17.6.2021 Ajoneuvot Koeajo: Audi S3 on teknisesti kyvykäs sportti, mutta mikä siinä ei sytytä? Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Audi S3 suorittaa kaiken hienosti, mutta tunnepuolella jää jotain uupumaan. Hyvää: kyvykkyys. Huonoa: tunteettomuus. Audin S-mallisto on pyrkinyt yhdistämään tavallisten A-mallien elegantin ulkonäön perheautossa poikkeukselliseen voimanlähteeseen. Toiveissa olisi saada tähän vielä iso ripaus ajonautintoa sekä arkikäyttöön sopivan mukava jousitus, sillä se kaikkein jäykin versio voidaan jättää RS-malliin. Audi S3 saisi tästä hienon reseptin. Tällä kertaa näistä ei toteudu juuri mikään. Itse auto ei kuitenkaan ole missään nimessä huono. Oikeastaan S3 Sportback ei hirveästi pullistele ylimääräisiä, mutta jo lähtökohtana toimiva A3 on aiempaa aggressiivisemman näköinen. Suuri keulamaski, isot ilmanottoaukot ja tähän yksilöön valitut punaiset pilkut vanteissa pitävät huolen huomiosta – hienovaraisuus ja sulavuus sivuutetaan. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy S niin kuin nelonen Isommista sisaristaan poiketen S3 on aina joutunut tyytymään turboahdettuun nelisylinteriseen moottoriin. Ainakin edellisessä korimallissa RS3 sai vielä viisi sylinteriä ihanaa äänimaailmaa. Tuoreen S3:n pellin alta löytyy siis 310 hevosvoimaa tarjoava kaksilitrainen rivinelonen, jonka äänimaailma on varsin mitäänsanomaton. Voimanlähde sinänsä on vahva ja vaikuttava, mutta kovin luonteeton. 400 newtonmetrin vääntö kierroslukualueella 2 000–5 450 r/min tarkoittaa tasaisesti työntävää etenemistä tilanteesta riippumatta. Voiman hallinta merkitsee seitsenpykäläisen S tronic -kaksoiskytkinvaihteiston välityksellä toisinaan pientä arpomista. Audilla on yhä lieviä haasteita esimerkiksi liikkeellelähtöjen viiveiden kanssa – syynä lienee päästöjen pitäminen kurissa. Neliveto vie luokan yläpuolelle Audin nimekäs Quattro-neliveto nostaa S3-mallit perinteisten kuumien viistoperien yläpuolelle. Neliveto on toteutettu taka-akselin etupuolelle sijoitetulla sähköisesti ohjatulla monilevykytkimellä, joka jakaa voimaa taakse. Jo vakioalusta on säädetty varsin jäykäksi. Pyöräntuenta on kuitenkin viritetty hienosti, sillä S3 on pintapehmeä ja suodattaa pienimmät epätasaisuudet hyvin, eikä rengasmeluakaan ole vielä pahasti. Suorituskyky on kaiken kaikkiaan vaikuttavaa luokkaa. Kaarrenopeudet äityvät äkkiä hurjiksi ja käytös on loppuun asti hyvin neutraalia. Ajamisen riemua ei silti synny, sillä vaikka S3 on teknisesti erinomainen laite, leikkisyys puuttuu moottorin lisäksi myös ajokäytöksestä. Ohjaus ei ole poikkeuksellisen tunnokas, mutta moitteitakaan ei löydy. Tyylikäs sisustus Sisätilat ovat Audien, ja erityisesti S- ja RS-mallien tapaan, tyylikkäät. Ohjauspyöräkin on valittu ilahduttavasti pyöreäksi litistetyn alareunan sijaan. Käytännön tilat ovat yhtenevät nelivetoisten A3-mallien kanssa aina 325 litraa vetävää tavaratilaa myöten. Kuljettajaa tervehditään mainiolla digitaalimittaristolla, jota kutsutaan audiksi nimellä virtuaalinen mittaristo plus. MMI radio plus -nimellä kulkeva tietoviihdejärjestelmä on sekin pääosin hyvä, ja ilmastoinnille on onneksi oma paneeli perinteisin painikkein. Näiltä osin arjessa viihtyy erinomaisesti. Tällä hetkellä Audi S3 edustaa malliston huippua, mutta toivottavasti RS tuo täydet viisi sylinteriä tunnetta. Mukavampia nelivetoisia vaihtoehtoja on tarjolla runsaasti, ja esimerkiksi Toyota GR Yaris tarjoaa enemmän ajamisen riemua. Audi S3 Sportback osuu kompromissina