26.4.2021 Ajoneuvot Koeajo: Toyota GR Yaris – lisää tällaisia sivutuotteita! Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Toyota GR Yaris syntyi vahvistaakseen Toyotan kilpailukykyä rallissa, eli siviilimalli on vain autourheilun sivutuote. Lopputuloksena on oikea arkirallin lähettiläs. Hyvää: voimalinja, neliveto, hauskuus. Huonoa: ohjaus, sisätilat, käytännöllisyys. Allekirjoittaneen lapsuuden unelma-autot olivat vahvasti sidoksissa ralliin. Nämä mallit, kuten Mitsubishi Lancer Evolution IV, Subaru WRX STi ja Toyota Celica GT-Four olivat saaneet alkunsa vain siksi, että rallitallit saivat parempia aihioita kilpureiden kyhäämiseksi pikataipaleille.Samaa tarkoitusperää varten luotiin nyt myös Toyota GR Yaris. Takaluukun GR-Four-lisäteksti on selkeä kunnianosoitus menestynyttä Celica GT-Fouria kohtaan, ja samalla auto tulee luvanneeksi itsestään paljon jo ennen ajoon lähtemistä.Leveän korin ansiosta GR Yariksen erottaa helposti vakiomallista, mutta silti auto ei huuda teholukemistaan liiaksi. Sisällä odottavat miellyttävän näköiset ja sopivasti tukevat sporttipenkit, mutta ne on sijoitettu turhan korkealle.Pidempi kuljettaja joutuukin tekemään ajoasennon kanssa kompromisseja, ettei pää osu kattoon. Selkänojaa kallistettaessa ratista puolestaan alkaa loppua säätövara. Pienen ähräämisen jälkeen asennosta saa kuitenkin siedettävän. Muuten sisäilme on varsin yhteneväinen tavallisen Yariksen kanssa.Mittaristo on samanlainen, kuten myös tietoviihdejärjestelmä – kyynärnojaa tehomallissa ei sen sijaan ole. Muut erot ovat pyörömallinen ajotilan valintakytkin ja pieni lätkä, jossa muistutetaan Toyota Gazoo Racingin rallimenestyksestä.Takaistuimetkin nelipaikkaisesta autosta löytyvät, mutta jalkatila näyttää lähinnä surkealta. Siitä huolimatta takapenkille mahtuu keskimittainen yllättävän siedettävästi – pitkille matkoille ei silti kannata yli kahden henkilön miehityksellä lähteä.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyTavalliseksi naamioituvaKäynnistyksen jälkeen mittariston teksti muistuttaa, ettei ennen moottorin lämpenemistä pidä tehdä voimakkaita kiihdytyksiä. Niitä odotellessa ja rauhallisesti ajellessa auto tuntuu yllättävän tavalliselta. Rengasmelu toki kuuluu, mutta niin on asian laita myös tavallisessa Yariksessa. Alusta ei ole tappavan jäykkä, ohjaus on hieman tahmea, eikä moottori tunnu vetävän pienillä kierroksilla mitenkään ihmeellisesti.Kun kone on lämmennyt ja kaasua voi jakaa reilummin, alkaa kolmisylinterinen voimanlähde herätä henkiin. Kierrosherkäksi moottoria ei voi kutsua, mutta kolmentuhannen kierroksen jälkeen potkua tuntuu löytyvän käsittämättömän paljon voimanlähteen kokoon nähden. Moottori vetää iloisesti kierrosalueen loppupäähän saakka, ja pakoäänetkin ovat selvästi rallivaikutteiset – eivät kuitenkaan liioittelevat. Fiiliksen kruunaa kuusilovinen, napakasti toimiva manuaalivaihteisto.Hauskaa ympäri vuodenKitkarenkaiden pehmeyden vuoksi alustaan on vaikea saada tuntumaa eikä ohjaus edelleenkään ole mutkissa järin tunnokas, mutta kevättalvisen koeajonkin perusteella voi sanoa GR Yariksen tuntuvan nopealta ja helpolta.Sohjoisella soratiellä kaasutettaessa pitoa löytyy hämmästyttävän paljon. Toki laitteen saa provosoitua luistoonkin, mutta pääsääntöisesti GR Yaris keskittyy neljän tassunsa voiman välittämiseen eteenpäin. Vaikka tien pinta muuttuisi kesken mutkan sorasta sohjolumeksi, ei auton käyttäytymistä tarvitse arvuutella lainkaan. Soran ropina on äänekästä, mutta toisaalta se muistuttaa kuskia siitä, ettei maalipintakaan voi kaikkea kestää.Käyttäytymistä voi muokata ajotiloilla: Comfortilla vetosuhde on etupainotteinen 60/40, Sportilla takapainotteinen 30/70 ja Track-ajotilassa tasan 50/50.Vaikka GR Yaris saattaakin kesäkelillä jäädä hauskuudessa jonkin verran etuvetoisista ja edullisemmista kilpailijoistaan, hieno nelivetojärjestelmä tuplaa hauskanpitoajan ympärivuotiseksi. Kaikkiaan täytyy sanoa, että tämän