6.3.2019 Ajoneuvot Koeajo: BMW X5 xDrive 30d M Sport – odotusten mukainen Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Uusin BMW X5 vastaa odotuksia – se on kookas, mukava ja yllätyksetön. Hyvää Hiljaisuus, iDrive, mukavuus varauksin. Huonoa Mittaristo, turha Display Key -avain. Keulasta ei voi erehtyä. Valtavat munuaiset kertovat heti auton olevan BMW. Takaa ilme on vähemmän tunnistettava, vaikka ajan myötä valmistajan uuden takavalomuotoilun oppineekin tunnistamaan. Neljännen sukupolven BMW X5 on kasvanut. Akseliväli on venynyt 42 milliä, kokopituus 36. Leveyttä on tullut 66 yksikköä ja korkeutta 19 milliä. Lähes viiden metrin pituisena katumaasturina auto on kookas ilmestys. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Helppo ja vaivaton Ohjauspyörän takana massiivisuutta ei onneksi aisti. X5 on helppo ja vaivaton kaupungista moottoritielle, vaikka suuret mitat asettavatkin fyysiset rajoitteet esimerkiksi pysäköintiin. Erinomaisten kamerajärjestelmien avulla käytettävän tilan voi kuitenkin käyttää tehokkaasti, ja jos autolla erehtyy umpikujaan, tarjoaa BMW peruutusavustinta, joka automaattisesti ohjaa autoa 50 metriä paluusuuntaan. Ketteryyttä voi tehostaa myös nelipyöräohjauksella. Koeajoautossa sitä ei ollut. Koska emme juuri viettäneet aikaa ahtaimmissa parkkihalleissa tai tiukimmissa taskupysähdyksissä, ei järjestelmää myöskään tullut ikävä – X5:n ohjaus tuntui luontevammalta kuin aiemmin kritisoimassamme nelipyöräohjatussa 840d-mallissa. Toki järjestelmä on viritetty eri tavoin eri autoihin, ja kenties X5:n alla se toimii luontevammin. Lisävarusteena BMW tarjoaa autoon myös sähkömekaanista kallistuksenvaimennusta. Pitkään matkaan BMW X5:llä jaksaa taittaa pitkää matkaa. Ajoasento on mainio, ja urheiluistuin tarjoaa istuinmukavuutta pidemmällekin siirtymälle. Ohjaamo tuntuu kotoisalta, ja näkyvyys ulos on varsin hyvä. Talvirenkain melutasoa on vaikea kommentoida, mutta ainakin peräti 275 millimetriä leveiden kitkarenkaiden äänet pysyvät ulkona. Myös tuulensuhinat ja muut meluärsykkeet loistavat poissaolollaan. X5 on aina varustettu säätyvällä iskunvaimennuksella, lisäksi koeajoautoon oli tilattu myös ilmajousitus. Yhdistelmä suodattaa suuret töyssyt tehokkaasti, mutta yhden hengen kuormalla tienpinnan epätasaisuudet tulevat läpi etäisenä tutinana. Ilmajousitus mahdollistaa maavaran säädön 80 millimetrin alueella, 40 milliä perusasennosta (214 mm) ylös tai alas. Ensimmäistä kertaa X5:een tarjotaan offroad-pakettia, joka lisää auton keulaan ja perään kosketussuojia, maastoon säädettyjä ajo-ohjelmia, mainitun ilmajousituksen sekä taka-akselin sähkömekaanisen luistonrajoittimen. Siitä huolimatta X5 on paljon enemmän katu kuin maasturi. Hieno voimalinja 3-litrainen dieselmoottori on ainakin toistaiseksi malliston matalatehoisin. Siitä ei kannata välittää, voimaa riittää yltäkylläisesti, eikä voimalinjan toiminnassa ole moitittavaa. BMW:n suurimpia vahvuuksia on nykysukupolvessaankin mainio iDrive-järjestelmä. Suomenkielinen tietoviihdejärjestelmä tarjoaa nopean ja selkeän tavan hallita auton asetuksia ja mediatoimintoja. iPhone-käyttäjiä lämmittää langattomasti toimiva CarPlay-älypuhelinpeilaus. Sen sijaan kosketusnäytöllä varustettu Display Key -avain kannattaa kankeakäyttöisenä ja kookkaana jättää väliin. 