31.1.2019 Ajoneuvot Maistiainen: BMW 320d xDrive – tältä se tuntuu ajaa Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Pääsimme uuden BMW 320d xDriven rattiin Norjan jääratatapahtumassa. Uusi BMW 3-sarja on aina tapaus. Vuosikymmenten aikana malli on kehittynyt kaksiovisesta kuljettajakeskeisestä sedanista laajaksi mallistoksi, joka tarjoaa sedania, farmaria, dieseliä, bensiinä, ladattavaa hybridiä ja tietysti taka- tai nelivetoa. Kuljettaja on pysynyt kaiken aikaa auton ytimessä, vaikka väistyvä malli kohtasikin kritiikkiä erityisesti etäiseksi suodatetusta ohjauksesta. BMW painottaakin uuden G20-koodilla kulkevan 3-sarjan kohdalla ottaneensa edeltäjän kritiikin vakavasti. Uutuuden etuakselia on muokattu, pyrkimyksenä on ollut välittää kuljettajalle ohjausvoimien vaihtelu voimakkaammin ja luonnollisemmin. Toki lähes kaikki muukin on uusittu, ja nyt 3-sarja nauttii BMW:n tuoreimmista teknologioista. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Nopea ensikokemus Pääsimme pikaisesti uuden 3-sarjan rattiin Norjassa BMW:n jääratatapahtuman yhteydessä. Pikainen koeajo vei järveä ympäröineille jäisille pikkuteille. Näissä olosuhteissa uutuudesta on turha tehdä lopullista analyysiä, mutta joitakin havaintoja tuli esille. Ensinnäkin ohjauksen keskialue on selkeästi aiempaa kirkkaampi ja selkeämpi, ja jo Hakkapeliitta R3 -kitkarenkain ohjausvoimat kasvavat luonnollisen tuntuisesti. Ohjaukseen ei nyt suuremmin kiinnitä huomiota, mikä on hyvä perusta. Varsinaisista tienpinnan muutoksista kertovat nyanssit oli edelleen vaimennettu hyvin etäiseksi, mutta katsotaan asiaa tarkemmin vasta kesärenkain. Toinen uuden 3-sarjan ajettavuuskohokohta on perusmallien iskunvaimentimien uusi venttiilitekniikka, jonka pitäisi hallita korin liikkeitä paremmin. Uusien iskunvaimentimien kerrotaan mahdollistavan aiempaa mukavampi ja silti kontrolloidumpi kyyti. Valitettavasti koeajoauto oli varustettu lisävarusteisella sähkösäätöisellä iskunvaimennuksella, joten emme päässeet toteamaan uuden järjstelmän toimintaa. Sähkösäätöisillä iskunvaimentimilla peruskyyti oli varsin jämäkkää, jäisen tien epätasaisiuudet tulivat varsin suodattamattomana läpi. Auton käytös liukkaalla on ehtaa BMW:tä. DSC-ajonvakausjärjestelmä päällä nelivetoinen koeajoyksilö etenee varman turvallisesti, mutta kaksivaiheisesti poiskytkettävä järjestelmä sammutettuna alla on perinteistä takavetoriemua. Käytöstä on helppo hallita kaasulla neutraalista yliohjaavaan, ja takapuolituntuma auton käytökseen on mainio. Sisätilat jalostettua perinnettä Ajoasento on merkin perinteille uskollinen, ja kojelaudan linjat noudattavat BMW:n nykytyyliä. Ilmastointipaneeli on kutistettu hyvin matalaksi nappulariviksi, ja iDrive-järjestelmän käyttökytkimet löytyvät nyt kosketuspainikkeina samalta tasolta. Edelleen toimivaa, muttei ehkä ergonomisesti kuitenkaan edeltäjää parempaa suunnittelua. Kokonaisuutena ensivaikutelma uudesta BMW:n 3-sarjasta on vakuuttava, muttei yllättävä. Kyse on kuin valtavan kasvojenkohotuksen saaneesta edeltäjästä, jonka muutamat todelliset ongelmat on nyt korjattu. Se toki riittää, mutta suurempaa ajovallankumousta odottaneiden kannattaa kalibroida odotuksiaan uusiksi. Teksti ja kuvat: Lauri Ahtiainen Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 24.4.2024 Yleinen Uusi Tesla Model 3 Ludicrous on kolmessa sekunnissa nollasta sataan kiihtyvä perheauto, jonka saa alle 60 000 eurolla - naurettavaa 24.4.2024 Koeajo Koeajo: Mercedes-Benz V 300 d 4Matic - pröystäilemätöntä luksuskyytiä 23.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz S124 tyylikkäämmäksi tummennuskalvojen poistolla 23.4.2024 Koeajo Maistiainen: täyssähköinen Porsche Macan alle 85 000 eurolla 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 22.4.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Simca Chambord V8 - ”kaunis mutta voimaton” 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi - mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää 19.4.2024 Koeajo Maistiainen: Škoda Kodiaq – suosikki nyt lataushybridinä alkaen 48955 euroa 20.4.2024 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet – Opel Calibra Turbo ja aikamatka ysärille 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu? 2.4.2024 Ajoneuvot 7 vuotta vanha hybridi-Volkkari hajosi takuuaikana – korjaus kesti kuukausia, syntyi yli 14 000 euron lasku