5.3.2020 Ajoneuvot Koeajo: Ilmastoahdistukselle immuuneille – BMW X6 Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä BMW X6 on upea ja kyvykäs auto, mutta kehtaako isolla dieselillä enää ajaa? Hyvää: ajettavuus, mukavuus, kuskin paikka, suorituskyky. Huonoa: takatilat, kääntösäde, ulkomitat, perusvarustelu. BMW X6 on ikään kuin coupé-versio meilläkin suositusta X5-maasturista: perusmitat ja tekniikka ovat yhteneväisiä. Sutjakkaamman kattolinjan takia X6:n takaistuimella istutaan matalammalla jalat koukussa ja pää kattoa hipoen, siitä hyvästä kymppitonnin lisähinta lienee kohdallaan. Suurin ero on moottorivalikoimassa. Nykyisessä päästökriisissä X5:lle synninpäästön tuo lataushybridiversio, jonka laskennallisesti alhaiset CO2-päästöt tuovat merkittävän huojennuksen auto- ja ajoneuvoverojen lisäksi lisävarusteiden hintoihin. Edes X6:n perusmoottorille, kuusisylinteriselle dieselille, ei moista ymmärrystä ole tarjolla. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Voimakkaampi ilme X6 on uudistunut kokonaan muun malliston vanavedessä ja samaa tyyliä seuraten. Radikaaleja muutoksia ei ole tehty, eli mahtipontinen olemus on ennallaan. Atleettisia muotoja on korostettu, mutta yhtään sirommaksi massiivista koria ei ole saatu. Varsinkin ahteri näyttää ylipainoiselta, vaikka vaaka näyttää isolle maasturille kohtuullista 2 200 kilon lukemaa. Polleaan maskiin alkaa jo tottua, ja nyt sen saa myös valaistuna herättämään kanssa-autoilijoissa joko hilpeyttä, kateutta tai ärtymystä. BMW oli lastannut esittelyautoon lisävarusteita liki 57 000 euron edestä. X6:n perusvarustelu kattaa kaiken tarpeellisen ja sähköiset turvajärjestelmät, mutta varsinaiset herkut on poimittava erikseen. Hierovat istuimet, nahkaverhoilu, tuulilasinäyttö sekä lämmitettävät kyynärnojat ja ratti hemmottelevat kuljettajaa. Samalla kamerat ja tutkat ympäriinsä poistavat valtavien ulkomittojen, muhkeiden muotojen ja pitkän akselivälin tuomaa kömpelyyttä. Rivikuutosen autuutta Parkkiruudusta päästyään kuskilla ei ole moittimista. Auto ikään kuin kutistuu vauhdin kasvaessa. Massa ei häiritse mutkatielläkään, ohjastaminen on vaivatonta. Ilmajousitus silottaa kaikenlaiset pinnat, tosin hukaten samalla terävimmän tuntuman tien pintaan. Edes testiauton M Sport -alusta ja 21-tuumaiset pyörät eivät pysty pilaamaan mukavuutta. Eristys muusta maailmasta jatkuu vaimeana äänitasona, ja kiihdytyksissä rivikuutosen jyminä kantautuu läpi juuri sopivasti. X6 on jo kolmilitraisella dieselillä melkoinen menijä. Paperilla arvot pistävät kampoihin urheiluautoina pidetyille autoille, lisäksi rutkan väännön ansiosta asiat tapahtuvat eleettömästi ilman moottorin huudatusta. Osa ansioista kuuluu etevälle kahdeksanvaihteiselle automaatille, vaihdot ovat oikea-aikaisia, nopeita ja vielä pehmeitäkin. Voimalinja ällistyttää tasaisen ajon hetkellisen kulutuksen ollessa 4 l/100 km, mutta keskikulutus nousee kuitenkin liki yhdeksään litraan. Rivikuutosen sointuja oli aivan pakko kutitella esiin – mahdollisuudet hupenevat automaailman sähköistyessä. Teksti ja kuvat: Petri Munukka BMW X6 xDrive 30dA Hinta alkaen 111 068 € Koeajetun auton hinta varusteineen 167 990 € Moottori Dieselmoottori 2 993 cm³, 6 sylinteriä, ahdin, 8-v. automaattivaihteisto, neliveto. Teho 195 kW (265 hv), 4000 r/min Vääntö 620 Nm (2000–2500 r/min) Vääntö 620 Nm (2000–2500 r/min) Hybridijärjestelmän yhteisteho 6,5 kW Kiihtyvyys 0–100 km/h 6,5 s Huippunopeus 230 km/h Kulutus l/ 100 km WLTP-kulutus 8,1 (yhd.) CO2-päästöt 211 g/km Mitat pituus 4935 mm, leveys 2004 mm, korkeus 1696 mm, akseliväli 2975 mm Vetokyky jarrullinen/ jarruton 1900 / 750 kg Euro NCAP Ei testattu Takuu 2 vuotta Lue lisää Kaikki artikkelit 23.4.2024 Ajoneuvot 350 000 uutta kotia vuodessa – tätä kaikkea sopii odottaa bestseller BMW X3:n pian koittavalta uudistukselta 22.4.2024 Koeajo Koeajo: Audi A3 – lisää premiumia olkaa hyvä! 21.4.2024 Koeajo Koeajo: Renault Scenic – millainen perhesähköauto tämän Vuoden Auto todella on? 21.4.2024 Ajoneuvot Ford Mustang 60th Anniversary Package kunnioittaa alkuperäistä ja ainoaa muskeliautoa 20.4.2024 Moottoripyörät Koeajo: Triumph Daytona 660 – 2020-luvun Daytona 19.4.2024 Sähköpyörät Sähköpyörän käyttötesti: Canyon Grizl:On -sähköpyörä sopii erinomaisesti kovempaan menoon! 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi – mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää 19.4.2024 Ajoneuvot 24 senttimetriä ja yksi kokonainen istuinrivi lisää: uuden C3 Aircrossin myötä Citroën C3:n käsite venyy ja paukkuu 19.4.2024 Koeajo Maistiainen: Škoda Kodiaq – suosikki nyt lataushybridinä alkaen 48955 euroa Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 22.4.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Simca Chambord V8 - ”kaunis mutta voimaton” 22.4.2024 Moottoripyörät Tiesitkö, että amerikkalaiset Indian-moottoripyörät suunnitellaan Ruotsissa? 22.4.2024 Koeajo Koeajo: Audi A3 – lisää premiumia olkaa hyvä! 21.4.2024 Lentokoneet Ilmailu: Kaksi vakavaa vaaratilannetta tammikuussa 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi - mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 16.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: ”onko teillä edes oikeita työkaluja autoonne?” 16.4.2024 Koeajo Koeajo: Škoda Superb Combi – kuin hengähdystauko kaiken nykymaailman hektisyyden keskellä 17.4.2024 Ajoneuvot Uudistunut Nissan Qashqai leikittelee muun muassa valoilla, väreillä ja isompien autojen herkuilla 22.4.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Simca Chambord V8 - ”kaunis mutta voimaton” 24.3.2024 Ajoneuvot Et ollutkaan ainoa, joka ei ymmärtänyt Audin numeropohjaista mallimerkintäpolitiikkaa - siksi se siirtyy historiaan 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu?