29.10.2014 Ajoneuvot Koeajo: Citroën C4 Cactus Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Hämmentävän näköinen, mutta toimiva. Hyvää: Persoonallinen, käyttöominaisuudet. Huonoa: Tavaratilan lastauskynnys, perusversion varustelupuutteet. Citroën C4 Cactus hämmentää nimensä lisäksi ulkonäöllään. Valmistajan mukaan selitys avaa nimeä loistavasti: kaktus on ulkoisilta vaaroilta suojautuva kasvi, joka tyytyy hyvin pieneen nestemäärään.Puolustuskeinona omaperäisen sympaattisella Citroënillä ei ole piikkejä, vaan Airbump-ilmatyynyt. Ne on asennettu auton kylkiin ja päätyihin suojelemaan pysäköintialueiden ovikolhuilta.Vaikka ilmatyynyt vaikuttavat kestäviltä, aivan kaikenlaista kohtelua Cactus ei kestä. Listat loppuvat reilusti ennen lokasuojia, joten osa kyljestä jää suojelematta.Ilmatyynyt ovat hauska idea, mutta tuskin riittävä syy auton valintaan. Cactuksen muotoilu jakaa varmasti mielipiteitä, mutta kylmäksi se tuskin jättää.Etenkin koeajoauton grafiitin harmaa värisävy ja pirteän punaiset yksityiskohdat toimivat mainiosti: se on selkeästi erilainen ja hauskan persoonallinen, mutta viestii aivan muita asioita kuin iloisen pirteät Fiat 500 tai Mini.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyNesteytys hallinnassaCactuksen tyytyminen pieneen nestemäärään näkyy muussakin kuin polttoaineenkulutuksessa. Koeajetun version luvattu yhdistetty kulutus on toki matala, vain 4,6 litraa sadalla kilometrillä.Pieni nestekulutus näkyy myös tuulilasin pesurissa: nestettä ei ruiskita suuria määriä pitkänä suihkuna tuulilasille, vaan se suihkutetaan hallitusti suoraan pyyhkijänsulan reikien läpi.Cactus ei onneksi ole pelkkää ulkonäkötemppuilua. Autosta löytyy aidosti nerokkaita ratkaisuja. Hansikaslokero on suurehko ja helpossa paikassa kojelaudan päällä. Tilaa vievä apukuljettajan turvatyyny on piilotettu auton kattoon huomaamattoman kyhmyn alle.Uutta ajattelua löytyy myös takatiloista. Takaovien säilytyskotelot uppoavat syvälle oven sisään. Se on mahdollista, sillä tilaa vievästä takaikkunan alas aukeamisesta on luovuttu. Nyt viisiovisen auton takaikkunat aukeavat takareunasta kuten monissa kolmiovisissa autoissa.Vaikka Cactus perustuu pienempään C3-malliin, on sen akseliväli vain 13 millimetriä tavallista C4:sta lyhyempi. Neljä matkustajaa mahtuu autoon mainiosti tavaroineen, joskin tavaratilan lastauskynnys on korkea ja tavaratilan pohja siihen nähden syvällä. Monikäyttöisyyttä rajoittaa yksiosaisesti alastaittuva selkänoja.Poikkeuksellisen kevytPainoa säästävien ratkaisujen ansiosta Cactus on poikkeuksellisen kevyt. Koeajetun käsivaihteinen bensiinimoottorilla varustetun mallin omamassa on vain 1 040 kilogrammaa. Sen ansiosta 82 hevosvoimaa riittää mainiosti, vaikka kyydissä olisi muutama matkustaja.Cactuksen ajettavuudessa ei ole mitään erikoista. Hallintalaitteet toimivat kuten kaikissa muissa autoissa. Ohjaus on parantunut huomattavasti aiemmin mainitusta C3-sisaresta.Melutaso on auton hintaluokka huomioiden oikein kelvollinen. Henkistä yhteyttä rättisitikkaan toivovat pettynevät jousituksen suhteen, sillä se on kovuudeltaan tavanomainen. Lisäksi taka-akseli pompottaa heitoissa hieman viiden hengen kuormalla.Pitkään jonkinlaista persoonallisuuskriisiä poteneelle Citroënille C4 Cactus on raikas tuulahdus. Se yhdistää persoonallisen muotoilun käytännöllisiin oivalluksiin ja päteviin tiloihin.Noin kahdeksantoistatuhatta euroa tuntuu kohtuulliselta pyyntihinnalta, vaikka C4 Cactuksen perusvarustelu kaipaakin pientä parantelua. Autolle ja kasville löytyy vielä