29.10.2014 Ajoneuvot Koeajo: Citroën C4 Cactus Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Hämmentävän näköinen, mutta toimiva. Hyvää: Persoonallinen, käyttöominaisuudet. Huonoa: Tavaratilan lastauskynnys, perusversion varustelupuutteet. Citroën C4 Cactus hämmentää nimensä lisäksi ulkonäöllään. Valmistajan mukaan selitys avaa nimeä loistavasti: kaktus on ulkoisilta vaaroilta suojautuva kasvi, joka tyytyy hyvin pieneen nestemäärään.Puolustuskeinona omaperäisen sympaattisella Citroënillä ei ole piikkejä, vaan Airbump-ilmatyynyt. Ne on asennettu auton kylkiin ja päätyihin suojelemaan pysäköintialueiden ovikolhuilta.Vaikka ilmatyynyt vaikuttavat kestäviltä, aivan kaikenlaista kohtelua Cactus ei kestä. Listat loppuvat reilusti ennen lokasuojia, joten osa kyljestä jää suojelematta.Ilmatyynyt ovat hauska idea, mutta tuskin riittävä syy auton valintaan. Cactuksen muotoilu jakaa varmasti mielipiteitä, mutta kylmäksi se tuskin jättää.Etenkin koeajoauton grafiitin harmaa värisävy ja pirteän punaiset yksityiskohdat toimivat mainiosti: se on selkeästi erilainen ja hauskan persoonallinen, mutta viestii aivan muita asioita kuin iloisen pirteät Fiat 500 tai Mini.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyNesteytys hallinnassaCactuksen tyytyminen pieneen nestemäärään näkyy muussakin kuin polttoaineenkulutuksessa. Koeajetun version luvattu yhdistetty kulutus on toki matala, vain 4,6 litraa sadalla kilometrillä.Pieni nestekulutus näkyy myös tuulilasin pesurissa: nestettä ei ruiskita suuria määriä pitkänä suihkuna tuulilasille, vaan se suihkutetaan hallitusti suoraan pyyhkijänsulan reikien läpi.Cactus ei onneksi ole pelkkää ulkonäkötemppuilua. Autosta löytyy aidosti nerokkaita ratkaisuja. Hansikaslokero on suurehko ja helpossa paikassa kojelaudan päällä. Tilaa vievä apukuljettajan turvatyyny on piilotettu auton kattoon huomaamattoman kyhmyn alle.Uutta ajattelua löytyy myös takatiloista. Takaovien säilytyskotelot uppoavat syvälle oven sisään. Se on mahdollista, sillä tilaa vievästä takaikkunan alas aukeamisesta on luovuttu. Nyt viisiovisen auton takaikkunat aukeavat takareunasta kuten monissa kolmiovisissa autoissa.Vaikka Cactus perustuu pienempään C3-malliin, on sen akseliväli vain 13 millimetriä tavallista C4:sta lyhyempi. Neljä matkustajaa mahtuu autoon mainiosti tavaroineen, joskin tavaratilan lastauskynnys on korkea ja tavaratilan pohja siihen nähden syvällä. Monikäyttöisyyttä rajoittaa yksiosaisesti alastaittuva selkänoja.Poikkeuksellisen kevytPainoa säästävien ratkaisujen ansiosta Cactus on poikkeuksellisen kevyt. Koeajetun käsivaihteinen bensiinimoottorilla varustetun mallin omamassa on vain 1 040 kilogrammaa. Sen ansiosta 82 hevosvoimaa riittää mainiosti, vaikka kyydissä olisi muutama matkustaja.Cactuksen ajettavuudessa ei ole mitään erikoista. Hallintalaitteet toimivat kuten kaikissa muissa autoissa. Ohjaus on parantunut huomattavasti aiemmin mainitusta C3-sisaresta.Melutaso on auton hintaluokka huomioiden oikein kelvollinen. Henkistä yhteyttä rättisitikkaan toivovat pettynevät jousituksen suhteen, sillä se on kovuudeltaan tavanomainen. Lisäksi taka-akseli pompottaa heitoissa hieman viiden hengen kuormalla.Pitkään jonkinlaista persoonallisuuskriisiä poteneelle Citroënille C4 Cactus on raikas tuulahdus. Se yhdistää persoonallisen muotoilun käytännöllisiin oivalluksiin ja