29.10.2014 Ajoneuvot Koeajo: Ford Mondeo – kauan odotettua ajettavuutta Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Moottorin koeajossa kauan odotettua ajettavuutta tarjoava Ford Mondeo. Hyvää: Ajettavuus, jousitusmukavuus. Huonoa: SYNC-järjestelmä, pääntila takana (viisiovinen). Ford Mondeon apukuljettajan paikalla vietetyt ensiminuutit saavat miettimään. Uuden sukupolven piti alun perin saapua kauppoihin jo keväällä 2013. Valmistuslinjojen siirto Saksasta Espanjaan ja erinäiset Euroopan markkinoiden tarvitsemat muutokset lykkäsivät myyntiin tulon loppuvuoteen 2014.Muutoksia Euroopan markkinoille tarvittiin, sillä perusrakenne on peräisin Mondeon Amerikan serkusta, Ford Fusionista. Siitä on käyty kauppaa mallivuodesta 2013.Apukuljettajan paikassa ei sinänsä ole mitään vikaa. Sisustan muotoilu ei ole tulevaisuudesta, mutta ehdottomasti yhä tätä päivää. Lisävarustelista täydentyy myöhemmin esimerkiksi hierovilla istuimilla, mutta vakiopenkeilläkin pärjää mainiosti.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyÄänikomennot hukassaFordin informaatio- ja viihdejärjestelmää (SYNC) käytetään kosketusnäytöllä ja äänikomennoin. Järjestelmän ulkonäkö ja käyttöliittymä eivät ole aivan nykyaikaisimpia – liekö ilmiö malliuudistuksen pitkän kypsyttelyvaiheen tulosta. Myös englanninkielisten äänikomentojen merkitys saattaa matkalla hieman muuttua.Pikainen vierailu takapenkillä kertoo kaiken olevan kunnossa, ainakin keskimittaiselle. Edellismallin jättämää vaikutelmaa valtavista tiloista uutuus ei tavoita, mutta ahtaus ei ole ongelma.Pääntila voi viisiovisessa versiossa käydä pidemmillä matkustajilla ahtaaksi, mutta valtaosa asiakkaista päätynee muutoinkin farmariin. Suurin uutuus takapenkillä liittyy turvavöihin, joista purkaantuu kolarissa pienet turvatyynyt.Ajamisen iloaKoeajot järjestettiin Malagan lähiseudun vuoristossa. Tarjolla oli mitä erilaisempia mutkia, korkeuseroja ja ajoittain jopa kotimaamme roudan runtelemaa tieverkkoa muistuttavia pinnoitteita.Mutkaisella tiestöllä Mondeon paras paikka on kuljettajan istuimella. Erityisesti auton alusta suoriutuu haastavasta tiestöstä hienosti.Renkaat pysyvät tukevasti tiessä kiinni, mutta korin pystysuuntaiset liikkeet säilyvät rauhallisen hallittuina. Matka taittuu ja matkustajat viihtyvät.Lisävarustelistalta autoon saa myös säädettävän iskunvaimennuksen. Normaaliasennon lisäksi voi valita mukavuus- tai urheilupainotteisen asetuksen. Eri vaihtoehtojen väliset erot tuntuvat, mutta eivät ole ylikorostettuja.Tehokkaaseen iskunvaimennukseen yhdistetty tarkka ohjaus sekä hyvä eturenkaiden pito saavat auton kääntymään mutkiin sähäkästi. Lisävarmuutta menoon tuo uusittu taka-akseli. Se korvaa kaikkia aiempia Ford Mondeo-sukupolvia, sekä suurta osaa viimeisen kahdenkymmenen vuoden aikana julkaistuja autoja uskollisesti palvelleen ns. multilink-tuennan.Ford kehuu uuden takajousituksen tarjoavan erityisesti sivusuunnassa jämäkämmän pyöräntuennan. Se parantaa ajettavuutta. Lisäksi uuden jousituksen kerrotaan olevan paremmin eristetty korista, mikä vähentää matkustamoon välittyvää tärinää ja melua.Erityisesti väitteet huomattavasti alentuneesta melutasosta ovat kovia. Melutason koettelu jää odottamaan koeajoa Suomessa.Pehmeäkäyntiset moottoritVielä kymmenen vuotta sitten yksilitrainen moottori olisi ollut ennen kuulumaton Mondeon kokoisessa autossa. Nyt se on täyttä totta, ja 125 hevosvoimaa liikuttanee autoa aivan kelvollisesti. Malliston pienintä moottoria ei kuitenkaan ensitutustumisella päässyt kokeilemaan. Suomeenkin se saapuu hieman jälkijunassa vasta alkuvuodesta.Koeajolle lähdettiin 1,5-litraisella bensiiniturbolla (160 hv) sekä kaksilitraisella dieselillä (180 hv). Erilaisista käyttövoimista huolimatta moottorit ovat käyntiääneltään yllättävän samanlaisia. Molempien äänimaailmaa leimaa pehmeys.Bensiinimoottorin vaihteistolla pykälät löytyvät sulavasti, mutta dieselin vaihdelaatikko tuntuu aavistuksen kankealta. Sillä ei sinänsä ole väliä, sillä Suomessa 180-hevosvoimaisen dieselin kanssa tulee aina automaattivaihteisto.Mondeoon on lisäksi tarjolla kaksilitraisen bensiiniturbon kahta eri tehovaihtoehtoa, 203 ja 240 hevosvoimaa. Dieselpuolella on 1,6-litrainen 115-hevosvoimainen ja kaksilitraisen 150 hevosvoimainen versio. Valtaosa moottoreista on tarjolla myös automaattivaihteistolla.Maaliskuussa mallisto laajenee nelivedolla, jota ei Mondeossa ole nähty sitten ensimmäisen sukupolven harvinaisen nelivetoversion. Se tulee tarjolle ainakin 150 ja 180 hevosvoiman dieseleihin.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyDiesel hybridiä pihempiMielenkiintoinen vaihtoehto on myös Fordin ensimmäinen Euroopassa valmistettava hybridi. Sähkömoottorin ja kaksilitraisen bensiinikoneen yhdistelmä tuottaa 187 hevosvoimaa ja kulutukseksi luvataan 4,2 litraa satasella.Taloudellisin diesel tosin nielee vielä neljä desiä vähemmän. Toistaiseksi hybridi on samalla ainoa vaihtoehto neliovista sedania haluaville. Perinteiset voimanlähteet saapuvat nelioviseen versioon vasta kevään aikana.Ensimmäiset Mondeot saapuvat asiakkaille loppuvuodesta. Pitkästä odotuksesta huolimatta ajan hammas ei ole puraissut. Erityisesti ajamisesta nauttivat kuljettajat voivat löytää Mondeosta varteenotettavan vaihtoehdon myös arvokkaampien merkkien tuotteille.Teksti ja kuvat: Lauri Ahtiainen Ford Mondeo 2.0 TDCi 180hv Hinta alkaen 28 701 € Koeajetun auton hinta varusteineen 40 347 € Ajoneuvovero 107 €/ v Käyttövoimavero 462 €/ v Moottori 1 997 cm³, 4 sylinteriä, turboahdin, 6-v. automaattivaihteisto, etuveto. Teho 132 kW (180 hv), 3500 r/min Vääntö 400 Nm (2000–2500 r/min) Vääntö 400 Nm (2000–2500 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 8,6 s Huippunopeus 223 km/h Kulutus l/ 100 km 5,3 (kaup.) / 4,4 (maant.) / NEDC-kulutus 4,8 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 