6.3.2019 Ajoneuvot Koeajo: BMW X5 xDrive 30d M Sport – odotusten mukainen Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Uusin BMW X5 vastaa odotuksia – se on kookas, mukava ja yllätyksetön. Hyvää Hiljaisuus, iDrive, mukavuus varauksin. Huonoa Mittaristo, turha Display Key -avain. Keulasta ei voi erehtyä. Valtavat munuaiset kertovat heti auton olevan BMW. Takaa ilme on vähemmän tunnistettava, vaikka ajan myötä valmistajan uuden takavalomuotoilun oppineekin tunnistamaan.Neljännen sukupolven BMW X5 on kasvanut. Akseliväli on venynyt 42 milliä, kokopituus 36. Leveyttä on tullut 66 yksikköä ja korkeutta 19 milliä. Lähes viiden metrin pituisena katumaasturina auto on kookas ilmestys.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyHelppo ja vaivatonOhjauspyörän takana massiivisuutta ei onneksi aisti. X5 on helppo ja vaivaton kaupungista moottoritielle, vaikka suuret mitat asettavatkin fyysiset rajoitteet esimerkiksi pysäköintiin. Erinomaisten kamerajärjestelmien avulla käytettävän tilan voi kuitenkin käyttää tehokkaasti, ja jos autolla erehtyy umpikujaan, tarjoaa BMW peruutusavustinta, joka automaattisesti ohjaa autoa 50 metriä paluusuuntaan.Ketteryyttä voi tehostaa myös nelipyöräohjauksella. Koeajoautossa sitä ei ollut. Koska emme juuri viettäneet aikaa ahtaimmissa parkkihalleissa tai tiukimmissa taskupysähdyksissä, ei järjestelmää myöskään tullut ikävä – X5:n ohjaus tuntui luontevammalta kuin aiemmin kritisoimassamme nelipyöräohjatussa 840d-mallissa. Toki järjestelmä on viritetty eri tavoin eri autoihin, ja kenties X5:n alla se toimii luontevammin. Lisävarusteena BMW tarjoaa autoon myös sähkömekaanista kallistuksenvaimennusta.Pitkään matkaanBMW X5:llä jaksaa taittaa pitkää matkaa. Ajoasento on mainio, ja urheiluistuin tarjoaa istuinmukavuutta pidemmällekin siirtymälle. Ohjaamo tuntuu kotoisalta, ja näkyvyys ulos on varsin hyvä. Talvirenkain melutasoa on vaikea kommentoida, mutta ainakin peräti 275 millimetriä leveiden kitkarenkaiden äänet pysyvät ulkona. Myös tuulensuhinat ja muut meluärsykkeet loistavat poissaolollaan.X5 on aina varustettu säätyvällä iskunvaimennuksella, lisäksi koeajoautoon oli tilattu myös ilmajousitus. Yhdistelmä suodattaa suuret töyssyt tehokkaasti, mutta yhden hengen kuormalla tienpinnan epätasaisuudet tulevat läpi etäisenä tutinana. Ilmajousitus mahdollistaa maavaran säädön 80 millimetrin alueella, 40 milliä perusasennosta (214 mm) ylös tai alas. Ensimmäistä kertaa X5:een tarjotaan offroad-pakettia, joka lisää auton keulaan ja perään kosketussuojia, maastoon säädettyjä ajo-ohjelmia, mainitun ilmajousituksen sekä taka-akselin sähkömekaanisen luistonrajoittimen. Siitä huolimatta X5 on paljon enemmän katu kuin maasturi.Hieno voimalinja3-litrainen dieselmoottori on ainakin toistaiseksi malliston matalatehoisin. Siitä ei kannata välittää, voimaa riittää yltäkylläisesti, eikä voimalinjan toiminnassa ole moitittavaa.BMW:n suurimpia vahvuuksia on nykysukupolvessaankin mainio iDrive-järjestelmä. Suomenkielinen tietoviihdejärjestelmä tarjoaa nopean ja selkeän tavan hallita auton asetuksia ja mediatoimintoja. iPhone-käyttäjiä lämmittää langattomasti toimiva CarPlay-älypuhelinpeilaus. Sen sijaan kosketusnäytöllä varustettu Display Key -avain kannattaa kankeakäyttöisenä ja kookkaana jättää väliin. 12,3-tuumaisella näytöllä toteutettu digimittaristo ei edelleenkään ihastuta, kuten ei uudessa 3-sarjassakaan. Kookkaan auton etutiloissa ei ole moittimista. Takaistuimella sen sijaan vaivaa edellisestäkin X5:stä tuttu heikko reisituki: istuin on asennettu lähelle lattiaa, tai oikeastaan lattia on oudon korkealla.BMW:n tavaratilan kohokohta on lisävarusteena saatava rullaverho, joka siirtyy sähköisesti välipohjan alle tavaratilan helppoa laajentamista varten. Ei ehkä kovin hyödyllistä, mutta epäilemättä näyttävää.Teksti ja kuvat: Lauri Ahtiainen BMW X5 xDrive 30d M Sport Hinta alkaen 101 701 € Moottori Dieselmoottori 2993 cm³, 6 sylinteriä, ahdin, 8-v. automaattivaihteisto, neliveto Teho 195 kW (265 hv), 4000 r/min Vääntö 620 Nm (2000–2500 r/min) Vääntö 620 Nm (2000–2500 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 6,5 s Huippunopeus 230 km/h Kulutus l/ 100 km WLTP-kulutus 8,3 (yhd.) CO2-päästöt 217 g/km Mitat pituus 4922 mm, leveys 2004 mm, korkeus 1745 mm, akseliväli 2975 mm Vetokyky jarrullinen/ jarruton 2700 / 750 kg Euro NCAP 5 tähteä Takuu 2 vuotta Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 12.1.2025 Koeajo Koeajo: Cupra Formentor VZ – kuparin hohdetta ja rallijakkarat vakiona 12.1.2025 Ajoneuvot Upouusi Opel Grandland on nyt rantautunut Suomeen 11.1.2025 Ajoneuvot Renault 5 E-Tech Electric ja Alpine A290 ovat Vuoden Auto Euroopassa – Renaultille toinen voitto peräkkäin, Alpinelle ensimmäinen koskaan 11.1.2025 Koeajo Koeajo: Alpine A110 – onko pakko lopettaa ajaminen jos ei tahdo? 10.1.2025 Ajoneuvot Odotettu Tesla Model Y ”Juniper” esiteltiin Kiinassa – tässä on maailman myydyimmän automallin toinen painos 9.1.2025 Uutinen Reilu 130 000 kilometria ajetusta Škodasta rikkoutui ohjaus – myyjä epäili vian johtuneen auton ostajasta 8.1.2025 Ajoneuvot Škoda Enyaq sai ansaitun faceliftin, joka lisää toimintamatkaa 8.1.2025 Sähköautot Suomessa rekisteröitiin vuonna 2024 kaikkiaan noin 130 eri täyssähköautomallia – katso koko lista 8.1.2025 Koeajo Koeajo: Subaru Forester – vanhoilla vahvuuksilla Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 12.1.2025 Ajoneuvot Upouusi Opel Grandland on nyt rantautunut Suomeen 11.1.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: V8 on nautinnollinen yleiskone 11.1.2025 Kysy Autoista Kysy autoista: kannattaako hankkia ladattava hybridiauto ilman kotilatausmahdollisuutta? 12.1.2025 Koeajo Koeajo: Cupra Formentor VZ – kuparin hohdetta ja rallijakkarat vakiona 11.1.2025 Koeajo Koeajo: Alpine A110 – onko pakko lopettaa ajaminen jos ei tahdo? 7.1.2025 Uutinen Vakuutusyhtiö ei korvannut peurakolaria – auton vauriot johtuivat peuran väistämisestä eikä törmäyksestä peuraan 8.1.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Peugeot teki luksussedanin keskelle poikittain sijoitetulla diesel-V12:lla 6.1.2025 Käytetyt autot Fiatiin oli tehty jakopääremontti juuri ennen kauppoja – auton vesipumppu petti silti, autoliike alkoi syyttää auton ostajaa 9.1.2025 Uutinen Reilu 130 000 kilometria ajetusta Škodasta rikkoutui ohjaus – myyjä epäili vian johtuneen auton ostajasta 7.1.2025 Henkilö Pehr G. Gyllenhammar: Volvo-johtajan omat autot 3.1.2025 Autoilu Näin paljon bensiinin hinta nousee – koskee liki 1,8 miljoonan auton käyttökuluja 7.1.2025 Uutinen Vakuutusyhtiö ei korvannut peurakolaria – auton vauriot johtuivat peuran väistämisestä eikä törmäyksestä peuraan 13.12.2024 Kuluttajat Toyotan suosikkimaasturissa voi tulla vastaan ikävä sähköongelma – korjaus maksaa pahimmillaan jopa yli 5 000 euroa! 8.1.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Peugeot teki luksussedanin keskelle poikittain sijoitetulla diesel-V12:lla 24.12.2024 Käytetyt autot Lähes 10-vuotiaasta, 100 000 ajetusta Porsche Panamera -lataushybridistä hajosi ajoakku – 27 000 euron lasku lävähti