20.1.2018

Koeajo: Volkswagen Golf R ja 4 917 euroa titaanipakoputkistoa

Volkswagen Golf R

Volkswagen Golf R on nopea ja hauska, mutta hieno urheilupakoputkisto ei ole lisäinvestoinnin arvoinen. Hyvää: Suorituskyky, ajettavuus, hauskuus, käytettävyys. Huonoa: Akrapovič-pakoputkisto kannattaa jättää kauppaan.

Jos sen maalaisi hillityn harmaaksi, olisi Volkswagen Golf R melkoinen soluttautuja. Autoista kiinnostumaton ohittaa sen tavallisena saksalaisena perheautona. Vihkiytyneet erottavat R:n tavallisemmista sisaristaan aggressiivisemmin muotoilluista puskureista, helmoista ja neljästä pakoputkenpäästä.

Juuri pakoputkisto on koeajoauton se jokin: se on slovenialaisen Akrapovičin valmistama. Yritys on noussut maailmanmaineeseen moottoripyöriin ja arvoautoihin valmistetuilla titaaniputkistoilla .

Volkswagen Golf R

Titaani on kevyttä ja vahvaa materiaalia. Siitä rakennettu Akrapovič-putkisto koostuu Golf R:n tapauksessa takaäänenvaimentajasta ja kahdesta tuplaulostulosta. Lisävarusteinen titaaniputkisto tuo tavallisen Golf R:n pakoputkistoon verrattuna seitsemän kilon painonsäästön.

Huippumateriaalilla on myös hintansa: 702 euroa per kilogramma. Yhteensä Golf R:n titaaniputkistolla haluava joutuu maksamaan koeajoyksilön tapauksessa 4917 euroa – ja yhden sentin. Huima hinta, mutta kysehän on lisävarusteesta. Sen tilaa henkilö, joka kokee varusteen rahan arvoiseksi. Jälkivarustelusta kiinnostuneille tiedoksi: Akrapovičin valmistamaa pakoputkistoa ei virallisesti saa jälkiasennettua autoon.

Volkswagen Golf R

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Ääntä puuttuu

Tässä kohtaa tosin on pakko todeta, ettei Akrapovičin pakoputkisto merkittävästi vaikuta ärrän äänimaailmaan: rajuimmalla Race-ajoasetuksellakin muhkeampi soundi sekoittuu kaiuttimista kantautuvana keinotekoiseen äänimaailmaan. Olisi suotavaa, että edes erikoisputkiston valitseva palkittaisiin vain autenttisella äänimaailmalla.

Muutama tunneleissa tehty kiihdytys paljastaa ulos kantautuvan äänimaailman mukavan rosoiseksi – valitettavasti ohikulkijat eivät maksa kolehtia kuulemistaan.

Volkswagen Golf R

Eniten Akrapovičin titaanitaideteoksesta nauttii Golf R:n lähtöjärjestelmällä: turbomoottorin pauke yläkierroksilla kuulostaa erittäin uskottavalta. Kun jalan nostaa jarrulta, Golf ampaisee sataseen 310 hevosvoiman ja kaksoiskytkinvaihteiston turvin vain 4,6 sekunnissa. Volkswagen Golf R:ää valmistetaan myös manuaalivaihteisena, mutta Suomen tuontiohjelmaan kuuluu vain seitsenvaihteinen DSG-kaksoiskytkinautomaatti.

Volkswagen Golf R

Muuten mainio

Turhan kallista Akrapovič-lisävarustetta lukuun ottamatta Volkswagen Golf R on mainio paketti. Ärrän voi nähdä yksinkertaisesti parempana Golf GTI:nä: sekin yhdistää erinomaisesti tavallisen Golfin arkipäiväistä käytettävyyttä riemastuttavaan suorituskykyyn ja hauskaan ajettavuuteen. Jokapäiväiseksi kauppakassiksi Golf R suorituskyvystään huolimatta on riittävän mukava, hiljainen ja vaivaton.

Volkswagen Golf R

Ja vaikka kyseessä huippujärkevään Volkswagen Golfiin perustuva auto, tarjoaa Golf R repivää suorituskykyä ja upean tasapainoista käytöstä heti, kun kuljettajaa alkaa lapsettaa. Seitsemännen sukupolven Volkswagen Golfista rakennettu R on yksi Volkswagen-konsernin neutraaleimmin käyttäytyviä nelivetoja, joten se palkitsee vaativan kuljettajan pidon rajan kummallakin puolella. Ja nelivetonsa ansiosta se on hauska ympäri vuoden, toisin kuin etupyörävetoon tyytyvä edullisempi Golf GTI. Monikäyttöisyyttä kaipaaville auto on tarjolla myös farmarikorisena – siihen tosin ei Akrapovičin pakoputkistoa saa, mutta rahat voi käyttää järkevämminkin.

Volkswagen Golf R

Teksti Lauri Ahtiainen kuvat Jari Saarentaus

Volkswagen Golf R 2.0 TSI 4Motion DSG

Hinta alkaen

52 665 €

Koeajetun auton hinta varusteineen

62 858 €

Moottori

Bensiinimoottori 1984 cm³, 4 sylinteriä, ahdin, 7-v. automaattivaihteisto, neliveto

Teho

228 kW (310 hv), 5500 r/min

Vääntö

400 Nm (2000–5400 r/min)

Vääntö

400 Nm (2000–5400 r/min)

Kiihtyvyys 0–100 km/h

4,6 s

Huippunopeus

250 km/h

Kulutus l/ 100 km

NEDC-kulutus 7,0 (yhd.) (l/km)

CO2-päästöt

160 g/km

Mitat

pituus 4263 mm, leveys 1790 mm, korkeus 1465 mm, akseliväli 2626 mm

Euro NCAP

5 tähteä

Takuu

2 vuotta

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat