2.7.2014 Ajoneuvot Koeajo: Caterham Seven Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Seven on kohta kuudenkymmenen vuoden ajan tarjonnut yhden automaailman ainutlaatuisimmista ajokokemuksista. Kirkkonummen maaseudulla perinteikkääseen British Racing Green -väriin viimeistelty Seven tuntuu odottavan kuljettajaansa kuin herkkua vieraan kädestä haluava koira. Sen pallomaiset ajovalot nousevat keulaa kohti kapenevan konepellin reunoista luoden autolle poikkeuksellisen inhimillisen ilmeen.Söpön ulkokuoren ei kuitenkaan kannata antaa hämätä liikaa. Seven on sekä höyhenen kevyt ja spartalainen urheiluauto, että ennen kaikkea yksi automaailman dinosauruksista.Alkujaan katulailliseksi kilpa-autoksi vuonna 1957 suunnitellun auton filosofiasta alkaa päästä kiinni heti ensimetreillä. Ensimmäiseksi koeajoautoksi valikoituva Union Jack -lipulla koristeltu yksilö voi olla ”seiskojen” joukossa klassikkomainen kruiseri, mutta nykyaikaisen henkilöauton komentosillalta sen rattiin siirtyessä maailma muuttuu.Ehkä parempi olisi puhua jopa ajan pysähtymisestä, sillä arkiset huolet eivät intiimiin matkustamoon mahdu.Kapeaan ohjaamoon laskeutuminen vaatii hieman voimistelua ja notkeutta. Mikäli kenkävalinta on osunut liian leveisiin kävelykenkiin täytyy poistumisrituaalia harjoitella välittömästi. Erityisesti kaasu- ja jarrupoljin ovat erittäin lähellä toisiaan. Oikeaoppisten jalkineiden kanssa poljinasetelma mahdollistaa poikkeuksellisen helpot kaasun napautukset alaspäin vaihtojen yhteydessä.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyAjamisen iloa aidoimmillaanElämä alkaa hymyillä, jos ajoasennon saa kuntoon. Hallintalaitteet ovat tuntumaltaan hyvin aitoja. Erityisesti vaihdekepin läpi välittyy juuri sopivasti voimaa vaativa mekaaninen yhteys vaihteensiirtoon. Jopa jarrut ovat tehostamattomat.Hallintalaitteet tarvitsevat huomattavasti nykyautoja enemmän voimaa, mutta Sevenillä ajaminen ei silti ole fyysisesti rankka kokemus. Ronskimpi bodari tuskin edes auton ohjaamoon mahtuisi.Varhaisimmilla vuosillaan Seven ei juuri juhlinut ylimääräisillä hevosvoimilla. Alkupään autoja vauhditti Fordin neljäkymmentä hevosvoimainen sivuventtiilinelonen, joten suorituskykyä haettiin tinkimättömästä painonsäästöstä.Vuosikymmenten myötä Seveihin laitettiin tehokkaampia moottoreita. Yksi hyvin tyypillinen vaihtoehto on myös vihreän koeajoauton keulalla työskentelevä Fordin 1,7-litrainen Crossflow. Suomalaisille se on tuttu esimerkiksi ykköskorin Escortin sporttimalleista.Koeajetussa yksilössä moottori on viritetty noin 135 hevosvoiman tehoiseksi. Kahden tuplakaasuttajan läpi hengittävä työntötankomoottori tarjoaa persoonalliset imuäänet. Kiihdytyksissä kaasareista kantautuu rytmikäs papatus, joka kierrosten noustessa alkaa vähitellen tasoittua pakoäänien alle.Syntynyt mutkiinEnsimmäisten varsinaisten kurvien kohdalla auto alkaa päästä mukavuusalueelleen. Vain noin viidensadan kilogramman painoinen Seven kääntyy sisäkurviin minimalistisilla ohjauspyörän liikkeillä, mutta erinomaisen tuntuman ansiosta ohjauksen nopeus ei tule kuljettajalle yllätyksenä.Miniatyyrikokoisen ohjauspyörän kautta navigoitava Seven kuuluu niihin autoihin, jotka etenevät mutkien läpi lähes pelkän katseen ohjaamana.Auton kokonaisvaltainen tunnokkuus ja karismaattinen moottori saavat kuljettajan hymyyn rauhallisessakin ajossa. Nopeudesta riippumatta Sevenin kuljettaja tuntee ajavansa, eikä vain ohjaavansa autoa. Jousitukseltaan auto on kuitenkin yllättävän mukava.Silti auton fiiliksessä on jotain hyvin nostalgista ja vanhoista vanhoista klassikkoautoista tuttua. Vihreä Seven tuntuu olevan kaikista nautinnollisimmillaan maaseututeitä kurvaillen.Lotuksesta CaterhamiksiKohta kuudenkymmenen vuoden aikana Seven on muuttunut paljon. Alkujaan 1957 Lotuksen esittelemää autoa kehitettiin neljän sukupolven verran aikakauden muuttuviin vaatimuksiin reagoiden. Lopulta 1972 Sevenin tarina tuntui olevan ohitse.Eräs Lotuksen jälleenmyyjä oli Sevenin kohtalosta toista mieltä. Hankittuaan Lotukselta oikeudet Seven-mallin valmistus alkoi Caterhamin kaupungin mukaan nimetyllä tuotemerkillä. Caterham elää vahvasti vielä tänä päivänä, ja itse asiassa vain pieni osa olemassa olevista Seveneistä on alkuperäisiä Lotuksia.Kauniin Mustialan kartanon maisemissa nautitun lounaan jälkeen vaihdamme autoja British Sports Car Companyn Andrew Barriskellin kanssa. Häntä voi pitää Sevenien isänä Suomessa, vaikka joitakin yksilöitä on eksynyt maahamme jo vuosikymmeniä ennen hänen suomalaistumistaan.Barriskell on paitsi Sevenien kävelevä tietosanakirja, hän myös viihtyy ratin takana. Loistavana esimerkkinä tästä on Pohjois-Amerikan mantereen halki suoritettu reissu suomalaiskilpisellä Sevenillä.Barriskell on järjestänyt paikalle vihreän ja hyvin klassikkomaisen Sevenin lisäksi toisen urheilullisemmaksi rakennetun version. Pääasiassa vain etulokasuojien rakenteeltaan eroavasta ulkonäöstä ei uskoisi miten huomattava ero kahden eri Sevenin välillä voi olla.