26.4.2021 Ajoneuvot Koeajo: Toyota GR Yaris – lisää tällaisia sivutuotteita! Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Toyota GR Yaris syntyi vahvistaakseen Toyotan kilpailukykyä rallissa, eli siviilimalli on vain autourheilun sivutuote. Lopputuloksena on oikea arkirallin lähettiläs. Hyvää: voimalinja, neliveto, hauskuus. Huonoa: ohjaus, sisätilat, käytännöllisyys. Allekirjoittaneen lapsuuden unelma-autot olivat vahvasti sidoksissa ralliin. Nämä mallit, kuten Mitsubishi Lancer Evolution IV, Subaru WRX STi ja Toyota Celica GT-Four olivat saaneet alkunsa vain siksi, että rallitallit saivat parempia aihioita kilpureiden kyhäämiseksi pikataipaleille. Samaa tarkoitusperää varten luotiin nyt myös Toyota GR Yaris. Takaluukun GR-Four-lisäteksti on selkeä kunnianosoitus menestynyttä Celica GT-Fouria kohtaan, ja samalla auto tulee luvanneeksi itsestään paljon jo ennen ajoon lähtemistä. Leveän korin ansiosta GR Yariksen erottaa helposti vakiomallista, mutta silti auto ei huuda teholukemistaan liiaksi. Sisällä odottavat miellyttävän näköiset ja sopivasti tukevat sporttipenkit, mutta ne on sijoitettu turhan korkealle. Pidempi kuljettaja joutuukin tekemään ajoasennon kanssa kompromisseja, ettei pää osu kattoon. Selkänojaa kallistettaessa ratista puolestaan alkaa loppua säätövara. Pienen ähräämisen jälkeen asennosta saa kuitenkin siedettävän. Muuten sisäilme on varsin yhteneväinen tavallisen Yariksen kanssa. Mittaristo on samanlainen, kuten myös tietoviihdejärjestelmä – kyynärnojaa tehomallissa ei sen sijaan ole. Muut erot ovat pyörömallinen ajotilan valintakytkin ja pieni lätkä, jossa muistutetaan Toyota Gazoo Racingin rallimenestyksestä. Takaistuimetkin nelipaikkaisesta autosta löytyvät, mutta jalkatila näyttää lähinnä surkealta. Siitä huolimatta takapenkille mahtuu keskimittainen yllättävän siedettävästi – pitkille matkoille ei silti kannata yli kahden henkilön miehityksellä lähteä. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Tavalliseksi naamioituva Käynnistyksen jälkeen mittariston teksti muistuttaa, ettei ennen moottorin lämpenemistä pidä tehdä voimakkaita kiihdytyksiä. Niitä odotellessa ja rauhallisesti ajellessa auto tuntuu yllättävän tavalliselta. Rengasmelu toki kuuluu, mutta niin on asian laita myös tavallisessa Yariksessa. Alusta ei ole tappavan jäykkä, ohjaus on hieman tahmea, eikä moottori tunnu vetävän pienillä kierroksilla mitenkään ihmeellisesti. Kun kone on lämmennyt ja kaasua voi jakaa reilummin, alkaa kolmisylinterinen voimanlähde herätä henkiin. Kierrosherkäksi moottoria ei voi kutsua, mutta kolmentuhannen kierroksen jälkeen potkua tuntuu löytyvän käsittämättömän paljon voimanlähteen kokoon nähden. Moottori vetää iloisesti kierrosalueen loppupäähän saakka, ja pakoäänetkin ovat selvästi rallivaikutteiset – eivät kuitenkaan liioittelevat. Fiiliksen kruunaa kuusilovinen, napakasti toimiva manuaalivaihteisto. Hauskaa ympäri vuoden Kitkarenkaiden pehmeyden vuoksi alustaan on vaikea saada tuntumaa eikä ohjaus edelleenkään ole mutkissa järin tunnokas, mutta kevättalvisen koeajonkin perusteella voi sanoa GR Yariksen tuntuvan nopealta ja helpolta. Sohjoisella soratiellä kaasutettaessa pitoa löytyy hämmästyttävän paljon. Toki laitteen saa provosoitua luistoonkin, mutta pääsääntöisesti GR Yaris keskittyy neljän tassunsa voiman välittämiseen eteenpäin. Vaikka tien pinta muuttuisi kesken mutkan sorasta sohjolumeksi, ei auton käyttäytymistä tarvitse arvuutella lainkaan. Soran ropina on äänekästä, mutta toisaalta se muistuttaa kuskia siitä, ettei maalipintakaan voi kaikkea kestää. Käyttäytymistä voi muokata ajotiloilla: Comfortilla vetosuhde on etupainotteinen 60/40, Sportilla takapainotteinen 30/70 ja Track-ajotilassa tasan 50/50. Vaikka GR Yaris saattaakin kesäkelillä jäädä hauskuudessa jonkin verran etuvetoisista ja edullisemmista kilpailijoistaan, hieno nelivetojärjestelmä tuplaa hauskanpitoajan ympärivuotiseksi. Kaikkiaan täytyy sanoa, että tämän rallisukuisen Toyotan ratin takana hymy on herkässä, sen verran tasapainoiselta paketti tuntuu. Olisiko vasta alkua? Palataan vielä hetkeksi jutun alkuun. WRC-luokan ja lepsumpien rakentelusääntöjen myötä luokitteluerikoisuudet jäivät historiaan. Siksi on ironista, että Toyota GR Yaris saapui markkinoille WRC-luokan viimeisenä elinvuotena. Voisiko tämä tarkoittaa tilannetta, missä hyvästelemme WRC-aikakauden ja toivotamme samalla tervetulleeksi rallisukuiset autot myös tieliikenteen puolelle? Tämä on luultavasti vain turhaa haaveilua, sillä uuteen Rally1-luokkaan tulevan auton aihion ei tarvitse olla sen valmiimpi kilpuri kuin WRC-luokkaankaan. Nautitaan siis toistaiseksi ainakin Toyotan luomuksesta, ja toivotaan parasta. Teksti ja kuvat: Eetu Kokkonen Toyota GR Yaris 1.6 Turbo 4WD Hinta alkaen 45 413 € Koeajetun auton hinta varusteineen 49 664 € Moottori Bensiinimoottori 1 618 cm3³ 3 sylinteriä, ahdin, 6-v. manuaalivaihteisto, neliveto. Teho 192 kW (261 hv), 6500 r/min Vääntö 360 Nm (3000 r/min) Vääntö 360 Nm (3000 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 5,2 s Huippunopeus 230 km/h Kulutus l/ 100 km WLTP-kulutus 8,2 (yhd.) CO2-päästöt 186 g/km Mitat pituus 3995 mm, leveys 1805 mm, korkeus 1455 mm, akseliväli 2560 mm Euro NCAP Ei testattu Takuu 3 vuotta / 100 000 km Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 19.4.2024 Sähköpyörät Sähköpyörän käyttötesti: Canyon Grizl:On -sähköpyörä sopii erinomaisesti kovempaan menoon! 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi – mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää 19.4.2024 Ajoneuvot 24 senttimetriä ja yksi kokonainen istuinrivi lisää: uuden C3 Aircrossin myötä Citroën C3:n käsite venyy ja paukkuu 19.4.2024 Koeajo Maistiainen: Škoda Kodiaq – suosikki nyt lataushybridinä alkaen 48955 euroa 18.4.2024 Koeajo Maistiainen: Audi A3 Allstreet – kolme ratkaisevaa lisäsenttiä? 17.4.2024 Ajoneuvot Uudistunut Nissan Qashqai leikittelee muun muassa valoilla, väreillä ja isompien autojen herkuilla 17.4.2024 Koeajo Koeajo: Mercedes-Benz CLE Coupé – kun osakesalkku pullistelee 16.4.2024 Ajoneuvot Tesla Model Y sai myös Suomessa houkuttelevan uuden version – Long Range RWD nostaa toimintamatkaa mutta laskee hintaa 16.4.2024 Koeajo Koeajo: Škoda Superb Combi – kuin hengähdystauko kaiken nykymaailman hektisyyden keskellä Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 19.4.2024 Koeajo Maistiainen: Škoda Kodiaq – suosikki nyt lataushybridinä alkaen 48955 euroa 18.4.2024 Esittely Koeistuttu: Mazda CX-80 – kun iso katumaasturi haluaa olla 7-paikkainen tila-auto 18.4.2024 Moottoripyörät "Jotain suurta tulossa" - BMW:ltä vihaisempi versio R18-retromallista? 18.4.2024 Koeajo Maistiainen: Audi A3 Allstreet – kolme ratkaisevaa lisäsenttiä? 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 16.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: ”onko teillä edes oikeita työkaluja autoonne?” 16.4.2024 Koeajo Koeajo: Škoda Superb Combi – kuin hengähdystauko kaiken nykymaailman hektisyyden keskellä 17.4.2024 Ajoneuvot Uudistunut Nissan Qashqai leikittelee muun muassa valoilla, väreillä ja isompien autojen herkuilla 24.3.2024 Ajoneuvot Et ollutkaan ainoa, joka ei ymmärtänyt Audin numeropohjaista mallimerkintäpolitiikkaa - siksi se siirtyy historiaan 20.3.2024 Ajoneuvot Vanhassa, yli 170 000 kilometriä ajetussa Škodassa havaittiin suuri öljynkulutus pian kauppojen jälkeen – myyjän mielestä autossa ei ollut vikaa luovutushetkellä 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu?