30.8.2016 Ajoneuvot Koeajo: kartanon pihalta tulevaisuuteen – Volvo V90 D5 AWD Business Inscription aut Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Odotettu kartanoauto, uusi Volvo V90, on ylellinen arkiauto ja käytännöllinen tavarajuhta. Ihmisille ja tavaroille on tilaa, ja viimeistely vakuuttaa. Hyvää: tilat ja niiden muunneltavuus, ajettavuus, istuimet, viimeistely. Huonoa: tien täristely (näillä renkailla). Uusi Volvo V90 D5 AWD aut on yhtä aikaa käytännöllinen tavarajuhta ja ylellinen arkiauto. Ihmisille ja tavaroille on tilaa, ja ne ovat vaivattomasti muokattavissa. Takakontti on kookas ja matkustajilla on väljät polvitilat. Kattavasti varusteltu ja lisäherkuilla höystetty Volvo saa toivomaan vain kahta: ilmajousitusta ja veikkausonnea.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyAjettavuus kiitettäväAjettavuus on kohdillaan. Ohjaus on tunnokas, joten kuljettajalla ei ole vaikeuksia aistia renkaiden asentoa ja kulloistakin pitoa. Tuntuma tiehen on erinomainen. Nelivetoisella voi nojata moottoritien rampin kaarteeseen voimallisesti, eikä ole huolta ajolinjalla pysymisestä.Kaipaan kuitenkin taka-akselille lisävarusteista ilmajousitusta (1 881 euroa), josta on kokemusta Volvo XC90:n koeajosta. Ilmajousitus lisäisi mukavuutta ja vakaata ajokäytöstä pitämällä ajokorkeuden vakiona ja vaimentamalla tienpinnan epätasaisuuksia. Se avittaisi myös perävaunun vetämistä.Mainiota ajokokemusta häiritsee rengastus. Alla on kookkaat renkaat (255/35 R20). Ne ovat näyttävät, mutta syövät mukavuutta. Tästäkin syystä varustaisin Volvon ilmajousituksella – ja tyytyisin 18-tuumaisiin kumeihin.Runsaasti varusteitaKoeajetun auton hinta kipuaa kipurajoille. Runsaasti varusteltu Volvo maksaa yli 82 000 euroa. Tehdaslisävarusteita on 16 681 eurolla, jolla summalla saisi vaikka Ford Fiestan.Toisaalta Momentum-varusteltuna Volvo maksaisi 60 889 euroa. Jo Momentum-taso tuo kattavan katraan avustimia kuten mukautuvan vakionopeudensäätimen, hätäjarrutustehostimen, etäisyys- ja kaistavahdit sekä törmäysvaroittimen automaattisella täysjarrutuksella.Koeajetussa autossa on varustepaketit Intellisafe Pro ja High Tech, jotka maksavat 2 340 ja 2 446 euroa. Intellisafe Pron osaset ovat mukautuvat led-ajovalot ja täysaktiiviset led-kaukovalot häikäisynestoautomatiikalla, kuolleen kulman varoitusjärjestelmä, risteävän liikenteen varoitus peruutettaessa, takatörmäysvaroitin ja automaattisesti himmenevät ulkopeilit. Pysäköintiapuna ovat 360 asteen kamerakuva ympäri auton sekä laajakulmakamerat edessä ja takana.High Tech tuo tuulilasiin heijastusnäytön, navigointijärjestelmän liikennetiedotuksilla (TMC) ja Volvo On Call -järjestelmän, jolla voi hallita autoa etäältä. Järjestelmän avulla auton voi esilämmittää kylminä päivinä tai viilentää kuumina päivinä jo ennen autoon ja ajoon käymistä.19 kaiutintaSensus Connect -audiojärjestelmän ydin ovat Bowers & Wilkins -äänentoistolaitteet subwooferilla höystettynä (3 136 euroa). Varustepaketti Launch Inscription maksaa 1 819 euroa. Se tuo mukanaan muun muassa sähkötoimisen nappanahkaisen istuimen muistilla myös etumatkustajalle.Metalliväri ja polttoainetoiminen lämmitin ajastimella pakottavat kumpikin kaivamaan kuvetta 1 192 euron verran.