2.5.2020 Ajoneuvot Koeajo: Kärsivälliselle lataajalle – BMW X5 xDrive45e Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä BMW X5 xDrive45e on vastaus, kun yhdistetään rivikuutonen, lataushybridi kookkaalla akulla ja ehkä valmistajansa paras korimalli. Vain latausteho harmittaa. Hyvää: kookas akku, voimavarat, tilat. Huonoa: hidas lataaminen, kulutus. Neljännen polven BMW X5 xDrive45e on melkoinen ilmestys. Kolmen ensimmäisen X5-polven hiljainen tyyli on jäänyt taakse, mutta kookkaaseen autoon valmistajan jatkuvasti itsevarmistuvat munuaiset sopivat hyvin. Pysäköidessä tosin herää pieni epäilys, että monenko sukupolven ajan BMW:n alkuperäinen kaupunkimaasturi vielä mahtuu kaupunkiin...Jos X5 oli joskus vaihtoehto tavalliselle porrasperäiselle 5-sarjalle, ovat kehitysvuodet vieneet autoja selkeämmin omiin suuntiinsa. Toisaalta X5 väistää myös voimalinjavalinnalla kilpailun 5-sarjan kanssa, sillä lataushybridimalli 530e luottaa tuntuvasti hillitympään voimalinjaan.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyVaivaton sähköllä, vaivaton ilmanBMW X5 xDrive45e jakaa pitkälti saman voimalinjan kuin jo aikaisemmin koeajettu 745Le xDrive. Turboahdettu kuusisylinterinen rivimoottori, BMW:n allekirjoitus, liikuttaa autoa vaivattomasti myös akun ollessa tyhjänä. Jos polttomoottoria vaivataan kesken sähköajon, on kutoskoneen heräämisessä luvassa pieni viive, mutta pääosin X5 liikkuu lähes luonnottoman rivakasti. Miinuksena on, että myös kulutuslukemat karkaavat verrattuna pienempiin nelisylinterisiin moottoreihin.Luonnollisesti ahkeralla lataamisella voi hillitä bensiinin tarvetta, ja X5 yllättääkin hyvässä ja pahassa. Kookas 20,9 kilowattitunnin akku tarkoittaa todellisuudessakin yli 60 kilometriin venyvää sähköajomatkaa yhdellä latauksella. Valitettavasti akun lataaminen tapahtuu edelleen 3,7 kilowatin huipputeholla (1x16A), joten latausasemankin kanssa tarvitaan noin seitsemän tunnin juottotuokio. Kookkaasta akusta johtuen suko-pistokkeella tapahtuvat lataustuokiot venähtävät 12 tuntiin. Taloudellisuus riippuukin pitkälti siitä, sopivatko sähköajomatka ja latausaika omiin päivärutiineihin useimpina päivinä. X5 xDrive45e:n energian talteenotto pyrkii ennakoimaan edessä olevia tapahtumia kameran avulla. Toiminto tekee ajamisesta hetkittäin kuminauhamaista, mikä on tyypillistä myös muiden merkkien parissa vastaavalla ominaisuudella. Tietoviihdejärjestelmä iDrivestä löytyvä navigaattori osaa puolestaan säästää sähköä perillekin, joskus turhankin paljon, jos sille vain malttaa kertoa määränpäänsä. Kuljettajalle tärkein instrumentti on BMW:n nykytyylinen digitaalimittaristo, jonka näkymien muutosmahdollisuudet ovat edelleen turhan rajattuja. Varsinaiset voimalinjan kulutustiedot löytyvät silti iDriven uumenista.Suurin yllätys hallintalaitteista löytyy, kun aktiivisen vakionopeussäätimen painikkeisiin vastataan viestillä, että varusteen ohjelmisto on hankkimatta tähän autoon. On toki tavallaan parempi vaihtoehto kuluttajan kannalta, että ohjauspyörästä löytyvät jo napit tyhjien kohtien sijaan ja pelkistä biteistä voi maksaa jälkikäteen käymättä huollossa. Yhdistelmä jättää kuitenkin kylmän, kolkon tunteen siitä, että laitteisto on jo turvajärjestelmien takia asennettuna, miksi tämän tason autossa pihistellään koodista? Auto myös vahtii edellä ajavaa energian talteenoton yhteydessä.X5 > X6Muilta osin BMW X5 xDrive45e on nykybemaria parhaimmillaan. Ajamisen iloa on turha etsiä, mutta autosta löytyy yllin kyllin vaivatonta ja ylellistä tunnelmaa. Alusta on esimerkillisen mukava miltei kaikissa ajotilanteissa. Jopa