17.6.2021 Ajoneuvot Koeajo: Audi S3 on teknisesti kyvykäs sportti, mutta mikä siinä ei sytytä? Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Audi S3 suorittaa kaiken hienosti, mutta tunnepuolella jää jotain uupumaan. Hyvää: kyvykkyys. Huonoa: tunteettomuus. Audin S-mallisto on pyrkinyt yhdistämään tavallisten A-mallien elegantin ulkonäön perheautossa poikkeukselliseen voimanlähteeseen. Toiveissa olisi saada tähän vielä iso ripaus ajonautintoa sekä arkikäyttöön sopivan mukava jousitus, sillä se kaikkein jäykin versio voidaan jättää RS-malliin. Audi S3 saisi tästä hienon reseptin.Tällä kertaa näistä ei toteudu juuri mikään. Itse auto ei kuitenkaan ole missään nimessä huono.Oikeastaan S3 Sportback ei hirveästi pullistele ylimääräisiä, mutta jo lähtökohtana toimiva A3 on aiempaa aggressiivisemman näköinen. Suuri keulamaski, isot ilmanottoaukot ja tähän yksilöön valitut punaiset pilkut vanteissa pitävät huolen huomiosta – hienovaraisuus ja sulavuus sivuutetaan.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyS niin kuin nelonenIsommista sisaristaan poiketen S3 on aina joutunut tyytymään turboahdettuun nelisylinteriseen moottoriin. Ainakin edellisessä korimallissa RS3 sai vielä viisi sylinteriä ihanaa äänimaailmaa.Tuoreen S3:n pellin alta löytyy siis 310 hevosvoimaa tarjoava kaksilitrainen rivinelonen, jonka äänimaailma on varsin mitäänsanomaton. Voimanlähde sinänsä on vahva ja vaikuttava, mutta kovin luonteeton. 400 newtonmetrin vääntö kierroslukualueella 2 000–5 450 r/min tarkoittaa tasaisesti työntävää etenemistä tilanteesta riippumatta.Voiman hallinta merkitsee seitsenpykäläisen S tronic -kaksoiskytkinvaihteiston välityksellä toisinaan pientä arpomista. Audilla on yhä lieviä haasteita esimerkiksi liikkeellelähtöjen viiveiden kanssa – syynä lienee päästöjen pitäminen kurissa.Neliveto vie luokan yläpuolelleAudin nimekäs Quattro-neliveto nostaa S3-mallit perinteisten kuumien viistoperien yläpuolelle. Neliveto on toteutettu taka-akselin etupuolelle sijoitetulla sähköisesti ohjatulla monilevykytkimellä, joka jakaa voimaa taakse.Jo vakioalusta on säädetty varsin jäykäksi. Pyöräntuenta on kuitenkin viritetty hienosti, sillä S3 on pintapehmeä ja suodattaa pienimmät epätasaisuudet hyvin, eikä rengasmeluakaan ole vielä pahasti.Suorituskyky on kaiken kaikkiaan vaikuttavaa luokkaa. Kaarrenopeudet äityvät äkkiä hurjiksi ja käytös on loppuun asti hyvin neutraalia. Ajamisen riemua ei silti synny, sillä vaikka S3 on teknisesti erinomainen laite, leikkisyys puuttuu moottorin lisäksi myös ajokäytöksestä. Ohjaus ei ole poikkeuksellisen tunnokas, mutta moitteitakaan ei löydy.Tyylikäs sisustusSisätilat ovat Audien, ja erityisesti S- ja RS-mallien tapaan, tyylikkäät. Ohjauspyöräkin on valittu ilahduttavasti pyöreäksi litistetyn alareunan sijaan. Käytännön tilat ovat yhtenevät nelivetoisten A3-mallien kanssa aina 325 litraa vetävää tavaratilaa myöten.Kuljettajaa tervehditään mainiolla digitaalimittaristolla, jota kutsutaan audiksi nimellä virtuaalinen mittaristo plus. MMI radio plus -nimellä kulkeva tietoviihdejärjestelmä on sekin pääosin hyvä, ja ilmastoinnille on onneksi oma paneeli perinteisin painikkein. Näiltä osin arjessa viihtyy erinomaisesti.Tällä hetkellä Audi S3 edustaa malliston huippua, mutta toivottavasti RS tuo täydet viisi sylinteriä tunnetta. Mukavampia nelivetoisia vaihtoehtoja on tarjolla runsaasti, ja esimerkiksi Toyota GR Yaris tarjoaa enemmän ajamisen riemua. Audi S3 Sportback osuu kompromissina juuri tähän väliin.Teksti ja kuvat: Henri Posa Audi