4.12.2021 Ajoneuvot Koeajo: BMW iX xDrive40 – lähes lippulaiva sähkömaailmaan Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Uusi iX on baijerilaisvalmistajan lippulaiva täyssähköpuolella, mutta koeajettu BMW iX xDrive40 ei aivan tunnu siltä. Akkuja ja lataustehoa saisi rahalla lisää. Hyvää: Leppoisuus ja sisätilojen laatu. Huonoa: Sähkökyvyt suhteessa statukseen Baijerin autoylpeys on vihdoin aloittanut marssinsa täyssähköautomarkkinoille alusta loppuun asti vain tätä varten suunnitellulla tuotteella. Nelivetoinen iX istuu suoraan valmistajansa sähköpuolen veturiksi. Koeajoon saimme saman malliston pienitehoisimman BMW iX xDrive40 -version, josta ehdimme jo maistiaiset ottaa.Muotoilu on uusittu hyvin mielenkiintoiseen suuntaan majavanhammasmunuaisia toki yhtälöstä unohtamatta. Mittasuhteet menivät mönkään viimeistään raskaan perän kanssa eivätkä sinällään kauniit yksityiskohdat oikein istu toisiinsa tai kokonaisuuteen.Lähes viiden metrin pituudella iX vastaa noin X5-mallin mittaa, mutta akseliväliä on enemmän. Muuhun autoon nähden solakka keskivartalo vie mielikuvia crossover-suuntaan. Massaa (2 440 kg) on pyritty pitämään kurissa hyödyntämällä alumiiniprofiilia ja hiilikuitulujitteista muovia (CFRP).Koeajoauton noin 20 000 euroa kattavasta lisävarustelistasta löytyy muun muassa 22-tuumaiset kevytmetallivanteet, mutta koeajomme aikaan alla pyörivät 20-tuumaiset talvirenkaat. Nämäkin lukemat auttavat hahmottamaan auton kokoa.Sisätilat ovat erittäin hyvät ja myös takana istutaan mukavan ryhdikkäästi. Edessä huomaa sähkövoimalinjan mahdollistaman täysin tasaisen lattiapinnan, ja keskitunnelin puuttumisen, joka luo mukavaa ilmavuutta sivusuunnassa.Tavaratilaksi on ilmoitettu 650 litraa, mutta kapea kontti ei tunnu siltä. Toki tavaratilan etureunan välipohjan alla on vielä haastavan muotoinen laajennus litroja lisäämään – syvä potero lienee litrojen takana.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyKristallin kimallustaSisällä huokuu laatu ja seesteisyys. Kuljettajan rauhoittava ohjaamo on uudenlainen, mutta kotoisa ja helposti lähestyttävä. Painikkeita on vähennetty, mutta tärkeimmät toiminnallisuudet onnistuttu säilyttämään – istuinlämmityksen säätö tosin vaatii vielä kehitystyötä selkeämpään suuntaan.Kahden komean näytön kokonaisuus on nostettu irti konsolista, mutta silti keskinäyttö sijaitsee kovin kaukana kuljettajan käskytettäväksi. Toisaalta keskikonsolista löytyy tietoviihdejärjestelmän käyttöön kristalliteemainen monivalintapainike, jolle käsi laskeutuu kurottelematta.Tietoviihdejärjestelmän menu-painikkeen alta löytyy niin monta sovellusta ja alavalikkoa, että heikompaa hirvittää. Käytännössä tänne tulee harvoin sukellettua, sillä päänäkymä hoitaa suurimman osan kuljettajan tahtomista tehtävistä kevyen muokkaamisen jälkeen.Myös mittaristo tarjoaa uusia personointimahdollisuuksia, jotka tuntuvat ensi alkuun runsailta. Lopulta valittavaa on verrattain vähän. Käytännössä, hieman kärjistäen, kuljettaja saa valittua yhden lisätiedon sekä