päteviin tiloihin.Noin kahdeksantoistatuhatta euroa tuntuu kohtuulliselta pyyntihinnalta, vaikka C4 Cactuksen perusvarustelu kaipaakin pientä parantelua. Autolle ja kasville löytyy vielä yksi yhdistävä tekijä: ne sietävät mainiosti korkeita lämpötiloja, joten ilmastointi on lisävaruste.Teksti ja kuvat: Lauri Ahtiainen Citroën C4 Cactus VTi 82 Shine Bright Hinta alkaen 17 993 € Koeajetun auton hinta varusteineen 22 591 € Ajoneuvovero 91 €/ v Moottori 1 199cm³, 3 sylinteriä, 5-v. manuaalivaihteisto, etuveto. Teho 60 kW (82 hv), 5750 r/min Vääntö 118 Nm (2750 r/min) Vääntö 118 Nm (2750 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 12,9 s Huippunopeus 171 km/h Kulutus l/ 100 km 5,6 (kaup.) / 4,0 (maant.) / NEDC-kulutus 4,6 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 107 g/km Mitat pituus 4157 mm, leveys 1729 mm, korkeus 1490 mm, akseliväli 2595 mm Tavaratila: 358 l Omamassa: 1040 kg Muu tieto Perävaunumassa jarruin 720kg. Euro NCAP 4 tähteä Matkanjatkamispalvelu 3 vuotta / 100 000 km Takuu 3 vuotta / 100 000 km Lue lisää Kaikki artikkelit 10.10.2024 Koeajo Koeajo: Polestar 3 – odotettu uutuus lunastaa lupauksensa – erinomaisesti! 9.10.2024 Koeajo Koeajo: Seres 5 – uutuusmerkki luksusjahdissa 7.10.2024 Koeajo Koeajo: Renault Symbioz – Rellun keihäänkärki numero 2 7.10.2024 Ajoneuvot McLaren W1 jatkaa F1:n ja P1:n ajatusta 2020-luvulla – avainlukuina 1 275 hevosvoimaa ja 1 000 kilon downforce 6.10.2024 Ajoneuvot Hyundai on valmistanut 100 miljoonaa autoa 57 vuodessa – niistä puolet tehtiin vain 11 vuodessa 6.10.2024 Koeajo Maistiainen: Mini Aceman – ovela välimalli 5.10.2024 Ajoneuvot Ihan kohta täällä: Toyota Proace Maxilla voi olla uudeksi automalliksi vähän ikää, mutta ostat sen joka tapauksessa 5.10.2024 Koeajo Koeajo: BMW X3 – Münchenin myyntimaasturin muodonmuutos 3.10.2024 Koeajo Koeajo: Peugeot E-5008 Allure Launch Edition – leijonaperheen suurin Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 8.10.2024 Matkailuajoneuvot Matkailuautojen ajoneuvoveron käyttövoimaveroa korotetaan 10.10.2024 Uutinen Dacia Bigster on enemmän kuin iso Duster 9.10.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tässä on upouusi Nissan Patrol, josta Mitsubishi olisi kovasti halunnut tehdä upouuden Pajeron 9.10.2024 Koeajo Koeajo: Seres 5 – uutuusmerkki luksusjahdissa 9.10.2024 Uutinen Voiko taksikyyti maksaa vain 8,5 euroa? 4.10.2024 Uutinen Käytetyssä 100 000 euron Audissa olikin jotain muuta mitä myyjä kertoi – sitten riideltiin kymmenistä tuhansista euroista 8.10.2024 Matkailuajoneuvot Matkailuautojen ajoneuvoveron käyttövoimaveroa korotetaan 3.10.2024 Käyttötesti Käyttötesti: Volvo EX30 – auto, joka lähes musertuu ennakko-odotusten alle 8.10.2024 Uutinen Kuluttaja esitti automyyjälle rajun vaatimuksen käytetystä autosta – myyjä oli pimittänyt tiedon auton moottorin vaihdosta 10.10.2024 Uutinen Dacia Bigster on enemmän kuin iso Duster 26.9.2024 Päivän kuva Päivän kuva: Paholainen odottelemassa saattoautoa 20.9.2024 Kotimaanmatkailu Päivän kuva: Texaco taksi parturi baari 21.9.2024 Matkailu Tirpitz-museo – Saksan miehittämässä Norjassa nähtiin toisen maailmansodan suurimpia sota-aluksia 1.10.2024 Esittely Koeistuttu: Škoda Elroq – kohti myyntilastojen kärkeä 14.9.2024 Ajoneuvot Maastotyypit: uudella Dacia Dusterilla raaskii - ja todellakin uskaltaa - mennä kovaankin maastoon