17.6.2021

Koeajo: Audi S3 on teknisesti kyvykäs sportti, mutta mikä siinä ei sytytä?

Audi S3

Audi S3 suorittaa kaiken hienosti, mutta tunnepuolella jää jotain uupumaan. Hyvää: kyvykkyys. Huonoa: tunteettomuus.

Audin S-mallisto on pyrkinyt yhdistämään tavallisten A-mallien elegantin ulkonäön perheautossa poikkeukselliseen voimanlähteeseen. Toiveissa olisi saada tähän vielä iso ripaus ajonautintoa sekä arkikäyttöön sopivan mukava jousitus, sillä se kaikkein jäykin versio voidaan jättää RS-malliin. Audi S3 saisi tästä hienon reseptin.

Audi S3

Tällä kertaa näistä ei toteudu juuri mikään. Itse auto ei kuitenkaan ole missään nimessä huono.

Oikeastaan S3 Sportback ei hirveästi pullistele ylimääräisiä, mutta jo lähtökohtana toimiva A3 on aiempaa aggressiivisemman näköinen. Suuri keulamaski, isot ilmanottoaukot ja tähän yksilöön valitut punaiset pilkut vanteissa pitävät huolen huomiosta – hienovaraisuus ja sulavuus sivuutetaan.

Audi S3

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

S niin kuin nelonen

Isommista sisaristaan poiketen S3 on aina joutunut tyytymään turboahdettuun nelisylinteriseen moottoriin. Ainakin edellisessä korimallissa RS3 sai vielä viisi sylinteriä ihanaa äänimaailmaa.

Audi S3Tuoreen S3:n pellin alta löytyy siis 310 hevosvoimaa tarjoava kaksilitrainen rivinelonen, jonka äänimaailma on varsin mitäänsanomaton. Voimanlähde sinänsä on vahva ja vaikuttava, mutta kovin luonteeton. 400 newtonmetrin vääntö kierroslukualueella 2 000–5 450 r/min tarkoittaa tasaisesti työntävää etenemistä tilanteesta riippumatta.

Voiman hallinta merkitsee seitsenpykäläisen S tronic -kaksoiskytkinvaihteiston välityksellä toisinaan pientä arpomista. Audilla on yhä lieviä haasteita esimerkiksi liikkeellelähtöjen viiveiden kanssa – syynä lienee päästöjen pitäminen kurissa.

Audi S3

Neliveto vie luokan yläpuolelle

Audin nimekäs Quattro-neliveto nostaa S3-mallit perinteisten kuumien viistoperien yläpuolelle. Neliveto on toteutettu taka-akselin etupuolelle sijoitetulla sähköisesti ohjatulla monilevykytkimellä, joka jakaa voimaa taakse.

Jo vakioalusta on säädetty varsin jäykäksi. Pyöräntuenta on kuitenkin viritetty hienosti, sillä S3 on pintapehmeä ja suodattaa pienimmät epätasaisuudet hyvin, eikä rengasmeluakaan ole vielä pahasti.Audi S3

Suorituskyky on kaiken kaikkiaan vaikuttavaa luokkaa. Kaarrenopeudet äityvät äkkiä hurjiksi ja käytös on loppuun asti hyvin neutraalia. Ajamisen riemua ei silti synny, sillä vaikka S3 on teknisesti erinomainen laite, leikkisyys puuttuu moottorin lisäksi myös ajokäytöksestä. Ohjaus ei ole poikkeuksellisen tunnokas, mutta moitteitakaan ei löydy.

Audi S3

Tyylikäs sisustus

Sisätilat ovat Audien, ja erityisesti S- ja RS-mallien tapaan, tyylikkäät. Ohjauspyöräkin on valittu ilahduttavasti pyöreäksi litistetyn alareunan sijaan. Käytännön tilat ovat yhtenevät nelivetoisten A3-mallien kanssa aina 325 litraa vetävää tavaratilaa myöten.

Audi S3

Kuljettajaa tervehditään mainiolla digitaalimittaristolla, jota kutsutaan audiksi nimellä virtuaalinen mittaristo plus. MMI radio plus -nimellä kulkeva tietoviihdejärjestelmä on sekin pääosin hyvä, ja ilmastoinnille on onneksi oma paneeli perinteisin painikkein. Näiltä osin arjessa viihtyy erinomaisesti.

Audi S3

Tällä hetkellä Audi S3 edustaa malliston huippua, mutta toivottavasti RS tuo täydet viisi sylinteriä tunnetta. Mukavampia nelivetoisia vaihtoehtoja on tarjolla runsaasti, ja esimerkiksi Toyota GR Yaris tarjoaa enemmän ajamisen riemua. Audi S3 Sportback osuu kompromissina juuri tähän väliin.

Teksti ja kuvat: Henri Posa

Audi S3 Sportback

Hinta alkaen

60 753 €

Koeajetun auton hinta varusteineen

66 818 €

Moottori

Bensiinimoottori 1 984 cm³, 4 sylinteriä, ahdin, 7-v. kaksoiskytkinvaihteisto, neliveto.

Teho

228 kW (310 hv), 5450–6500 r/min

Vääntö

400 Nm (2000–5450 r/min)

Vääntö

400 Nm (2000–5450 r/min)

Kiihtyvyys 0–100 km/h

4,8 s

Huippunopeus

250 km/h

Kulutus l/ 100 km

WLTP-kulutus 8,1 (yhd.)

CO2-päästöt

184 g/km

Mitat

pituus 4351 mm, leveys 1816 mm, korkeus 1444 mm, akseliväli 2630 mm

Euro NCAP

5 tähteä

Takuu

2 vuotta

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat