10.1.2014 Ajoneuvot Koeajo: BMW 320iA Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Ulkomuodoiltaan sedania ja farmarikorista arvokkaamman näköinen bemari, jota on mukava ajaa, mutta työlästä pysäköidä. Hyvää: ajettavuus, hinta, takatilat. Huonoa: näkyvyys takaviistoon, etuistuimen selkänojan säätö, takaikkunan huurunpoisto. Bemarin kolmossarja täydentyy Gran Turismolla, jonka mittasuhteet osuvat kohdalleen: tyylivaunu näyttää kookkaalta, muttei kömpelöltä.Maantieajossa baijerin ylpeys etenee kuin itsestään. BMW 320 GT:n lähes kolmemetrinen akseliväli pitää auton vakaasti linjallaan. Jousitus ja alusta nielevät hyvin tien epätasaisuudet ja meno on lähes tärinätöntä. Moottoritien poikittaissaumat toki täräyttävät.Kilometrien ahminta sujuu, sillä matkustamo on kohtuuhyvin äänieristetty, joskin matka-ajossa sisälle kuuluu tasainen renkaiden humina.Ohjauksessa saisi olla hieman enemmän tuntoa. Se ei kuitenkaan ole ylitehostettu, jolloin sormenpäistä häviäisi tuntuma renkaiden asennosta.Kahdeksanlovisen automaattivaihteiston vaihtohetket ovat pehmeätä huokailua, rykäisyjä ei esiinny.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyVipusäätö ei sovi kuvaanAjoasennon saa säädettyä mieleisekseen, kiitos sähköllä säätyvien sivutukien ja reisituen takaavan etureunan liikevaran. Etuistuimen selkänojan kallistuksen vipusäätö oudoksuttaa.On kuin jalopuisen pöydän reunat olisivat jääneet hiomatta, karkeahko vipukäyttö ei ole yhtä viimeistelyn korkean tason kanssa.Vähäinen, mutta ärsyttävä piirre on GT:n laajan takaikkunan huurteenpoiston vaatima aika. Lämmityslangat eivät erityisen ripeästi kirkasta aamuhuuruista ikkunaa. Ylipäätään näkyvyys takaviistoon on kehno umpinaisen takakulman ja pienten sivuikkunoiden vuoksi.Jaloille ja tavaroille on tilaaTakana voi matkustaa herroiksi, sillä jalkatilat vetävät vertoja Skoda Superbille. Gran Turismo on 20 senttiä kolmossarjan sedania pidempi ja akseliväliäkin on 11 senttiä enemmän.Ikkunan yläreunasta asti aukeava takaluukku mahdollistaa takakontin tehokkaan käytön. Isosta kuormausaukosta lastaus käy helposti.Moottorin ja ajotyylin säätöäEco pro -asetus leikkaa kaasupolkimesta ärhäkkyyden ja bensiinin kulutuksesta huiput. Kaasupolkimen vasteen ja vaihteiston vaihtamishetken optimoinnin lisäksi säätyy myös lämmitys ja ilmastointi.BMW:n tutkimusten mukaan kuljettajan ajotavasta riippuen Eco pro -asetuksella kulutus alenee jopa viidenneksellä.Koeajon 500 kilometrin aikana laskennallisia mittaristossa sinisenä hohkaavia säästökilometrejä kertyy 11,6.Mihinkähän ne käyttäisi?Teksti ja kuvat: Marko Jokela BMW 320iA GT Hinta alkaen 46 074 € Koeajetun auton hinta varusteineen 53 393 € Ajoneuvovero 128 €/ v Moottori 1 997 cm³ turbodiesel, Bensiinirivimoottori, 4 sylinteriä, 8-v. automaattivaihteisto, takaveto Teho 135 kW (84 hv), 5000-6250 r/min Vääntö 270 Nm (1250-4500 r/min) Vääntö 270 Nm (1250-4500 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 7,9 s Huippunopeus 229 km/h Kulutus l/ 100 km 8,2 (kaup.) / 5,1 (maant.) / NEDC-kulutus 6,2 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 145 g/km Mitat pituus 4824 mm, leveys 1828 mm, korkeus 1508 mm, akseliväli 2920 mm Tavaratila: 520 l Omamassa: 1615 kg Matkanjatkamispalvelu 5 vuotta Takuu 2 vuotta Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 13.7.2025 Koeajo Koeajo: Voyah Courage – kysy itseltäsi uskallatko uskaltaa? 13.7.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: kolmoskone – uuden ajan oletusmylly 13.7.2025 Ajoneuvot Bentley EXP 15 -konsepti ennakoi täysin uuden ajan Bentley’ä, mutta sen oviratkaisu on lainattu Hyundai Velosterista 11.7.2025 Ajoneuvot Hyundai Ioniq 6 N näki viimein päivänvalon – kiinteä takasiipi kertonee kaiken oleellisen tästä sähköisestä urheilusedanista 10.7.2025 Koeajo Maistiainen: Mazda 6e – takavuosien suosikkisedan sähköistyy 10.7.2025 Ajoneuvot Toyotan multi-pathway solution ulottuu nyt myös rallipolulle – vetykonsepti GR Yaris Rally2:sta tullaan näkemään Suomen MM-ralleissa 10.7.2025 Ajoneuvot Tiedätkö mikä auto on Suomen edullisin ja samalla Euroopan ostetuin? 10.7.2025 Ajoneuvot Tässä on uusi Mazda CX-5 – erottuvuustekijöitä riittää, eikä vähäisimpänä ahtamaton 2,5-litrainen bensiinimoottori vuonna 2025 10.7.2025 Ajoneuvot Hyundai tylyttää: ”kukaan ei enää halua manuaalivaihteistoja” Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 12.7.2025 Sähköautot Mercedes-Benz CLA:n sähköversio yllätti: tuotanto kolmivuoroon, hiilijalanjälki 40 % pienempi 11.7.2025 Klassikko Klassikko: Škoda 130 RS ja ajamisen sietämätön keveys 11.7.2025 Traktorit Valtran design-tiimi kävi pokkaamassa Red Dot -palkinnon – S-sarja on putsannut palkintopöytiä 12.7.2025 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: 1965 Aston Martin DB5 7.7.2025 Autoilun hinta Tässä on polttoaineiden hinta Virossa – yksi asia saa suomalaiset hätkähtämään 8.7.2025 Autoilun hinta Päivän kuva: tämän verran polttoaineet maksoivat Latvian Ainažissa – ennen mysteerialennusta 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 9.7.2025 Liikenne Lux Express by OnniBus -vuorolla Helsingistä Jyväskylään – näin premium-bussi eroaa tavallisesta 9.7.2025 Ajoneuvot Kia EV5 tarjoaa lopultakin Kian vastauksen Enyaqin, ID.4:n ja Model Y:n haasteeseen myös täällä Euroopassa 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 3.7.2025 Uutinen RAM-autojen virallinen maahantuoja: ”Kamuxin väite autojen valmistusmaasta on väärä” 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 3.7.2025 Sähköautot "10 vuotta liian aikaisin" – Mercedes myöntää EQS-mallin virheen