8.9.2016 Ajoneuvot Koeajo: kaupunkimaasturien uusiutunut haastaja – Suzuki SX4 S-Cross Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Suzuki SX4 S-Cross:n sekavaa mallinimeä ei kannata kavahtaa, sen taakse kätkeytyy pätevä nelivetoinen perheauto. Hyvää: runsaat tilat, nelivetoisuus, taloudellisuus. Huonoa: ohituskiihtyvyys. Suzukin koko Suomeen tuotava mallisto on nelivetoinen eikä Suzuki SX4 S-Cross tee poikkeusta. Muutoinkaan version valinnassa ei kulu aikaa. Pellin alla on tästä lähin aina uusi turboahdettu bensiinimoottori, Fiatilta lainassa ollut dieselmoottori poistuu valikoimasta. Varustetasojakin on vain yksi eli GL.Nyt myynnin aloittaneen viisivaihteisen manuaalivaihteiston vaihtoehdoksi on tulossa kuusivaihteinen automaattivaihteisto (+ 3 000 euroa) vuoden lopulla.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyRotevampi ulkonäköSuzuki SX4 S-Cross ehti olla myynnissä vain pari vuotta ennen nyt tapahtunutta uusiutumista. Ilmeisesti sen ilmeeseen eivät olleet tyytyväisiä sen enempää asiakkaat kuin suunnittelijatkaan. Sen verran perusteellisesti koko keula on uudistettu.Perheauton pyöreä olemus on muuttunut kertaluokkaa ronskimmaksi ja maasturimaisemmaksi. Samalla maastokelpoisuutta on parannettu suurentamalla maavaraa. Sivulinjat on säilytetty entisellään ja takanakin on selvitty valojen ja puskurien tuunauksella.Sisällä suurin muutos on isompi kosketusnäyttö keskikonsolissa ja uudistettu verhoilu. Vakiovarusteita on lisätty led-ajovaloilla ja peruutuskameralla.Matkustajat pysyvät tyytyväisinä reilujen tilojen, matalan melutason ja miellyttävän jousituksen ansiosta. Kuljettaja jää toivomaan ainakin enemmän sivuttaistukea istuimeensa ja ohjaustuntoa.Uusi pieni bensiiniturboAikanaan Suzukin esitellessä SX4 S-Crossin sitä soimattiin vanhanaikaisesta 1,6-nelosmoottorista. Nyt on kertaheitolla siirrytty moderniin kolmisylinteriseen litraiseen bensiinimoottoriin. Huipputeho on itse asiassa laskenut kahdeksalla hevosvoimalla, mutta vääntömomentti on kasvanut 14 newtonmetrillä.Tärkeintä on, että molemmat arvot saavutetaan aiempaa vähemmillä kierroksilla. Voiman tuntu alakierroksilla on selvästi kasvanut ja kiihdyttäminen on vaivattomampaa. Isommalla kuormalla moottorin koko tulee vastaan ohituskiihtyvyydessä.Kellolla ero vanhaan ei kuitenkaan näy, kiihtyvyysarvo on pysynyt entisellään 12 sekunnissa. Yllättäen vaikutus kulutukseenkin on vain muutama desilitra. Suzuki ilahduttaa kuitenkin kulutuslukeman rehellisyydellä, kevyessä ajossa on helppo päästä ilmoitettuun 5,3 l/100km lukemaan. Pääkaupunkiseudulla ajetun testiajon kulutus jäi 5,6 l/100km, ennenkuulumaton lukema nelivetoiselle bensiiniperheautolle.Tiukka kilpailutilanneSuzuki SX4 S-Cross kuuluu kooltaan ja hinnaltaan maamme myydyimpään segmenttiin. Kilpailijoita siltä ei puutu, vastassa ovat kaupunkimaastureiden ja crossover-mallien lisäksi myös nelivetoiset farmarimallit. Kuitenkin kaikki vähänkään maasturin kaltaiset verrokit ovat joko Suzukia pienempiä tai kalliimpia.Luokan myydyimmästä, Nissan Qashqaista löytyy samalla hinnalla kutakuinkin samoin varusteltu auto, mutta vain etuvetoisena. Nissaniin nelivedon saa vain roppakaupalla kalliimpaan dieselmalliin. SX4 nousee siis joukosta esiin hintansa ja ominaisuuksiensa osuvalla yhdistelmällä.Teksti ja kuvat: Petri