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyTotuttelu palkitseeSensus-käyttöjärjestelmä vaatii hieman totuttelua, mutta on askel kohti tulevaisuutta. Kosketusnäyttö toimii tableteista tutuin naputuksin ja pyyhkäisyin. On muuten näppärää zoomata esimerkiksi karttanäkymää halutun yksityiskohtaiseksi kahden sormen nipistyksin ja levityksin – se onnistuu myös katse tiessä.Joku voi tietty kokea hankalaksi ensiksi napauttaa esimerkiksi sisälämpötilan astelukua, jotta saa näkyville pystyn lämpöasteikon säätöä varten. Pyörökytkimellä asia hoituisi katsetta tiestä irrottamatta.Kuljettajaa kohti kallistettu kirkas 9-tuumainen kosketusnäyttö on toteutettu tyylikkäästi. Näyttö on keskeinen osa modernia sisustusta, eikä sen käyttöön kerran tottunut enää välttämättä halua takaisin erilliskytkinten käyttäjäksi.12,3-tuumainen digitaalinen mittaristo on näyttävä, selkeä ja näkymiltään muokattavissa.Tältäkin osin Volvo on samalla tasolla saksalaisten premium-kilpailijoidensa kanssa.Teksti: Marko Jokela Kuvat: Antti Hentinen Volvo V90 D5 AWD Business Inscription aut Hinta alkaen 66 031 € Koeajetun auton hinta varusteineen 82 712 € Moottori Dieselmoottori 1 969 cm³, 4 sylinteriä, 2 ahdinta, 8-v. automaattivaihteisto, neliveto Teho 173 kW (235 hv), 4000 r/min Vääntö 480 Nm (1750–2250 r/min) Vääntö 480 Nm (1750–2250 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 7,2 s Huippunopeus 240 km/h Kulutus l/ 100 km NEDC-kulutus 4,9 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 129 g/km Mitat pituus 4936 mm, leveys 1879 mm, korkeus 1475 mm, akseliväli 2941 mm Takuu 2 Lue lisää Kaikki artikkelit 15.1.2025 Koeajo Koeajo: Cupra Born VZ – kylkimyyryssä talvikelin kimppuun 14.1.2025 Ajoneuvot Päivän kuva: tasavallan presidentin entinen virka-Mercedes kuljettaa nyt muiden maiden päämiehiä 14.1.2025 Uutinen Mitä tehdä, jos autossa on jäljellä enemmän velkaa kuin arvoa? 13.1.2025 Koeajo Koeajo: Ford Tourneo Custom Active – tilaa tarjouksessa 13.1.2025 Ajoneuvot Tokyo Auto Salon: TOM’S Classicin kasari-Corollat 13.1.2025 Ajoneuvot Autot ikääntyvät – auttaisiko 1 000–2 000 euron tuki uuden auton ostajalle? 13.1.2025 Ajoneuvot Mazda 6e tarkoittaa täyssähköistä viistoperää tutulla nimellä nyt myös Euroopan markkinoille 12.1.2025 Koeajo Koeajo: Cupra Formentor VZ – kuparin hohdetta ja rallijakkarat vakiona 12.1.2025 Ajoneuvot Upouusi Opel Grandland on nyt rantautunut Suomeen Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 14.1.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: syy käytetyn Mercedes-Benz S124:n kiemurteluun ja kolinaan löytyi 14.1.2025 Uutinen Mitä tehdä, jos autossa on jäljellä enemmän velkaa kuin arvoa? 13.1.2025 Koeajo Koeajo: Ford Tourneo Custom Active – tilaa tarjouksessa 14.1.2025 Uutinen Volkswagen Suomessa 75 vuotta: juhlamallisto ihan meitä varten 15.1.2025 Koeajo Koeajo: Cupra Born VZ – kylkimyyryssä talvikelin kimppuun 7.1.2025 Uutinen Vakuutusyhtiö ei korvannut peurakolaria – auton vauriot johtuivat peuran väistämisestä eikä törmäyksestä peuraan 8.1.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Peugeot teki luksussedanin keskelle poikittain sijoitetulla diesel-V12:lla 9.1.2025 Uutinen Reilu 130 000 kilometria ajetusta Škodasta rikkoutui ohjaus – myyjä epäili vian johtuneen auton ostajasta 11.1.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: V8 on nautinnollinen yleiskone 12.1.2025 Ajoneuvot Upouusi Opel Grandland on nyt rantautunut Suomeen 3.1.2025 Autoilu Näin paljon bensiinin hinta nousee – koskee liki 1,8 miljoonan auton käyttökuluja 7.1.2025 Uutinen Vakuutusyhtiö ei korvannut peurakolaria – auton vauriot johtuivat peuran väistämisestä eikä törmäyksestä peuraan 8.1.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Peugeot teki luksussedanin keskelle poikittain sijoitetulla diesel-V12:lla 6.1.2025 Käytetyt autot Fiatiin oli tehty jakopääremontti juuri ennen kauppoja – auton vesipumppu petti silti, autoliike alkoi syyttää auton ostajaa 24.12.2024 Käytetyt autot Lähes 10-vuotiaasta, 100 000 ajetusta Porsche Panamera -lataushybridistä hajosi ajoakku – 27 000 euron lasku lävähti