30.4.2019 Ajoneuvot Koeajo: Ihanan tylsyyden paluu – Toyota Camry Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Kun Toyota Camry palaa Euroopan mallistoon 15 vuoden tauon jälkeen, jää päällimmäiseksi vain yksi ajatus: onpas tylsistyminen ihanaa. Hyvää: tilat, varustelu, hinta. Huonoa: ei järin jännittävä. Kroatialainen vuoristotie mutkittelee, nousee ja laskee. Jyrkimmissä mäissä kuuluu hetki 2,5-litraisen bensiinimoottorin mylvintää, muuten eteneminen tapahtuu vaivihkaa. Auto ei turhia kallistele, eivätkä kuopat aiheuta ylimääräisiä keinahteluita. Ohjauspyörän tilalla voisi olla peliohjain, eikä tietuntuma siitä paljoa huononisi.Tervetuloa vuosimallin 2019 Toyota Camryyn. Corollan isoveli saapuu takaisin Eurooppaan, sillä Camryäkin enemmän on muuttunut maailma sen ympärillä. D-segmentin kookkaamman keskiluokan autot, Toyotan oma Avensis mukaan lukien, ovat valmistajan mukaan kasvaneet jo E-segmentin edustussedaneiden mittoihin. 15 vuodessa markkinat ovat kehittyneet tilanteeseen, jossa Camryn koko on jälleen mielekäs markkinoitava.Suoraan ei toki Camrykään korvaa Avensista. Pituutta tulee 135 mm lisää, josta sisätiloja venyttävään akseliväliin 125 mm. Samalla korkeutta on vähemmän ja leveyttä enemmän, joten Camry antaa kookkaamman ja vauhdikkaamman mielikuvan. Keulamaskin ylpeä säleikkö viittaa yhtiön jännittävästi nimettyyn “Catamaran Under Priority” -muotokieleen.Farmarimallia Camrystä ei nähdä, sillä Toyota arvioi samaan perusrakenteeseen perustuvan RAV4:n hoitavan kuljetuskapasiteettia kaipaavien tarpeet. Nelivedon suhteen Toyotalta kommentoitiin salamyhkäisesti, että kysyntä on huomioitu. Ovea ei suljettu myöskään lataushybridin kohdalta.Avensislaisten lisäksi Toyotalla tavoitellaan muita isoihin sedaneihin mieltyneitä. Takseina Camryä nähtäneen kookkaiden takatilojensa puolesta ja eipä ostajien napsiminen myöskään premiumjengiltä ole utopistista. Suomessa myyntitavoite on 550 kappaletta vuodessa ja maahan saapuvat Camryt valmistetaan Japanissa. Malliston lähtöhinta on 38 666 euroa Active-varustelulla.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyTakaisin mukavuusalueelleNahkaverhoilu on vakiona ja sähkösäätöiset istuimet ovat sopivan nojatuolimaiset, asettaen heti leppoisan tunnelman. Materiaalit on valittu fiksusti, muotojen ollessa japanilaiseen tapaan terävästi piirrettyjä. Mittaristossa majailee selkeä värinäyttö perinteisten viisarimittareiden välissä. Varustelun myötä kuljettajaa avitetaan vielä tuulilasin heijastusnäytöllä. Kojelaudan tietoviihdejärjestelmä navigointeineen on tuttua Toyotaa, joten järjestelmältä ei kannata odottaa liikoja musiikin soittamisen lisäksi. Vakiovarusteinen äänentoisto on kelvollinen, mutta lisävarusteinen ja mielenkiintoisesti virrankulutukseltaan optimoitu JBL:n äänijärjestelmä on suositeltava. Etuistuimilla meno on juuri niin herraskaista kuin Camryn edustamalta autoluokalta sopii odottaa. Vaikka kroatialaistiestö ei pärjää suomalaiselle tieverkolle pinnan karkeudessa, vaikuttaa äänieristys olevan hyvällä tolalla. Merkittävin äänilähde ovat renkaat joustoliikkeen aikana. Ilmastointi on halutessa varustettu ionisaattorilla, joka puhdistamisen lisäksi myös kosteuttaa autossa kiertävää ilmaa. Takaistuimilla tilaa on runsaasti. Takasivulasien aurinkoverhot toimivat manuaalisesti. Premium-varustelu tuo mukanaan kolmialueisen ilmastoinnin, sähköisesti kallistettavat takaistuimet ja kyynärnojaan piilotetut hallintalaitteet ilmastoinnille, musiikille ja takalasin sähköiselle aurinkoverholle. Merkittävin uhraus varustelussa on luopuminen kaadettavista takaistuimista, mutta tavaratilaa on aina vähintään 500 litraa.Toyota Camryn sisusta saattaa tuntua nykyisin jopa pelkistetyltä, mutta tila on parempaa luksusta kuin monet tietoviihdejärjestelmien turhakkeet.TNGA goes GA-KToyota Camryn pohjarakenne on uuden RAV4:n tavoin GA-K -versio TNGA-yleisarkkitehtuurista. Vääntöjäykän korin lisäksi valmistaja on kiinnittänyt huomiota alhaiseen painopisteeseen. Lievästi napakanpuoleinen jousitus tarkoittaa toisaalta, että Camry ei sorru lötköön keinahteluun mutkien kiristyessäkään. Ohjausta voi luonnehtia harmittoman tunnottomaksi, mutta johdonmukainen välitys ja painotus tarkoittaa, että kuljettajaa ei kismitä. Voimalinjana on Toyotan tuttua hybriditekniikkaa, jossa 177 hevosvoiman 2,5-litrainen polttomoottori on yhdistetty 118 hevosvoiman sähkömoottorin pariksi. Yhteensä järjestelmätehoa on 218 hevosvoimaa ja vääntöä on 202 newtonmetriä. Hybridijärjestelmän portaaton vaihteisto loihtii välillä polttomoottorista korkeiden tasakierrosten mylvähtelyitä, mutta tehoa on kookkaan auton tarpeisiin riittävästi ja eteneminen sujuu vaivattomasti. Hybridin NiMH-akku on sijoitettu takaistuinten alle, joten tavaratila on säilynyt ennallaan. 