16.1.2014 Ajoneuvot Koeajo: Citroën C3 Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Citroën C3:n uudet bensiinimoottorit käyvät kolmella, vapaasti hengittäen. Hyvää: Persoonallisuus, moottorin sitkeys. Huonoa: Moottorin alavääntö Citroën esitteli 11 vuotta sitten C3:n korvaamaan Saxon pikkuautoluokkaan. C3 on lunastanut paikkansa hauskana ja tyylikkäänä pikkuautona, sillä sitä on myyty lähes kolme miljoonaa kappaletta. Nykyinen malli esiteltiin vuonna 2009 ja nyt myös bensiinimoottorien tekniikka on päivitetty ajantasalle.Autovalmistajien ajanhenki on, että moottorien iskutilavuudet pienenevät, niin myös PSA Peugeot Citroënin valmistamat. Citroën C3:n uudet bensiinimoottorit ovat vapaasti hengittäviä kolmisylinterisiä rivimoottoreita.Suomeen tuotavien C-kolmosten valikoimassa uusia vaihtoehtoja on kaksi: Yhden litran 68 hevosvoimainen VTi 68 ja koeajamamme 1,2 litran 82 hevosvoimainen VTi 82. Vaihtoehtona toistaiseksi säilyvät nelisylinteriset 92 ja 120 hevosvoimaiset bensiinimoottorit sekä start & stop-automatiikalla varustetut 70- ja 92 hevosvoimaiset dieselmoottorit.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyOmanlaistaan sitkeyttäAlumiinirakenteinen kolmisylinterinen moottori on varsin kevyt, se painaa ilman apulaitteita reilut 64 kiloa. Kampiakselin kanssa samaan suuntaan pyörivän tasapainoakselin ansiosta pitkäiskuinen moottori on käynniltään hiljainen ja tasainen.Päästöt ja kulutus ovat noin neljänneksen pienemmät verrattuna C3:n nelisylinterisiin bensiinimoottoreihin.Pienen iskutilavuuden takia alavääntöä moottorissa on rajallisesti. Puutuneen kytkintuntuman takia alaväännön puute vaatii hieman totuttelua kaupunkiajossa. Liikkeellelähdöistä selviää kuitenkin jouhevasti, kun moottorin luonteen kanssa pääsee sinuiksi ja kytkintä oppii kohtuullisesti luistattamaan.Sitkeyttä moottorissa kuitenkin riittää isollekin tielle, eikä vaihteita tarvitse turhan tiuhaan vaihdella. Voimaa on auton kokoon nähden sopivasti. Ahdin toisi ajoon kenties pikanttia pirteyttä, mutta toisaalta urheilullisempia malleja löytyy Citroën-väelle merkin DS-osastolta.Teksti ja kuvat: Santeri Petrell Citroën C3 VTi 82 Exclusive Hinta alkaen 13 998 € Koeajetun auton hinta varusteineen 18 235 € Ajoneuvovero 91 €/ v Moottori 1199 cm³ bensiinirivimoottori edessä poikittain, 3 sylinteriä, 12 venttiiliä, 5-v. manuaalivaihteisto, etuveto. Teho 60 kW (82 hv), 5750 r/min Vääntö 116 Nm (2750 r/min) Vääntö 116 Nm (2750 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 12,3 s Huippunopeus 174 km/h Kulutus l/ 100 km 5,6 (kaup.) / 4,1 (maant.) / NEDC-kulutus 4,6 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 107 g/km Mitat pituus 3941 mm, leveys 1728 mm, korkeus 1524 mm, Tavaratila: 300 l Omamassa: 1140 kg Euro NCAP 4 tähteä Matkanjatkamispalvelu 3 vuotta Takuu 3 vuotta / 100 000 km Lue lisää Kaikki artikkelit 21.12.2024 Koeajo Koeajo: Tesla Model Y Long Range – kovaa kyytiä seitsemälle hengelle 20.12.2024 Ajoneuvot Koeistuttu: Dongfeng Nammi Box on erikoisimpia sähköautoja vähään aikaan – 25 tonnilla saa paljon, muttei tarkoituksellisestikaan miellytetä kaikkia 20.12.2024 Uutinen Volkswagenin ID.-täyssähköautot ylittivät 10000 auton rajan Suomessa 20.12.2024 Ajoneuvot Autoliitto varoittaa: pitkät pyhät vaaraksi autoille – ”nyt olisi korkea aika tarkistaa…” 19.12.2024 Koeajo Koeajo: Kia EV3 – perhesähköautojen uusi aalto alkaa tästä 18.12.2024 Koeajo Koeajo: Audi Q6 e-tron Quattro – wau-efektiä etsimässä 16.12.2024 Koeajo Koeajo: Alfa Romeo Junior – junnu kurkottelee Alfaksi 16.12.2024 Ajoneuvot Valhalla, Aston Martin Valhalla on hyperauto, yli tuhannen hevosvoiman hybridihyperauto 15.12.2024 Koeajo Koeajo: Cupra Tavascan VZ – veistoksellista tehontunnetta Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 21.12.2024 Koeajo Koeajo: Tesla Model Y Long Range – kovaa kyytiä seitsemälle hengelle 21.12.2024 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: Toyota Carina TA60 DX '83 21.12.2024 Kysy Autoista Kysy autoista: miksi lataushybridejä ei voi ladata pikalatauspisteillä? 19.12.2024 Käyttötesti Käyttötesti: Volkswagen Tiguanin akku purkautui yllättäen 21.12.2024 Historia Aikakone koneiden aikaan – Alfa Romeo Museo Storico 18.12.2024 Renkaat Autoliitto jyrähtää vellovaan rengaspainekeskusteluun: "paineiden alentamisesta ei ole mitään hyötyä" 13.12.2024 Kuluttajat Toyotan suosikkimaasturissa voi tulla vastaan ikävä sähköongelma – korjaus maksaa pahimmillaan jopa yli 5 000 euroa! 19.12.2024 Käyttötesti Käyttötesti: Volkswagen Tiguanin akku purkautui yllättäen 16.12.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Toyota Hilux Couchmen – avolavasta matkailuautoksi 17.12.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: farkku-Mersu ja laajennetun tavaratilan arvoitus 25.11.2024 Laivat Kaikkien aikojen nopeimmin Atlantin ylittäneestä valtamerilaivasta tehdään upottamalla maailman suurin keinoriutta 13.12.2024 Kuluttajat Toyotan suosikkimaasturissa voi tulla vastaan ikävä sähköongelma – korjaus maksaa pahimmillaan jopa yli 5 000 euroa! 1.12.2024 Laivat Helsingistä tekee joulusesongin luksusristeilyitä maailman kyvykkäin huvialus, joka on tunkeutunut mm. pohjoiselle luoksepääsemättömyyden navalle 25.11.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Volvo FH, jollaisesta jokaisen heppatytön faija haaveilee 5.12.2024 Uutinen Mika osti uuden Fordin vetokoukulla – autossa ilmeni ongelma, joka yllätti vannoutuneen Ford-miehen täysin: ”Alkaa usko horjua”