12,3-tuumaisella näytöllä toteutettu digimittaristo ei edelleenkään ihastuta, kuten ei uudessa 3-sarjassakaan. Kookkaan auton etutiloissa ei ole moittimista. Takaistuimella sen sijaan vaivaa edellisestäkin X5:stä tuttu heikko reisituki: istuin on asennettu lähelle lattiaa, tai oikeastaan lattia on oudon korkealla. BMW:n tavaratilan kohokohta on lisävarusteena saatava rullaverho, joka siirtyy sähköisesti välipohjan alle tavaratilan helppoa laajentamista varten. Ei ehkä kovin hyödyllistä, mutta epäilemättä näyttävää. Teksti ja kuvat: Lauri Ahtiainen BMW X5 xDrive 30d M Sport Hinta alkaen 101 701 € Moottori Dieselmoottori 2993 cm³, 6 sylinteriä, ahdin, 8-v. automaattivaihteisto, neliveto Teho 195 kW (265 hv), 4000 r/min Vääntö 620 Nm (2000–2500 r/min) Vääntö 620 Nm (2000–2500 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 6,5 s Huippunopeus 230 km/h Kulutus l/ 100 km WLTP-kulutus 8,3 (yhd.) CO2-päästöt 217 g/km Mitat pituus 4922 mm, leveys 2004 mm, korkeus 1745 mm, akseliväli 2975 mm Vetokyky jarrullinen/ jarruton 2700 / 750 kg Euro NCAP 5 tähteä Takuu 2 vuotta Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 19.4.2024 Ajoneuvot 24 senttimetriä ja yksi kokonainen istuinrivi lisää: uuden C3 Aircrossin myötä Citroën C3:n käsite venyy ja paukkuu 19.4.2024 Koeajo Maistiainen: Škoda Kodiaq – suosikki nyt lataushybridinä alkaen 48955 euroa 18.4.2024 Koeajo Maistiainen: Audi A3 Allstreet – kolme ratkaisevaa lisäsenttiä? 17.4.2024 Ajoneuvot Uudistunut Nissan Qashqai leikittelee muun muassa valoilla, väreillä ja isompien autojen herkuilla 17.4.2024 Koeajo Koeajo: Mercedes-Benz CLE Coupé – kun osakesalkku pullistelee 16.4.2024 Ajoneuvot Tesla Model Y sai myös Suomessa houkuttelevan uuden version – Long Range RWD nostaa toimintamatkaa mutta laskee hintaa 16.4.2024 Koeajo Koeajo: Škoda Superb Combi – kuin hengähdystauko kaiken nykymaailman hektisyyden keskellä 15.4.2024 Ajoneuvot Melkoisen uskomaton käänne: Alfa Romeo joutuu vaihtamaan alle viikon vanhan uutuutensa nimen, koska se on tulkittu lain vastaiseksi – tervetuloa siis uusi Alfa Romeo Junior 15.4.2024 Koeajo Koeajo: Fiat e-Ducato – houkutteleva vaihtoehto Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 19.4.2024 Koeajo Maistiainen: Škoda Kodiaq – suosikki nyt lataushybridinä alkaen 48955 euroa 18.4.2024 Esittely Koeistuttu: Mazda CX-80 – kun iso katumaasturi haluaa olla 7-paikkainen tila-auto 18.4.2024 Moottoripyörät "Jotain suurta tulossa" - BMW:ltä vihaisempi versio R18-retromallista? 18.4.2024 Koeajo Maistiainen: Audi A3 Allstreet – kolme ratkaisevaa lisäsenttiä? 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 16.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: ”onko teillä edes oikeita työkaluja autoonne?” 16.4.2024 Koeajo Koeajo: Škoda Superb Combi – kuin hengähdystauko kaiken nykymaailman hektisyyden keskellä 17.4.2024 Ajoneuvot Uudistunut Nissan Qashqai leikittelee muun muassa valoilla, väreillä ja isompien autojen herkuilla 24.3.2024 Ajoneuvot Et ollutkaan ainoa, joka ei ymmärtänyt Audin numeropohjaista mallimerkintäpolitiikkaa - siksi se siirtyy historiaan 20.3.2024 Ajoneuvot Vanhassa, yli 170 000 kilometriä ajetussa Škodassa havaittiin suuri öljynkulutus pian kauppojen jälkeen – myyjän mielestä autossa ei ollut vikaa luovutushetkellä 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu?