17.6.2021 Ajoneuvot Koeajo: Audi S3 on teknisesti kyvykäs sportti, mutta mikä siinä ei sytytä? Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Audi S3 suorittaa kaiken hienosti, mutta tunnepuolella jää jotain uupumaan. Hyvää: kyvykkyys. Huonoa: tunteettomuus. Audin S-mallisto on pyrkinyt yhdistämään tavallisten A-mallien elegantin ulkonäön perheautossa poikkeukselliseen voimanlähteeseen. Toiveissa olisi saada tähän vielä iso ripaus ajonautintoa sekä arkikäyttöön sopivan mukava jousitus, sillä se kaikkein jäykin versio voidaan jättää RS-malliin. Audi S3 saisi tästä hienon reseptin.Tällä kertaa näistä ei toteudu juuri mikään. Itse auto ei kuitenkaan ole missään nimessä huono.Oikeastaan S3 Sportback ei hirveästi pullistele ylimääräisiä, mutta jo lähtökohtana toimiva A3 on aiempaa aggressiivisemman näköinen. Suuri keulamaski, isot ilmanottoaukot ja tähän yksilöön valitut punaiset pilkut vanteissa pitävät huolen huomiosta – hienovaraisuus ja sulavuus sivuutetaan.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyS niin kuin nelonenIsommista sisaristaan poiketen S3 on aina joutunut tyytymään turboahdettuun nelisylinteriseen moottoriin. Ainakin edellisessä korimallissa RS3 sai vielä viisi sylinteriä ihanaa äänimaailmaa.Tuoreen S3:n pellin alta löytyy siis 310 hevosvoimaa tarjoava kaksilitrainen rivinelonen, jonka äänimaailma on varsin mitäänsanomaton. Voimanlähde sinänsä on vahva ja vaikuttava, mutta kovin luonteeton. 400 newtonmetrin vääntö kierroslukualueella 2 000–5 450 r/min tarkoittaa tasaisesti työntävää etenemistä tilanteesta riippumatta.Voiman hallinta merkitsee seitsenpykäläisen S tronic -kaksoiskytkinvaihteiston välityksellä toisinaan pientä arpomista. Audilla on yhä lieviä haasteita esimerkiksi liikkeellelähtöjen viiveiden kanssa – syynä lienee päästöjen pitäminen kurissa.Neliveto vie luokan yläpuolelleAudin nimekäs Quattro-neliveto nostaa S3-mallit perinteisten kuumien viistoperien yläpuolelle. Neliveto on toteutettu taka-akselin etupuolelle sijoitetulla sähköisesti ohjatulla monilevykytkimellä, joka jakaa voimaa taakse.Jo vakioalusta on säädetty varsin jäykäksi. Pyöräntuenta on kuitenkin viritetty hienosti, sillä S3 on pintapehmeä ja suodattaa pienimmät epätasaisuudet hyvin, eikä rengasmeluakaan ole vielä pahasti.Suorituskyky on kaiken kaikkiaan vaikuttavaa luokkaa. Kaarrenopeudet äityvät äkkiä hurjiksi ja käytös on loppuun asti hyvin neutraalia. Ajamisen riemua ei silti synny, sillä vaikka S3 on teknisesti erinomainen laite, leikkisyys puuttuu moottorin lisäksi myös ajokäytöksestä. Ohjaus ei ole poikkeuksellisen tunnokas, mutta moitteitakaan ei löydy.Tyylikäs sisustusSisätilat ovat Audien, ja erityisesti S- ja RS-mallien tapaan, tyylikkäät. Ohjauspyöräkin on valittu ilahduttavasti pyöreäksi litistetyn alareunan sijaan. Käytännön tilat ovat yhtenevät nelivetoisten A3-mallien kanssa aina 325 litraa vetävää tavaratilaa myöten.Kuljettajaa tervehditään mainiolla digitaalimittaristolla, jota kutsutaan audiksi nimellä virtuaalinen mittaristo plus. MMI radio plus -nimellä kulkeva tietoviihdejärjestelmä on sekin pääosin hyvä, ja ilmastoinnille on onneksi oma paneeli perinteisin painikkein. Näiltä osin arjessa viihtyy erinomaisesti.Tällä hetkellä Audi S3 edustaa malliston huippua, mutta