20.1.2018 Ajoneuvot Koeajo: Volkswagen Golf R ja 4 917 euroa titaanipakoputkistoa Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Volkswagen Golf R on nopea ja hauska, mutta hieno urheilupakoputkisto ei ole lisäinvestoinnin arvoinen. Hyvää: Suorituskyky, ajettavuus, hauskuus, käytettävyys. Huonoa: Akrapovič-pakoputkisto kannattaa jättää kauppaan. Jos sen maalaisi hillityn harmaaksi, olisi Volkswagen Golf R melkoinen soluttautuja. Autoista kiinnostumaton ohittaa sen tavallisena saksalaisena perheautona. Vihkiytyneet erottavat R:n tavallisemmista sisaristaan aggressiivisemmin muotoilluista puskureista, helmoista ja neljästä pakoputkenpäästä.Juuri pakoputkisto on koeajoauton se jokin: se on slovenialaisen Akrapovičin valmistama. Yritys on noussut maailmanmaineeseen moottoripyöriin ja arvoautoihin valmistetuilla titaaniputkistoilla .Titaani on kevyttä ja vahvaa materiaalia. Siitä rakennettu Akrapovič-putkisto koostuu Golf R:n tapauksessa takaäänenvaimentajasta ja kahdesta tuplaulostulosta. Lisävarusteinen titaaniputkisto tuo tavallisen Golf R:n pakoputkistoon verrattuna seitsemän kilon painonsäästön.Huippumateriaalilla on myös hintansa: 702 euroa per kilogramma. Yhteensä Golf R:n titaaniputkistolla haluava joutuu maksamaan koeajoyksilön tapauksessa 4917 euroa – ja yhden sentin. Huima hinta, mutta kysehän on lisävarusteesta. Sen tilaa henkilö, joka kokee varusteen rahan arvoiseksi. Jälkivarustelusta kiinnostuneille tiedoksi: Akrapovičin valmistamaa pakoputkistoa ei virallisesti saa jälkiasennettua autoon.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyÄäntä puuttuuTässä kohtaa tosin on pakko todeta, ettei Akrapovičin pakoputkisto merkittävästi vaikuta ärrän äänimaailmaan: rajuimmalla Race-ajoasetuksellakin muhkeampi soundi sekoittuu kaiuttimista kantautuvana keinotekoiseen äänimaailmaan. Olisi suotavaa, että edes erikoisputkiston valitseva palkittaisiin vain autenttisella äänimaailmalla.Muutama tunneleissa tehty kiihdytys paljastaa ulos kantautuvan äänimaailman mukavan rosoiseksi – valitettavasti ohikulkijat eivät maksa kolehtia kuulemistaan.Eniten Akrapovičin titaanitaideteoksesta nauttii Golf R:n lähtöjärjestelmällä: turbomoottorin pauke yläkierroksilla kuulostaa erittäin uskottavalta. Kun jalan nostaa jarrulta, Golf ampaisee sataseen 310 hevosvoiman ja kaksoiskytkinvaihteiston turvin vain 4,6 sekunnissa. Volkswagen Golf R:ää valmistetaan myös manuaalivaihteisena, mutta Suomen tuontiohjelmaan kuuluu vain seitsenvaihteinen DSG-kaksoiskytkinautomaatti.Muuten mainioTurhan kallista Akrapovič-lisävarustetta lukuun ottamatta Volkswagen Golf R on mainio paketti. Ärrän voi nähdä yksinkertaisesti parempana Golf GTI:nä: sekin yhdistää erinomaisesti tavallisen Golfin arkipäiväistä käytettävyyttä riemastuttavaan suorituskykyyn ja hauskaan ajettavuuteen. Jokapäiväiseksi kauppakassiksi Golf R suorituskyvystään huolimatta on riittävän mukava, hiljainen ja vaivaton.Ja vaikka kyseessä huippujärkevään Volkswagen Golfiin perustuva auto, tarjoaa Golf R repivää suorituskykyä ja upean tasapainoista käytöstä heti, kun kuljettajaa alkaa lapsettaa. Seitsemännen sukupolven Volkswagen Golfista rakennettu R on yksi Volkswagen-konsernin neutraaleimmin käyttäytyviä nelivetoja, joten se palkitsee vaativan kuljettajan pidon rajan kummallakin puolella. Ja nelivetonsa ansiosta se on hauska ympäri vuoden, toisin kuin etupyörävetoon tyytyvä edullisempi Golf GTI. Monikäyttöisyyttä kaipaaville