2.2.2023 Ajoneuvot Käytetty Nissan Leaf on vanhentunut hurjan nopeasti – ovatko uudet sähköautot yhtä naurettavia 10 vuoden päästä? Teksti Eetu Kokkonen Kuva Eetu Kokkonen Jaa artikkeli: Kopioi linkki Kopioi linkki leikepöydälle Facebook Jaa facebookissa WhatsApp Jaa WhatsAppissa Vuonna 2023 ensimmäisen sukupolven Nissan Leaf näyttäytyy monin osin naurettavana laitteena. Kysymys kuuluu: ajattelemmeko 10 vuoden päästä samoin nykyisistä sähköautoista? Edellisessä käytetyn Nissan Leafin loppuraportin osassa käsiteltiin auton arkikelpoisuutta. Kehuja sai muun muassa riittävät sisätilat, risuja puolestaan ennen kaikkea pieni ajoakun kapasiteetti. Akun koon lisäksi iso kysymysmerkki on myös Leafin keulasta löytyvä CHAdeMo-pikalatausliitin. Ensimmäiset pikaladattavat sähköautot oli järjestään varustettu tällä standardilla, lukuun ottamatta Teslaa, joka käytti omaa liitintään. Sittemmin on yleistynyt CCS-liitin, jolla lähes kaikki uudet sähköautot nykyään ladataan ja suurin osa uusista latausasemista varustetaan. Sähköinen liikenne ry:n tilannekatsauksen mukaan vuoden 2022 kolmannella neljänneksellä CCS-latureiden määrä oli lisääntynyt edellisvuodesta 723 kappaleella, ja enemmistö näistä on ollut 100-kilowattisia tai sitä tehokkaampia. CHAdeMo-pisteiden määrä sen sijaan oli kasvanut ainoastaan 77 kappaleella. Esimerkiksi Oulun-matkamme keskeyttäneellä asemalla ei ole enää lainkaan tätä vanhemman standardin mukaista pikalaturia, vaan asema on korvattu pelkkiä CCS-pistokkeita sisältävällä pömpelillä. Tällainen asettaa melkoisia rajoitteita maakuntakeskusten väliseen ajoon, mikä vain alleviivaa sitä, että käyttötestiautomme on parhaimmillaan lyhyillä matkoilla. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Pistoke vaihtoon Ongelmaan on etsitty maailmalla ratkaisuja muun muassa vaihtamalla Leafin keulasta löytyvä Type 1 -pistoke CCS-pistokkeeseen. Muutostyön myötä Leafin latausverkosto onkin kattavampi kuin millään muulla sähköautolla! Muitakin konversioita löytyy. Suomessakin autoon voi jo päivittää isomman akun tai vaikka kolmivaihelaturin. Näillä muutoksilla Leaf olisikin huomattavasti nykyaikaisempi sähköauto. Muutosten hinta on kuitenkin suolainen, etenkin jos homma joudutaan teettämään. Esimerkiksi 24 kWh -akun päivitys 30 kWh -akkuun kustantaa viitisentuhatta euroa, ja vielä 10 kWh tätä isompaan vajaat kahdeksan tonnia. Onkin vaikea kuvitella, että etenkään 40 kWh akun asennuttaminen olisi taloudellisessa mielessä mielekästä. CCS-muunnos ei ole vielä kaupallisesti saatavilla, mutta esimerkiksi vaasalainen Dala’s EV Repair -yritys kaavailee sen tulevan markkinoille lähitulevaisuudessa. Entä ne nykyautot? Se, että Leaf on jäänyt näin nopeasti kehityksen kelkasta, herättää tietysti kysymyksen: vanhenevatko muutkin sähköautot samaa tahtia? Onhan autoteollisuus satsannut viime vuosina sähköautoihin hurjia summia. Tätä lienee kuitenkin turha pelätä. Käytettyä Leafia voi oikeastaan verrata T-sarjan Fordiin. Leaf on ensimmäinen massoille suunnattu sarjavalmistettu sähköauto, ja pitkin testiä ihmetyttikin se, miten paljon Nissan osasi tehdä heti pioneerimallissa oikein. Akku on integroitu auton pohjaan, pikalatausmahdollisuus löytyy, kardaanitunnelia ei ole, sisätilat saa lämpiämään etänä ja latauksen voi ajastaa. Nämä kaikki ovat nykyäänkin olennaisia sähköautojen ominaisuuksia, ja vuosien varrella on nähty esityksiä, joissa näitä asioita ei ole mietitty välttämättä lainkaan. Kuitenkin Leafista näkee sen, että auto on suunniteltu kaupunkiajoon. Suurin tekijä on juuri pieni akku, josta on useassa myynnissä olevassa yksilössä vielä kuoleentunut kymmeniä prosentteja pois. Uusissa sähköautoissa akut ovat kapasiteetiltaan suurempia, joten niissä on jonkin verran varaakin huonontua. Toisekseen – ainakin teoriassa – uudemmissa sähköautoissa käytetyn, nestejäähdytyksellä varustetun akun pitäisi kestää huomattavasti pidempään hyvällä tasolla, vaikka sitä pikaladattaisiin enemmän. Väärinkäyttöä puolestaan saadaan estettyä esimerkiksi ohjelmoimalla suurin pikalatausteho saatavilla olevaa varovaisemmaksi. Lähivuosina sähköautoissa