rallisukuisen Toyotan ratin takana hymy on herkässä, sen verran tasapainoiselta paketti tuntuu.Olisiko vasta alkua?Palataan vielä hetkeksi jutun alkuun. WRC-luokan ja lepsumpien rakentelusääntöjen myötä luokitteluerikoisuudet jäivät historiaan. Siksi on ironista, että Toyota GR Yaris saapui markkinoille WRC-luokan viimeisenä elinvuotena. Voisiko tämä tarkoittaa tilannetta, missä hyvästelemme WRC-aikakauden ja toivotamme samalla tervetulleeksi rallisukuiset autot myös tieliikenteen puolelle?Tämä on luultavasti vain turhaa haaveilua, sillä uuteen Rally1-luokkaan tulevan auton aihion ei tarvitse olla sen valmiimpi kilpuri kuin WRC-luokkaankaan. Nautitaan siis toistaiseksi ainakin Toyotan luomuksesta, ja toivotaan parasta.Teksti ja kuvat: Eetu Kokkonen Toyota GR Yaris 1.6 Turbo 4WD Hinta alkaen 45 413 € Koeajetun auton hinta varusteineen 49 664 € Moottori Bensiinimoottori 1 618 cm3³ 3 sylinteriä, ahdin, 6-v. manuaalivaihteisto, neliveto. Teho 192 kW (261 hv), 6500 r/min Vääntö 360 Nm (3000 r/min) Vääntö 360 Nm (3000 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 5,2 s Huippunopeus 230 km/h Kulutus l/ 100 km WLTP-kulutus 8,2 (yhd.) CO2-päästöt 186 g/km Mitat pituus 3995 mm, leveys 1805 mm, korkeus 1455 mm, akseliväli 2560 mm Euro NCAP Ei testattu Takuu 3 vuotta / 100 000 km Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 6.9.2024 Koeajo Sähköpyörän koeajo: BESV TRS Urban 1.1 – seikkailupyörästä on moneksi 6.9.2024 Koeajo Koeajo: Toyota Yaris Hybrid – kaupunkisukkula pihistelee 5.9.2024 Ajoneuvot Perheautojen kuninkaallinen Volvo XC90 jatkaa eloa EX90:n rinnalla tämän näköisenä 5.9.2024 Koeajo Koeajo: Hyundai Ioniq 5 N on ehkä markkinoiden hauskin täyssähköauto 4.9.2024 Koeajo Koeajo: Lexus LBX 200h Launch Edition Cool – pientä luksusta 3.9.2024 Koeajo Koeajo: Audi S3 – hienostunut raikulipoika 2.9.2024 Ajoneuvot Lexus RZ 300e laajentaa näköaloja etuvedolla ja pidemmällä toimintamatkalla 1.9.2024 Ajoneuvot Päivän tarina: uusi Škoda Kodiaq ja Simply Clever -niksejä viikon jokaiselle päivälle 1.9.2024 Koeajo Koeajo: Mercedes-Benz Vito – koppihoitoa johtotähdelle Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 6.9.2024 Laivat Laivat: Viking Glory ja -Grace liikennöivät itämeripäivän kunniaksi kokonaisen viikon ajan pelkällä biopolttoaineella 6.9.2024 Uutinen Kuluttajan ostaman sähköauton valot huurtuivat jatkuvasti – myyjä ei korvannut, vaan kehotti kuivattamaan umpioita säännöllisesti 6.9.2024 Koeajo Koeajo: Toyota Yaris Hybrid – kaupunkisukkula pihistelee 7.9.2024 Kuorma-autot Finnmetko 2024: Messujen veteraanikalusto – näillä autoilla ja koneilla saatiin puu liikkumaan 6.9.2024 Kuorma-autot Finnmetko 2024: Scania esitteli sähkökäyttöisen puutavara-auton 2.9.2024 Testit Rengastesti: kalliit kitkat ja halvat nastat - purevia piikkejä, liukkaita lamelleja 31.8.2024 Lentokoneet Lentokoneet: Airbus rakensi jo 500. koneensa USA:ssa - eurooppalainen lentokonevalmistaja ei ole enää lainkaan tae valmistuksesta Euroopassa 31.8.2024 Moottoripyörät Koeajo: Kawasaki Ninja 7 Hybrid – uteliaisuus tappoi Ninjan 6.9.2024 Laivat Laivat: Viking Glory ja -Grace liikennöivät itämeripäivän kunniaksi kokonaisen viikon ajan pelkällä biopolttoaineella 2.9.2024 Esittely Koeistuttu: Audi Q5 – paljon uutta, jotain vanhaa 11.8.2024 Päivän kuva Päivän kuva: Helsingissä on coolcationilla rekisterikilpi, joka voi helposti olla jopa kaksi kertaa kalliimpi kuin sitä kantava Brabuksen virittämä Mercedes-AMG G63 14.8.2024 Päivän kuva Päivän kuva: ensimmäinen suomalainen rallin maailmanmestari saapui erikoiskokeelle helikopterilla 24.8.2024 Lentokoneet Lentokoneet: Finnair ja useat muut länsiyhtiöt ovat alkaneet käyttää Talebanin hallitseman Afganistanin ilmatilaa, koska se on turvallisin reitti Euroopasta Aasiaan 15.8.2024 Autoilu Autoliitto tyrmää: dieselautojen ajokielto on käytännössä mahdoton 11.8.2024 Koeajo Koeajo: Smart #1 – tämä on kyllä jo vähän noloa Volvon kannalta