4,89 metriä pitkän Toyota Camryn WLTP-syklin mukainen kulutus on 5,2–5,6 litraa per 100 km. Tyyppihyväksyntäprosessista johtuen Toyotalla päädytty siihen, että Camryn vetomassa on pyöreä nolla. Sama pätee myös kattokuormaan. RAV4 on jälleen vastaus vetokapasiteettia kaipaaville.Ylistys tylsyydelleLasiohjaamoiden, tekoälyjen ja crossovereiden aikakaudella iso sedan tutulla hybriditekniikalla tuntuu helposti hiukan tylsältä. Siinä kuitenkin piilee Toyota Camryn nerokkuus.Kun kuljettajan ovi sulkeutuu ja maailman häly jää ulkopuolelle, on aikaa omille ajatuksille ja vaivattomalle matkanteolle. Hartiat rennoksi, syvä hengenveto ja käynnistysnappulan painallus. Silloin on lähestulkoon yhdentekevää, onko kotimatkaa 50 vai 500 kilometriä.Tervetuloa takaisin, matkalainen.Teksti ja kuvat: Aake Kinnunen Toyota Camry 2.5 Hybrid Premium Hinta alkaen 44 786 € Moottori Bensiinimoottori 2 487 cm3, 4 sylinteriä, portaaton hybridivoimansiirto, etuveto Teho 131 kW (177 hv), 5700 r/min Vääntö 221 Nm (3600–5200 r/min) Vääntö 221 Nm (3600–5200 r/min) Akku 6,5 Ah NiMH Hybridijärjestelmän yhteisteho 160 kW Kiihtyvyys 0–100 km/h 8,3 s Huippunopeus 180 km/h Kulutus l/ 100 km WLTP-kulutus 5,2–5,6 (yhd.) CO2-päästöt 119–127 g/km Mitat pituus 4885 mm, leveys 1840 mm, korkeus 1445 mm, akseliväli 2825 mm Muu tieto Sähkömoottori 88 kW ja 202 Nm Euro NCAP Ei testattu Takuu 3 vuotta / 100 000 km, hybridijärjestelmän takuu 5 vuotta / 150 000 km Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 13.7.2025 Koeajo Koeajo: Voyah Courage – kysy itseltäsi uskallatko uskaltaa? 13.7.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: kolmoskone – uuden ajan oletusmylly 13.7.2025 Ajoneuvot Bentley EXP 15 -konsepti ennakoi täysin uuden ajan Bentley’ä, mutta sen oviratkaisu on lainattu Hyundai Velosterista 11.7.2025 Ajoneuvot Hyundai Ioniq 6 N näki viimein päivänvalon – kiinteä takasiipi kertonee kaiken oleellisen tästä sähköisestä urheilusedanista 10.7.2025 Koeajo Maistiainen: Mazda 6e – takavuosien suosikkisedan sähköistyy 10.7.2025 Ajoneuvot Toyotan multi-pathway solution ulottuu nyt myös rallipolulle – vetykonsepti GR Yaris Rally2:sta tullaan näkemään Suomen MM-ralleissa 10.7.2025 Ajoneuvot Tiedätkö mikä auto on Suomen edullisin ja samalla Euroopan ostetuin? 10.7.2025 Ajoneuvot Tässä on uusi Mazda CX-5 – erottuvuustekijöitä riittää, eikä vähäisimpänä ahtamaton 2,5-litrainen bensiinimoottori vuonna 2025 10.7.2025 Ajoneuvot Hyundai tylyttää: ”kukaan ei enää halua manuaalivaihteistoja” Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 13.7.2025 Koeajo Koeajo: Voyah Courage – kysy itseltäsi uskallatko uskaltaa? 13.7.2025 Sähköautot BYD:n sähköautot kasaantuvat varastoihin, kysyntä sakkaa 12.7.2025 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: 1965 Aston Martin DB5 12.7.2025 Moottoripyörät Moottoripyöräkortti taskuun – näin tutkinto etenee 7.7.2025 Autoilun hinta Tässä on polttoaineiden hinta Virossa – yksi asia saa suomalaiset hätkähtämään 8.7.2025 Autoilun hinta Päivän kuva: tämän verran polttoaineet maksoivat Latvian Ainažissa – ennen mysteerialennusta 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 9.7.2025 Liikenne Lux Express by OnniBus -vuorolla Helsingistä Jyväskylään – näin premium-bussi eroaa tavallisesta 9.7.2025 Ajoneuvot Kia EV5 tarjoaa lopultakin Kian vastauksen Enyaqin, ID.4:n ja Model Y:n haasteeseen myös täällä Euroopassa 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 3.7.2025 Uutinen RAM-autojen virallinen maahantuoja: ”Kamuxin väite autojen valmistusmaasta on väärä” 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 3.7.2025 Sähköautot "10 vuotta liian aikaisin" – Mercedes myöntää EQS-mallin virheen