10.1.2014 Ajoneuvot Koeajo: Audi S3 Teksti Marko Jokela Kuva Jari Saarentaus Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Sporttista menoa ja ulkonäköä kaipaaville paksulompakkoisille. Hyvää: moottorin kyvyt ja ajettavuus. Huonoa: korkeahko hinta, istumatilat takana. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyySyksyn Audi-tulokas puhuttelee urheilullisia ajoelämyksiä kaipaaviaAudin bensiinimoottori on uuden polven kaksilitrainen, joka tarjoaa muhkeasti vääntöä laajalla käyntikierrosalueella. Autoa on vaivatonta ajaa, olipa ajo-olosuhde lähes millainen tahansa. Audi kiipeää kerkeästi jyrkät ylämäet ja kiihtyy ripeästi moottoritienopeuksiin.Täsmällisesti toimiva automaattivaihteisto tekee kaupunkiajostakin helppoa.Jämäkkä ajotuntumaÄssäkolmosella on ilo ajaa mutkateillä, sillä ohjaus on tarkka ja ajotuntuma jämäkkä. Ajoasetukset eivät muuta radikaalisti ajotuntumaa, mutta niiden avulla voi kuitenkin hieman räätälöidä auton käyttäytymistä.Ajo-ohjelmia on viisi polttoainetaloudellisesta efficiencystä reipasta menoa tukevaan dynamiciin.Kaupunkiajossa järkevin ja mukavin on comfort-asetus, joka loiventaa oikean jalan käskytyksiä. Tällä asetuksella säästyy tahattoman hyökkäilevältä ajotavalta, se kun rasittaa kuskia, kyytiläisiä, kanssakulkijoita ja luontoa.Kulutus nousi 7,9 litraanLuvattu keskikulutus jää nykivässä ruuhka-ajossa ja reippaan moottoritieajon vuoksi saavuttamatta. Kulutus kipuaa 7,9 litraan sadalla kilometrillä, muttei korkeammalle kiitos älykkään ja jouhevatoimisen automaattivaihteiston.Takana ei ole liikaa tilaa matkustajille tai tavaroille, mutta kuljettajan valtakunta on järjestelty hyvin. Kytkimet ovat käsillä, kaikki toimii napakasti ja istuin antaa riittävän tuen myös sivusuunnassa.Keskellä kojelautaa oleva värinäyttö on taattua laatua: selkeä ja tyylikäs. Navigaattorina ruudussa tosin on liiaksi pientä tekstiä ja infolaatikoita.Audin S3 on mukava mutkateillä, mutta reipas ajotapa nostaa herkästi kulutusta.Teksti: Marko Jokela Kuvat: Jari Saarentaus Audi S3 Sportback 2.0 TFSI Hinta alkaen 57 068 € Ajoneuvovero 146 €/ v Moottori 1 984 cm³, Turboahdettu bensiinimoottori, 4 sylinteriä, 6-v. automaattivaihteisto, neliveto Teho 221 kW (300 hv), 5500-6200 r/min Vääntö 380 Nm (1800-550 r/min) Vääntö 380 Nm (1800-550 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 4,9 s Huippunopeus 250 km/h Kulutus l/ 100 km 8,8 (kaup.) / 5,9 (maant.) / NEDC-kulutus 6,9 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 159 g/km Mitat pituus 4324 mm, leveys 1785 mm, korkeus 1404 mm, akseliväli 2631 mm Tavaratila: 340 l Omamassa: 1445 kg Euro NCAP 5 tähteä Matkanjatkamispalvelu huollosta huoltoon Takuu 2 vuotta Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 18.5.2025 Koeajo Maistiainen: Ford Puma Gen-e – sähköä puuman geeneihin 17.5.2025 Ajoneuvot Macron vaihtoi täyssähköön – DS No8 palvelee nyt Ranskan presidenttiä jälleen perinteisemmällä korimallilla 17.5.2025 Moottoripyörät Koeajo: Kawasaki Z900 – teknisempi lähestyminen klassikkoon 16.5.2025 Ajoneuvot Nimi vaihdettu: DS 4 on jatkossa DS N°4 15.5.2025 Koeajo Maistiainen: kiinalaissähköauto Voyah Couragen varustukseen kuuluu maailman paras aurinkolippa ja hätävasara 15.5.2025 Ajoneuvot Fiat on valmistanut esisarjan 500 Hybridit – kehityksen meneminen tavallaan takapakkia on tässä kohtaa täysin välttämätöntä 14.5.2025 Koeajo Maistiainen: JAC E30X – sympaattinen kaupunkisähkis alle 30000 euron luokkaan 13.5.2025 Ajoneuvot Tämän kojelautakuvan myötä on selvää, että Toyota RAV4:n uutta sukupolvea tarvitsee odottaa enää ensi viikkoon 12.5.2025 Ajoneuvot Euroopan komissiolta kaksi vuotta armonaikaa autojen päästörajoille – näin äänestivät suomalaismepit Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 19.5.2025 Laivat Liittolaismaiden laivat ovat yhä tutumpi näky Helsingin satamassa - yksi niistä oli kaunis mutta tappava ranskalaisfregatti Aconit 18.5.2025 Käyttötesti Käyttötesti: Volkswagen Tiguanin sisätilat tarjoavat todellista arjen luksusta 18.5.2025 Lentokoneet Ryanair ilmoitti olevansa valmis harkitsemaan kiinalaisia matkustajakoneita - amerikkalaiset lähettivät heti vakavan varoituksen 19.5.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Lynk & Co 01 - Volvo XC40 vähän erikoisemman näköisissä kuorissa 19.5.2025 Prätkäpodi Prätkäpodi jakso 27: MV Agusta on taidetta prätkän muodossa – millainen on italialaisvalmistajan tulevaisuus? 13.5.2025 Ajoneuvot Tämän kojelautakuvan myötä on selvää, että Toyota RAV4:n uutta sukupolvea tarvitsee odottaa enää ensi viikkoon 14.5.2025 Autoilun hinta Kuluvertailu: vanhan diesel-Volvon vaihto uudempaan – sotaratsusta sähköön? 12.5.2025 Lentokoneet Dubai International, maailman vilkkain kansainvälinen lentoasema, tullaan lakkauttamaan - tilalle jopa viisi kertaa suurempi korvaaja 12.5.2025 Kuluttajat Lähes 13-vuotiaan Mersun maalipinta irtosi – myyjä tarjosi 300 euroa, ostaja vaati lähes kymppitonnin hintaista uudelleenmaalausta 12.5.2025 Uutinen Suomen ainoan Cadillac Lyriq -automallin omistaja: ”Cadillac pelasti minut syövän kauheudelta” 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 10.5.2025 Uutinen Erikoinen takaisinkutsu: Volkswagen ID. Buzz myyntikiellossa USA:ssa liian leveiden istuinten takia 9.5.2025 Kuluttajat Pohjoisessa asuva Petteri on taistellut jo kolmessa uudessa autossa 12 voltin akkuongelmien kanssa – ”Takuu on lähinnä vitsi näissä” 25.4.2025 Peräkärryt Moottori 100 vuotta: peräkärryn akseli taittui väistökokeessa 25.4.2025 Pyöräily Testi: Pyöräilykypärien vallankumous? – Tuleeko tästä pyöräilykypärän hihnasta tulevaisuudessa jopa standardi?