10.1.2014 Ajoneuvot Koeajo: BMW 320iA Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Ulkomuodoiltaan sedania ja farmarikorista arvokkaamman näköinen bemari, jota on mukava ajaa, mutta työlästä pysäköidä. Hyvää: ajettavuus, hinta, takatilat. Huonoa: näkyvyys takaviistoon, etuistuimen selkänojan säätö, takaikkunan huurunpoisto. Bemarin kolmossarja täydentyy Gran Turismolla, jonka mittasuhteet osuvat kohdalleen: tyylivaunu näyttää kookkaalta, muttei kömpelöltä.Maantieajossa baijerin ylpeys etenee kuin itsestään. BMW 320 GT:n lähes kolmemetrinen akseliväli pitää auton vakaasti linjallaan. Jousitus ja alusta nielevät hyvin tien epätasaisuudet ja meno on lähes tärinätöntä. Moottoritien poikittaissaumat toki täräyttävät.Kilometrien ahminta sujuu, sillä matkustamo on kohtuuhyvin äänieristetty, joskin matka-ajossa sisälle kuuluu tasainen renkaiden humina.Ohjauksessa saisi olla hieman enemmän tuntoa. Se ei kuitenkaan ole ylitehostettu, jolloin sormenpäistä häviäisi tuntuma renkaiden asennosta.Kahdeksanlovisen automaattivaihteiston vaihtohetket ovat pehmeätä huokailua, rykäisyjä ei esiinny.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyVipusäätö ei sovi kuvaanAjoasennon saa säädettyä mieleisekseen, kiitos sähköllä säätyvien sivutukien ja reisituen takaavan etureunan liikevaran. Etuistuimen selkänojan kallistuksen vipusäätö oudoksuttaa.On kuin jalopuisen pöydän reunat olisivat jääneet hiomatta, karkeahko vipukäyttö ei ole yhtä viimeistelyn korkean tason kanssa.Vähäinen, mutta ärsyttävä piirre on GT:n laajan takaikkunan huurteenpoiston vaatima aika. Lämmityslangat eivät erityisen ripeästi kirkasta aamuhuuruista ikkunaa. Ylipäätään näkyvyys takaviistoon on kehno umpinaisen takakulman ja pienten sivuikkunoiden vuoksi.Jaloille ja tavaroille on tilaaTakana voi matkustaa herroiksi, sillä jalkatilat vetävät vertoja Skoda Superbille. Gran Turismo on 20 senttiä kolmossarjan sedania pidempi ja akseliväliäkin on 11 senttiä enemmän.Ikkunan yläreunasta asti aukeava takaluukku mahdollistaa takakontin tehokkaan käytön. Isosta kuormausaukosta lastaus käy helposti.Moottorin ja ajotyylin säätöäEco pro -asetus leikkaa kaasupolkimesta ärhäkkyyden ja bensiinin kulutuksesta huiput. Kaasupolkimen vasteen ja vaihteiston vaihtamishetken optimoinnin lisäksi säätyy myös lämmitys ja ilmastointi.BMW:n tutkimusten mukaan kuljettajan ajotavasta riippuen Eco pro -asetuksella kulutus alenee jopa viidenneksellä.Koeajon 500 kilometrin aikana laskennallisia mittaristossa sinisenä hohkaavia säästökilometrejä kertyy 11,6.Mihinkähän ne käyttäisi?Teksti ja kuvat: Marko Jokela BMW 320iA GT Hinta alkaen 46 074 € Koeajetun auton hinta varusteineen 53 393 € Ajoneuvovero 128 €/ v Moottori 1 997 cm³ turbodiesel, Bensiinirivimoottori, 4 sylinteriä, 8-v. automaattivaihteisto, takaveto Teho 135 kW (84 hv), 5000-6250 r/min Vääntö 270 Nm (1250-4500 r/min) Vääntö 270 Nm (1250-4500 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 7,9 s Huippunopeus 229 km/h Kulutus l/ 100 km 8,2 (kaup.) / 5,1 (maant.) / NEDC-kulutus 6,2 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 145 g/km Mitat pituus 4824 mm, leveys 1828 mm, korkeus 1508 mm, akseliväli 2920 mm Tavaratila: 520 l Omamassa: 1615 kg Matkanjatkamispalvelu 5 vuotta Takuu 2 vuotta Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 21.12.2024 Koeajo Koeajo: Tesla Model Y Long Range – kovaa kyytiä seitsemälle hengelle 20.12.2024 Ajoneuvot Koeistuttu: Dongfeng Nammi Box on erikoisimpia sähköautoja vähään aikaan – 25 tonnilla saa paljon, muttei tarkoituksellisestikaan miellytetä kaikkia 20.12.2024 Uutinen Volkswagenin ID.-täyssähköautot ylittivät 10000 auton rajan Suomessa 20.12.2024 Ajoneuvot Autoliitto varoittaa: pitkät pyhät vaaraksi autoille – ”nyt olisi korkea aika tarkistaa…” 19.12.2024 Koeajo Koeajo: Kia EV3 – perhesähköautojen uusi aalto alkaa tästä 18.12.2024 Koeajo Koeajo: Audi Q6 e-tron Quattro – wau-efektiä etsimässä 16.12.2024 Koeajo Koeajo: Alfa Romeo Junior – junnu kurkottelee Alfaksi 16.12.2024 Ajoneuvot Valhalla, Aston Martin Valhalla on hyperauto, yli tuhannen hevosvoiman hybridihyperauto 15.12.2024 Koeajo Koeajo: Cupra Tavascan VZ – veistoksellista tehontunnetta Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 21.12.2024 Koeajo Koeajo: Tesla Model Y Long Range – kovaa kyytiä seitsemälle hengelle 21.12.2024 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: Toyota Carina TA60 DX '83 21.12.2024 Kysy Autoista Kysy autoista: miksi lataushybridejä ei voi ladata pikalatauspisteillä? 19.12.2024 Käyttötesti Käyttötesti: Volkswagen Tiguanin akku purkautui yllättäen 21.12.2024 Historia Aikakone koneiden aikaan – Alfa Romeo Museo Storico 18.12.2024 Renkaat Autoliitto jyrähtää vellovaan rengaspainekeskusteluun: "paineiden alentamisesta ei ole mitään hyötyä" 13.12.2024 Kuluttajat Toyotan suosikkimaasturissa voi tulla vastaan ikävä sähköongelma – korjaus maksaa pahimmillaan jopa yli 5 000 euroa! 19.12.2024 Käyttötesti Käyttötesti: Volkswagen Tiguanin akku purkautui yllättäen 16.12.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Toyota Hilux Couchmen – avolavasta matkailuautoksi 17.12.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: farkku-Mersu ja laajennetun tavaratilan arvoitus 25.11.2024 Laivat Kaikkien aikojen nopeimmin Atlantin ylittäneestä valtamerilaivasta tehdään upottamalla maailman suurin keinoriutta 13.12.2024 Kuluttajat Toyotan suosikkimaasturissa voi tulla vastaan ikävä sähköongelma – korjaus maksaa pahimmillaan jopa yli 5 000 euroa! 1.12.2024 Laivat Helsingistä tekee joulusesongin luksusristeilyitä maailman kyvykkäin huvialus, joka on tunkeutunut mm. pohjoiselle luoksepääsemättömyyden navalle 25.11.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Volvo FH, jollaisesta jokaisen heppatytön faija haaveilee 5.12.2024 Uutinen Mika osti uuden Fordin vetokoukulla – autossa ilmeni ongelma, joka yllätti vannoutuneen Ford-miehen täysin: ”Alkaa usko horjua”