yksi yhdistävä tekijä: ne sietävät mainiosti korkeita lämpötiloja, joten ilmastointi on lisävaruste.Teksti ja kuvat: Lauri Ahtiainen Citroën C4 Cactus VTi 82 Shine Bright Hinta alkaen 17 993 € Koeajetun auton hinta varusteineen 22 591 € Ajoneuvovero 91 €/ v Moottori 1 199cm³, 3 sylinteriä, 5-v. manuaalivaihteisto, etuveto. Teho 60 kW (82 hv), 5750 r/min Vääntö 118 Nm (2750 r/min) Vääntö 118 Nm (2750 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 12,9 s Huippunopeus 171 km/h Kulutus l/ 100 km 5,6 (kaup.) / 4,0 (maant.) / NEDC-kulutus 4,6 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 107 g/km Mitat pituus 4157 mm, leveys 1729 mm, korkeus 1490 mm, akseliväli 2595 mm Tavaratila: 358 l Omamassa: 1040 kg Muu tieto Perävaunumassa jarruin 720kg. Euro NCAP 4 tähteä Matkanjatkamispalvelu 3 vuotta / 100 000 km Takuu 3 vuotta / 100 000 km Lue lisää Kaikki artikkelit 21.12.2024 Koeajo Koeajo: Tesla Model Y Long Range – kovaa kyytiä seitsemälle hengelle 20.12.2024 Ajoneuvot Koeistuttu: Dongfeng Nammi Box on erikoisimpia sähköautoja vähään aikaan – 25 tonnilla saa paljon, muttei tarkoituksellisestikaan miellytetä kaikkia 20.12.2024 Uutinen Volkswagenin ID.-täyssähköautot ylittivät 10000 auton rajan Suomessa 20.12.2024 Ajoneuvot Autoliitto varoittaa: pitkät pyhät vaaraksi autoille – ”nyt olisi korkea aika tarkistaa…” 19.12.2024 Koeajo Koeajo: Kia EV3 – perhesähköautojen uusi aalto alkaa tästä 18.12.2024 Koeajo Koeajo: Audi Q6 e-tron Quattro – wau-efektiä etsimässä 16.12.2024 Koeajo Koeajo: Alfa Romeo Junior – junnu kurkottelee Alfaksi 16.12.2024 Ajoneuvot Valhalla, Aston Martin Valhalla on hyperauto, yli tuhannen hevosvoiman hybridihyperauto 15.12.2024 Koeajo Koeajo: Cupra Tavascan VZ – veistoksellista tehontunnetta Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 19.12.2024 Käyttötesti Käyttötesti: Volkswagen Tiguanin akku purkautui yllättäen 21.12.2024 Koeajo Koeajo: Tesla Model Y Long Range – kovaa kyytiä seitsemälle hengelle 21.12.2024 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: Toyota Carina TA60 DX '83 20.12.2024 Ajoneuvot Autoliitto varoittaa: pitkät pyhät vaaraksi autoille – "nyt olisi korkea aika tarkistaa..." 18.12.2024 Renkaat Autoliitto jyrähtää vellovaan rengaspainekeskusteluun: "paineiden alentamisesta ei ole mitään hyötyä" 13.12.2024 Kuluttajat Toyotan suosikkimaasturissa voi tulla vastaan ikävä sähköongelma – korjaus maksaa pahimmillaan jopa yli 5 000 euroa! 18.12.2024 Renkaat Autoliitto jyrähtää vellovaan rengaspainekeskusteluun: "paineiden alentamisesta ei ole mitään hyötyä" 19.12.2024 Käyttötesti Käyttötesti: Volkswagen Tiguanin akku purkautui yllättäen 14.12.2024 Ajoneuvot Koeistuttu: Kia EV6:ta on paranneltu tuntuvasti sieltä täältä 16.12.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Toyota Hilux Couchmen – avolavasta matkailuautoksi 25.11.2024 Laivat Kaikkien aikojen nopeimmin Atlantin ylittäneestä valtamerilaivasta tehdään upottamalla maailman suurin keinoriutta 13.12.2024 Kuluttajat Toyotan suosikkimaasturissa voi tulla vastaan ikävä sähköongelma – korjaus maksaa pahimmillaan jopa yli 5 000 euroa! 1.12.2024 Laivat Helsingistä tekee joulusesongin luksusristeilyitä maailman kyvykkäin huvialus, joka on tunkeutunut mm. pohjoiselle luoksepääsemättömyyden navalle 25.11.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Volvo FH, jollaisesta jokaisen heppatytön faija haaveilee 5.12.2024 Uutinen Mika osti uuden Fordin vetokoukulla – autossa ilmeni ongelma, joka yllätti vannoutuneen Ford-miehen täysin: ”Alkaa usko horjua”