2.5.2020 Ajoneuvot Koeajo: Kärsivälliselle lataajalle – BMW X5 xDrive45e Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä BMW X5 xDrive45e on vastaus, kun yhdistetään rivikuutonen, lataushybridi kookkaalla akulla ja ehkä valmistajansa paras korimalli. Vain latausteho harmittaa. Hyvää: kookas akku, voimavarat, tilat. Huonoa: hidas lataaminen, kulutus. Neljännen polven BMW X5 xDrive45e on melkoinen ilmestys. Kolmen ensimmäisen X5-polven hiljainen tyyli on jäänyt taakse, mutta kookkaaseen autoon valmistajan jatkuvasti itsevarmistuvat munuaiset sopivat hyvin. Pysäköidessä tosin herää pieni epäilys, että monenko sukupolven ajan BMW:n alkuperäinen kaupunkimaasturi vielä mahtuu kaupunkiin... Jos X5 oli joskus vaihtoehto tavalliselle porrasperäiselle 5-sarjalle, ovat kehitysvuodet vieneet autoja selkeämmin omiin suuntiinsa. Toisaalta X5 väistää myös voimalinjavalinnalla kilpailun 5-sarjan kanssa, sillä lataushybridimalli 530e luottaa tuntuvasti hillitympään voimalinjaan. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Vaivaton sähköllä, vaivaton ilman BMW X5 xDrive45e jakaa pitkälti saman voimalinjan kuin jo aikaisemmin koeajettu 745Le xDrive. Turboahdettu kuusisylinterinen rivimoottori, BMW:n allekirjoitus, liikuttaa autoa vaivattomasti myös akun ollessa tyhjänä. Jos polttomoottoria vaivataan kesken sähköajon, on kutoskoneen heräämisessä luvassa pieni viive, mutta pääosin X5 liikkuu lähes luonnottoman rivakasti. Miinuksena on, että myös kulutuslukemat karkaavat verrattuna pienempiin nelisylinterisiin moottoreihin. Luonnollisesti ahkeralla lataamisella voi hillitä bensiinin tarvetta, ja X5 yllättääkin hyvässä ja pahassa. Kookas 20,9 kilowattitunnin akku tarkoittaa todellisuudessakin yli 60 kilometriin venyvää sähköajomatkaa yhdellä latauksella. Valitettavasti akun lataaminen tapahtuu edelleen 3,7 kilowatin huipputeholla (1x16A), joten latausasemankin kanssa tarvitaan noin seitsemän tunnin juottotuokio. Kookkaasta akusta johtuen suko-pistokkeella tapahtuvat lataustuokiot venähtävät 12 tuntiin. Taloudellisuus riippuukin pitkälti siitä, sopivatko sähköajomatka ja latausaika omiin päivärutiineihin useimpina päivinä. X5 xDrive45e:n energian talteenotto pyrkii ennakoimaan edessä olevia tapahtumia kameran avulla. Toiminto tekee ajamisesta hetkittäin kuminauhamaista, mikä on tyypillistä myös muiden merkkien parissa vastaavalla ominaisuudella. Tietoviihdejärjestelmä iDrivestä löytyvä navigaattori osaa puolestaan säästää sähköä perillekin, joskus turhankin paljon, jos sille vain malttaa kertoa määränpäänsä. Kuljettajalle tärkein instrumentti on BMW:n nykytyylinen digitaalimittaristo, jonka näkymien muutosmahdollisuudet ovat edelleen turhan rajattuja. Varsinaiset voimalinjan kulutustiedot löytyvät silti iDriven uumenista. Suurin yllätys hallintalaitteista löytyy, kun aktiivisen vakionopeussäätimen painikkeisiin vastataan viestillä, että varusteen ohjelmisto on hankkimatta tähän autoon. On toki tavallaan parempi vaihtoehto kuluttajan kannalta, että ohjauspyörästä löytyvät jo napit tyhjien kohtien sijaan ja pelkistä biteistä voi maksaa jälkikäteen käymättä huollossa. Yhdistelmä jättää kuitenkin kylmän, kolkon tunteen siitä, että laitteisto on jo turvajärjestelmien takia asennettuna, miksi tämän tason autossa pihistellään koodista? Auto myös vahtii edellä ajavaa energian talteenoton yhteydessä. X5 > X6 Muilta osin BMW X5 xDrive45e on nykybemaria parhaimmillaan. Ajamisen iloa on turha etsiä, mutta autosta löytyy yllin kyllin vaivatonta ja ylellistä tunnelmaa. Alusta on esimerkillisen mukava miltei kaikissa ajotilanteissa. Jopa valmistajan nykyinen mallikieli toimii kookkaan ja tilavan X5:n kohdalla