juuri tähän väliin. Teksti ja kuvat: Henri Posa Audi S3 Sportback Hinta alkaen 60 753 € Koeajetun auton hinta varusteineen 66 818 € Moottori Bensiinimoottori 1 984 cm³, 4 sylinteriä, ahdin, 7-v. kaksoiskytkinvaihteisto, neliveto. Teho 228 kW (310 hv), 5450–6500 r/min Vääntö 400 Nm (2000–5450 r/min) Vääntö 400 Nm (2000–5450 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 4,8 s Huippunopeus 250 km/h Kulutus l/ 100 km WLTP-kulutus 8,1 (yhd.) CO2-päästöt 184 g/km Mitat pituus 4351 mm, leveys 1816 mm, korkeus 1444 mm, akseliväli 2630 mm Euro NCAP 5 tähteä Takuu 2 vuotta Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 26.7.2024 Koeajo Koeajo: Mercedes-Benz CLE 200 4Matic A Cabriolet AMG-line – Kesästä nauttimiseen 26.7.2024 Ajoneuvot Dacia Sandero töytäisi Tesla Model Y:n pois Euroopan myydyimmän automallin paikalta vuoden 2024 ensimmäisellä puolikkaalla 25.7.2024 Koeajo Koeajo: Audi A3 Allstreet – urbaaniin asfalttiviidakkoon 24.7.2024 Koeajo Koeajo: Cupra Leon Sportstourer – tehokas plugari käytännöllisen perheauton kuoseissa 23.7.2024 Ajoneuvot Uudet Porsche Panamera GTS ja -Turbo S E-Hybrid antavat tilaa V8:lle, teholle ja Nürburgring-ennätykselle 22.7.2024 Koeajo Koeajo: BYD Seal U – perusvarmaa, mutta tasapaksua 22.7.2024 Ajoneuvot Selvitimme myös Suomessa myytävien pakettiautomallistojen keski-iät – hyötyautot ovat keskimääräiseltä malli-iältään yli puolet henkilöautoja vanhempia 21.7.2024 Koeajo Koeajo: Volkswagen ID.5 GTX 4motion – kosketus edelleen hakusessa 21.7.2024 Ajoneuvot Enteileekö tämä Seatin loppua? – Tarracosta luovutaan, koska tilaa halutaan tehdä sen sijaan Cupra Terramarille Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 25.7.2024 Esittely Koeistuttu: Nissan Ariya Nismo – "tehokkaampi ja edullinen" 24.7.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Tämä neuvostojohdon Urho Kekkoselle lahjoittama ZIS-110 on salaa amerikkalainen 26.7.2024 Tekniikka Audin uusi 48 voltin kevythybridijärjestelmä lähentelee jo perushybridiä 26.7.2024 Päivän kuva Päivän kuva: tunnistatko jo tämän pienen sinisen pisteen suuren merkityksen? 25.7.2024 Käyttötesti Käyttötesti: Opel Astra Electric ja halpaa huoltoa 23.7.2024 Uutinen Vanha, savuttava ja tehoton Volvo vietiin korjaamolle – korjaamo rikkoi auton moottorin ja veloitti tonnin 24.7.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Tämä neuvostojohdon Urho Kekkoselle lahjoittama ZIS-110 on salaa amerikkalainen 23.7.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: kesälomamatka diesel-Mersulla paljasti sivuääniä ja lisää auton hyvistä ja huonoista puolista 17.7.2024 Yleinen ADACin tiepalveluraportti: pienempi ja isompi keskiluokka – nämä autot jättävät eniten tielle 20.7.2024 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet – Ford Escort RS Cosworth ja aikakauden ikoni 23.7.2024 Uutinen Vanha, savuttava ja tehoton Volvo vietiin korjaamolle – korjaamo rikkoi auton moottorin ja veloitti tonnin 2.7.2024 Ajoneuvot Lataushybridiksi muuttunut BMW M5 löysi Suomen autoverojärjestelmän porsaanreiän - peräti 60 000 euroa edeltäjäänsä halvemmalle häviää hinnassa myös M3 24.7.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Tämä neuvostojohdon Urho Kekkoselle lahjoittama ZIS-110 on salaa amerikkalainen 17.7.2024 Yleinen ADACin tiepalveluraportti: pienempi ja isompi keskiluokka – nämä autot jättävät eniten tielle 11.7.2024 Uutinen Hallitus suunnittelee matkailuautojen autoverotuen poistamista asteittain – alan toimijat ovat huolissaan