3.10.2014 Ajoneuvot Koeajo: BMW X4 Teksti Jari Saarentaus Kuva Jari Saarentaus ja Lauri Ahtiainen Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Kaupunkimaasturilaivue sai uuden vahvistuksen. Hyvää: ajo-ominaisuudet, laatu, automaattivaihteisto. Huonoa: takatilat aikuiselle, hinta. BMW:llä oli ensin muhkea BMW X5. Sitten tuli maskuliininen X6. Sen jälkeen X3 ja sille vielä pikkuveli X1. Nyt on X4:n vuoro. Uusi BMW X4 pohjautuu suoraan X3:n tekniikkaan. Urheilullinen ulkonäkö puolestaan periytyy isoveli X6:n geeneistä. Kattolinja laskeutuu takaa voimakkaasti ja keulassa on uhmakas ilme. Sutjakka muotoilu vie osan tavaratilasta ja ohjaamon väljyydestä X3-malliin verrattuna. Istuinkorkeus on edessä 20 milliä ja takana 28 miliä matalammalla. Korkeutta on nelisen senttiä vähemmän. X3:sta kalliimman hinnan vastineeksi saa paremman perusvarustelun. Mutta järkisyitä on turha luetella, sillä X6:n hyvä menestys maailmalla on saanut tehtaan uskomaan urheilullisen katumaasturin vetovoimaan. Samaan suuntaan on sysinyt saman kokoluokan Range Rover Evoquen suosio. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Mukavuus kohdillaan BMW X4 ajo-ominaisuudet ovat tuttua tasoa. Ohjaamo on hiljainen ja mukava, ohjaustuntuma erinomainen. Säädettävän alustan Sport Plus -asetuksella alusta tiukentuu entisestään ja citymaasturia voi ajaa mutkiin reippaasti. Neliveto pitää pidon hallinnassa myös liukkaalla pinnalla. Istuimet tarjoavat mainion tuen etumatkustajille. Säädöt ovat monipuoliset. Kuljettajan istuimen sivutukea voi säätää sähköisesti. Takaistuimella matkustusmukavuus on heikompi sillä aikuisilla istuinkorkeus jää matalaksi. Laskeutuva katto hukkaa pääntilan tehokkaasti. Pienin kaksilitrainen riittää Koeajetun auton keulilla on malliston pienin nelisylinterinen kaksilitrainen bensiinimoottori. Kahdella turboahtimella saadaan ulos 184 hevosvoimaa ja vääntöäkin riittävästi. Vaihteistona on BMW:n tuttu kahdeksanlovinen automaatti. Moottori vie isohkoa maastohenkilöautoa mallikkaasti. Jos vetokykyä ja voimaa tarvitsee enemmän kannattaa valita kaksilitrainen dieselmoottori. Hintakin on lähes sama. Teksti: Jari Saarentaus Kuvat: Jari Saarentaus ja Lauri Ahtiainen BMW X4 xDrive20i TwinPower Turbo Hinta alkaen 64 217 € Koeajetun auton hinta varusteineen 67 668 € Ajoneuvovero 159 €/ v Moottori 1997 cm³, bensiinimoottori, kaksi turboahdinta, 8.-v automaattivaihteisto, neliveto. Teho 135 kW (184 hv), 5000–6250 r/min Vääntö 270 Nm (1250–4500 r/min) Vääntö 270 Nm (1250–4500 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 8,1 s Huippunopeus 212 km/h Kulutus l/ 100 km 9,0 (kaup.) / 6,1 (maant.) / NEDC-kulutus 7,2 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 168 g/km Mitat pituus 4671 mm, leveys 2089 mm, korkeus 1624 mm, akseliväli 2810 mm Omamassa: 1735 kg Matkanjatkamispalvelu huollosta huoltoon Takuu 2 vuotta Lue lisää Kaikki artikkelit 26.7.2024 Koeajo Koeajo: Mercedes-Benz CLE 200 4Matic A Cabriolet AMG-line – Kesästä nauttimiseen 26.7.2024 Ajoneuvot Dacia Sandero töytäisi Tesla Model Y:n pois Euroopan myydyimmän automallin paikalta vuoden 2024 ensimmäisellä puolikkaalla 25.7.2024 Koeajo Koeajo: Audi A3 Allstreet – urbaaniin asfalttiviidakkoon 24.7.2024 Koeajo Koeajo: Cupra Leon Sportstourer – tehokas plugari käytännöllisen perheauton kuoseissa 23.7.2024 Ajoneuvot Uudet Porsche Panamera GTS ja -Turbo S E-Hybrid antavat tilaa V8:lle, teholle ja Nürburgring-ennätykselle 22.7.2024 Koeajo Koeajo: BYD Seal U – perusvarmaa, mutta tasapaksua 22.7.2024 Ajoneuvot Selvitimme myös Suomessa myytävien pakettiautomallistojen keski-iät – hyötyautot ovat keskimääräiseltä malli-iältään yli puolet henkilöautoja vanhempia 21.7.2024 Koeajo Koeajo: Volkswagen ID.5 GTX 4motion – kosketus edelleen hakusessa 21.7.2024 Ajoneuvot Enteileekö tämä Seatin loppua? – Tarracosta luovutaan, koska tilaa halutaan tehdä sen sijaan Cupra Terramarille Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 24.7.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Tämä neuvostojohdon Urho Kekkoselle lahjoittama ZIS-110 on salaa amerikkalainen 25.7.2024 Esittely Koeistuttu: Nissan Ariya Nismo – "tehokkaampi ja edullinen" 23.7.2024 Uutinen Vanha, savuttava ja tehoton Volvo vietiin korjaamolle – korjaamo rikkoi auton moottorin ja veloitti tonnin 25.7.2024 Käyttötesti Käyttötesti: Opel Astra Electric ja halpaa huoltoa 26.7.2024 Tekniikka Audin uusi 48 voltin kevythybridijärjestelmä lähentelee jo perushybridiä 23.7.2024 Uutinen Vanha, savuttava ja tehoton Volvo vietiin korjaamolle – korjaamo rikkoi auton moottorin ja veloitti tonnin 24.7.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Tämä neuvostojohdon Urho Kekkoselle lahjoittama ZIS-110 on salaa amerikkalainen 23.7.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: kesälomamatka diesel-Mersulla paljasti sivuääniä ja lisää auton hyvistä ja huonoista puolista 17.7.2024 Yleinen ADACin tiepalveluraportti: pienempi ja isompi keskiluokka – nämä autot jättävät eniten tielle 20.7.2024 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet – Ford Escort RS Cosworth ja aikakauden ikoni 23.7.2024 Uutinen Vanha, savuttava ja tehoton Volvo vietiin korjaamolle – korjaamo rikkoi auton moottorin ja veloitti tonnin 2.7.2024 Ajoneuvot Lataushybridiksi muuttunut BMW M5 löysi Suomen autoverojärjestelmän porsaanreiän - peräti 60 000 euroa edeltäjäänsä halvemmalle häviää hinnassa myös M3 24.7.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Tämä neuvostojohdon Urho Kekkoselle lahjoittama ZIS-110 on salaa amerikkalainen 17.7.2024 Yleinen ADACin tiepalveluraportti: pienempi ja isompi keskiluokka – nämä autot jättävät eniten tielle 11.7.2024 Uutinen Hallitus suunnittelee matkailuautojen autoverotuen poistamista asteittain – alan toimijat ovat huolissaan