Munukka Suzuki SX4 S-Cross 1.0 Boosterjet 4WD GL Hinta alkaen 25 390 € Moottori Bensiinimoottori 988 cm³, 3 sylinteriä, 5-v. manuaalivaihteisto, kytkeytyvä neliveto. Teho 82 kW (112 hv), 5500 r/min Vääntö 170 Nm (2000–3500 r/min) Vääntö 170 Nm (2000–3500 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 12 s Huippunopeus 175 km/h Kulutus l/ 100 km NEDC-kulutus 5,3 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 119 g/km Mitat pituus 4300 mm, leveys 1785 mm, korkeus 1580 mm, akseliväli 2600 mm Euro NCAP 5 tähteä Takuu 3 vuotta / 100 000 km Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 5.2.2025 Koeajo Koeajo: Mazda 3 – kuin ostaisit käytetyn auton, ja hyvä niin 4.2.2025 Koeajo Koeajo: DFSK EC75 – markkinoiden halvin tonniluokan sähköpakettiauto 2.2.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Xpeng G9 ei pidä kynttilää vakan alla 2.2.2025 Koeajo Koeajo: Mazda CX-80 tarjoaa tilaa ja ”kytkinpommeja” 2.2.2025 Moottoripyörät Koeajo: Can-Am Origin – seikkailua sata kilsaa kerrallaan 1.2.2025 Koeajo Maistiainen: Fiat Grande Panda – voiko auto tehdä iloiseksi? 31.1.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Xpeng G6 – kiinalaisista sähköyrittäjistä kaikkein tuorein haluaa vedota ostajiin teknologiallaan 31.1.2025 Moottoripyörät Maistiainen: Triumph Tiger Sport 800 – piristysruiske sporttitiikeriin 31.1.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Tesla Model Y ”Juniper” – myyntitykin uudistukset konkreettisesti nähtävillä Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 4.2.2025 Kuluttajat Tapion vain reilu 400 kilometriä ajettu uusi Volkswagen-sähköauto hyytyi kesken ajon tielle:”Rekkaa ohittaessa olisi tullut kylmä hiki” 4.2.2025 Uutinen Taksin käyttäjien turva ryöstöhinnoitteluun – taksamittari 4.2.2025 Uutinen Pariton vai parillinen? Audi remontoi mallistonumeronsa – takaisin entiselleen 4.2.2025 Koeajo Koeajo: DFSK EC75 – markkinoiden halvin tonniluokan sähköpakettiauto 5.2.2025 Koeajo Koeajo: Mazda 3 – kuin ostaisit käytetyn auton, ja hyvä niin 28.1.2025 Kuluttajat Nikon auto kivitettiin lommoille – vakuutusyhtiön mielestä kysymyksessä olikin törmäysvahinko 4.2.2025 Kuluttajat Tapion vain reilu 400 kilometriä ajettu uusi Volkswagen-sähköauto hyytyi kesken ajon tielle:”Rekkaa ohittaessa olisi tullut kylmä hiki” 1.2.2025 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: Nopeusennätys-Audi 5000 CS quattro '86 2.2.2025 Moottoripyöränäyttely Rieju Xplora 557 – laatuosilla varustettu adventure yllättää hinnallaan 28.1.2025 Ajoneuvot Dacian suurin ja komein eli Bigster tulee ennakkomyyntiin 28 399 euron alkaen-hinnalla 28.1.2025 Kuluttajat Nikon auto kivitettiin lommoille – vakuutusyhtiön mielestä kysymyksessä olikin törmäysvahinko 18.1.2025 Lentokoneet Finnairin kuukausi sitten vastaanottama tuorein Airbus A350 on tuotekehityksen myötä jopa viisi tonnia alkuperäisiä yksilöitä kevyempi 7.1.2025 Uutinen Vakuutusyhtiö ei korvannut peurakolaria – auton vauriot johtuivat peuran väistämisestä eikä törmäyksestä peuraan 8.1.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Peugeot teki luksussedanin keskelle poikittain sijoitetulla diesel-V12:lla 4.2.2025 Kuluttajat Tapion vain reilu 400 kilometriä ajettu uusi Volkswagen-sähköauto hyytyi kesken ajon tielle:”Rekkaa ohittaessa olisi tullut kylmä hiki”