10.1.2014

Koeajo: BMW 320iA

Ulkomuodoiltaan sedania ja farmarikorista arvokkaamman näköinen bemari, jota on mukava ajaa, mutta työlästä pysäköidä. Hyvää: ajettavuus, hinta, takatilat. Huonoa: näkyvyys takaviistoon, etuistuimen selkänojan säätö, takaikkunan huurunpoisto.

Bemarin kolmossarja täydentyy Gran Turismolla, jonka mittasuhteet osuvat kohdalleen: tyylivaunu näyttää kookkaalta, muttei kömpelöltä.

Maantieajossa baijerin ylpeys etenee kuin itsestään. BMW 320 GT:n lähes kolmemetrinen akseliväli pitää auton vakaasti linjallaan. Jousitus ja alusta nielevät hyvin tien epätasaisuudet ja meno on lähes tärinätöntä. Moottoritien poikittaissaumat toki täräyttävät.

Kilometrien ahminta sujuu, sillä matkustamo on kohtuuhyvin äänieristetty, joskin matka-ajossa sisälle kuuluu tasainen renkaiden humina.

Ohjauksessa saisi olla hieman enemmän tuntoa. Se ei kuitenkaan ole ylitehostettu, jolloin sormenpäistä häviäisi tuntuma renkaiden asennosta.

Kahdeksanlovisen automaattivaihteiston vaihtohetket ovat pehmeätä huokailua, rykäisyjä ei esiinny.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Vipusäätö ei sovi kuvaan

Ajoasennon saa säädettyä mieleisekseen, kiitos sähköllä säätyvien sivutukien ja reisituen takaavan etureunan liikevaran. Etuistuimen selkänojan kallistuksen vipusäätö oudoksuttaa.

On kuin jalopuisen pöydän reunat olisivat jääneet hiomatta, karkeahko vipukäyttö ei ole yhtä viimeistelyn korkean tason kanssa.

Vähäinen, mutta ärsyttävä piirre on GT:n laajan takaikkunan huurteenpoiston vaatima aika. Lämmityslangat eivät erityisen ripeästi kirkasta aamuhuuruista ikkunaa. Ylipäätään näkyvyys takaviistoon on kehno umpinaisen takakulman ja pienten sivuikkunoiden vuoksi.

Jaloille ja tavaroille on tilaa

Takana voi matkustaa herroiksi, sillä jalkatilat vetävät vertoja Skoda Superbille. Gran Turismo on 20 senttiä kolmossarjan sedania pidempi ja akseliväliäkin on 11 senttiä enemmän.

Ikkunan yläreunasta asti aukeava takaluukku mahdollistaa takakontin tehokkaan käytön. Isosta kuormausaukosta lastaus käy helposti.

Moottorin ja ajotyylin säätöä

Eco pro -asetus leikkaa kaasupolkimesta ärhäkkyyden ja bensiinin kulutuksesta huiput. Kaasupolkimen vasteen ja vaihteiston vaihtamishetken optimoinnin lisäksi säätyy myös lämmitys ja ilmastointi.

BMW:n tutkimusten mukaan kuljettajan ajotavasta riippuen Eco pro -asetuksella kulutus alenee jopa viidenneksellä.

Koeajon 500 kilometrin aikana laskennallisia mittaristossa sinisenä hohkaavia säästökilometrejä kertyy 11,6.

Mihinkähän ne käyttäisi?

Teksti ja kuvat: Marko Jokela

BMW 320iA GT

Hinta alkaen

46 074 €

Koeajetun auton hinta varusteineen

53 393 €

Ajoneuvovero

128 €/ v

Moottori

1 997 cm³ turbodiesel, Bensiinirivimoottori, 4 sylinteriä, 8-v. automaattivaihteisto, takaveto

Teho

135 kW (84 hv), 5000-6250 r/min

Vääntö

270 Nm (1250-4500 r/min)

Vääntö

270 Nm (1250-4500 r/min)

Kiihtyvyys 0–100 km/h

7,9 s

Huippunopeus

229 km/h

Kulutus l/ 100 km

8,2 (kaup.) / 5,1 (maant.) / NEDC-kulutus 6,2 (yhd.) (l/km)

CO2-päästöt

145 g/km

Mitat

pituus 4824 mm, leveys 1828 mm, korkeus 1508 mm, akseliväli 2920 mm
Tavaratila: 520 l
Omamassa: 1615 kg

Matkanjatkamispalvelu

5 vuotta

Takuu

2 vuotta

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat