30.8.2016 Ajoneuvot Koeajo: kartanon pihalta tulevaisuuteen – Volvo V90 D5 AWD Business Inscription aut Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Odotettu kartanoauto, uusi Volvo V90, on ylellinen arkiauto ja käytännöllinen tavarajuhta. Ihmisille ja tavaroille on tilaa, ja viimeistely vakuuttaa. Hyvää: tilat ja niiden muunneltavuus, ajettavuus, istuimet, viimeistely. Huonoa: tien täristely (näillä renkailla). Uusi Volvo V90 D5 AWD aut on yhtä aikaa käytännöllinen tavarajuhta ja ylellinen arkiauto. Ihmisille ja tavaroille on tilaa, ja ne ovat vaivattomasti muokattavissa. Takakontti on kookas ja matkustajilla on väljät polvitilat. Kattavasti varusteltu ja lisäherkuilla höystetty Volvo saa toivomaan vain kahta: ilmajousitusta ja veikkausonnea.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyAjettavuus kiitettäväAjettavuus on kohdillaan. Ohjaus on tunnokas, joten kuljettajalla ei ole vaikeuksia aistia renkaiden asentoa ja kulloistakin pitoa. Tuntuma tiehen on erinomainen. Nelivetoisella voi nojata moottoritien rampin kaarteeseen voimallisesti, eikä ole huolta ajolinjalla pysymisestä.Kaipaan kuitenkin taka-akselille lisävarusteista ilmajousitusta (1 881 euroa), josta on kokemusta Volvo XC90:n koeajosta. Ilmajousitus lisäisi mukavuutta ja vakaata ajokäytöstä pitämällä ajokorkeuden vakiona ja vaimentamalla tienpinnan epätasaisuuksia. Se avittaisi myös perävaunun vetämistä.Mainiota ajokokemusta häiritsee rengastus. Alla on kookkaat renkaat (255/35 R20). Ne ovat näyttävät, mutta syövät mukavuutta. Tästäkin syystä varustaisin Volvon ilmajousituksella – ja tyytyisin 18-tuumaisiin kumeihin.Runsaasti varusteitaKoeajetun auton hinta kipuaa kipurajoille. Runsaasti varusteltu Volvo maksaa yli 82 000 euroa. Tehdaslisävarusteita on 16 681 eurolla, jolla summalla saisi vaikka Ford Fiestan.Toisaalta Momentum-varusteltuna Volvo maksaisi 60 889 euroa. Jo Momentum-taso tuo kattavan katraan avustimia kuten mukautuvan vakionopeudensäätimen, hätäjarrutustehostimen, etäisyys- ja kaistavahdit sekä törmäysvaroittimen automaattisella täysjarrutuksella.Koeajetussa autossa on varustepaketit Intellisafe Pro ja High Tech, jotka maksavat 2 340 ja 2 446 euroa. Intellisafe Pron osaset ovat mukautuvat led-ajovalot ja täysaktiiviset led-kaukovalot häikäisynestoautomatiikalla, kuolleen kulman varoitusjärjestelmä, risteävän liikenteen varoitus peruutettaessa, takatörmäysvaroitin ja automaattisesti himmenevät ulkopeilit. Pysäköintiapuna ovat 360 asteen kamerakuva ympäri auton sekä laajakulmakamerat edessä ja takana.High Tech tuo tuulilasiin heijastusnäytön, navigointijärjestelmän liikennetiedotuksilla (TMC) ja Volvo On Call -järjestelmän, jolla voi hallita autoa etäältä. Järjestelmän avulla auton voi esilämmittää kylminä päivinä tai viilentää kuumina päivinä jo ennen autoon ja ajoon käymistä.19 kaiutintaSensus Connect -audiojärjestelmän ydin ovat Bowers & Wilkins -äänentoistolaitteet subwooferilla höystettynä (3 136 euroa). Varustepaketti Launch Inscription maksaa 1 819 euroa. Se tuo mukanaan muun muassa sähkötoimisen nappanahkaisen istuimen muistilla myös etumatkustajalle.Metalliväri ja polttoainetoiminen lämmitin ajastimella pakottavat kumpikin kaivamaan kuvetta 1 192 euron verran.