125 g/km Mitat pituus 4871 mm, leveys 1852 mm, korkeus 1466 mm, akseliväli 2850 mm Tavaratila: 516 l Omamassa: 1589 kg Muu tieto Perävaunumassa jarruin 2 000 kg. Matkanjatkamispalvelu huollosta huoltoon Takuu 3 vuotta / 100 000 km Lue lisää Kaikki artikkelit 31.5.2025 Ajoneuvot Näin autoja testataan Euroopassa – mukulakiviä, sorateitä, julmettuja kuoppia, autobaanaa, mutakylpyjä… 31.5.2025 Ajoneuvot Land Rover toteutti Defenderiin varttia vaille faceliftin, eikä ole unohtanut Discoveryakaan 29.5.2025 Koeajo Koeajo: Volkswagen Caddy Maxi Style eHybrid – lataushybridi suurperheelle 28.5.2025 Koeajo Maistiainen: Smart #5 – viisikko ja jäähyväiset pikkuautoimagolle 27.5.2025 Ajoneuvot Kolme moottoria vakiona – Alpine A390 haluaa olla kuin A110 sähköcrossoverin muodossa 27.5.2025 Ajoneuvot BMW Speedtop on oikea shooting brake, jota aiotaan oikeasti valmistaa 70 kappaletta 26.5.2025 Koeajo Koeajo: Skoda Kodiaq RS – rallinalle murisee 25.5.2025 Koeajo Koeajo: Mitsubishi Outlander – kuin ladattava Nissan X-Trail 25.5.2025 Ajoneuvot Porsche 992.2 saapui Suomeen 911 Carrera S -muodossaan Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 31.5.2025 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: Viritetty VW Kupla '70 28.5.2025 Kuluttajat Korjaamo jätti Volvon jakohihnan vaihtamatta 100 000 kilometrin huollossa – moottori hajosi 5 kuukautta myöhemmin 30.5.2025 Päivän kuva Päivän kuva: innovatiiviset lämmityslaitteen säätimet 31.5.2025 Ajoneuvot Land Rover toteutti Defenderiin varttia vaille faceliftin, eikä ole unohtanut Discoveryakaan 31.5.2025 Kysy Autoista Kysy autoista: mitä tehdä, kun avaimet jäivät lukitun auton sisälle? 28.5.2025 Kuluttajat Korjaamo jätti Volvon jakohihnan vaihtamatta 100 000 kilometrin huollossa – moottori hajosi 5 kuukautta myöhemmin 26.5.2025 Uutinen Mercedekseltä hintashokki: uusi sähköinen CLA alkaen 49990 euroa! 26.5.2025 Laivat Kaksi maailman vanhinta risteilyvarustamoa toivat peräkkäin aluksensa Helsinkiin - nuorempi varustamoista täyttää juuri 185 vuotta 31.5.2025 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: Viritetty VW Kupla '70 23.5.2025 Käytetyt autot Matkailuauton ajamiseen olisikin tarvinnut kuorma-auto -kortin – myyjä ei kertonut sitä ostajalle, ja siitähän ei hyvää seurannut 28.5.2025 Kuluttajat Korjaamo jätti Volvon jakohihnan vaihtamatta 100 000 kilometrin huollossa – moottori hajosi 5 kuukautta myöhemmin 23.5.2025 Käytetyt autot Matkailuauton ajamiseen olisikin tarvinnut kuorma-auto -kortin – myyjä ei kertonut sitä ostajalle, ja siitähän ei hyvää seurannut 10.5.2025 Uutinen Erikoinen takaisinkutsu: Volkswagen ID. Buzz myyntikiellossa USA:ssa liian leveiden istuinten takia 21.5.2025 Esittely Koeistuttu: Toyota RAV4:n kuudes sukupolvi – no nyt on jyrkkää 9.5.2025 Kuluttajat Pohjoisessa asuva Petteri on taistellut jo kolmessa uudessa autossa 12 voltin akkuongelmien kanssa – ”Takuu on lähinnä vitsi näissä”