paljon X6:ta paremmin. Se on eräällä tavalla muistutus siitä, miksi BMW:n X-mallisto alkoi juuri X5:llä. Teksti: Aake Kinnunen Kuvat: Lauri Ahtiainen BMW X5 xDrive45e A iPerformance xLine Moottori Ladattava hybridi, bensiinimoottori 2 998 cm³, 6 sylinteriä, ahdin, 8-v. automaattivaihteisto, neliveto. Sähkömoottori 83 kW (113 hv). Teho 210 kW (286 hv), 5000–6000 r/min Vääntö 450 Nm (1500–3500 r/min) Vääntö 450 Nm (1500–3500 r/min) Toimintamatka 86–97 km Hybridijärjestelmän yhteisteho 290 kW Kiihtyvyys 0–100 km/h 5,6 s Huippunopeus 235 km/h Kulutus l/ 100 km WLTP-kulutus 1,2 (yhd.) CO2-päästöt 28 g/km Mitat pituus 4922 mm, leveys 2004 mm, korkeus 1745 mm, akseliväli 2975 mm Vetokyky jarrullinen/ jarruton 2700 / 750 kg Euro NCAP 5 tähteä Takuu 2 vuotta Lue lisää Kaikki artikkelit 26.7.2024 Koeajo Koeajo: Mercedes-Benz CLE 200 4Matic A Cabriolet AMG-line – Kesästä nauttimiseen 26.7.2024 Ajoneuvot Dacia Sandero töytäisi Tesla Model Y:n pois Euroopan myydyimmän automallin paikalta vuoden 2024 ensimmäisellä puolikkaalla 25.7.2024 Koeajo Koeajo: Audi A3 Allstreet – urbaaniin asfalttiviidakkoon 24.7.2024 Koeajo Koeajo: Cupra Leon Sportstourer – tehokas plugari käytännöllisen perheauton kuoseissa 23.7.2024 Ajoneuvot Uudet Porsche Panamera GTS ja -Turbo S E-Hybrid antavat tilaa V8:lle, teholle ja Nürburgring-ennätykselle 22.7.2024 Koeajo Koeajo: BYD Seal U – perusvarmaa, mutta tasapaksua 22.7.2024 Ajoneuvot Selvitimme myös Suomessa myytävien pakettiautomallistojen keski-iät – hyötyautot ovat keskimääräiseltä malli-iältään yli puolet henkilöautoja vanhempia 21.7.2024 Koeajo Koeajo: Volkswagen ID.5 GTX 4motion – kosketus edelleen hakusessa 21.7.2024 Ajoneuvot Enteileekö tämä Seatin loppua? – Tarracosta luovutaan, koska tilaa halutaan tehdä sen sijaan Cupra Terramarille Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 24.7.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Tämä neuvostojohdon Urho Kekkoselle lahjoittama ZIS-110 on salaa amerikkalainen 25.7.2024 Esittely Koeistuttu: Nissan Ariya Nismo – "tehokkaampi ja edullinen" 23.7.2024 Uutinen Vanha, savuttava ja tehoton Volvo vietiin korjaamolle – korjaamo rikkoi auton moottorin ja veloitti tonnin 25.7.2024 Käyttötesti Käyttötesti: Opel Astra Electric ja halpaa huoltoa 26.7.2024 Tekniikka Audin uusi 48 voltin kevythybridijärjestelmä lähentelee jo perushybridiä 23.7.2024 Uutinen Vanha, savuttava ja tehoton Volvo vietiin korjaamolle – korjaamo rikkoi auton moottorin ja veloitti tonnin 24.7.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Tämä neuvostojohdon Urho Kekkoselle lahjoittama ZIS-110 on salaa amerikkalainen 23.7.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: kesälomamatka diesel-Mersulla paljasti sivuääniä ja lisää auton hyvistä ja huonoista puolista 17.7.2024 Yleinen ADACin tiepalveluraportti: pienempi ja isompi keskiluokka – nämä autot jättävät eniten tielle 20.7.2024 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet – Ford Escort RS Cosworth ja aikakauden ikoni 23.7.2024 Uutinen Vanha, savuttava ja tehoton Volvo vietiin korjaamolle – korjaamo rikkoi auton moottorin ja veloitti tonnin 2.7.2024 Ajoneuvot Lataushybridiksi muuttunut BMW M5 löysi Suomen autoverojärjestelmän porsaanreiän - peräti 60 000 euroa edeltäjäänsä halvemmalle häviää hinnassa myös M3 24.7.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Tämä neuvostojohdon Urho Kekkoselle lahjoittama ZIS-110 on salaa amerikkalainen 17.7.2024 Yleinen ADACin tiepalveluraportti: pienempi ja isompi keskiluokka – nämä autot jättävät eniten tielle 11.7.2024 Uutinen Hallitus suunnittelee matkailuautojen autoverotuen poistamista asteittain – alan toimijat ovat huolissaan