toivottavasti RS tuo täydet viisi sylinteriä tunnetta. Mukavampia nelivetoisia vaihtoehtoja on tarjolla runsaasti, ja esimerkiksi Toyota GR Yaris tarjoaa enemmän ajamisen riemua. Audi S3 Sportback osuu kompromissina juuri tähän väliin.Teksti ja kuvat: Henri Posa Audi S3 Sportback Hinta alkaen 60 753 € Koeajetun auton hinta varusteineen 66 818 € Moottori Bensiinimoottori 1 984 cm³, 4 sylinteriä, ahdin, 7-v. kaksoiskytkinvaihteisto, neliveto. Teho 228 kW (310 hv), 5450–6500 r/min Vääntö 400 Nm (2000–5450 r/min) Vääntö 400 Nm (2000–5450 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 4,8 s Huippunopeus 250 km/h Kulutus l/ 100 km WLTP-kulutus 8,1 (yhd.) CO2-päästöt 184 g/km Mitat pituus 4351 mm, leveys 1816 mm, korkeus 1444 mm, akseliväli 2630 mm Euro NCAP 5 tähteä Takuu 2 vuotta Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 17.7.2025 Koeajo Koeajo: Mercedes-Benz CLA – johtotähti palaa kärkeen 16.7.2025 Ajoneuvot Välienselvittely Ranskan ykkösmerkin paikasta on huipussaan, kun nyt myös Renault teki maan presidentille oman näkemyksensä virka-autosta 16.7.2025 Koeajo Koeajo: Citroën C3 Aircross tarjoaa luokassaan oivat tilat jopa perhekäyttöön 16.7.2025 Ajoneuvot Harvinainen Mercedes-Benz 300 SEL löytyi ladosta – entisöitiin 12 vuoden urakalla 16.7.2025 Ajoneuvot Patria 6×6 käy kaupaksi – Tanska tilasi 129 ajoneuvoa, tilauksia yhteensä jo lähes 1000 15.7.2025 Koeajo Koeajo: Lamborghini Urus – superauto katumaasturin vaatteissa 15.7.2025 Ajoneuvot Viileää ilmaa vai kallis remontti? Säännöllinen ilmastointihuolto voi säästää satoja euroja 14.7.2025 Koeajo Koeajo: Smart #5 Brabus – raju perhe-SUV on oikea lataushirmu 13.7.2025 Koeajo Koeajo: Voyah Courage – kysy itseltäsi uskallatko uskaltaa? Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 15.7.2025 Uutinen Mercedes-Benz CLA Shooting Brake – tyylitietoinen sähköfarkku kulkee jopa 761 km latauksella – Koeistuttu 14.7.2025 Laivat Star of the Seas luovutettiin varustamolleen Meyer Turun telakalta - ei enää lisää kokoa, mutta muutamia pikkuparannuksia 15.7.2025 Päivän kuva Päivän kuva: vierekkäisillä Nesteen asemilla hintaero on noin 50 senttiä litralta – silti kauppa käy molemmissa 16.7.2025 Sähköautot Yhdysvaltalaisstartup pelasti Northvoltin tehtaan – tähtäimessä Euroopan valloitus 16.7.2025 Kuluttajat Kuorma-auto kaatui kipatessa – vakuutuksenottaja vaati vakuutusyhtiöltä korvausta ja vetosi aiemmin korvattuun vastaavaan vahinkoon 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 14.7.2025 Laivat Star of the Seas luovutettiin varustamolleen Meyer Turun telakalta - ei enää lisää kokoa, mutta muutamia pikkuparannuksia 9.7.2025 Ajoneuvot Kia EV5 tarjoaa lopultakin Kian vastauksen Enyaqin, ID.4:n ja Model Y:n haasteeseen myös täällä Euroopassa 14.7.2025 Koeajo Koeajo: Smart #5 Brabus – raju perhe-SUV on oikea lataushirmu 8.7.2025 Autoilun hinta Päivän kuva: tämän verran polttoaineet maksoivat Latvian Ainažissa – ennen mysteerialennusta 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 3.7.2025 Uutinen RAM-autojen virallinen maahantuoja: ”Kamuxin väite autojen valmistusmaasta on väärä” 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 3.7.2025 Sähköautot "10 vuotta liian aikaisin" – Mercedes myöntää EQS-mallin virheen