30.8.2016 Ajoneuvot Koeajo: kartanon pihalta tulevaisuuteen – Volvo V90 D5 AWD Business Inscription aut Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Odotettu kartanoauto, uusi Volvo V90, on ylellinen arkiauto ja käytännöllinen tavarajuhta. Ihmisille ja tavaroille on tilaa, ja viimeistely vakuuttaa. Hyvää: tilat ja niiden muunneltavuus, ajettavuus, istuimet, viimeistely. Huonoa: tien täristely (näillä renkailla). Uusi Volvo V90 D5 AWD aut on yhtä aikaa käytännöllinen tavarajuhta ja ylellinen arkiauto. Ihmisille ja tavaroille on tilaa, ja ne ovat vaivattomasti muokattavissa. Takakontti on kookas ja matkustajilla on väljät polvitilat. Kattavasti varusteltu ja lisäherkuilla höystetty Volvo saa toivomaan vain kahta: ilmajousitusta ja veikkausonnea. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Ajettavuus kiitettävä Ajettavuus on kohdillaan. Ohjaus on tunnokas, joten kuljettajalla ei ole vaikeuksia aistia renkaiden asentoa ja kulloistakin pitoa. Tuntuma tiehen on erinomainen. Nelivetoisella voi nojata moottoritien rampin kaarteeseen voimallisesti, eikä ole huolta ajolinjalla pysymisestä. Kaipaan kuitenkin taka-akselille lisävarusteista ilmajousitusta (1 881 euroa), josta on kokemusta Volvo XC90:n koeajosta. Ilmajousitus lisäisi mukavuutta ja vakaata ajokäytöstä pitämällä ajokorkeuden vakiona ja vaimentamalla tienpinnan epätasaisuuksia. Se avittaisi myös perävaunun vetämistä. Mainiota ajokokemusta häiritsee rengastus. Alla on kookkaat renkaat (255/35 R20). Ne ovat näyttävät, mutta syövät mukavuutta. Tästäkin syystä varustaisin Volvon ilmajousituksella – ja tyytyisin 18-tuumaisiin kumeihin. Runsaasti varusteita Koeajetun auton hinta kipuaa kipurajoille. Runsaasti varusteltu Volvo maksaa yli 82 000 euroa. Tehdaslisävarusteita on 16 681 eurolla, jolla summalla saisi vaikka Ford Fiestan. Toisaalta Momentum-varusteltuna Volvo maksaisi 60 889 euroa. Jo Momentum-taso tuo kattavan katraan avustimia kuten mukautuvan vakionopeudensäätimen, hätäjarrutustehostimen, etäisyys- ja kaistavahdit sekä törmäysvaroittimen automaattisella täysjarrutuksella. Koeajetussa autossa on varustepaketit Intellisafe Pro ja High Tech, jotka maksavat 2 340 ja 2 446 euroa. Intellisafe Pron osaset ovat mukautuvat led-ajovalot ja täysaktiiviset led-kaukovalot häikäisynestoautomatiikalla, kuolleen kulman varoitusjärjestelmä, risteävän liikenteen varoitus peruutettaessa, takatörmäysvaroitin ja automaattisesti himmenevät ulkopeilit. Pysäköintiapuna ovat 360 asteen kamerakuva ympäri auton sekä laajakulmakamerat edessä ja takana. High Tech tuo tuulilasiin heijastusnäytön, navigointijärjestelmän liikennetiedotuksilla (TMC) ja Volvo On Call -järjestelmän, jolla voi hallita autoa etäältä. Järjestelmän avulla auton voi esilämmittää kylminä päivinä tai viilentää kuumina päivinä jo ennen autoon ja ajoon käymistä. 19 kaiutinta Sensus Connect -audiojärjestelmän ydin ovat Bowers & Wilkins -äänentoistolaitteet subwooferilla höystettynä (3 136 euroa). Varustepaketti Launch Inscription maksaa 1 819 euroa. Se tuo mukanaan muun muassa sähkötoimisen nappanahkaisen istuimen muistilla myös etumatkustajalle. Metalliväri ja polttoainetoiminen lämmitin ajastimella pakottavat kumpikin kaivamaan kuvetta 1 192 euron verran. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Totuttelu palkitsee Sensus-käyttöjärjestelmä vaatii hieman totuttelua, mutta on askel kohti tulevaisuutta. Kosketusnäyttö toimii tableteista tutuin naputuksin ja pyyhkäisyin. On muuten näppärää zoomata esimerkiksi karttanäkymää halutun yksityiskohtaiseksi kahden sormen nipistyksin ja levityksin – se onnistuu myös katse tiessä. Joku voi tietty kokea hankalaksi ensiksi napauttaa esimerkiksi sisälämpötilan astelukua, jotta saa näkyville pystyn lämpöasteikon säätöä varten. Pyörökytkimellä asia hoituisi katsetta tiestä irrottamatta. Kuljettajaa kohti kallistettu kirkas 9-tuumainen kosketusnäyttö on toteutettu tyylikkäästi. Näyttö on keskeinen osa modernia sisustusta, eikä sen käyttöön kerran tottunut enää välttämättä halua takaisin erilliskytkinten käyttäjäksi. 12,3-tuumainen digitaalinen mittaristo on näyttävä, selkeä ja näkymiltään muokattavissa. Tältäkin osin Volvo on samalla tasolla saksalaisten premium-kilpailijoidensa kanssa. Teksti: Marko Jokela Kuvat: Antti Hentinen Volvo V90 D5 AWD Business Inscription aut Hinta alkaen 66 031 € Koeajetun auton hinta varusteineen 82 712 € Moottori Dieselmoottori 1 969 cm³, 4 sylinteriä, 2 ahdinta, 8-v. automaattivaihteisto, neliveto Teho 173 kW (235 hv), 4000 r/min Vääntö 480 Nm (1750–2250 r/min) Vääntö 480 Nm (1750–2250 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 7,2 s Huippunopeus 240 km/h Kulutus l/ 100 km NEDC-kulutus 4,9 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 129 g/km Mitat pituus 4936 mm, leveys 1879 mm, korkeus 1475 mm, akseliväli 2941 mm Takuu 2 Lue lisää Kaikki artikkelit 5.5.2024 Koeajo Maistiainen: Smart #3 – mutta mitä tapahtui Smartille? 5.5.2024 Ajoneuvot Land Rover valmistelee kahta superuutuutta – virallisissa salakuvissa täyssähköinen Range Rover sekä V8-mörkö Defender Octa 4.5.2024 Ajoneuvot Ferrari 12 Cilindri – nimi kertoo kaiken oleellisen tästä upeasta super-grand tourerista 4.5.2024 Koeajo Maistiainen: Husqvarna Svartpilen 801 – seikkailupyörä kadulle 3.5.2024 Koeajo Sähköpyörän koeajo: Tenways CGO600 Pro – yksinkertaista, mutta tyylikästä, eikä edes kovin kallista 3.5.2024 Koeajo Maistiainen: Tesla Model Y Long Range RWD – lisää valinnanvaraa suosikkisähkikseen 2.5.2024 Koeajo Koeajo: Mazda CX-30 – kompakti crossover tyylikkäällä ulkomuodolla 1.5.2024 Ajoneuvot Tiesitkö, että halvimmillaan täyssähköisen Bugattin puikkoihin pääsee vain noin 30 000 eurolla? 30.4.2024 Ajoneuvot Kialta raskaamman sarjan uutisia – ”järjettömän tehokas” EV9 GT ja globaalien markkinoiden Tasman-avolava luvassa alle vuoden sisällä Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 4.5.2024 Kysy Autoista Kysy autoista: voiko automaattivaihteista autoa hinata? 3.5.2024 Lentokoneet LATAM:in lennon 800 alustava raportti julki - voiko lentoemännän väärä napinpainallus syöstä Boeing 787 Dreamlinerin syöksyyn? 4.5.2024 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet – Citroën 2CV 4x4 'Sahara' on rättäreiden kunkku 5.5.2024 Moottoripyörät Honda GL 1800 Gold Wing saamassa 8-sylinterisen kilpailijan 4.5.2024 Ajoneuvot Ferrari 12 Cilindri - nimi kertoo kaiken oleellisen tästä upeasta super-grand tourerista 1.5.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: ihan sama kumman otat? - Näillä kaikilla Suomessa tällä hetkellä myytävillä henkilöautomalleilla on identtisiä kaksosia 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 1.5.2024 Uutinen Huollettuna myyty Audi hajosi 1 500 kilometriä kauppojen jälkeen – kuluttajariitalautakunnan puoleen kääntyminen oli auton omistajalle jopa virhe 29.4.2024 Uutinen Kokonaan uudistunut Škoda Superb sai hinnat – ja se kasvaa vain koko ajan 3.5.2024 Lentokoneet LATAM:in lennon 800 alustava raportti julki - voiko lentoemännän väärä napinpainallus syöstä Boeing 787 Dreamlinerin syöksyyn? 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 1.5.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: ihan sama kumman otat? - Näillä kaikilla Suomessa tällä hetkellä myytävillä henkilöautomalleilla on identtisiä kaksosia 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 1.5.2024 Uutinen Huollettuna myyty Audi hajosi 1 500 kilometriä kauppojen jälkeen – kuluttajariitalautakunnan puoleen kääntyminen oli auton omistajalle jopa virhe