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyySama auto, eri fiilisMontaa kilometriä ei eron huomatakseen tarvitse ajaa. Vain vuosi vihreän auton jälkeen valmistunut punainen yksilö tuntuu ensimetreiltä vakavalta urheiluautolta. Sen alusta on päivitetty vastaamaan myöhempää vuonna 1995 esiteltyä versiota, josta merkittävimpänä muutoksena on perinteisen jäykän taka-akselin korvaaminen De Dion -tuetulla versiolla. Kokonaisuus on paitsi nopea, se myös pursuaa ajonautintoa parhaimmillaan.Vuosien aikana myös moottori on vaihtunut uudempaan Ford Zeteciin. Modernin polttoaineenruiskutuksen ja virittämisen ansiosta moottori tuottaa noin 210 hevosvoiman tehon. Se riittää 560 kilogramman painoiselle autolle mukavasti.Kahden Sevenin huomattavan erilainen tunnelma on lopulta vain luonnollista. Alkujaan Englannin veroteknisistä syistä auto suunniteltiin rakennussarjaksi. Legenda kertoo, että verojen kiertämiseksi kasausohjeet olivat kiellettyjä. Niinpä sääntöjen taivuttamisen mestarina tunnettu Lotuksen perustaja Colin Chapman pakkasi osalaatikoihin purkuohjeet ja käski lukea ne käänteisessä järjestyksessä.Vuosikymmenten aikana lähes kaikkia auton osia ja rakenteita on paranneltu. Koeajetuista autoista urheilullisemmassa ei välttämättä ole käsijarrukahvan lisäksi muita yhteisiä osia alkuperäisen Lotus Sevenin kanssa. Filosofia on kuitenkin pysynyt alkuperälle uskollisena.Seven on vastustanut maailman muuttumista tehokkaasti. Se on aikakapseli vapaammilta ajoilta, joka keskittyy pelkän puhtaan ajonautinnon tuottamiseen. Silti auton näennäisen yksinkertaisessa konseptissa olisi suurille autonvalmistajille paljon opittavaa.Jatkuvasti kiristyviin taloudellisuustavoitteisiin pääseminen edellyttää päivä päivältä enemmän samaa filosofiaa, joka on jo kuusikymmentä vuotta tehnyt Sevenistä niin nautinnollisen: lisää keveyttä.Teksti: Lauri Ahtiainen Kuvat: Jari Saarentaus Kiitokset: Andrew Barriskell (British Sports Car Company), Jukka Kivistö & Henric BladhCaterham Seven (vihreä)Caterham Seven (punainen)Vuosimalli: 1988Vuosimalli: 1989Moottori: Ford Crossflow 1,7. Noin 135 hv.Moottori: Ford Zetec, 2.0 16V. Noin 210 hv.Paino: 530 kgPaino: 560 kg.Hintaluokka: tyypillisesti 17 000 - 25 000 euroa Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 25.4.2025 Pyöräily Testi: Pyöräilykypärien vallankumous? – Tuleeko tästä pyöräilykypärän hihnasta tulevaisuudessa jopa standardi? 26.4.2025 Koeajo Maistiainen: Škoda Enyaq – uusi keula vie pidemmälle 25.4.2025 Moottoripyörät KTM-leirissä kuhisee jälleen – pääkaupunkiseudun myymälä ja huolto lopettaa toimintansa 26.4.2025 Käyttötesti Käyttötesti: CF Moto 800 MT-X on täynnä elektroniikkaa ja avustimia 26.4.2025 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: Porsche 959 'Speedster' 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 21.4.2025 Uutinen Tarvitsetko G-Mersun, mutta bling hävettää? Nyt maasturiklassikko palaa 1980-luvulle 25.4.2025 Pyöräily Testi: Pyöräilykypärien vallankumous? – Tuleeko tästä pyöräilykypärän hihnasta tulevaisuudessa jopa standardi? 22.4.2025 Koeajo Koeajo: Dacia Bigster – enemmän autoa, enemmän järkeä 25.4.2025 Moottoripyörät KTM-leirissä kuhisee jälleen – pääkaupunkiseudun myymälä ja huolto lopettaa toimintansa 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 13.4.2025 Lentokoneet Kiinalaisyhtiö Juneyao Air, jolla on kaksi reittiä Helsinki-Vantaalle, kieltäytyy vastaanottamasta Boeingilta uutta laajarunkokonetta tullien takia 27.3.2025 Uutinen Ajokortin ylläpito käy kalliimmaksi – ikäkuskien kukkarolla käydään 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 16.4.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: rivikutosen selittämätön jalous