10.1.2014 Ajoneuvot Koeajo: BMW 320iA Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Ulkomuodoiltaan sedania ja farmarikorista arvokkaamman näköinen bemari, jota on mukava ajaa, mutta työlästä pysäköidä. Hyvää: ajettavuus, hinta, takatilat. Huonoa: näkyvyys takaviistoon, etuistuimen selkänojan säätö, takaikkunan huurunpoisto. Bemarin kolmossarja täydentyy Gran Turismolla, jonka mittasuhteet osuvat kohdalleen: tyylivaunu näyttää kookkaalta, muttei kömpelöltä.Maantieajossa baijerin ylpeys etenee kuin itsestään. BMW 320 GT:n lähes kolmemetrinen akseliväli pitää auton vakaasti linjallaan. Jousitus ja alusta nielevät hyvin tien epätasaisuudet ja meno on lähes tärinätöntä. Moottoritien poikittaissaumat toki täräyttävät.Kilometrien ahminta sujuu, sillä matkustamo on kohtuuhyvin äänieristetty, joskin matka-ajossa sisälle kuuluu tasainen renkaiden humina.Ohjauksessa saisi olla hieman enemmän tuntoa. Se ei kuitenkaan ole ylitehostettu, jolloin sormenpäistä häviäisi tuntuma renkaiden asennosta.Kahdeksanlovisen automaattivaihteiston vaihtohetket ovat pehmeätä huokailua, rykäisyjä ei esiinny.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyVipusäätö ei sovi kuvaanAjoasennon saa säädettyä mieleisekseen, kiitos sähköllä säätyvien sivutukien ja reisituen takaavan etureunan liikevaran. Etuistuimen selkänojan kallistuksen vipusäätö oudoksuttaa.On kuin jalopuisen pöydän reunat olisivat jääneet hiomatta, karkeahko vipukäyttö ei ole yhtä viimeistelyn korkean tason kanssa.Vähäinen, mutta ärsyttävä piirre on GT:n laajan takaikkunan huurteenpoiston vaatima aika. Lämmityslangat eivät erityisen ripeästi kirkasta aamuhuuruista ikkunaa. Ylipäätään näkyvyys takaviistoon on kehno umpinaisen takakulman ja pienten sivuikkunoiden vuoksi.Jaloille ja tavaroille on tilaaTakana voi matkustaa herroiksi, sillä jalkatilat vetävät vertoja Skoda Superbille. Gran Turismo on 20 senttiä kolmossarjan sedania pidempi ja akseliväliäkin on 11 senttiä enemmän.Ikkunan yläreunasta asti aukeava takaluukku mahdollistaa takakontin tehokkaan käytön. Isosta kuormausaukosta lastaus käy helposti.Moottorin ja ajotyylin säätöäEco pro -asetus leikkaa kaasupolkimesta ärhäkkyyden ja bensiinin kulutuksesta huiput. Kaasupolkimen vasteen ja vaihteiston vaihtamishetken optimoinnin lisäksi säätyy myös lämmitys ja ilmastointi.BMW:n tutkimusten mukaan kuljettajan ajotavasta riippuen Eco pro -asetuksella kulutus alenee jopa viidenneksellä.Koeajon 500 kilometrin aikana laskennallisia mittaristossa sinisenä hohkaavia säästökilometrejä kertyy 11,6.Mihinkähän ne käyttäisi?Teksti ja kuvat: Marko Jokela BMW 320iA GT Hinta alkaen 46 074 € Koeajetun auton hinta varusteineen 53 393 € Ajoneuvovero 128 €/ v Moottori 1 997 cm³ turbodiesel, Bensiinirivimoottori, 4 sylinteriä, 8-v. automaattivaihteisto, takaveto Teho 135 kW (84 hv), 5000-6250 r/min Vääntö 270 Nm (1250-4500 r/min) Vääntö 270 Nm (1250-4500 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 7,9 s Huippunopeus 229 km/h Kulutus l/ 100 km 8,2 (kaup.) / 5,1 (maant.) / NEDC-kulutus 6,2 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 145 g/km Mitat pituus 4824 mm, leveys 1828 mm, korkeus 1508 mm, akseliväli 2920 mm Tavaratila: 520 l Omamassa: 1615 kg Matkanjatkamispalvelu 5 vuotta Takuu 2 vuotta Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 7.10.2024 Koeajo Koeajo: Renault Symbioz – Rellun keihäänkärki numero 2 7.10.2024 Ajoneuvot McLaren W1 jatkaa F1:n ja P1:n ajatusta 2020-luvulla – avainlukuina 1 275 hevosvoimaa ja 1 000 kilon downforce 6.10.2024 Ajoneuvot Hyundai on valmistanut 100 miljoonaa autoa 57 vuodessa – niistä puolet tehtiin vain 11 vuodessa 6.10.2024 Koeajo Maistiainen: Mini Aceman – ovela välimalli 5.10.2024 Ajoneuvot Ihan kohta täällä: Toyota Proace Maxilla voi olla uudeksi automalliksi vähän ikää, mutta ostat sen joka tapauksessa 5.10.2024 Koeajo Koeajo: BMW X3 – Münchenin myyntimaasturin muodonmuutos 3.10.2024 Koeajo Koeajo: Peugeot E-5008 Allure Launch Edition – leijonaperheen suurin 3.10.2024 Ajoneuvot Fiatilla on meneillään puolentoista kuukauden tauko täyssähköauto 500e:n valmistuksessa – syynä pohjamudissa laahaavat myyntimäärät 2.10.2024 Uutinen Syyskuu oli surkea kuukausi – autojen ensirekisteröinnit suorastaan romahtivat Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 8.10.2024 Uutinen Kuluttaja esitti automyyjälle rajun vaatimuksen käytetystä autosta – myyjä oli pimittänyt tiedon auton moottorin vaihdosta 7.10.2024 Koeajo Koeajo: Renault Symbioz – Rellun keihäänkärki numero 2 8.10.2024 Matkailuajoneuvot Matkailuautojen ajoneuvoveron käyttövoimaveroa korotetaan 7.10.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Rolls-Royce Silver Spur, joka yrittää epätoivoisesti matkia Phantomia 8.10.2024 Päivän kuva Päivän kuva: onko tämä muka Rovaniemi? 1.10.2024 Esittely Koeistuttu: Škoda Elroq – kohti myyntilastojen kärkeä 4.10.2024 Uutinen Käytetyssä 100 000 euron Audissa olikin jotain muuta mitä myyjä kertoi – sitten riideltiin kymmenistä tuhansista euroista 3.10.2024 Käyttötesti Käyttötesti: Volvo EX30 – auto, joka lähes musertuu ennakko-odotusten alle 2.10.2024 Koeajo Koeajo: Škoda Octavia Combi – menestys ei jää tähän 8.10.2024 Uutinen Kuluttaja esitti automyyjälle rajun vaatimuksen käytetystä autosta – myyjä oli pimittänyt tiedon auton moottorin vaihdosta 26.9.2024 Päivän kuva Päivän kuva: Paholainen odottelemassa saattoautoa 20.9.2024 Kotimaanmatkailu Päivän kuva: Texaco taksi parturi baari 21.9.2024 Matkailu Tirpitz-museo – Saksan miehittämässä Norjassa nähtiin toisen maailmansodan suurimpia sota-aluksia 14.9.2024 Ajoneuvot Maastotyypit: uudella Dacia Dusterilla raaskii - ja todellakin uskaltaa - mennä kovaankin maastoon 1.10.2024 Esittely Koeistuttu: Škoda Elroq – kohti myyntilastojen kärkeä