16.1.2014 Ajoneuvot Koeajo: Citroën C3 Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Citroën C3:n uudet bensiinimoottorit käyvät kolmella, vapaasti hengittäen. Hyvää: Persoonallisuus, moottorin sitkeys. Huonoa: Moottorin alavääntö Citroën esitteli 11 vuotta sitten C3:n korvaamaan Saxon pikkuautoluokkaan. C3 on lunastanut paikkansa hauskana ja tyylikkäänä pikkuautona, sillä sitä on myyty lähes kolme miljoonaa kappaletta. Nykyinen malli esiteltiin vuonna 2009 ja nyt myös bensiinimoottorien tekniikka on päivitetty ajantasalle.Autovalmistajien ajanhenki on, että moottorien iskutilavuudet pienenevät, niin myös PSA Peugeot Citroënin valmistamat. Citroën C3:n uudet bensiinimoottorit ovat vapaasti hengittäviä kolmisylinterisiä rivimoottoreita.Suomeen tuotavien C-kolmosten valikoimassa uusia vaihtoehtoja on kaksi: Yhden litran 68 hevosvoimainen VTi 68 ja koeajamamme 1,2 litran 82 hevosvoimainen VTi 82. Vaihtoehtona toistaiseksi säilyvät nelisylinteriset 92 ja 120 hevosvoimaiset bensiinimoottorit sekä start & stop-automatiikalla varustetut 70- ja 92 hevosvoimaiset dieselmoottorit.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyOmanlaistaan sitkeyttäAlumiinirakenteinen kolmisylinterinen moottori on varsin kevyt, se painaa ilman apulaitteita reilut 64 kiloa. Kampiakselin kanssa samaan suuntaan pyörivän tasapainoakselin ansiosta pitkäiskuinen moottori on käynniltään hiljainen ja tasainen.Päästöt ja kulutus ovat noin neljänneksen pienemmät verrattuna C3:n nelisylinterisiin bensiinimoottoreihin.Pienen iskutilavuuden takia alavääntöä moottorissa on rajallisesti. Puutuneen kytkintuntuman takia alaväännön puute vaatii hieman totuttelua kaupunkiajossa. Liikkeellelähdöistä selviää kuitenkin jouhevasti, kun moottorin luonteen kanssa pääsee sinuiksi ja kytkintä oppii kohtuullisesti luistattamaan.Sitkeyttä moottorissa kuitenkin riittää isollekin tielle, eikä vaihteita tarvitse turhan tiuhaan vaihdella. Voimaa on auton kokoon nähden sopivasti. Ahdin toisi ajoon kenties pikanttia pirteyttä, mutta toisaalta urheilullisempia malleja löytyy Citroën-väelle merkin DS-osastolta.Teksti ja kuvat: Santeri Petrell Citroën C3 VTi 82 Exclusive Hinta alkaen 13 998 € Koeajetun auton hinta varusteineen 18 235 € Ajoneuvovero 91 €/ v Moottori 1199 cm³ bensiinirivimoottori edessä poikittain, 3 sylinteriä, 12 venttiiliä, 5-v. manuaalivaihteisto, etuveto. Teho 60 kW (82 hv), 5750 r/min Vääntö 116 Nm (2750 r/min) Vääntö 116 Nm (2750 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 12,3 s Huippunopeus 174 km/h Kulutus l/ 100 km 5,6 (kaup.) / 4,1 (maant.) / NEDC-kulutus 4,6 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 107 g/km Mitat pituus 3941 mm, leveys 1728 mm, korkeus 1524 mm, Tavaratila: 300 l Omamassa: 1140 kg Euro NCAP 4 tähteä Matkanjatkamispalvelu 3 vuotta Takuu 3 vuotta / 100 000 km Lue lisää Kaikki artikkelit 7.12.2024 Ajoneuvot Citroën e-C3:n hinnat vahvistettiin – vielä ei päästä alle 20 000 euron 6.12.2024 Ajoneuvot Jaguar Type 00 -konsepti on erinomainen alku autonvalmistajalle, joka ei valmista tällä hetkellä käytännössä lainkaan autoja 5.12.2024 Koeajo Maistiainen: Škoda Elroq on kirjaimellisesti sähköinen Karoq 4.12.2024 Koeajo Koeajo: Ford Mustang Mach-E Rally – kuuletko rallipolkujen kutsun? 3.12.2024 Koeajo Koeajo: Audi A6 e-tron – entinen dieselsuosikki kulkee nyt sähköllä jopa 750 kilometriä kerrallaan 2.12.2024 Ajoneuvot Jollain tuli mitta täyteen – Carlos Tavares eroaa välittömästi Stellantiksen toimitusjohtajan paikalta 2.12.2024 Koeajo Koeajo: BMW i4 M50 xDrive – suosiolle on syynsä 2.12.2024 Ajoneuvot Uusi Audi Q5 Sportback on todennäköisesti omassa genressään harvinaisen monen mieleen 1.12.2024 Koeajo Koeajo: Ford Capri – ei nimi autoa pahenna tai paranna Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 5.12.2024 Uutinen Mika osti uuden Fordin vetokoukulla – autossa ilmeni ongelma, joka yllätti vannoutuneen Ford-miehen täysin: ”Alkaa usko horjua” 7.12.2024 Uutinen Kuluttajariitalautakunta antoi päätöksen Teslan haamujarrutuksista – ”Olen hyvin yllättynyt” 5.12.2024 Käyttötesti Käyttötesti: navigaattori vie, Volkswagen Tiguan -lataushybridi vikisee 5.12.2024 Koeajo Maistiainen: Škoda Elroq on kirjaimellisesti sähköinen Karoq 3.12.2024 Koeajo Koeajo: Audi A6 e-tron – entinen dieselsuosikki kulkee nyt sähköllä jopa 750 kilometriä kerrallaan 1.12.2024 Laivat Helsingistä tekee joulusesongin luksusristeilyitä maailman kyvykkäin huvialus, joka on tunkeutunut mm. pohjoiselle luoksepääsemättömyyden navalle 5.12.2024 Uutinen Mika osti uuden Fordin vetokoukulla – autossa ilmeni ongelma, joka yllätti vannoutuneen Ford-miehen täysin: ”Alkaa usko horjua” 3.12.2024 Koeajo Koeajo: Audi A6 e-tron – entinen dieselsuosikki kulkee nyt sähköllä jopa 750 kilometriä kerrallaan 7.12.2024 Uutinen Kuluttajariitalautakunta antoi päätöksen Teslan haamujarrutuksista – ”Olen hyvin yllättynyt” 2.12.2024 Ajoneuvot Uusi Audi Q5 Sportback on todennäköisesti omassa genressään harvinaisen monen mieleen 25.11.2024 Laivat Kaikkien aikojen nopeimmin Atlantin ylittäneestä valtamerilaivasta tehdään upottamalla maailman suurin keinoriutta 1.12.2024 Laivat Helsingistä tekee joulusesongin luksusristeilyitä maailman kyvykkäin huvialus, joka on tunkeutunut mm. pohjoiselle luoksepääsemättömyyden navalle 25.11.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Volvo FH, jollaisesta jokaisen heppatytön faija haaveilee 21.11.2024 Liikenneturvallisuus Päivän kuva: talvi tuli liikenteeseen rytinällä 5.12.2024 Uutinen Mika osti uuden Fordin vetokoukulla – autossa ilmeni ongelma, joka yllätti vannoutuneen Ford-miehen täysin: ”Alkaa usko horjua”