2.2.2019 Ajoneuvot Aristokraatista anarkistiksi: jääradalla sivuluisussa Rolls-Royce Cullinan Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Rolls-Royce Cullinan on ehkä tehty lipumaan oopperaan, mutta kantaakseen merkin pitkät perinteet, sen on kyettävä myös moneen muuhun tehtävään. Automaailmassa on paljon vastaamattomia kysymyksiä. Miltä kuulostaa Ferrarin V12 pakkasessa? Pystyykö Toyota Priuksella tekemään käsijarrukäännöksen? Pääseekö Rolls-Roycellä sivuluisussa?Kaksi ensimmäistä jäävät yhä arvoitukseksi, mutta viimeisen myytin saimme ratkaistua.Kyllä, Rolls-Roycen saa sivuluisuun, ja komeasti saakin. Vastauksen saimme BMW:n jääratatapahtumassa Norjan Golsfjelletissä. Tapahtuman päätähtenä oli tietysti uusi 3-sarja, vaikka paikalle saapuneet Rolls-Roycet veivätkin huomion. Juuri siihen Rolls-Royce on tehty.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyVuosisadan kauppaEnglantilaisen autoteollisuuden suurimman ylpeyden saapuminen saksalaismerkin tapahtumaan johtuu omistussuhteista. Yhdeksänkymmentäluvun lopulla Volkswagen Group ja BMW tavoittelivat Rolls-Royce Motorsia, ja lopulta Wolfsburgin tarjous ylitti Münchenin maksukyvyn. Rolls-Roycen autotuotanto Bentley-sisarmerkkeineen siirtyi saksalaisten haltuun. Itse Rolls-Royce -nimeä hallitsi kuitenkin konsernin ilmailupuoli, ja BMW onnistui vetämään Volkswagenilta maton alta ostamalla lopulta yksinkertaisesti pelkän brändin: Volkswagen sai kaiken Rolls-Roycen omaisuuden, mutta BMW sai myydä Rolls-Royce -autoja.Miksi ei?Tuorein Rolls-Royce on merkin ensimmäinen katumaasturi, Cullinan. Toista vuosisataa kestäneen edustusautoperinteen jälkeen pystyperäinen korkea katumaasturi jakaa mielipiteet, aivan kuten auton ulkonäkökin. Asiakkaat ovat silti yhtiön suurin johtaja, ja Rolls-Roycen asiakas on oikeassa: jos katumaasturia halutaan, niin sellainen tehdään.Merkin edustajat myös huomauttavat, ettei maasto ja Rolls-Royce ole suinkaan vieras yhdistelmä. Kun Thomas Edward Lawrence, upseeri, arkeologi ja kirjailija, tarvitsi autoja sodankäyntiin Arabiassa, hän tilasi yhdeksän panssaroitua Rolls-Royce Silver Ghostia. Silloin ei maastoautoja tunnettu, Rolls-Royce valittiin, koska vain kaikkein kestävin kelpasi.Cullinanin nimi ei suomalaisen korvaan kuulosta niin myyttiseltä, kuin Silver Ghost, Phantom tai Dawn, mutta ei anneta sen häiritä. Valmistajan mukaan maastoautossa on panostettu niin maastoon kuin autoonkin: ilmajousitus, neliveto ja jonkinlainen ylitysten huomiointi takaavat Cullinanin selviytyvän paikoista, joihin se ei ehkä kuuluisi.Kuten norjalaisjärven jäälle. Täällä horisontissa lipuva Rolls-Royce Cullinan näyttää valokuvia arvokkaammalta ja jylhemmältä. Automaailman tunnistettavin keulamaski, konepellin etureunassa lentävä Spirit of Ecstasy -maskotti ja päiväajovalojen arvokkaan mystinen, reunoistaan alas kaartuva kuvio, tekevät kerralla selväksi, mistä autosta nyt on kyse.LähestyminenRolls-Roycen kerrotaan olevan tehty saapumista, ei matkustamista varten. Se on kenties totta, mutta kuljettajaa ei ole unohdettu. Cullinan kuuluu Ghost-edustusauton kanssa niihin malleihin, joiden omistajat tyypillisesti nautiskelevat ajamisesta itse.Rolls-Royceä huomaa lähestyvänsä samanlaisen hämmennyksen vallassa kuin esimerkiksi Ferraria. Mieli kertaa lapsuuden unelmia, kenties hetkeä, jolloin merkin edustajan muistaa nähneensä ensimmäisen kerran. Aivot kelaavat kaikkea merkkiin liittyvää, myyttejä, faktoja, totuuksia ja taruja. Tuntuukohan Cheekistä tältä joka aamu?Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyAja itse, nautitKuljettajan ovi aukeaa kevyesti, mutta liikkuvan oven paino kertoo paljon. Istuimen olemassaoloa ei edes huomaa, niin hyvällä tasolla on sen mukavuus. Huomion vie verhoiluun käytetty valkoinen nahka. Näin pehmeää ja miellyttävää materiaalia koskettaa on vaikea kuvitella. Huomaan hymähtäväni yleistykselle "nahka on huono verhoilumateriaali, talvella kylmä, kesällä polttava". Ei tällä tavoittamattomalla tasolla.Sisustaa hallitsee suuri mattaviimeistelty jalopuupaneeli. Varmasti joku osaisi kertoa, missä sen luovuttanut puu on kasvanut. Katse kiertää yksityiskohdissa, joiden runsauden sijaan huomion vie yksinkertaisuus ja tinkimättömyys.Mutta palataan ihastelemaan detaileja myöhemmin. Kello käy, lunta sataa ja 6,75 litrainen V12 tuplaturboineen odottaa pääsevänsä irti. Aristokraatista anarkistiksiVaihde valitaan ohjauspyörän oikean puolen tukevasta kahvasta D:lle ja ja suuri auto lähtee lipumaan teräsjäällä. Jossain kaukana kaksitoista sylinteriä tekevät työtä, mutta jos joku sanoisi Cullinanin olevan sähköauto, en tohtisi väittää vastaan. Kierroslukumittarinkin paikalla on vain tehoreservistä kertova mittari. Insinöörit ovat työnsä tehneet, nautitaan nyt elämästä.Ohjaus vie heti huomion. Ohjauspyörä on merkin perinteiden sisällä kompakti, mutta silti varsin kookas ja ohutkehäinen. Sormenpäihin välittyy ohjaustuntuma, jota voisi absurdisti kuvailla sanalla arvokas – kevyt ja etäinen, mutta silti tarkka ja kirkas. Kämmenet aistivat ohjastettavan ajoneuvon luokan ja koon, mutta työn tekee tekniikka.Ensimmäisen sadan metrin jälkeen voi sanoa Rolls-Roycen tuntuvan yhtä erityiseltä, miltä se näyttääkin. Kaikki valta kuljettajalleJäärataa kierretään yksi kierros ajonvakautusjärjestelmä kytkettynä. Tehtaan edustaja opastaa, ettei suitsia ole vedetty liian kireälle, sillä ajettavuuden eteen tehty kehitystyö mahdollistaa hieman väljemmän sähköisen avustuksen. Cullinanin aistii elävän pidon rajalla, käytöksen vaihtelevan pienen puskemisen ja kevyen yliohjautumisen välimaastossa, mutta kaikki tapahtuu varmasti ja ennakoitavasti.Toinen kierros alkaa. Rolls-Roycen edustaja valitsee etäisesti BMW:n iDrivea muistuttavalta näytöltä ajonvakautuksen täysin pois.571 hevosvoimaa, 850 newtonmetriä, 2,7 tonnia ja verottamattomanakin riittävän kallis ajoneuvo on nyt vain ja ainoastaan minun hallussani. Lähestyessäni kahdeksikosta koostuvan radan ensimmäistä mutkaa nauran ääneen tilanteen älyttömyydelle. Rolls-Royce jäärata-autona!Sormenpäät aistivat etuakselin hakevan pitoa kääntäessäni keulaa oikealle. Pitkän konepellin keulassa Spirit of Ecstasy leijailee ylpeän arvokkaana. Yhdeksän pakkasasteen purevuus ei haittaa haittaa: hän on nähnyt Intian viidakot, Arabian aavikot. Sodankin.Nastoitetut eturenkaat saavat otteen jäästä, keula kääntyy mutkaan. Avaan kaasua. Tehoreservistä kertova mittari liikahtaa 60 prosenttiin. Perä alkaa valua sivulle.Sisällä vallitsee tyyni rauhallisuus. Ei ääntä, ei tärinöitä. Aivan kuin luksusluokan huvijahti kääntyisi keulapotkureillaan suurella järvellä.