2.2.2023 Ajoneuvot Käytetty Nissan Leaf on vanhentunut hurjan nopeasti – ovatko uudet sähköautot yhtä naurettavia 10 vuoden päästä? Teksti Eetu Kokkonen Kuva Eetu Kokkonen Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Vuonna 2023 ensimmäisen sukupolven Nissan Leaf näyttäytyy monin osin naurettavana laitteena. Kysymys kuuluu: ajattelemmeko 10 vuoden päästä samoin nykyisistä sähköautoista? Edellisessä käytetyn Nissan Leafin loppuraportin osassa käsiteltiin auton arkikelpoisuutta. Kehuja sai muun muassa riittävät sisätilat, risuja puolestaan ennen kaikkea pieni ajoakun kapasiteetti.Akun koon lisäksi iso kysymysmerkki on myös Leafin keulasta löytyvä CHAdeMo-pikalatausliitin. Ensimmäiset pikaladattavat sähköautot oli järjestään varustettu tällä standardilla, lukuun ottamatta Teslaa, joka käytti omaa liitintään. Sittemmin on yleistynyt CCS-liitin, jolla lähes kaikki uudet sähköautot nykyään ladataan ja suurin osa uusista latausasemista varustetaan.Sähköinen liikenne ry:n tilannekatsauksen mukaan vuoden 2022 kolmannella neljänneksellä CCS-latureiden määrä oli lisääntynyt edellisvuodesta 723 kappaleella, ja enemmistö näistä on ollut 100-kilowattisia tai sitä tehokkaampia.CHAdeMo-pisteiden määrä sen sijaan oli kasvanut ainoastaan 77 kappaleella. Esimerkiksi Oulun-matkamme keskeyttäneellä asemalla ei ole enää lainkaan tätä vanhemman standardin mukaista pikalaturia, vaan asema on korvattu pelkkiä CCS-pistokkeita sisältävällä pömpelillä. Tällainen asettaa melkoisia rajoitteita maakuntakeskusten väliseen ajoon, mikä vain alleviivaa sitä, että käyttötestiautomme on parhaimmillaan lyhyillä matkoilla.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyPistoke vaihtoonOngelmaan on etsitty maailmalla ratkaisuja muun muassa vaihtamalla Leafin keulasta löytyvä Type 1 -pistoke CCS-pistokkeeseen. Muutostyön myötä Leafin latausverkosto onkin kattavampi kuin millään muulla sähköautolla! Muitakin konversioita löytyy.Suomessakin autoon voi jo päivittää isomman akun tai vaikka kolmivaihelaturin. Näillä muutoksilla Leaf olisikin huomattavasti nykyaikaisempi sähköauto.Muutosten hinta on kuitenkin suolainen, etenkin jos homma joudutaan teettämään. Esimerkiksi 24 kWh -akun päivitys 30 kWh -akkuun kustantaa viitisentuhatta euroa, ja vielä 10 kWh tätä isompaan vajaat kahdeksan tonnia. Onkin vaikea kuvitella, että etenkään 40 kWh akun asennuttaminen olisi taloudellisessa mielessä mielekästä.CCS-muunnos ei ole vielä kaupallisesti saatavilla, mutta esimerkiksi vaasalainen Dala’s EV Repair -yritys kaavailee sen tulevan markkinoille lähitulevaisuudessa.Entä ne nykyautot?Se, että Leaf on jäänyt näin nopeasti kehityksen kelkasta, herättää tietysti kysymyksen: vanhenevatko muutkin sähköautot samaa tahtia? Onhan autoteollisuus satsannut viime vuosina sähköautoihin hurjia summia. Tätä lienee kuitenkin turha pelätä.Käytettyä Leafia voi oikeastaan verrata T-sarjan Fordiin. Leaf on ensimmäinen massoille suunnattu sarjavalmistettu sähköauto, ja pitkin testiä ihmetyttikin se, miten paljon Nissan osasi tehdä heti pioneerimallissa oikein. Akku on integroitu auton pohjaan, pikalatausmahdollisuus löytyy, kardaanitunnelia ei ole, sisätilat saa lämpiämään etänä ja latauksen voi ajastaa.Nämä kaikki ovat nykyäänkin olennaisia sähköautojen ominaisuuksia, ja vuosien varrella on nähty esityksiä, joissa näitä asioita ei ole mietitty välttämättä lainkaan.Kuitenkin Leafista näkee sen, että auto on suunniteltu kaupunkiajoon. Suurin tekijä on juuri pieni akku, josta on useassa myynnissä olevassa yksilössä vielä kuoleentunut kymmeniä prosentteja pois. Uusissa sähköautoissa akut ovat kapasiteetiltaan suurempia, joten niissä on jonkin verran varaakin huonontua.Toisekseen – ainakin teoriassa – uudemmissa sähköautoissa käytetyn, nestejäähdytyksellä varustetun akun pitäisi kestää huomattavasti pidempään hyvällä tasolla, vaikka sitä pikaladattaisiin enemmän. Väärinkäyttöä puolestaan saadaan estettyä esimerkiksi ohjelmoimalla suurin pikalatausteho saatavilla olevaa varovaisemmaksi.Lähivuosina sähköautoissa tullaan varmasti ottamaan merkittäviä kehitysaskeleita, mutta ne eivät automaattisesti tee tällä hetkellä myytävistä ja suurimmalle osalle riittävistä sähköautoista yhtään vähemmän käyttökelpoisia. Myös CCS-pikalatausstandardi on levinnyt niin laajalle, että on vaikea nähdä sen rinnalle tulevan lähivuosina mitään nopeasti syrjäyttävää pistoketta.Teksti ja kuvat: Eetu KokkonenLisää aiheesta500 000:s Nissan Leaf valmistui maailman sähköautopäivän kunniaksi Alle kymppitonnin käytetty sähköauto haastaa uudemmat Hyundait – Moottorin sähköautovertailu Käyttötesti käytetyllä: Nissan Leafia saa ladata tiuhaan, mutta kaupunkilaisarki rullaa silti Käyttötesti käytetyllä: jälleen ongelmissa Nissan Leaf -sähköautolla Käyttötesti käytetyllä: Moottori osti alle 10 000 euron sähköauton Käyttötesti käytetyllä: 500 kilometriä vanhalla sähköautollaMainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 29.4.2025 Sähköautot Sähkisten osuus Suomen autokannasta nousi jo 11,2 prosenttiin 29.4.2025 Ajoneuvot Citroën C5 Aircross siirtyi näyttävästi toiseen sukupolveensa – lippulaivan asema edellyttää tietyn määrän brassailua 29.4.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Toyota Prius tuntuu vanhan mersun jälkeen stereotypiselle riisikipolle 29.4.2025 Ajoneuvot Eurooppalaiset alkavat vihdoin saada Volvo EX30:nsa eurooppalaisessa tehtaassa valmistettuna 28.4.2025 Sähköautot Sähköautojen julkinen latausarki – lataako se varmasti? 26.4.2025 Koeajo Maistiainen: Škoda Enyaq – uusi keula vie pidemmälle 25.4.2025 Ajoneuvot Lexus ES vaihtoi kerta kaikkiaan tyyliään – kaunokainen tulee saataville myös täyssähköisenä 24.4.2025 Sähköautot Kiinalaismerkit toivat polttomoottoriversiot nihkeään sähköautomarkkinaan – nyt uhkaavat jo päästösakot 23.4.2025 Esittely Smart #5 – auto, jossa pienintä on 45390 euron hinta Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 29.4.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Toyota Prius tuntuu vanhan mersun jälkeen stereotypiselle riisikipolle 28.4.2025 Koeajo Koeajo: Volkswagen Transporter T7 – kun kilpailijasta tuli kumppani 30.4.2025 Koeajo Koeajo: Mercedes-AMG GLE 53e SUV – hienostunut hirviö 29.4.2025 Ajoneuvot Citroën C5 Aircross siirtyi näyttävästi toiseen sukupolveensa - lippulaivan asema edellyttää tietyn määrän brassailua 25.4.2025 Peräkärryt Moottori 100 vuotta: peräkärryn akseli taittui väistökokeessa 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 25.4.2025 Peräkärryt Moottori 100 vuotta: peräkärryn akseli taittui väistökokeessa 25.4.2025 Pyöräily Testi: Pyöräilykypärien vallankumous? – Tuleeko tästä pyöräilykypärän hihnasta tulevaisuudessa jopa standardi? 25.4.2025 Moottoripyörät KTM-leirissä kuhisee jälleen – pääkaupunkiseudun myymälä ja huolto lopettaa toimintansa 27.4.2025 Ajatuksia autoista Polttomoottori sähköauton varavirtana, eikö näiden aika mennyt jo? – Ajatuksia autoista 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 13.4.2025 Lentokoneet Kiinalaisyhtiö Juneyao Air, jolla on kaksi reittiä Helsinki-Vantaalle, kieltäytyy vastaanottamasta Boeingilta uutta laajarunkokonetta tullien takia 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 27.3.2025 Uutinen Ajokortin ylläpito käy kalliimmaksi – ikäkuskien kukkarolla käydään 16.4.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: rivikutosen selittämätön jalous