vaikutettua hieman siihen, miten tiedot näytöllä sijoitetaan.Ajosuunta valitaan kristalliteemaa mukailevasta pienestä keinukytkimestä ja samasta paikasta on helppo valita yhden polkimen ajo. Liikkeelle on helppoa lähteä pehmeästi ja polkimien vasteet ilahduttavat. Jopa voimalinjoista vähätehoisin BMW iX xDrive40 jaksaa liikuttaa massaa kepeästi sähkövoimalinjan väännöllä, vaikka sähköautoihin tottuneille kulku on kaukana ripeästä.BMW iX xDrive40Uutuus ei tunnu BMW:ltä jota on tehty ajettavaksi, vaan jossa ajetaan. Matka taittuu pääosin varsin leppoisasti rautajousien päällä, mutta erityisesti terävät poikittaissaumat tuntuvat sisälle terävästi. Suuntavakaata autoa ei tarvitse käskyttää.Hieman etäinen ohjaustuntuma ja kaarteissa kallisteleva alusta ei innosta tarttumaan härkää sarvista. Olisi mielenkiintoista päästä kokeilemaan, tarjoaisiko ilmajousitettu xDrive50 parannusta sekä mukavuuteen että ajettavuuteen.Koeajon kulutus pyörii 25 kilowattitunnin tuntumassa 100 kilometriä kohden. Moottoritiellä lähennellään lukemaa 30 ja matalissa nopeuksissa on mahdollista päästä 20 kilowattitunnin kulutuksen alapuolelle viileähköilläkin keleillä.Todellinen toimintamatka tuntuisi liikkuvan noin 300 kilometrin tuntumassa nollakelin plussapuolella. Luonnollisesti ajoprofiililla on vaikutusta kulutukseen yllä mainitulla tavalla ja se peilautuu suoraan toimintamatkaan.Latasimme autoa suurteholaturilla lähes 50 kilowattituntia (välillä 8-70%) 28 minuutissa. Latausteho nousi alussa lähes välittömästi aivan auton luvatun 150 kilowatin maksimitehon tuntumaan ja koko latauksen keskitehoksi muodostui 100 kilowattia, sillä 70 prosentin varauksen kohdalla latausteho oli laskenut noin 75 kilowatin tienoille. Luonnollisesti latauspiste oli asetettu ajoissa navigaattoriin, sillä iX osaa esilämmittää akun mahdollisimman korkean lataustehon saavuttamiseksi.Suoritus on eittämättä varsin hyvä erityisesti auton 150 kilowatin maksimilataustehon huomioiden, mutta toki kilpailijat, ja jopa xDrive 50, pystyvät parempaan. Eikä latauksemme aivan vastannut valmistajan kehuja saada akku ladattua välillä 10-80 prosenttia vain 31 minuutissa, mutta ehkä tuo voisi olla saavutettavissa ihanneolosuhteissa.Tärkeä tieto on sekin, että iX tukee 11 kilowatin kolmivaihelatausta esimerkiksi voimavirtapistokkeeseen asennettavasta kotilatausasemasta. Sen sijaan 22 kilowatin AC-lataus on tulossa valittavaksi vasta myöhemmin.Sisältä kaunis iX ei lopulta aivan tunnu BMW:n täyssähköiseltä lippulaivalta, sillä sähkövoimalinjakaan ei tarjoa millään saralla mitään poikkeuksellisen vaikuttavaa. Ehkä BMW iX xDrive40 on väärä mittari ja tehokkaammat versiot ilmajousituksella, suuremmalla akulla ja nopeammalla latauksella nostavat rimaa juuri riittävästi. Toisaalta koeajoauton yli 100 000 euron hinta asettaa tiettyjä odotuksia.Kuvat ja teksti: Henri Posa BMW iX xDrive40 Hinta alkaen 89 890 € Koeajetun auton hinta varusteineen 109 891 € Moottori Sähköauto neliveto. Teho 240 kW (326 hv) Vääntö 630 Nm Vääntö 630 Nm Akku