S3 Sportback Hinta alkaen 60 753 € Koeajetun auton hinta varusteineen 66 818 € Moottori Bensiinimoottori 1 984 cm³, 4 sylinteriä, ahdin, 7-v. kaksoiskytkinvaihteisto, neliveto. Teho 228 kW (310 hv), 5450–6500 r/min Vääntö 400 Nm (2000–5450 r/min) Vääntö 400 Nm (2000–5450 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 4,8 s Huippunopeus 250 km/h Kulutus l/ 100 km WLTP-kulutus 8,1 (yhd.) CO2-päästöt 184 g/km Mitat pituus 4351 mm, leveys 1816 mm, korkeus 1444 mm, akseliväli 2630 mm Euro NCAP 5 tähteä Takuu 2 vuotta Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 3.11.2024 Koeajo Maistiainen: Alpine A290 on kuin uusi Renault 5 Turbo 3.11.2024 Ajoneuvot Nämä ovat Alfa Romeo Juniorin lopulliset hinnat – 280-hevosvoimainen Veloce on erityisen houkuttelevasti hinnoiteltu 2.11.2024 Ajoneuvot Uusi Škoda Kodiaq RS on polttomoottorin vastaisku tehokkaille sähkö-SUV:eille 1.11.2024 Ajoneuvot VW-konserni sulkee ensimmäisen tehtaansa Euroopassa – Brysselissä valmistetaan Audi Q8 E-Tronia enää helmikuun loppuun 1.11.2024 Ajoneuvot Mitsubishi aikoo lainata Renaultilta ensimmäisen modernin sähköautonsa – myös Symbioz lienee Mitsulla tähtäimessä 31.10.2024 Koeajo Koeajo: BYD Tang Flagship – unelmia rakentamassa 31.10.2024 Ajoneuvot Kia Tasman on korealaisvalmistajan ensimmäinen raavas avolava – se on niin oudon näköinen, että Kia tarjoaa siihen ”korjaussarjaa” 30.10.2024 Koeajo Koeajo: Mini Aceman – ässä alkaa sähköllä 30.10.2024 Koeajo Maistiainen: Ford Capri – jotain uutta, jotain vanhaa, jotain lainattua, jotain sinistä Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 1.11.2024 Käytetyt autot Tehokkaaseen AMG-Mersuun asennettiin viritysohjelmisto ja moottori hajosi – kuluttajariitalautakunta ratkaisi laskun maksajan 2.11.2024 Lentokoneet Icelandair eläköitti harvinaiseksi jääneen "Lentävän Lyijykynän" - konetyypillä enää kolme pääasiallista operaattoria jäljellä maailmassa 3.11.2024 Ajatuksia autoista Nykyautot ovat oikeastaan vaikeita ajaa ääriolosuhteissa – Ajatuksia autoista 2.11.2024 Ajoneuvot Uusi Škoda Kodiaq RS on polttomoottorin vastaisku tehokkaille sähkö-SUV:eille 1.11.2024 Ajoneuvot VW-konserni sulkee ensimmäisen tehtaansa Euroopassa - Brysselissä valmistetaan Audi Q8 E-Tronia enää helmikuun loppuun 1.11.2024 Käytetyt autot Tehokkaaseen AMG-Mersuun asennettiin viritysohjelmisto ja moottori hajosi – kuluttajariitalautakunta ratkaisi laskun maksajan 29.10.2024 Uutinen Mika osti täyssähkö-Lotuksensa Ruotsista – ja siellä auto täytyy tällä hetkellä myös huollattaa 2.11.2024 Lentokoneet Icelandair eläköitti harvinaiseksi jääneen "Lentävän Lyijykynän" - konetyypillä enää kolme pääasiallista operaattoria jäljellä maailmassa 28.10.2024 Ajoneuvot Peugeot E-3008 Long Range tuo 100 kilowattitunnin akuston ennennäkemättömään hintaluokkaan - toimintamatkaa 700 kilometriä 31.10.2024 Ajoneuvot Kia Tasman on korealaisvalmistajan ensimmäinen raavas avolava - se on niin oudon näköinen, että Kia tarjoaa siihen "korjaussarjaa" 17.10.2024 Autoilu Ikäkuskit lääkäriin yksityiselle – ajokortin uusinta muuttumassa, kasvavatko maksut? 8.10.2024 Matkailuajoneuvot Matkailuautojen ajoneuvoveron käyttövoimaveroa korotetaan 1.11.2024 Käytetyt autot Tehokkaaseen AMG-Mersuun asennettiin viritysohjelmisto ja moottori hajosi – kuluttajariitalautakunta ratkaisi laskun maksajan 14.10.2024 Lentokoneet Eurooppalaiset lentoyhtiöt joukkopaossa Kiinan-reiteiltä - antaako Eurooppa periksi Venäjää rahoittaville kiinalaisyhtiöille? 10.10.2024 Uutinen Dacia Bigster on enemmän kuin iso Duster