10.1.2014 Ajoneuvot Koeajo: Audi S3 Teksti Marko Jokela Kuva Jari Saarentaus Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Sporttista menoa ja ulkonäköä kaipaaville paksulompakkoisille. Hyvää: moottorin kyvyt ja ajettavuus. Huonoa: korkeahko hinta, istumatilat takana. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyySyksyn Audi-tulokas puhuttelee urheilullisia ajoelämyksiä kaipaaviaAudin bensiinimoottori on uuden polven kaksilitrainen, joka tarjoaa muhkeasti vääntöä laajalla käyntikierrosalueella. Autoa on vaivatonta ajaa, olipa ajo-olosuhde lähes millainen tahansa. Audi kiipeää kerkeästi jyrkät ylämäet ja kiihtyy ripeästi moottoritienopeuksiin.Täsmällisesti toimiva automaattivaihteisto tekee kaupunkiajostakin helppoa.Jämäkkä ajotuntumaÄssäkolmosella on ilo ajaa mutkateillä, sillä ohjaus on tarkka ja ajotuntuma jämäkkä. Ajoasetukset eivät muuta radikaalisti ajotuntumaa, mutta niiden avulla voi kuitenkin hieman räätälöidä auton käyttäytymistä.Ajo-ohjelmia on viisi polttoainetaloudellisesta efficiencystä reipasta menoa tukevaan dynamiciin.Kaupunkiajossa järkevin ja mukavin on comfort-asetus, joka loiventaa oikean jalan käskytyksiä. Tällä asetuksella säästyy tahattoman hyökkäilevältä ajotavalta, se kun rasittaa kuskia, kyytiläisiä, kanssakulkijoita ja luontoa.Kulutus nousi 7,9 litraanLuvattu keskikulutus jää nykivässä ruuhka-ajossa ja reippaan moottoritieajon vuoksi saavuttamatta. Kulutus kipuaa 7,9 litraan sadalla kilometrillä, muttei korkeammalle kiitos älykkään ja jouhevatoimisen automaattivaihteiston.Takana ei ole liikaa tilaa matkustajille tai tavaroille, mutta kuljettajan valtakunta on järjestelty hyvin. Kytkimet ovat käsillä, kaikki toimii napakasti ja istuin antaa riittävän tuen myös sivusuunnassa.Keskellä kojelautaa oleva värinäyttö on taattua laatua: selkeä ja tyylikäs. Navigaattorina ruudussa tosin on liiaksi pientä tekstiä ja infolaatikoita.Audin S3 on mukava mutkateillä, mutta reipas ajotapa nostaa herkästi kulutusta.Teksti: Marko Jokela Kuvat: Jari Saarentaus Audi S3 Sportback 2.0 TFSI Hinta alkaen 57 068 € Ajoneuvovero 146 €/ v Moottori 1 984 cm³, Turboahdettu bensiinimoottori, 4 sylinteriä, 6-v. automaattivaihteisto, neliveto Teho 221 kW (300 hv), 5500-6200 r/min Vääntö 380 Nm (1800-550 r/min) Vääntö 380 Nm (1800-550 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 4,9 s Huippunopeus 250 km/h Kulutus l/ 100 km 8,8 (kaup.) / 5,9 (maant.) / NEDC-kulutus 6,9 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 159 g/km Mitat pituus 4324 mm, leveys 1785 mm, korkeus 1404 mm, akseliväli 2631 mm Tavaratila: 340 l Omamassa: 1445 kg Euro NCAP 5 tähteä Matkanjatkamispalvelu huollosta huoltoon Takuu 2 vuotta Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 13.7.2025 Koeajo Koeajo: Voyah Courage – kysy itseltäsi uskallatko uskaltaa? 13.7.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: kolmoskone – uuden ajan oletusmylly 13.7.2025 Ajoneuvot Bentley EXP 15 -konsepti ennakoi täysin uuden ajan Bentley’ä, mutta sen oviratkaisu on lainattu Hyundai Velosterista 11.7.2025 Ajoneuvot Hyundai Ioniq 6 N näki viimein päivänvalon – kiinteä takasiipi kertonee kaiken oleellisen tästä sähköisestä urheilusedanista 10.7.2025 Koeajo Maistiainen: Mazda 6e – takavuosien suosikkisedan sähköistyy 10.7.2025 Ajoneuvot Toyotan multi-pathway solution ulottuu nyt myös rallipolulle – vetykonsepti GR Yaris Rally2:sta tullaan näkemään Suomen MM-ralleissa 10.7.2025 Ajoneuvot Tiedätkö mikä auto on Suomen edullisin ja samalla Euroopan ostetuin? 10.7.2025 Ajoneuvot Tässä on uusi Mazda CX-5 – erottuvuustekijöitä riittää, eikä vähäisimpänä ahtamaton 2,5-litrainen bensiinimoottori vuonna 2025 10.7.2025 Ajoneuvot Hyundai tylyttää: ”kukaan ei enää halua manuaalivaihteistoja” Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 12.7.2025 Sähköautot Mercedes-Benz CLA:n sähköversio yllätti: tuotanto kolmivuoroon, hiilijalanjälki 40 % pienempi 11.7.2025 Klassikko Klassikko: Škoda 130 RS ja ajamisen sietämätön keveys 11.7.2025 Traktorit Valtran design-tiimi kävi pokkaamassa Red Dot -palkinnon – S-sarja on putsannut palkintopöytiä 12.7.2025 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: 1965 Aston Martin DB5 7.7.2025 Autoilun hinta Tässä on polttoaineiden hinta Virossa – yksi asia saa suomalaiset hätkähtämään 8.7.2025 Autoilun hinta Päivän kuva: tämän verran polttoaineet maksoivat Latvian Ainažissa – ennen mysteerialennusta 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 9.7.2025 Liikenne Lux Express by OnniBus -vuorolla Helsingistä Jyväskylään – näin premium-bussi eroaa tavallisesta 9.7.2025 Ajoneuvot Kia EV5 tarjoaa lopultakin Kian vastauksen Enyaqin, ID.4:n ja Model Y:n haasteeseen myös täällä Euroopassa 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 3.7.2025 Uutinen RAM-autojen virallinen maahantuoja: ”Kamuxin väite autojen valmistusmaasta on väärä” 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 3.7.2025 Sähköautot "10 vuotta liian aikaisin" – Mercedes myöntää EQS-mallin virheen