8.9.2016 Ajoneuvot Koeajo: kaupunkimaasturien uusiutunut haastaja – Suzuki SX4 S-Cross Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Suzuki SX4 S-Cross:n sekavaa mallinimeä ei kannata kavahtaa, sen taakse kätkeytyy pätevä nelivetoinen perheauto. Hyvää: runsaat tilat, nelivetoisuus, taloudellisuus. Huonoa: ohituskiihtyvyys. Suzukin koko Suomeen tuotava mallisto on nelivetoinen eikä Suzuki SX4 S-Cross tee poikkeusta. Muutoinkaan version valinnassa ei kulu aikaa. Pellin alla on tästä lähin aina uusi turboahdettu bensiinimoottori, Fiatilta lainassa ollut dieselmoottori poistuu valikoimasta. Varustetasojakin on vain yksi eli GL.Nyt myynnin aloittaneen viisivaihteisen manuaalivaihteiston vaihtoehdoksi on tulossa kuusivaihteinen automaattivaihteisto (+ 3 000 euroa) vuoden lopulla.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyRotevampi ulkonäköSuzuki SX4 S-Cross ehti olla myynnissä vain pari vuotta ennen nyt tapahtunutta uusiutumista. Ilmeisesti sen ilmeeseen eivät olleet tyytyväisiä sen enempää asiakkaat kuin suunnittelijatkaan. Sen verran perusteellisesti koko keula on uudistettu.Perheauton pyöreä olemus on muuttunut kertaluokkaa ronskimmaksi ja maasturimaisemmaksi. Samalla maastokelpoisuutta on parannettu suurentamalla maavaraa. Sivulinjat on säilytetty entisellään ja takanakin on selvitty valojen ja puskurien tuunauksella.Sisällä suurin muutos on isompi kosketusnäyttö keskikonsolissa ja uudistettu verhoilu. Vakiovarusteita on lisätty led-ajovaloilla ja peruutuskameralla.Matkustajat pysyvät tyytyväisinä reilujen tilojen, matalan melutason ja miellyttävän jousituksen ansiosta. Kuljettaja jää toivomaan ainakin enemmän sivuttaistukea istuimeensa ja ohjaustuntoa.Uusi pieni bensiiniturboAikanaan Suzukin esitellessä SX4 S-Crossin sitä soimattiin vanhanaikaisesta 1,6-nelosmoottorista. Nyt on kertaheitolla siirrytty moderniin kolmisylinteriseen litraiseen bensiinimoottoriin. Huipputeho on itse asiassa laskenut kahdeksalla hevosvoimalla, mutta vääntömomentti on kasvanut 14 newtonmetrillä.Tärkeintä on, että molemmat arvot saavutetaan aiempaa vähemmillä kierroksilla. Voiman tuntu alakierroksilla on selvästi kasvanut ja kiihdyttäminen on vaivattomampaa. Isommalla kuormalla moottorin koko tulee vastaan ohituskiihtyvyydessä.Kellolla ero vanhaan ei kuitenkaan näy, kiihtyvyysarvo on pysynyt entisellään 12 sekunnissa. Yllättäen vaikutus kulutukseenkin on vain muutama desilitra. Suzuki ilahduttaa kuitenkin kulutuslukeman rehellisyydellä, kevyessä ajossa on helppo päästä ilmoitettuun 5,3 l/100km lukemaan. Pääkaupunkiseudulla ajetun testiajon kulutus jäi 5,6 l/100km, ennenkuulumaton lukema nelivetoiselle bensiiniperheautolle.Tiukka kilpailutilanneSuzuki SX4 S-Cross kuuluu kooltaan ja hinnaltaan maamme myydyimpään segmenttiin. Kilpailijoita siltä ei puutu, vastassa ovat kaupunkimaastureiden ja crossover-mallien lisäksi myös nelivetoiset farmarimallit. Kuitenkin kaikki vähänkään maasturin kaltaiset verrokit ovat joko Suzukia pienempiä tai kalliimpia.Luokan myydyimmästä, Nissan Qashqaista löytyy samalla hinnalla kutakuinkin samoin varusteltu auto, mutta vain