksi tarvittaessa ja matkustamon sisälämpötilaksi on säädetty 18 astetta. Kun lähdin ajoon, kertoi täyteen ladattu auto toimintamatkaksi 128 kilometriä. Kun jäljellä on 28 kilometriä, herkeää Leaf puhumaan, tylyn selkeästi: ”Low battery charge”. Loppu häämöttää Jatkan huolettomasti matkaa, kunnes mittaristo lopettaa 16 toimintamatkakilometrin jälkeen enää kertomasta, montako kilometriä on vielä akkuvoimaa käytettäväksi. Päätän jatkaa vielä vähän matkaa. Auto jatkaa kommunikointia kanssani englanniksi näytön tekstillä: Very low charge level. Do you want to search for a nearby charging station? Alkaa olla aika lopetella ja suunnata kotipihalle. Olen hitusen ylpeä tasavauhtisesta ja turhia kiihdyttelyjä vieroksuvasta ajorupeamasta, sillä ylämittaristo vasen reuna kertoo, että olen kasvattanut neljä puuta todisteeksi pihistä etenemisestä. Vuoden 2014 Leaf osoittautuu tämän koeajon perusteella kelvoksi käyttöautoksi asiointiajoon kodin lähiympäristössä. Ynnäilen ajetut kilometrit. Niitä on nielty odotetusti enemmän kuin niinä päivinä, jolloin osa ajamisesta suuntautui moottoriteille. Nyt pääsin taajamassa 136 kilometriä ja jäljelle jäi varmasti vielä jokunen kilometri, mutta ihan niin pitkälle en tällä kertaa koetellut onnea – jottei tarvitsisi kutsua hinausautoa apuun. Teksti: Marko Jokela Kuvat: Moottorin arkisto Lisää aiheesta Käyttötesti käytetyllä: Moottori osti alle 10 000 euron sähköauton Sähköautojen talvinen vertailu vuodelta 2014 – kylmänkankea kokemus Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 26.4.2024 Ajoneuvot Opel Grandland on nyt täysin uusi – luvassa lisää kokoa ja näköä sekä hurjia lupaava täyssähkömalli 25.4.2024 Ajoneuvot Nimi muutettu: Mazda 6 ei katoa, vaan muuttaa muotoaan – tällä kertaa kiinalaisena sähköautona 25.4.2024 Uutinen Polestar 4 kävi ensivisiitillä Suomessa – tältä näyttää auto ilman takalasia 25.4.2024 Ajoneuvot Lamborghini Urus SE kulkee 60 kilometriä sähköllä – ja pauhaa 800 hevosvoiman edestä 24.4.2024 Ajoneuvot Mercedes-Benz G580 with EQ Technology – ei nimi vuoden odotetuinta sähkömonsteria pahenna 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 23.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz S124 tyylikkäämmäksi tummennuskalvojen poistolla 23.4.2024 Ajoneuvot 350 000 uutta kotia vuodessa – tätä kaikkea sopii odottaa bestseller BMW X3:n pian koittavalta uudistukselta 21.4.2024 Koeajo Koeajo: Renault Scenic – millainen perhesähköauto tämän Vuoden Auto todella on? Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 25.4.2024 Koeajo Koeajo: Suzuki Swift – tonnikeiju tarjoaa halvalla hauskaa 25.4.2024 Ajoneuvot Nimi muutettu: Mazda 6 ei katoa, vaan muuttaa muotoaan - tällä kertaa kiinalaisena sähköautona 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 26.4.2024 Ajoneuvot Opel Grandland on nyt täysin uusi - luvassa lisää kokoa ja näköä sekä hurjia lupaava täyssähkömalli 26.4.2024 Tapahtumat Hymyilevän Motoristin Kevätpäivä 2024 järjestetään Lahdessa 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 22.4.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Simca Chambord V8 - ”kaunis mutta voimaton” 23.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz S124 tyylikkäämmäksi tummennuskalvojen poistolla 24.4.2024 Yleinen Uusi Tesla Model 3 Ludicrous on kolmessa sekunnissa nollasta sataan kiihtyvä perheauto, jonka saa alle 60 000 eurolla - naurettavaa 20.4.2024 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet – Opel Calibra Turbo ja aikamatka ysärille 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu? 2.4.2024 Ajoneuvot 7 vuotta vanha hybridi-Volkkari hajosi takuuaikana – korjaus kesti kuukausia, syntyi yli 14 000 euron lasku