auto on tarjolla myös farmarikorisena – siihen tosin ei Akrapovičin pakoputkistoa saa, mutta rahat voi käyttää järkevämminkin.Teksti Lauri Ahtiainen kuvat Jari Saarentaus Volkswagen Golf R 2.0 TSI 4Motion DSG Hinta alkaen 52 665 € Koeajetun auton hinta varusteineen 62 858 € Moottori Bensiinimoottori 1984 cm³, 4 sylinteriä, ahdin, 7-v. automaattivaihteisto, neliveto Teho 228 kW (310 hv), 5500 r/min Vääntö 400 Nm (2000–5400 r/min) Vääntö 400 Nm (2000–5400 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 4,6 s Huippunopeus 250 km/h Kulutus l/ 100 km NEDC-kulutus 7,0 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 160 g/km Mitat pituus 4263 mm, leveys 1790 mm, korkeus 1465 mm, akseliväli 2626 mm Euro NCAP 5 tähteä Takuu 2 vuotta Lue lisää Kaikki artikkelit 1.6.2025 Koeajo Koeajo: Ford Puma Gen-E – töpselihäntä ja puuman geenit 31.5.2025 Ajoneuvot Näin autoja testataan Euroopassa – mukulakiviä, sorateitä, julmettuja kuoppia, autobaanaa, mutakylpyjä… 31.5.2025 Ajoneuvot Land Rover toteutti Defenderiin varttia vaille faceliftin, eikä ole unohtanut Discoveryakaan 29.5.2025 Koeajo Koeajo: Volkswagen Caddy Maxi Style eHybrid – lataushybridi suurperheelle 28.5.2025 Koeajo Maistiainen: Smart #5 – viisikko ja jäähyväiset pikkuautoimagolle 27.5.2025 Ajoneuvot Kolme moottoria vakiona – Alpine A390 haluaa olla kuin A110 sähköcrossoverin muodossa 27.5.2025 Ajoneuvot BMW Speedtop on oikea shooting brake, jota aiotaan oikeasti valmistaa 70 kappaletta 26.5.2025 Koeajo Koeajo: Skoda Kodiaq RS – rallinalle murisee 25.5.2025 Koeajo Koeajo: Mitsubishi Outlander – kuin ladattava Nissan X-Trail Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 31.5.2025 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: Viritetty VW Kupla '70 28.5.2025 Kuluttajat Korjaamo jätti Volvon jakohihnan vaihtamatta 100 000 kilometrin huollossa – moottori hajosi 5 kuukautta myöhemmin 30.5.2025 Päivän kuva Päivän kuva: innovatiiviset lämmityslaitteen säätimet 31.5.2025 Ajoneuvot Land Rover toteutti Defenderiin varttia vaille faceliftin, eikä ole unohtanut Discoveryakaan 30.5.2025 Testit Moottori 100 vuotta: väärin kuormattu peräkärry oli väistökokeessa hengenvaarallinen 28.5.2025 Kuluttajat Korjaamo jätti Volvon jakohihnan vaihtamatta 100 000 kilometrin huollossa – moottori hajosi 5 kuukautta myöhemmin 26.5.2025 Uutinen Mercedekseltä hintashokki: uusi sähköinen CLA alkaen 49990 euroa! 31.5.2025 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: Viritetty VW Kupla '70 26.5.2025 Laivat Kaksi maailman vanhinta risteilyvarustamoa toivat peräkkäin aluksensa Helsinkiin - nuorempi varustamoista täyttää juuri 185 vuotta 23.5.2025 Käytetyt autot Matkailuauton ajamiseen olisikin tarvinnut kuorma-auto -kortin – myyjä ei kertonut sitä ostajalle, ja siitähän ei hyvää seurannut 28.5.2025 Kuluttajat Korjaamo jätti Volvon jakohihnan vaihtamatta 100 000 kilometrin huollossa – moottori hajosi 5 kuukautta myöhemmin 23.5.2025 Käytetyt autot Matkailuauton ajamiseen olisikin tarvinnut kuorma-auto -kortin – myyjä ei kertonut sitä ostajalle, ja siitähän ei hyvää seurannut 10.5.2025 Uutinen Erikoinen takaisinkutsu: Volkswagen ID. Buzz myyntikiellossa USA:ssa liian leveiden istuinten takia 21.5.2025 Esittely Koeistuttu: Toyota RAV4:n kuudes sukupolvi – no nyt on jyrkkää 9.5.2025 Kuluttajat Pohjoisessa asuva Petteri on taistellut jo kolmessa uudessa autossa 12 voltin akkuongelmien kanssa – ”Takuu on lähinnä vitsi näissä”