Akuston energiasisältö teoreettinen/käytössä oleva 76,6 / 71 kWh. Lataus Type 2 11 kW (3 x 16 A), CCS 150 kW. Toimintamatka 425 km Kiihtyvyys 0–100 km/h 6,1 s Huippunopeus 200 km/h Mitat pituus 4 953 mm, leveys 1 967 mm, korkeus 1 595 mm, akseliväli 3 000 mm Tavaratila: 650 l Omamassa: 2 440 kg Vetokyky jarrullinen/ jarruton 2 500 / 750 kg Euro NCAP Ei testattu Takuu 2 vuotta, ajoakku 8 vuotta / 160 000 km Lue lisää Kaikki artikkelit 7.10.2024 Koeajo Koeajo: Renault Symbioz – Rellun keihäänkärki numero 2 7.10.2024 Ajoneuvot McLaren W1 jatkaa F1:n ja P1:n ajatusta 2020-luvulla – avainlukuina 1 275 hevosvoimaa ja 1 000 kilon downforce 6.10.2024 Ajoneuvot Hyundai on valmistanut 100 miljoonaa autoa 57 vuodessa – niistä puolet tehtiin vain 11 vuodessa 6.10.2024 Koeajo Maistiainen: Mini Aceman – ovela välimalli 5.10.2024 Ajoneuvot Ihan kohta täällä: Toyota Proace Maxilla voi olla uudeksi automalliksi vähän ikää, mutta ostat sen joka tapauksessa 5.10.2024 Koeajo Koeajo: BMW X3 – Münchenin myyntimaasturin muodonmuutos 3.10.2024 Koeajo Koeajo: Peugeot E-5008 Allure Launch Edition – leijonaperheen suurin 3.10.2024 Ajoneuvot Fiatilla on meneillään puolentoista kuukauden tauko täyssähköauto 500e:n valmistuksessa – syynä pohjamudissa laahaavat myyntimäärät 2.10.2024 Uutinen Syyskuu oli surkea kuukausi – autojen ensirekisteröinnit suorastaan romahtivat Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 8.10.2024 Uutinen Kuluttaja esitti automyyjälle rajun vaatimuksen käytetystä autosta – myyjä oli pimittänyt tiedon auton moottorin vaihdosta 7.10.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Rolls-Royce Silver Spur, joka yrittää epätoivoisesti matkia Phantomia 6.10.2024 Lentokoneet Lentokoneet: uusi israelilainen startup-lentoyhtiö aikoo aloittaa ensi viikolla lennot alle 30 kilometrin päästä Libanonin rajasta 7.10.2024 Koeajo Koeajo: Renault Symbioz – Rellun keihäänkärki numero 2 4.10.2024 Uutinen Käytetyssä 100 000 euron Audissa olikin jotain muuta mitä myyjä kertoi – sitten riideltiin kymmenistä tuhansista euroista 1.10.2024 Esittely Koeistuttu: Škoda Elroq – kohti myyntilastojen kärkeä 1.10.2024 Uutinen Matkailuautossa oli jos jonkinlaista vikaa – myyjäliike tarjoutui ostamaan sen takaisin, mutta 4 500 euroa halvemmalla 4.10.2024 Uutinen Käytetyssä 100 000 euron Audissa olikin jotain muuta mitä myyjä kertoi – sitten riideltiin kymmenistä tuhansista euroista 3.10.2024 Käyttötesti Käyttötesti: Volvo EX30 – auto, joka lähes musertuu ennakko-odotusten alle 2.10.2024 Koeajo Koeajo: Škoda Octavia Combi – menestys ei jää tähän 26.9.2024 Päivän kuva Päivän kuva: Paholainen odottelemassa saattoautoa 20.9.2024 Kotimaanmatkailu Päivän kuva: Texaco taksi parturi baari 21.9.2024 Matkailu Tirpitz-museo – Saksan miehittämässä Norjassa nähtiin toisen maailmansodan suurimpia sota-aluksia 14.9.2024 Ajoneuvot Maastotyypit: uudella Dacia Dusterilla raaskii - ja todellakin uskaltaa - mennä kovaankin maastoon 1.10.2024 Esittely Koeistuttu: Škoda Elroq – kohti myyntilastojen kärkeä