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyKoska se on Rolls-RoyceRolls-Royce Cullinan irtoaa rauhalliseen sivuluisuun. Se ohjautuu kuin pieni ja ketterä pikkusportti, kaikki vain tapahtuu toisessa aikayksikössä. Kolossi pöllyttää lunta ilmaan, sisäkaarteen ikkunat muurautuvat umpeen. Täydellisen peilaavaksi kiillotettu maalipinta peittyy lumeen, luonto ei erottele.Luisu oikenee kevyellä vastaohjauksella. Tehot riittäisivät varmasti sudittamaan kaikkia neljää pyörää läpi suoran. Jarrutus, kääntö vasemmalle ympyrään. Keula kääntyy rauhallisesti, ohjauspyörän takana ei tarvitse arvuutella auton aikeita.Sitten hanaa. Cullinan kiertää laajalla säteellä ympyrää tasaisessa luisukulmassa. Huomaan pohtivani tilanteen sopivuutta auton arvolle. Tämä on Rolls-Royce, auto joka mielletään niin arvokkaaksi, etteivät useimmat kuninkaatkaan kehtaa sillä liikkua. Ja nyt sitä viedään kuin vanhaa Ford Sierraa.Miksi ei? Se pystyy siihen, aivan kuten se pystyy lukemattomiin moniin muihinkin asioihin, joita kukaan siltä tuskin koskaan pyytää. Sen on pystyttävä. Muuten se ei olisi Rolls-Royce.Teksti ja kuvat: Lauri Ahtiainen Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 5.6.2025 Käyttötesti Kesäkausi ja odottamaton ohjelmistopäivitys – Dacia Dusterin käyttötesti 6.6.2025 Uutinen Täysin uusi Nissan Leaf lähestyy – aerodynaamisin Nissan ikinä, toimintamatka 300–500 kilometriä 6.6.2025 Ajoneuvot Kia Sportagekin on nyt suututettu, mutta valmistaja kutsuu sitä hienostuneimmaksi Sportageksi ikinä 5.6.2025 Koeajo Koeajo: Mercedes-AMG E 53 – Arvaamattoman Mukava Giesi 4.6.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Volkswagen oli ihan kaikille - jopa diktaattoreille 31.5.2025 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: Viritetty VW Kupla '70 1.6.2025 Matkailu 85 vuotta sitten käytiin yksi merkittävimmistä toisen maailmansodan operaatioista 4.6.2025 Tapahtumat Päivän kuva: Scania LT146 6x4 -vetopöytäauto – "nokka, lippa ja veekasi" 2.6.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Mercedes-Benz E 350 Bluetec Cabriolet - avomersu, joka ei kavahda asuntovaunua tai venetraileria 5.6.2025 Käyttötesti Kesäkausi ja odottamaton ohjelmistopäivitys – Dacia Dusterin käyttötesti 28.5.2025 Kuluttajat Korjaamo jätti Volvon jakohihnan vaihtamatta 100 000 kilometrin huollossa – moottori hajosi 5 kuukautta myöhemmin 23.5.2025 Käytetyt autot Matkailuauton ajamiseen olisikin tarvinnut kuorma-auto -kortin – myyjä ei kertonut sitä ostajalle, ja siitähän ei hyvää seurannut 10.5.2025 Uutinen Erikoinen takaisinkutsu: Volkswagen ID. Buzz myyntikiellossa USA:ssa liian leveiden istuinten takia 21.5.2025 Esittely Koeistuttu: Toyota RAV4:n kuudes sukupolvi – no nyt on jyrkkää 9.5.2025 Kuluttajat Pohjoisessa asuva Petteri on taistellut jo kolmessa uudessa autossa 12 voltin akkuongelmien kanssa – ”Takuu on lähinnä vitsi näissä”