4.12.2021 Ajoneuvot Koeajo: BMW iX xDrive40 – lähes lippulaiva sähkömaailmaan Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Uusi iX on baijerilaisvalmistajan lippulaiva täyssähköpuolella, mutta koeajettu BMW iX xDrive40 ei aivan tunnu siltä. Akkuja ja lataustehoa saisi rahalla lisää. Hyvää: Leppoisuus ja sisätilojen laatu. Huonoa: Sähkökyvyt suhteessa statukseen Baijerin autoylpeys on vihdoin aloittanut marssinsa täyssähköautomarkkinoille alusta loppuun asti vain tätä varten suunnitellulla tuotteella. Nelivetoinen iX istuu suoraan valmistajansa sähköpuolen veturiksi. Koeajoon saimme saman malliston pienitehoisimman BMW iX xDrive40 -version, josta ehdimme jo maistiaiset ottaa.Muotoilu on uusittu hyvin mielenkiintoiseen suuntaan majavanhammasmunuaisia toki yhtälöstä unohtamatta. Mittasuhteet menivät mönkään viimeistään raskaan perän kanssa eivätkä sinällään kauniit yksityiskohdat oikein istu toisiinsa tai kokonaisuuteen.Lähes viiden metrin pituudella iX vastaa noin X5-mallin mittaa, mutta akseliväliä on enemmän. Muuhun autoon nähden solakka keskivartalo vie mielikuvia crossover-suuntaan. Massaa (2 440 kg) on pyritty pitämään kurissa hyödyntämällä alumiiniprofiilia ja hiilikuitulujitteista muovia (CFRP).Koeajoauton noin 20 000 euroa kattavasta lisävarustelistasta löytyy muun muassa 22-tuumaiset kevytmetallivanteet, mutta koeajomme aikaan alla pyörivät 20-tuumaiset talvirenkaat. Nämäkin lukemat auttavat hahmottamaan auton kokoa.Sisätilat ovat erittäin hyvät ja myös takana istutaan mukavan ryhdikkäästi. Edessä huomaa sähkövoimalinjan mahdollistaman täysin tasaisen lattiapinnan, ja keskitunnelin puuttumisen, joka luo mukavaa ilmavuutta sivusuunnassa.Tavaratilaksi on ilmoitettu 650 litraa, mutta kapea kontti ei tunnu siltä. Toki tavaratilan etureunan välipohjan alla on vielä haastavan muotoinen laajennus litroja lisäämään – syvä potero lienee litrojen takana.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyKristallin kimallustaSisällä huokuu laatu ja seesteisyys. Kuljettajan rauhoittava ohjaamo on uudenlainen, mutta kotoisa ja helposti lähestyttävä. Painikkeita on vähennetty, mutta tärkeimmät toiminnallisuudet onnistuttu säilyttämään – istuinlämmityksen säätö tosin vaatii vielä kehitystyötä selkeämpään suuntaan.Kahden komean näytön kokonaisuus on nostettu irti konsolista, mutta silti keskinäyttö sijaitsee kovin kaukana kuljettajan käskytettäväksi. Toisaalta keskikonsolista löytyy tietoviihdejärjestelmän käyttöön kristalliteemainen monivalintapainike, jolle käsi laskeutuu kurottelematta.Tietoviihdejärjestelmän menu-painikkeen alta löytyy niin monta sovellusta ja alavalikkoa, että heikompaa hirvittää. Käytännössä tänne tulee harvoin sukellettua, sillä päänäkymä hoitaa suurimman osan kuljettajan tahtomista tehtävistä kevyen muokkaamisen jälkeen.Myös mittaristo tarjoaa uusia personointimahdollisuuksia, jotka tuntuvat ensi alkuun runsailta. Lopulta valittavaa on verrattain vähän. Käytännössä, hieman kärjistäen, kuljettaja saa valittua yhden lisätiedon sekä vaikutettua hieman siihen, miten tiedot näytöllä sijoitetaan.Ajosuunta valitaan kristalliteemaa mukailevasta pienestä keinukytkimestä ja samasta paikasta on helppo valita yhden polkimen ajo. Liikkeelle on helppoa lähteä pehmeästi ja polkimien vasteet ilahduttavat. Jopa voimalinjoista vähätehoisin BMW iX xDrive40 jaksaa liikuttaa massaa kepeästi sähkövoimalinjan väännöllä, vaikka sähköautoihin tottuneille kulku on kaukana ripeästä.BMW iX xDrive40Uutuus ei tunnu BMW:ltä jota on tehty ajettavaksi, vaan jossa ajetaan. Matka taittuu pääosin varsin leppoisasti rautajousien päällä, mutta erityisesti terävät poikittaissaumat tuntuvat sisälle terävästi. Suuntavakaata autoa ei tarvitse käskyttää.Hieman etäinen ohjaustuntuma ja kaarteissa kallisteleva alusta ei innosta tarttumaan härkää sarvista. Olisi mielenkiintoista päästä kokeilemaan, tarjoaisiko ilmajousitettu xDrive50 parannusta sekä mukavuuteen että ajettavuuteen.Koeajon kulutus pyörii 25 kilowattitunnin tuntumassa 100 kilometriä kohden. Moottoritiellä lähennellään lukemaa 30 ja matalissa nopeuksissa on mahdollista päästä 20 kilowattitunnin kulutuksen alapuolelle viileähköilläkin keleillä.Todellinen toimintamatka tuntuisi liikkuvan noin 300 kilometrin tuntumassa nollakelin plussapuolella. Luonnollisesti ajoprofiililla on vaikutusta kulutukseen yllä mainitulla tavalla ja se peilautuu suoraan toimintamatkaan.Latasimme autoa suurteholaturilla lähes 50 kilowattituntia (välillä 8-70%) 28 minuutissa. Latausteho nousi alussa lähes välittömästi aivan auton luvatun 150 kilowatin maksimitehon tuntumaan ja koko latauksen keskitehoksi muodostui 100 kilowattia, sillä 70 prosentin varauksen kohdalla latausteho oli laskenut noin 75 kilowatin tienoille. Luonnollisesti latauspiste oli asetettu ajoissa navigaattoriin, sillä iX osaa esilämmittää akun mahdollisimman korkean lataustehon saavuttamiseksi.Suoritus on eittämättä varsin hyvä erityisesti auton 150 kilowatin maksimilataustehon huomioiden, mutta toki kilpailijat, ja jopa xDrive 50, pystyvät parempaan. Eikä latauksemme aivan vastannut valmistajan kehuja saada akku ladattua välillä 10-80 prosenttia vain 31 minuutissa, mutta ehkä tuo voisi olla saavutettavissa ihanneolosuhteissa.Tärkeä tieto on sekin, että iX tukee 11 kilowatin kolmivaihelatausta esimerkiksi voimavirtapistokkeeseen asennettavasta kotilatausasemasta. Sen sijaan 22 kilowatin AC-lataus on tulossa valittavaksi vasta myöhemmin.Sisältä kaunis iX ei lopulta aivan tunnu BMW:n täyssähköiseltä lippulaivalta, sillä sähkövoimalinjakaan ei tarjoa millään saralla mitään poikkeuksellisen vaikuttavaa. Ehkä BMW iX xDrive40 on väärä mittari ja tehokkaammat versiot ilmajousituksella, suuremmalla akulla ja nopeammalla latauksella nostavat rimaa juuri riittävästi. Toisaalta koeajoauton yli 100 000 euron hinta asettaa tiettyjä odotuksia.Kuvat ja teksti: Henri Posa BMW iX xDrive40 Hinta alkaen 89 890 € Koeajetun auton hinta varusteineen 109 891 € Moottori Sähköauto neliveto. Teho 240 kW (326 hv) Vääntö 630 Nm Vääntö 630 Nm Akku Akuston energiasisältö teoreettinen/käytössä oleva 76,6 / 71 kWh. Lataus Type 2 11 kW (3 x 16 A), CCS 150 kW. Toimintamatka 425 km Kiihtyvyys 0–100 km/h 6,1 s Huippunopeus 200 km/h Mitat pituus 4 953 mm, leveys 1 967 mm, korkeus 1 595 mm, akseliväli 3 000 mm Tavaratila: 650 l Omamassa: 2 440 kg Vetokyky jarrullinen/ jarruton 2 500 / 750 kg Euro NCAP Ei testattu Takuu 2 vuotta, ajoakku 8 vuotta / 160 000 km Lue lisää Kaikki artikkelit 15.7.2025 Koeajo Koeajo: Lamborghini Urus – superauto katumaasturin vaatteissa 15.7.2025 Ajoneuvot Viileää ilmaa vai kallis remontti? Säännöllinen ilmastointihuolto voi säästää satoja euroja 14.7.2025 Koeajo Koeajo: Smart #5 Brabus – raju perhe-SUV on oikea lataushirmu 13.7.2025 Koeajo Koeajo: Voyah Courage – kysy itseltäsi uskallatko uskaltaa? 13.7.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: kolmoskone – uuden ajan oletusmylly 13.7.2025 Ajoneuvot Bentley EXP 15 -konsepti ennakoi täysin uuden ajan Bentley’ä, mutta sen oviratkaisu on lainattu Hyundai Velosterista 11.7.2025 Ajoneuvot Hyundai Ioniq 6 N näki viimein päivänvalon – kiinteä takasiipi kertonee kaiken oleellisen tästä sähköisestä urheilusedanista 10.7.2025 Koeajo Maistiainen: Mazda 6e – takavuosien suosikkisedan sähköistyy 10.7.2025 Ajoneuvot Toyotan multi-pathway solution ulottuu nyt myös rallipolulle – vetykonsepti GR Yaris Rally2:sta tullaan näkemään Suomen MM-ralleissa Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 14.7.2025 Koeajo Koeajo: Smart #5 Brabus – raju perhe-SUV on oikea lataushirmu 14.7.2025 Laivat Star of the Seas luovutettiin varustamolleen Meyer Turun telakalta - ei enää lisää kokoa, mutta muutamia pikkuparannuksia 14.7.2025 Uutinen Nissanin tehdas Sunderlandissa on ensimmäinen laatuaan Euroopassa – näin siellä syntyy koko kansan katumaasturi Nissan Qashqai 15.7.2025 Uutinen Mercedes-Benz CLA Shooting Brake – tyylitietoinen sähköfarkku kulkee jopa 761 km latauksella – Koeistuttu 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 8.7.2025 Autoilun hinta Päivän kuva: tämän verran polttoaineet maksoivat Latvian Ainažissa – ennen mysteerialennusta 9.7.2025 Liikenne Lux Express by OnniBus -vuorolla Helsingistä Jyväskylään – näin premium-bussi eroaa tavallisesta 9.7.2025 Ajoneuvot Kia EV5 tarjoaa lopultakin Kian vastauksen Enyaqin, ID.4:n ja Model Y:n haasteeseen myös täällä Euroopassa 14.7.2025 Koeajo Koeajo: Smart #5 Brabus – raju perhe-SUV on oikea lataushirmu 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 3.7.2025 Uutinen RAM-autojen virallinen maahantuoja: ”Kamuxin väite autojen valmistusmaasta on väärä” 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 3.7.2025 Sähköautot "10 vuotta liian aikaisin" – Mercedes myöntää EQS-mallin virheen