etuvetoisena. Nissaniin nelivedon saa vain roppakaupalla kalliimpaan dieselmalliin. SX4 nousee siis joukosta esiin hintansa ja ominaisuuksiensa osuvalla yhdistelmällä.Teksti ja kuvat: Petri Munukka Suzuki SX4 S-Cross 1.0 Boosterjet 4WD GL Hinta alkaen 25 390 € Moottori Bensiinimoottori 988 cm³, 3 sylinteriä, 5-v. manuaalivaihteisto, kytkeytyvä neliveto. Teho 82 kW (112 hv), 5500 r/min Vääntö 170 Nm (2000–3500 r/min) Vääntö 170 Nm (2000–3500 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 12 s Huippunopeus 175 km/h Kulutus l/ 100 km NEDC-kulutus 5,3 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 119 g/km Mitat pituus 4300 mm, leveys 1785 mm, korkeus 1580 mm, akseliväli 2600 mm Euro NCAP 5 tähteä Takuu 3 vuotta / 100 000 km Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 21.5.2025 Koeajo Koeajo: Dongfeng Nammi Box – nyt ei jää ikävä 21.5.2025 Ajoneuvot Nissan Micran kuudes sukupolvi astui esiin täyssähköisenä – Vuoden Auto jo syntyessään? 20.5.2025 Koeajo Koeajo: Mercedes-Maybach S 580 e – unelmia ja toimistohommia 18.5.2025 Koeajo Maistiainen: Ford Puma Gen-e – sähköä puuman geeneihin 17.5.2025 Ajoneuvot Macron vaihtoi täyssähköön – DS No8 palvelee nyt Ranskan presidenttiä jälleen perinteisemmällä korimallilla 17.5.2025 Moottoripyörät Koeajo: Kawasaki Z900 – teknisempi lähestyminen klassikkoon 16.5.2025 Ajoneuvot Nimi vaihdettu: DS 4 on jatkossa DS N°4 15.5.2025 Koeajo Maistiainen: kiinalaissähköauto Voyah Couragen varustukseen kuuluu maailman paras aurinkolippa ja hätävasara 15.5.2025 Ajoneuvot Fiat on valmistanut esisarjan 500 Hybridit – kehityksen meneminen tavallaan takapakkia on tässä kohtaa täysin välttämätöntä Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 22.5.2025 Käyttötesti Käyttötesti: kulutus kitkarenkailla yllätti – Dacia Duster 22.5.2025 Uutinen Volkswagen-pomo paljastaa: autot saavat jälleen "kunnon nimet" 22.5.2025 Lentokoneet Päivän kuva: Helsinki-Vantaan 2-kiitotien remontti on suuremman kokoluokan urakka 21.5.2025 Esittely Koeistuttu: Toyota RAV4:n kuudes sukupolvi – no nyt on jyrkkää 21.5.2025 Koeajo Koeajo: Dongfeng Nammi Box – nyt ei jää ikävä 21.5.2025 Esittely Koeistuttu: Toyota RAV4:n kuudes sukupolvi – no nyt on jyrkkää 20.5.2025 Koeajo Koeajo: Mercedes-Maybach S 580 e – unelmia ja toimistohommia 22.5.2025 Käyttötesti Käyttötesti: kulutus kitkarenkailla yllätti – Dacia Duster 16.5.2025 Uutinen Toyota bZ4X Touring – tilavampi Toyotan sähköuutuus on tyyliltään jopa hieman farmarimainen 18.5.2025 Lentokoneet Ryanair ilmoitti olevansa valmis harkitsemaan kiinalaisia matkustajakoneita - amerikkalaiset lähettivät heti vakavan varoituksen 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 10.5.2025 Uutinen Erikoinen takaisinkutsu: Volkswagen ID. Buzz myyntikiellossa USA:ssa liian leveiden istuinten takia 9.5.2025 Kuluttajat Pohjoisessa asuva Petteri on taistellut jo kolmessa uudessa autossa 12 voltin akkuongelmien kanssa – ”Takuu on lähinnä vitsi näissä” 25.4.2025 Peräkärryt Moottori 100 vuotta: peräkärryn akseli taittui väistökokeessa 21.5.2025 Esittely Koeistuttu: Toyota RAV4:n kuudes sukupolvi – no nyt on jyrkkää