valmistajan nykyinen mallikieli toimii kookkaan ja tilavan X5:n kohdalla paljon X6:ta paremmin. Se on eräällä tavalla muistutus siitä, miksi BMW:n X-mallisto alkoi juuri X5:llä.Teksti: Aake Kinnunen Kuvat: Lauri Ahtiainen BMW X5 xDrive45e A iPerformance xLine Moottori Ladattava hybridi, bensiinimoottori 2 998 cm³, 6 sylinteriä, ahdin, 8-v. automaattivaihteisto, neliveto. Sähkömoottori 83 kW (113 hv). Teho 210 kW (286 hv), 5000–6000 r/min Vääntö 450 Nm (1500–3500 r/min) Vääntö 450 Nm (1500–3500 r/min) Toimintamatka 86–97 km Hybridijärjestelmän yhteisteho 290 kW Kiihtyvyys 0–100 km/h 5,6 s Huippunopeus 235 km/h Kulutus l/ 100 km WLTP-kulutus 1,2 (yhd.) CO2-päästöt 28 g/km Mitat pituus 4922 mm, leveys 2004 mm, korkeus 1745 mm, akseliväli 2975 mm Vetokyky jarrullinen/ jarruton 2700 / 750 kg Euro NCAP 5 tähteä Takuu 2 vuotta Lue lisää Kaikki artikkelit 20.9.2024 Koeajo Maistiainen: Peugeot 5008 Hybrid 136 e-DCS on 7-paikkainen tilamaasturi kaupunkiauton viboilla 19.9.2024 Koeajo Koeajo: Cadillac Escalade ESV V8 – se suurin ja mahtavin 17.9.2024 Koeajo Koeajo: Land Rover Defender 130 V8 – Hävyttömän makea 16.9.2024 Koeajo Koeajo: Kia EV9 RWD – kun on valmis luopumaan muutamasta varusteesta 15.9.2024 Koeajo Koeajo: Renault Symbioz –perhekokoinen pikkucrossover 15.9.2024 Esittely Kun kaikki on jossain muualla – Gibraltarin erikoisajoneuvot 14.9.2024 Ajoneuvot Maastotyypit: uudella Dacia Dusterilla raaskii – ja todellakin uskaltaa – mennä kovaankin maastoon 14.9.2024 Koeajo Maistiainen: Hyundai Santa Fe – helppo, vaikkei ehkä helposti lähestyttävä 13.9.2024 Ajoneuvot Koeistuttu: Peugeot E-5008 on toistaiseksi luokkansa ainoa 7-paikkainen sähkö-SUV, mutta onneksi se onnistuu tehtävässään Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 19.9.2024 Koeajo Koeajo: Cadillac Escalade ESV V8 – se suurin ja mahtavin 18.9.2024 Matkailu Järämän linnoitus ja Sturmbock-asema - Lapin merkittävä rooli toisessa maailmansodassa 17.9.2024 Käyttötesti käytetyllä Parivertailu: Škoda Octavia vs Mercedes-Benz 250 D – vanhassa vara parempi, vai onko sittenkään? 19.9.2024 Uutinen Älykäs nopeusavustin kitkee ylinopeuksia – mutta mitä asiantuntija kritisoi? 18.9.2024 Uutinen Suomalainen Hornet-lentäjien kellovalmistaja ja Jeep aloittavat yhteistyön – ainutlaatuinen Jeep-arvokellojen sarja tulossa 14.9.2024 Ajoneuvot Maastotyypit: uudella Dacia Dusterilla raaskii - ja todellakin uskaltaa - mennä kovaankin maastoon 16.9.2024 Uutinen Asiakas halusi päättää leasing-sopimuksen 12 kuukauden jälkeen – myyjän mukaan se oli mahdollista vasta 48 kuukauden kohdalla 15.9.2024 Lentokoneet Lentokoneet: viimeinenkin perinteinen eurooppalaislentoyhtiö harkitsee luopuvansa ilmaisista aterioista lyhyillä ja keskipitkillä lennoilla 12.9.2024 Uutinen Totuus hulppeasta, yli miljoonan arvoisesta Dubain rekisterikilvestä paljastui – oliko rekisterikilpi sittenkin tekaistu? 17.9.2024 Koeajo Koeajo: Land Rover Defender 130 V8 – Hävyttömän makea 24.8.2024 Lentokoneet Lentokoneet: Finnair ja useat muut länsiyhtiöt ovat alkaneet käyttää Talebanin hallitseman Afganistanin ilmatilaa, koska se on turvallisin reitti Euroopasta Aasiaan 27.8.2024 Renkaat Laitonta pitoa – Moottori löysi lukuisia kiellettyjä nastarenkaita 14.9.2024 Ajoneuvot Maastotyypit: uudella Dacia Dusterilla raaskii - ja todellakin uskaltaa - mennä kovaankin maastoon 2.9.2024 Testit Rengastesti: kalliit kitkat ja halvat nastat - purevia piikkejä, liukkaita lamelleja 16.9.2024 Uutinen Asiakas halusi päättää leasing-sopimuksen 12 kuukauden jälkeen – myyjän mukaan se oli mahdollista vasta 48 kuukauden kohdalla