19.9.2022

Koeajo: Volvo XC40 Recharge Twin – Nelivetoista suorituskykyä kompaktissa paketissa

Volvo XC40 Recharge Twin koeajo

Volvo XC40 on saatavilla sekä hybridinä että täyssähköversiona. Täyssähköversion nelivetoinen malli tarjoaa huimaa suorituskykyä kompaktissa paketissa. Hyvää: Suorituskyky, ajettavuus, infotainmentin käyttöliittymä. Huonoa: yhden polkimen ajon kytkentä, ohjausavustimen toiminta, pieni tavaratila.

Talvi tulee ja neliveto olisi autossa kiva. Mielellään vielä täyssähköisellä voimalinjalla nykytrendin mukaisesti. Volvo XC40 Rechargen kahdella sähkömoottorilla varustettu versio sopii hyvin tähän toiveeseen. Nelivedon lisäksi Volvossa ei myöskään kitsastella tehossa, sillä se haastaa jo lähes tehokkaista sähköautoistaan tunnetun Teslan ja sen Model Y -mallin.

Volvo XC40 Recharge Twin koeajo

Volvo XC40 on tuttu auto jo vuodesta 2017. Kevythybridin ja hybridin lisäksi se on saatavilla täyssähköisenä etuvetoisena ja nelivetoisena versiona. Jos haluaa koreaa viistokattoa, niin sisarmalli C40-sähköauto vastaa myös etuvetoisena sekä nelivetoisena siihen tarpeeseen.

XC40 on siinä mielessä kuitenkin varteenotettavampi vaihtoehto, että sen kattolinja ei syö pääntilaa takana eikä tavaratilaa, jos sitä joskus tulee kuormattua takalasin alareunaa myöten tai jopa sen yli. Tavaratila ei silti ole peruskoossa XC40-mallissa sen suurempi kuin C40:ssäkään, vain reilu 400 litraa. Auton keultalta löytyy toinen 31 litran vetoinen tavaratila. Muuten XC40-malli on varsin kompakti, mutta korin muotonsa ansiosta juuri hieman monikäyttöisempi kuin C40.

Ulkonäössä ja tyylikkyydessä XC40 ei häviä juurikaan C40-mallille, XC40 edustaa tyylikästä skandinaavista muotoilua, niinkuin Volvot aina. Koeajoauton Bright Dusk -väri on tyylikäs ja musta katto tuo siihen kivasti kontrastia.

Volvo XC40 Recharge Twin koeajo

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Ripeästi nelivedolla

Mitä tulee auton aiemmin mainittuun voimalinjaan niin sen kaksi sähkömoottoria, jotka on sijoitettu etu- ja taka-akseleille, antavat tehoa yhteensä peräti 300 kilowattia (408 hv). Vääntömomentti on makoisat 660 newtonmetriä, joten tällä Volvolla ei jää jalkoihin. Volvo ilmoittaa auton kiihtyvyydeksi 4,9 sekuntia nollasta sataan eikä se jää huomaamatta, kun autolla tekee täyden kiihdytyksen.

Auto sopii vahvojen tehojensa ja nelivetonsa puolesta erittäin hyvin myös vetohommiin, jarrullisen perävaunun saa kytkeä perään aina 1800 kiloon saakka.

Sähköä nelivetoinen versio syö hieman enemmän kuin etuvetoinen versio, sitä kuluu pari kilowattituntia per sata kilometriä enemmän.

Ajettavuus autossa on tuttua Volvoa, kuljettajan paikalla on kaikin puolin mukava istua. Istuimet ovat mukavat ja ohjaustuntuma hyvä, varsinkin säädettynä vasteeltaan jäykemmäksi. Se onnistuu Volvon infotainmentin valikoista.

Nämäkin ovat osittain makukysymyksiä, mutta Volvo on mukavampi ajaa, kun kytkee ärhäkän ohjausavustimen pois päältä ja säätää auton valikoista myös One pedal drive -asetuksen pois päältä. Volvon moottorijarrutus One pedal drive -asetuksella on hyvin voimakas ja varsinkin kaupunkiajossa se tekee autolla ajamisesta töksähtelevää. Volvosta tähän asetukseen löytyy vain on- tai off-asento, joten luontevampaa on ajaa kahta poljinta eli jarrua ja kaasua käyttäen. Tämä sama koskee myös coupe-kattoista C40-sähköautoversiota.

Volvo XC40 Recharge Twin koeajo

Tyylikäs villakangasverhoilu

Sisätilat ovat Volvossa tyylikkäät ja konstailemattomat, kuten aina. Erityismaininnan ansaitsee koeajoautoon valitut istuinmateriaalit, ne ovat villakangasta. Istuinmateriaalina käytetty Fog Melange -niminen villakangas on ekologinen, miellyttävä ja todella tyylikäs, myös poikkeava ratkaisu. Mutta kuinka se sietää likaa ja millainen se on puhdistaa, on toinen juttu.

Harmaa miellyttävä villakangasverhoilu istuimissa yhdistettynä muuten mustaan ja täysin nahattomaan sisustaan sekä Volvon taustavalaistuun Topography-koristeihin ovissa ja kojelaudassa antavat autolle todella tyylikkään viimeistelyn ja miellyttävän sekä rauhallisen ilmeen. Tämä täytyy kokea, niin hyvältä se näyttää ja tuntuu.

Volvo XC40 Recharge Twin koeajo

Kyseistä istuinverhoilua ei ole kuitenkaan saatavilla Volvo XC40 Recharge -mallin perusvarustetasoon. Villakangasverhoilu tulee valittavaksi kun valitsee toiseksi korkeimman varustetason eli Coren. Volvo XC40 Rechargen varustetasot menevät muutenkin niin, että jos haluat XC40-mallin etuvetoisena sähköautona, tällöin on saatavilla perusvarustetaso Core. Hinta on 49900 euroa.

Jos auton taas haluaa koeajetun kaltaisena nelivetoisena versiona, varustevaihtoehdoksi täytyy valita vähintään Plus-taso. Tällöin auton alkaen hinta on 58950 euroa. Koeajettu nelivetoinen XC40 Recharge oli varustetasoltaan korkein mahdollinen Ultimate, jolloin hinta on 61700 euroa.

Volvo XC40 Recharge Twin koeajo

Teksti: Manu Tuppurainen Kuvat: Jari Saarentaus

Volvo XC40 Recharge Twin Ultimate

Hinta alkaen

58 950 €

Koeajetun auton hinta varusteineen

61 700 €

Moottori

Sähköauto, neliveto. Edessä 150 kW (204 hv), takana 150 kW (204 hv).

Teho

300 kW (408 hv), 350–13900 r/min

Vääntö

660 Nm

Vääntö

660 Nm

Akku

Akuston energiasisältö teoreettinen/käytössä oleva 78,0 / 75,0 kWh.

Toimintamatka

433 km

Kiihtyvyys 0–100 km/h

4,9 s

Huippunopeus

180 km/h

Kulutus l/ 100 km

20,7 kWh/100 km (vapaakenttä)

Mitat

pituus 4440 mm, leveys 1863 mm, korkeus 1647 mm, akseliväli 2702 mm
Tavaratila: 419–1295, 31 l etutavaratila l
Omamassa: 2185 kg

Vetokyky jarrullinen/ jarruton

1800 / 750 kg

Euro NCAP

5 tähteä

Takuu

3 vuotta / 100 000 km, ajoakku 8 vuotta / 160 000 km

Luetuimmat