31.1.2019 Ajoneuvot Maistiainen: BMW 320d xDrive – tältä se tuntuu ajaa Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Pääsimme uuden BMW 320d xDriven rattiin Norjan jääratatapahtumassa. Uusi BMW 3-sarja on aina tapaus. Vuosikymmenten aikana malli on kehittynyt kaksiovisesta kuljettajakeskeisestä sedanista laajaksi mallistoksi, joka tarjoaa sedania, farmaria, dieseliä, bensiinä, ladattavaa hybridiä ja tietysti taka- tai nelivetoa. Kuljettaja on pysynyt kaiken aikaa auton ytimessä, vaikka väistyvä malli kohtasikin kritiikkiä erityisesti etäiseksi suodatetusta ohjauksesta.BMW painottaakin uuden G20-koodilla kulkevan 3-sarjan kohdalla ottaneensa edeltäjän kritiikin vakavasti. Uutuuden etuakselia on muokattu, pyrkimyksenä on ollut välittää kuljettajalle ohjausvoimien vaihtelu voimakkaammin ja luonnollisemmin. Toki lähes kaikki muukin on uusittu, ja nyt 3-sarja nauttii BMW:n tuoreimmista teknologioista.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyNopea ensikokemusPääsimme pikaisesti uuden 3-sarjan rattiin Norjassa BMW:n jääratatapahtuman yhteydessä. Pikainen koeajo vei järveä ympäröineille jäisille pikkuteille. Näissä olosuhteissa uutuudesta on turha tehdä lopullista analyysiä, mutta joitakin havaintoja tuli esille.Ensinnäkin ohjauksen keskialue on selkeästi aiempaa kirkkaampi ja selkeämpi, ja jo Hakkapeliitta R3 -kitkarenkain ohjausvoimat kasvavat luonnollisen tuntuisesti. Ohjaukseen ei nyt suuremmin kiinnitä huomiota, mikä on hyvä perusta.Varsinaisista tienpinnan muutoksista kertovat nyanssit oli edelleen vaimennettu hyvin etäiseksi, mutta katsotaan asiaa tarkemmin vasta kesärenkain.Toinen uuden 3-sarjan ajettavuuskohokohta on perusmallien iskunvaimentimien uusi venttiilitekniikka, jonka pitäisi hallita korin liikkeitä paremmin. Uusien iskunvaimentimien kerrotaan mahdollistavan aiempaa mukavampi ja silti kontrolloidumpi kyyti.Valitettavasti koeajoauto oli varustettu lisävarusteisella sähkösäätöisellä iskunvaimennuksella, joten emme päässeet toteamaan uuden järjstelmän toimintaa. Sähkösäätöisillä iskunvaimentimilla peruskyyti oli varsin jämäkkää, jäisen tien epätasaisiuudet tulivat varsin suodattamattomana läpi.Auton käytös liukkaalla on ehtaa BMW:tä. DSC-ajonvakausjärjestelmä päällä nelivetoinen koeajoyksilö etenee varman turvallisesti, mutta kaksivaiheisesti poiskytkettävä järjestelmä sammutettuna alla on perinteistä takavetoriemua. Käytöstä on helppo hallita kaasulla neutraalista yliohjaavaan, ja takapuolituntuma auton käytökseen on mainio.Sisätilat jalostettua perinnettäAjoasento on merkin perinteille uskollinen, ja kojelaudan linjat noudattavat BMW:n nykytyyliä. Ilmastointipaneeli on kutistettu hyvin matalaksi nappulariviksi, ja iDrive-järjestelmän käyttökytkimet löytyvät nyt kosketuspainikkeina samalta tasolta. Edelleen toimivaa, muttei ehkä ergonomisesti kuitenkaan edeltäjää parempaa suunnittelua.Kokonaisuutena ensivaikutelma uudesta BMW:n 3-sarjasta on vakuuttava, muttei yllättävä. Kyse on kuin valtavan kasvojenkohotuksen saaneesta edeltäjästä, jonka muutamat todelliset ongelmat on nyt korjattu. Se toki riittää, mutta suurempaa ajovallankumousta odottaneiden kannattaa kalibroida odotuksiaan uusiksi.Teksti ja kuvat: Lauri Ahtiainen Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 14.9.2024 Ajoneuvot Maastotyypit: uudella Dacia Dusterilla raaskii - ja todellakin uskaltaa - mennä kovaankin maastoon 14.9.2024 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet – Mitsubishi Pajero Evolution on harvinaista maastoherkkua 15.9.2024 Lentokoneet Lentokoneet: viimeinenkin perinteinen eurooppalaislentoyhtiö harkitsee luopuvansa ilmaisista aterioista lyhyillä ja keskipitkillä lennoilla 12.9.2024 Uutinen Totuus hulppeasta, yli miljoonan arvoisesta Dubain rekisterikilvestä paljastui – oliko rekisterikilpi sittenkin tekaistu? 14.9.2024 Koeajo Maistiainen: Hyundai Santa Fe – helppo, vaikkei ehkä helposti lähestyttävä 9.9.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Mercedes-Benz S 65 AMG - 4 ovea, 12 sylinteriä ja 1 000 newtonmetriä 18 vuoden takaa 12.9.2024 Uutinen Totuus hulppeasta, yli miljoonan arvoisesta Dubain rekisterikilvestä paljastui – oliko rekisterikilpi sittenkin tekaistu? 8.9.2024 Autoilun aikakone Toyota 222D: kun japanilaiset tekivät B-ryhmän ralliauton – melkein 9.9.2024 Traktorit Finnmetko 2024: Traktorinkin voi tuunata – tältä näyttää uudelleen rakennettu Valmetin ”Piikkilangankiristäjä” 14.9.2024 Ajoneuvot Maastotyypit: uudella Dacia Dusterilla raaskii - ja todellakin uskaltaa - mennä kovaankin maastoon 24.8.2024 Lentokoneet Lentokoneet: Finnair ja useat muut länsiyhtiöt ovat alkaneet käyttää Talebanin hallitseman Afganistanin ilmatilaa, koska se on turvallisin reitti Euroopasta Aasiaan 14.8.2024 Päivän kuva Päivän kuva: ensimmäinen suomalainen rallin maailmanmestari saapui erikoiskokeelle helikopterilla 15.8.2024 Autoilu Autoliitto tyrmää: dieselautojen ajokielto on käytännössä mahdoton 27.8.2024 Renkaat Laitonta pitoa – Moottori löysi lukuisia kiellettyjä nastarenkaita 2.9.2024 Testit Rengastesti: kalliit kitkat ja halvat nastat - purevia piikkejä, liukkaita lamelleja