tullaan varmasti ottamaan merkittäviä kehitysaskeleita, mutta ne eivät automaattisesti tee tällä hetkellä myytävistä ja suurimmalle osalle riittävistä sähköautoista yhtään vähemmän käyttökelpoisia. Myös CCS-pikalatausstandardi on levinnyt niin laajalle, että on vaikea nähdä sen rinnalle tulevan lähivuosina mitään nopeasti syrjäyttävää pistoketta. Teksti ja kuvat: Eetu Kokkonen Lisää aiheesta 500 000:s Nissan Leaf valmistui maailman sähköautopäivän kunniaksi Alle kymppitonnin käytetty sähköauto haastaa uudemmat Hyundait – Moottorin sähköautovertailu Käyttötesti käytetyllä: Nissan Leafia saa ladata tiuhaan, mutta kaupunkilaisarki rullaa silti Käyttötesti käytetyllä: jälleen ongelmissa Nissan Leaf -sähköautolla Käyttötesti käytetyllä: Moottori osti alle 10 000 euron sähköauton Käyttötesti käytetyllä: 500 kilometriä vanhalla sähköautolla Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 8.11.2025 Ajoneuvot Renault Twingo E-Tech todistaa, että 90-lukukin voi olla jo automuotoilussa retroa – sitä ovat myös taloustietoisuutta henkivät suorituskykylukemat 7.11.2025 Ajoneuvot Audi vahvisti ensi vuodelle kolme tärkeää, osittain ennennäkemätöntä uutuutta – luvassa iso maasturi Q9, kompakti sähköauto sekä vihdoin uusi Q7 7.11.2025 Ajoneuvot Mazda päivitti logonsa virallisesti digiaikaan, mutta autoissa sitä tullaan näkemään lähinnä vain keulapäässä 7.11.2025 Ajoneuvot Mercedes-Benz ja Nissan sulkevat yhteisen tehtaansa Meksikossa – viimeinen GLB-Mercedes on määrä valmistaa siellä ensi vuoden toukokuussa 6.11.2025 SEMA Show 2025 SEMA Show 2025: Nissanin tarjonnassa on muun muassa Patroleita tuhanteen hevosvoimaan asti 5.11.2025 Koeajo Koeajo: uusi Nissan Leaf antaa mallinimelleen uuden elämän, vaikkei se edes ole järin mullistava auto 4.11.2025 Uutinen Vasta Suomeen saapunut Volvo tuoreeltaan päivityksen tarpeessa – EX90 saa merkittäviä muutoksia 4.11.2025 Uutinen Mitsubishin sähkö-comebackin hinta julkaistu – tämän verran maksaa Eclipse Cross Suomessa 3.11.2025 Kuluttajat Ohjelmistopäivitys käynnisti Opel-sähköautossa ongelmavyyhdin – myyjä, korjaamo ja maahantuoja kieltäytyivät kuittaamasta yli 3 500 euron laskua Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Kopioi linkki Kopioi linkki leikepöydälle Facebook Jaa facebookissa WhatsApp Jaa WhatsAppissa Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 6.11.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Suomi ei ole vielä valmis sähköautoille - vai onko liiankin? 8.11.2025 Koeajo Koeajo: Nissan Qashqai e-Power – ilman turhaa dramatiikkaa 6.11.2025 Käyttötesti Dacia Duster ja haikeiden jäähyväisten viimeisiä ajatuksia – Käyttötesti 8.11.2025 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: Daihatsu Charade De Tomaso 8.11.2025 Yleinen Kawasaki Ninja ZX-10R – siivekkeiden verran paremmaksi 3.11.2025 Kuluttajat Ohjelmistopäivitys käynnisti Opel-sähköautossa ongelmavyyhdin – myyjä, korjaamo ja maahantuoja kieltäytyivät kuittaamasta yli 3 500 euron laskua 6.11.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Suomi ei ole vielä valmis sähköautoille - vai onko liiankin? 6.11.2025 Käyttötesti Dacia Duster ja haikeiden jäähyväisten viimeisiä ajatuksia – Käyttötesti 1.11.2025 Ajoneuvot Kaksiroottorinen wankel, turboahdin, sähkömoottori, akku ja 510 hevosvoimaa - niistä on Mazda Vision X-Coupé tehty 3.11.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: hädin tuskin sisäänajettu Ferrari Purosangue on tämän hetken kallein Nettiautossa listattu auto 20.10.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Nissan Juke - "juuri katsastettu, mutta puomi tuli lasista läpi" 9.10.2025 Päivän kuva Päivän kuva: tiedätkö mitä virkaa näillä "viiksillä" tai "tuntosarvilla" on takavuosien jenkkiautoissa? 26.10.2025 Ajatuksia autoista Väläytin vahingossa pitkät rekkakuskin naamalle neljä kertaa, mutta väitän silti ajovalojen olevan paras asia uusissa autoissa – Ajatuksia autoista 28.10.2025 Päivän kuva Päivän kuva: tässä oli Teboil vielä viikko sitten 13.10.2025 Kuluttajat Matille myytiin auto laittomilla renkailla – automyyjä on myöntänyt asian, mutta ei suostu korvaamaan