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyTotuttelu palkitseeSensus-käyttöjärjestelmä vaatii hieman totuttelua, mutta on askel kohti tulevaisuutta. Kosketusnäyttö toimii tableteista tutuin naputuksin ja pyyhkäisyin. On muuten näppärää zoomata esimerkiksi karttanäkymää halutun yksityiskohtaiseksi kahden sormen nipistyksin ja levityksin – se onnistuu myös katse tiessä.Joku voi tietty kokea hankalaksi ensiksi napauttaa esimerkiksi sisälämpötilan astelukua, jotta saa näkyville pystyn lämpöasteikon säätöä varten. Pyörökytkimellä asia hoituisi katsetta tiestä irrottamatta.Kuljettajaa kohti kallistettu kirkas 9-tuumainen kosketusnäyttö on toteutettu tyylikkäästi. Näyttö on keskeinen osa modernia sisustusta, eikä sen käyttöön kerran tottunut enää välttämättä halua takaisin erilliskytkinten käyttäjäksi.12,3-tuumainen digitaalinen mittaristo on näyttävä, selkeä ja näkymiltään muokattavissa.Tältäkin osin Volvo on samalla tasolla saksalaisten premium-kilpailijoidensa kanssa.Teksti: Marko Jokela Kuvat: Antti Hentinen Volvo V90 D5 AWD Business Inscription aut Hinta alkaen 66 031 € Koeajetun auton hinta varusteineen 82 712 € Moottori Dieselmoottori 1 969 cm³, 4 sylinteriä, 2 ahdinta, 8-v. automaattivaihteisto, neliveto Teho 173 kW (235 hv), 4000 r/min Vääntö 480 Nm (1750–2250 r/min) Vääntö 480 Nm (1750–2250 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 7,2 s Huippunopeus 240 km/h Kulutus l/ 100 km NEDC-kulutus 4,9 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 129 g/km Mitat pituus 4936 mm, leveys 1879 mm, korkeus 1475 mm, akseliväli 2941 mm Takuu 2 Lue lisää Kaikki artikkelit 4.7.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Maxus T60 MAX – vannoutunut sähköautomerkki toi Suomen markkinoille dieselavolavan 3.7.2025 Koeajo Maistiainen: Maxus eTerron 9 – onko tästä kiinalaisesta maantielaivasta markkinoidemme ensimmäiseksi varteenotettavaksi sähköavolavaksi? 2.7.2025 Ajoneuvot Mitsubishi hakee kasvua Euroopassa uusilla Renault-malleilla 2.7.2025 Koeajo Koeajo: Dacia Bigster – yksinkertainen on hävyttömän kaunista pluskoossakin 30.6.2025 Koeajo Koeajo: Volkswagen ID.7 – pitkälle pihistelevä perheauto 30.6.2025 Kuluttajat Kuluttaja ja automyyjä kiistelivät, lämpenikö tuontiautona maahantuotu uudehko Audi-sähköauto riittävän nopeasti talvella – kuluttajariitalautakunta antoi vastauksen 29.6.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: neloskone – tasavarma arkinen puurtaja yllättää välillä 28.6.2025 Ajoneuvot Hyperlupauksin lanseerattu Mercedes-AMG GT XX ennakoi yhden megawatin sähköseuraajaa Uudessakaupungissa valmistettavalle GT 4-oviselle Coupélle 28.6.2025 Koeajo Koeajo: Renault 5 – miten vuoden puhutuin pärjää Suomessa? Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 3.7.2025 Uutinen RAM-autojen virallinen maahantuoja: ”Kamuxin väite autojen valmistusmaasta on väärä” 3.7.2025 Sähköautot "10 vuotta liian aikaisin" – Mercedes myöntää EQS-mallin virheen 2.7.2025 Liikenne Autoliitto testasi: näin sähköauto reagoi, jos se joutuu veden varaan 2.7.2025 Se kerta kun Se kerta kun: BMW loi 6,7-litraisen V16:n, muttei tuonut sitä tuotantoon, peläten aloittavansa kilpavarustelun kierteen 3.7.2025 Koeajo Maistiainen: Maxus eTerron 9 - onko tästä kiinalaisesta maantielaivasta markkinoidemme ensimmäiseksi varteenotettavaksi sähköavolavaksi? 3.7.2025 Uutinen RAM-autojen virallinen maahantuoja: ”Kamuxin väite autojen valmistusmaasta on väärä” 3.7.2025 Sähköautot "10 vuotta liian aikaisin" – Mercedes myöntää EQS-mallin virheen 2.7.2025 Liikenne Autoliitto testasi: näin sähköauto reagoi, jos se joutuu veden varaan 29.6.2025 Ajatuksia autoista Kiitos kaikesta 12 voltin akku, mutta lähde jo eläkkeelle – Ajatuksia autoista 2.7.2025 Se kerta kun Se kerta kun: BMW loi 6,7-litraisen V16:n, muttei tuonut sitä tuotantoon, peläten aloittavansa kilpavarustelun kierteen 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 3.7.2025 Uutinen RAM-autojen virallinen maahantuoja: ”Kamuxin väite autojen valmistusmaasta on väärä” 13.6.2025 Uutinen Sähköautojen toimintamatkatestissä uusi ennätys: Tesla kukistui ylivoimaisella tuloksella