3.10.2014

Koeajo: BMW X4

Kuva Jari Saarentaus ja Lauri Ahtiainen

Kaupunkimaasturilaivue sai uuden vahvistuksen. Hyvää: ajo-ominaisuudet, laatu, automaattivaihteisto. Huonoa: takatilat aikuiselle, hinta.

BMW:llä oli ensin muhkea BMW X5. Sitten tuli maskuliininen X6. Sen jälkeen X3 ja sille vielä pikkuveli X1. Nyt on X4:n vuoro.

Uusi BMW X4 pohjautuu suoraan X3:n tekniikkaan. Urheilullinen ulkonäkö puolestaan periytyy isoveli X6:n geeneistä.

Kattolinja laskeutuu takaa voimakkaasti ja keulassa on uhmakas ilme. Sutjakka muotoilu vie osan tavaratilasta ja ohjaamon väljyydestä X3-malliin verrattuna. Istuinkorkeus on edessä 20 milliä ja takana 28 miliä matalammalla. Korkeutta on nelisen senttiä vähemmän.

X3:sta kalliimman hinnan vastineeksi saa paremman perusvarustelun. Mutta järkisyitä on turha luetella, sillä X6:n hyvä menestys maailmalla on saanut tehtaan uskomaan urheilullisen katumaasturin vetovoimaan. Samaan suuntaan on sysinyt saman kokoluokan Range Rover Evoquen suosio.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Mukavuus kohdillaan

BMW X4 ajo-ominaisuudet ovat tuttua tasoa. Ohjaamo on hiljainen ja mukava, ohjaustuntuma erinomainen. Säädettävän alustan Sport Plus -asetuksella alusta tiukentuu entisestään ja citymaasturia voi ajaa mutkiin reippaasti. Neliveto pitää pidon hallinnassa myös liukkaalla pinnalla.

Istuimet tarjoavat mainion tuen etumatkustajille. Säädöt ovat monipuoliset. Kuljettajan istuimen sivutukea voi säätää sähköisesti. Takaistuimella matkustusmukavuus on heikompi sillä aikuisilla istuinkorkeus jää matalaksi. Laskeutuva katto hukkaa pääntilan tehokkaasti.

Pienin kaksilitrainen riittää

Koeajetun auton keulilla on malliston pienin nelisylinterinen kaksilitrainen bensiinimoottori. Kahdella turboahtimella saadaan ulos 184 hevosvoimaa ja vääntöäkin riittävästi. Vaihteistona on BMW:n tuttu kahdeksanlovinen automaatti.

Moottori vie isohkoa maastohenkilöautoa mallikkaasti.

Jos vetokykyä ja voimaa tarvitsee enemmän kannattaa valita kaksilitrainen dieselmoottori. Hintakin on lähes sama.

Teksti: Jari Saarentaus Kuvat: Jari Saarentaus ja Lauri Ahtiainen

BMW X4 xDrive20i TwinPower Turbo

Hinta alkaen

64 217 €

Koeajetun auton hinta varusteineen

67 668 €

Ajoneuvovero

159 €/ v

Moottori

1997 cm³, bensiinimoottori, kaksi turboahdinta, 8.-v automaattivaihteisto, neliveto.

Teho

135 kW (184 hv), 5000–6250 r/min

Vääntö

270 Nm (1250–4500 r/min)

Vääntö

270 Nm (1250–4500 r/min)

Kiihtyvyys 0–100 km/h

8,1 s

Huippunopeus

212 km/h

Kulutus l/ 100 km

9,0 (kaup.) / 6,1 (maant.) / NEDC-kulutus 7,2 (yhd.) (l/km)

CO2-päästöt

168 g/km

Mitat

pituus 4671 mm, leveys 2089 mm, korkeus 1624 mm, akseliväli 2810 mm
Omamassa: 1735 kg

Matkanjatkamispalvelu

huollosta huoltoon

Takuu

2 vuotta

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat