2.5.2020 Ajoneuvot Koeajo: Kärsivälliselle lataajalle – BMW X5 xDrive45e Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä BMW X5 xDrive45e on vastaus, kun yhdistetään rivikuutonen, lataushybridi kookkaalla akulla ja ehkä valmistajansa paras korimalli. Vain latausteho harmittaa. Hyvää: kookas akku, voimavarat, tilat. Huonoa: hidas lataaminen, kulutus. Neljännen polven BMW X5 xDrive45e on melkoinen ilmestys. Kolmen ensimmäisen X5-polven hiljainen tyyli on jäänyt taakse, mutta kookkaaseen autoon valmistajan jatkuvasti itsevarmistuvat munuaiset sopivat hyvin. Pysäköidessä tosin herää pieni epäilys, että monenko sukupolven ajan BMW:n alkuperäinen kaupunkimaasturi vielä mahtuu kaupunkiin...Jos X5 oli joskus vaihtoehto tavalliselle porrasperäiselle 5-sarjalle, ovat kehitysvuodet vieneet autoja selkeämmin omiin suuntiinsa. Toisaalta X5 väistää myös voimalinjavalinnalla kilpailun 5-sarjan kanssa, sillä lataushybridimalli 530e luottaa tuntuvasti hillitympään voimalinjaan.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyVaivaton sähköllä, vaivaton ilmanBMW X5 xDrive45e jakaa pitkälti saman voimalinjan kuin jo aikaisemmin koeajettu 745Le xDrive. Turboahdettu kuusisylinterinen rivimoottori, BMW:n allekirjoitus, liikuttaa autoa vaivattomasti myös akun ollessa tyhjänä. Jos polttomoottoria vaivataan kesken sähköajon, on kutoskoneen heräämisessä luvassa pieni viive, mutta pääosin X5 liikkuu lähes luonnottoman rivakasti. Miinuksena on, että myös kulutuslukemat karkaavat verrattuna pienempiin nelisylinterisiin moottoreihin.Luonnollisesti ahkeralla lataamisella voi hillitä bensiinin tarvetta, ja X5 yllättääkin hyvässä ja pahassa. Kookas 20,9 kilowattitunnin akku tarkoittaa todellisuudessakin yli 60 kilometriin venyvää sähköajomatkaa yhdellä latauksella. Valitettavasti akun lataaminen tapahtuu edelleen 3,7 kilowatin huipputeholla (1x16A), joten latausasemankin kanssa tarvitaan noin seitsemän tunnin juottotuokio. Kookkaasta akusta johtuen suko-pistokkeella tapahtuvat lataustuokiot venähtävät 12 tuntiin. Taloudellisuus riippuukin pitkälti siitä, sopivatko sähköajomatka ja latausaika omiin päivärutiineihin useimpina päivinä. X5 xDrive45e:n energian talteenotto pyrkii ennakoimaan edessä olevia tapahtumia kameran avulla. Toiminto tekee ajamisesta hetkittäin kuminauhamaista, mikä on tyypillistä myös muiden merkkien parissa vastaavalla ominaisuudella. Tietoviihdejärjestelmä iDrivestä löytyvä navigaattori osaa puolestaan säästää sähköä perillekin, joskus turhankin paljon, jos sille vain malttaa kertoa määränpäänsä. Kuljettajalle tärkein instrumentti on BMW:n nykytyylinen digitaalimittaristo, jonka näkymien muutosmahdollisuudet ovat edelleen turhan rajattuja. Varsinaiset voimalinjan kulutustiedot löytyvät silti iDriven uumenista.Suurin yllätys hallintalaitteista löytyy, kun aktiivisen vakionopeussäätimen painikkeisiin vastataan viestillä, että varusteen ohjelmisto on hankkimatta tähän autoon. On toki tavallaan parempi vaihtoehto kuluttajan kannalta, että ohjauspyörästä löytyvät jo napit tyhjien kohtien sijaan ja pelkistä biteistä voi maksaa jälkikäteen käymättä huollossa. Yhdistelmä jättää kuitenkin kylmän, kolkon tunteen siitä, että laitteisto on jo turvajärjestelmien takia asennettuna, miksi tämän tason autossa pihistellään koodista? Auto myös vahtii edellä ajavaa energian talteenoton yhteydessä.X5 > X6Muilta osin BMW X5 xDrive45e on nykybemaria parhaimmillaan. Ajamisen iloa on turha etsiä, mutta autosta löytyy yllin kyllin vaivatonta ja ylellistä tunnelmaa. Alusta on esimerkillisen mukava miltei kaikissa ajotilanteissa. Jopa valmistajan nykyinen mallikieli toimii kookkaan ja tilavan X5:n kohdalla paljon X6:ta paremmin. Se on eräällä tavalla muistutus siitä, miksi BMW:n X-mallisto alkoi juuri X5:llä.Teksti: Aake Kinnunen Kuvat: Lauri Ahtiainen BMW X5 xDrive45e A iPerformance xLine Moottori Ladattava hybridi, bensiinimoottori 2 998 cm³, 6 sylinteriä, ahdin, 8-v. automaattivaihteisto, neliveto. Sähkömoottori 83 kW (113 hv). Teho 210 kW (286 hv), 5000–6000 r/min Vääntö 450 Nm (1500–3500 r/min) Vääntö 450 Nm (1500–3500 r/min) Toimintamatka 86–97 km Hybridijärjestelmän yhteisteho 290 kW Kiihtyvyys 0–100 km/h 5,6 s Huippunopeus 235 km/h Kulutus l/ 100 km WLTP-kulutus 1,2 (yhd.) CO2-päästöt 28 g/km Mitat pituus 4922 mm, leveys 2004 mm, korkeus 1745 mm, akseliväli 2975 mm Vetokyky jarrullinen/ jarruton 2700 / 750 kg Euro NCAP 5 tähteä Takuu 2 vuotta Lue lisää Kaikki artikkelit 13.7.2025 Koeajo Koeajo: Voyah Courage – kysy itseltäsi uskallatko uskaltaa? 13.7.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: kolmoskone – uuden ajan oletusmylly 13.7.2025 Ajoneuvot Bentley EXP 15 -konsepti ennakoi täysin uuden ajan Bentley’ä, mutta sen oviratkaisu on lainattu Hyundai Velosterista 11.7.2025 Ajoneuvot Hyundai Ioniq 6 N näki viimein päivänvalon – kiinteä takasiipi kertonee kaiken oleellisen tästä sähköisestä urheilusedanista 10.7.2025 Koeajo Maistiainen: Mazda 6e – takavuosien suosikkisedan sähköistyy 10.7.2025 Ajoneuvot Toyotan multi-pathway solution ulottuu nyt myös rallipolulle – vetykonsepti GR Yaris Rally2:sta tullaan näkemään Suomen MM-ralleissa 10.7.2025 Ajoneuvot Tiedätkö mikä auto on Suomen edullisin ja samalla Euroopan ostetuin? 10.7.2025 Ajoneuvot Tässä on uusi Mazda CX-5 – erottuvuustekijöitä riittää, eikä vähäisimpänä ahtamaton 2,5-litrainen bensiinimoottori vuonna 2025 10.7.2025 Ajoneuvot Hyundai tylyttää: ”kukaan ei enää halua manuaalivaihteistoja” Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 14.7.2025 Laivat Star of the Seas luovutettiin varustamolleen Meyer Turun telakalta - ei enää lisää kokoa, mutta muutamia pikkuparannuksia 13.7.2025 Sähköautot BYD:n sähköautot kasaantuvat varastoihin, kysyntä sakkaa 13.7.2025 Koeajo Koeajo: Voyah Courage – kysy itseltäsi uskallatko uskaltaa? 13.7.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: kolmoskone – uuden ajan oletusmylly 7.7.2025 Autoilun hinta Tässä on polttoaineiden hinta Virossa – yksi asia saa suomalaiset hätkähtämään 8.7.2025 Autoilun hinta Päivän kuva: tämän verran polttoaineet maksoivat Latvian Ainažissa – ennen mysteerialennusta 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 9.7.2025 Liikenne Lux Express by OnniBus -vuorolla Helsingistä Jyväskylään – näin premium-bussi eroaa tavallisesta 9.7.2025 Ajoneuvot Kia EV5 tarjoaa lopultakin Kian vastauksen Enyaqin, ID.4:n ja Model Y:n haasteeseen myös täällä Euroopassa 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 3.7.2025 Uutinen RAM-autojen virallinen maahantuoja: ”Kamuxin väite autojen valmistusmaasta on väärä” 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 3.7.2025 Sähköautot "10 vuotta liian aikaisin" – Mercedes myöntää EQS-mallin virheen