2.5.2020 Ajoneuvot Koeajo: Kärsivälliselle lataajalle – BMW X5 xDrive45e Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä BMW X5 xDrive45e on vastaus, kun yhdistetään rivikuutonen, lataushybridi kookkaalla akulla ja ehkä valmistajansa paras korimalli. Vain latausteho harmittaa. Hyvää: kookas akku, voimavarat, tilat. Huonoa: hidas lataaminen, kulutus. Neljännen polven BMW X5 xDrive45e on melkoinen ilmestys. Kolmen ensimmäisen X5-polven hiljainen tyyli on jäänyt taakse, mutta kookkaaseen autoon valmistajan jatkuvasti itsevarmistuvat munuaiset sopivat hyvin. Pysäköidessä tosin herää pieni epäilys, että monenko sukupolven ajan BMW:n alkuperäinen kaupunkimaasturi vielä mahtuu kaupunkiin... Jos X5 oli joskus vaihtoehto tavalliselle porrasperäiselle 5-sarjalle, ovat kehitysvuodet vieneet autoja selkeämmin omiin suuntiinsa. Toisaalta X5 väistää myös voimalinjavalinnalla kilpailun 5-sarjan kanssa, sillä lataushybridimalli 530e luottaa tuntuvasti hillitympään voimalinjaan. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Vaivaton sähköllä, vaivaton ilman BMW X5 xDrive45e jakaa pitkälti saman voimalinjan kuin jo aikaisemmin koeajettu 745Le xDrive. Turboahdettu kuusisylinterinen rivimoottori, BMW:n allekirjoitus, liikuttaa autoa vaivattomasti myös akun ollessa tyhjänä. Jos polttomoottoria vaivataan kesken sähköajon, on kutoskoneen heräämisessä luvassa pieni viive, mutta pääosin X5 liikkuu lähes luonnottoman rivakasti. Miinuksena on, että myös kulutuslukemat karkaavat verrattuna pienempiin nelisylinterisiin moottoreihin. Luonnollisesti ahkeralla lataamisella voi hillitä bensiinin tarvetta, ja X5 yllättääkin hyvässä ja pahassa. Kookas 20,9 kilowattitunnin akku tarkoittaa todellisuudessakin yli 60 kilometriin venyvää sähköajomatkaa yhdellä latauksella. Valitettavasti akun lataaminen tapahtuu edelleen 3,7 kilowatin huipputeholla (1x16A), joten latausasemankin kanssa tarvitaan noin seitsemän tunnin juottotuokio. Kookkaasta akusta johtuen suko-pistokkeella tapahtuvat lataustuokiot venähtävät 12 tuntiin. Taloudellisuus riippuukin pitkälti siitä, sopivatko sähköajomatka ja latausaika omiin päivärutiineihin useimpina päivinä. X5 xDrive45e:n energian talteenotto pyrkii ennakoimaan edessä olevia tapahtumia kameran avulla. Toiminto tekee ajamisesta hetkittäin kuminauhamaista, mikä on tyypillistä myös muiden merkkien parissa vastaavalla ominaisuudella. Tietoviihdejärjestelmä iDrivestä löytyvä navigaattori osaa puolestaan säästää sähköä perillekin, joskus turhankin paljon, jos sille vain malttaa kertoa määränpäänsä. Kuljettajalle tärkein instrumentti on BMW:n nykytyylinen digitaalimittaristo, jonka näkymien muutosmahdollisuudet ovat edelleen turhan rajattuja. Varsinaiset voimalinjan kulutustiedot löytyvät silti iDriven uumenista. Suurin yllätys hallintalaitteista löytyy, kun aktiivisen vakionopeussäätimen painikkeisiin vastataan viestillä, että varusteen ohjelmisto on hankkimatta tähän autoon. On toki tavallaan parempi vaihtoehto kuluttajan kannalta, että ohjauspyörästä löytyvät jo napit tyhjien kohtien sijaan ja pelkistä biteistä voi maksaa jälkikäteen käymättä huollossa. Yhdistelmä jättää kuitenkin kylmän, kolkon tunteen siitä, että laitteisto on jo turvajärjestelmien takia asennettuna, miksi tämän tason autossa pihistellään koodista? Auto myös vahtii edellä ajavaa energian talteenoton yhteydessä. X5 > X6 Muilta osin BMW X5 xDrive45e on nykybemaria parhaimmillaan. Ajamisen iloa on turha etsiä, mutta autosta löytyy yllin kyllin vaivatonta ja ylellistä tunnelmaa. Alusta on esimerkillisen mukava miltei kaikissa ajotilanteissa. Jopa valmistajan nykyinen mallikieli toimii kookkaan ja tilavan X5:n kohdalla paljon X6:ta paremmin. Se on eräällä tavalla muistutus siitä, miksi BMW:n X-mallisto alkoi juuri X5:llä. Teksti: Aake Kinnunen Kuvat: Lauri Ahtiainen BMW X5 xDrive45e A iPerformance xLine Moottori Ladattava hybridi, bensiinimoottori 2 998 cm³, 6 sylinteriä, ahdin, 8-v. automaattivaihteisto, neliveto. Sähkömoottori 83 kW (113 hv). Teho 210 kW (286 hv), 5000–6000 r/min Vääntö 450 Nm (1500–3500 r/min) Vääntö 450 Nm (1500–3500 r/min) Toimintamatka 86–97 km Hybridijärjestelmän yhteisteho 290 kW Kiihtyvyys 0–100 km/h 5,6 s Huippunopeus 235 km/h Kulutus l/ 100 km WLTP-kulutus 1,2 (yhd.) CO2-päästöt 28 g/km Mitat pituus 4922 mm, leveys 2004 mm, korkeus 1745 mm, akseliväli 2975 mm Vetokyky jarrullinen/ jarruton 2700 / 750 kg Euro NCAP 5 tähteä Takuu 2 vuotta Lue lisää Kaikki artikkelit 27.4.2024 Moottoripyörät Maistiainen: Indian Scout 101 – huippuversio erottuu selvästi sisarmalleistaan 26.4.2024 Koeajo Koeajo: Mazda MX-30 R-EV on erikoinen sekoitus sähköä ja wankelia 26.4.2024 Ajoneuvot Opel Grandland on nyt täysin uusi – luvassa lisää kokoa ja näköä sekä hurjia lupaava täyssähkömalli 25.4.2024 Ajoneuvot Nimi muutettu: Mazda 6 ei katoa, vaan muuttaa muotoaan – tällä kertaa kiinalaisena sähköautona 25.4.2024 Koeajo Koeajo: Suzuki Swift – tonnikeiju tarjoaa halvalla hauskaa 25.4.2024 Ajoneuvot Lamborghini Urus SE kulkee 60 kilometriä sähköllä – ja pauhaa 800 hevosvoiman edestä 24.4.2024 Ajoneuvot Mercedes-Benz G580 with EQ Technology – ei nimi vuoden odotetuinta sähkömonsteria pahenna 24.4.2024 Koeajo Koeajo: Mercedes-Benz V 300 d 4Matic – pröystäilemätöntä luksuskyytiä 23.4.2024 Koeajo Maistiainen: täyssähköinen Porsche Macan alle 85 000 eurolla Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 27.4.2024 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet – 1991 Rover Mini Classic 1300 oli aikamatka 60-luvulle jo uutena 28.4.2024 Uutinen Autohallin rikkonainen ovi aiheutti riidan – sitä ratkottiin kuluttajariitalautakunnassa asti 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 27.4.2024 Kysy Autoista Kysy autoista: mistä tietää, että automaattisesti palavat takavalot varmasti palavat? 27.4.2024 Moottoripyörät Maistiainen: Indian Scout 101 - huippuversio erottuu selvästi sisarmalleistaan 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 22.4.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Simca Chambord V8 - ”kaunis mutta voimaton” 23.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz S124 tyylikkäämmäksi tummennuskalvojen poistolla 24.4.2024 Yleinen Uusi Tesla Model 3 Ludicrous on kolmessa sekunnissa nollasta sataan kiihtyvä perheauto, jonka saa alle 60 000 eurolla - naurettavaa 25.4.2024 Koeajo Koeajo: Suzuki Swift – tonnikeiju tarjoaa halvalla hauskaa 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu?