7.4.2022 Ajoneuvot Kia EV6 GT – Historian rajuin Kia kellottaa vaivatta 260 km/h Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Kian tiukasti vartioitu salaisuus on sähköllä kulkeva superauto EV6 GT. Pääsimme uutuusmallin kyytiin kokeilemaan huippunopeutta saksalaisella moottoritiellä. Kian Frankfurtin keskustassa sijaitsevasta pääkonttorista lähimmälle nopeusvapaalle autobaanalle on matkaa muutama kilometri. Istumme kyydissä mattaharmaassa EV6 GT-mallissa ja puikoissa on nuori saksalainen herrasmies. Kuski on vaitonainen taustastaan, mutta meille on kerrottu, että kyseessä on autourheilun ammattilainen.Olemme varjellun salaisuuden kyydissä. Tätä ennen Kia EV6 GT:stä on kerrottu julkisuuteen vain hinta, satunnaisia teknisiä tietoja ja staattisia kuvia. Autoa ei ole päässyt ajamaan käytännössä yksikään eurooppalainen toimittaja. Ei tosin pääse tänäänkään.Kyseessä on kyyditys, jonka tarkoituksena on näyttää toimittajaporukalle, mihin Kian uusi sähköinen superauto kykenee. Retki tulee kestämään reilut puoli tuntia ja siinä ajassa nopeusmittariin halutaan kellottaa maksimivauhti 260 km/h.Lyhyen kaupunkikruisailun päätteeksi pääsemme liittymään moottoritielle, jossa ei ole nopeusrajoitusta. Vastaavia vapaan nopeuden moottoriteitä eli saksalaisittain Autobahneja on tätä nykyä noin puolet tieverkoston motareista. Nyt olemme yhdellä näistä.Kyydissä oleva toimittajaporukka odottaa – itseni mukaan lukien – kärsimättömänä milloin Kian tulinen sielu päästetään toden teolla irti.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyEV6 GT ei vauhtia pelkääKuski vilkaisee takapenkille ja ilmoittaa, että aikoo napsauttaa GT-ajotilan päälle ja polkaista kaasupolkimen kohti konehuonetta. Repäisy on tuntuva, vaikka vauhtia on kiihdytyksen alkaessa noin 70 km/h. EV6 GT kellottaa nopeasti 200 km/h, eikä vauhdin keräämiselle näy loppua.On hämmentävää, kuinka tuntuvaa kiihtyvyys on yli 200 km/h vauhdissa. Tuolloin useimmat tehokkaat (ja nopeat) autot nostavat valkoisen lipun antautumisen merkiksi, mutta ei Kia. Hämmentävää ja huikeaa. Kiitos kuuluu sähköiselle voimalinjalle.Parhaimmillaan nopeusmittariin piirtyy lukema 223 km/h, sillä tällä kertaa moottoritie on turhan vilkas maksiminopeuden saavuttamiseen. Kuskimme kokeilee vastaavaa temppua useita kertoja, mutta aina etenemisemme pysäyttää alle 200 km/h vauhtia hidastelevat kanssa-autoilijat.Rinnassa tuntuu pieni pettymys, mutta tämän näytöksen jälkeen on kuitenkin selvää, että luvattu 260 km/h ei tule tuottamaan autolle minkäänlaisia ongelmia. Ainakin silloin, kun baana on tyhjä ja keli suotuisa.Vuoden autosta vuoden superautoksi?EV6 on ollut Kialle valtaisa menestys. Vuoden auto 2022 –palkinto Euroopassa on osoitus siitä, että korealaisvalmistajan sähköistystoimenpiteet ovat onnistuneet. Menestyneen mallin pohjalle on hyvä rakentaa myös tehoversio EV6 GT.Kyseessä ei ole rata-auto, vaan EV6:n sporttiversio on nimensäkin mukaisesti rehellinen Grand Turismo. Alkuperäisen ajatuksen mukaan kyseessä on sporttinen, mutta mukava ja myös pidemmälle siirtymälle sopiva automalli.Autossa on kaksi sähkömoottoria, joista eturenkaita ruokkiva on 160 kW:n tehoinen ja taka-akselia pyörittää 270 kW tuottava voimanlähde. Kumpi tahansa moottori olisi yksistään riittävä viemään Kiaa ripeästi, mutta yhdessä niistä syntyy jotain paljon hienompaa.EV6 GT:n numeraaliset arvot kertovat heti mihin Kian sporttinen sähköauto kykenee. 430 kW (585 hv) ja 740 Nm kiihdyttävät auton paikaltaan sataseen 3,5 sekunnissa. Taakse jäävät esimerkiksi BMW i4 M50 ja Audi e-tron GT. Ei huonosti korealaiselta ”haastajalta”.GT-versio perustuu EV6:een ja auto näyttää pikaisella vilkaisulla pitkälti vastaavalta kuin perusmalli. Äreämmän luonteen paljastavat neonvihreäksi maalatut jarrusatulat, 21” vanteet ja takakontissa kimaltava GT-tunnus.Se, että GT-versiota ei juuri erota perusmallin EV6:sta on samaan aikaan hauskaa ja tympeää. Kyseessä on klassinen sleeper: toiset tykkäävät, toiset eivät.Ohjaamo on sekin pitkälti samanlainen kuin kaikissa EV6-malleissa, mutta etupenkit ovat voimakkaammin muotoiltu. Kuski ja kartanlukija pysyvät kyydissä silloinkin, kun Kiaa viedään hyvää vauhtia mutkaan.Nollasta sataan 3,5 sekuntiaEroavaisuudet perusmalliin löytyvät ennen kaikkea suorituskyvystä. Kuten todettu, 3,5 sekunnin kiihdytys 0–100 km/h on kova tulos. Toki sähköautopuolelta löytyy useita kolmen (ja kahden) sekunnin alittajia, mutta tähän hintaan vastaavaa suorituskykyä ei juuri tarjoilla. Oli kyseessä sitten sähkö- tai polttomoottoriauto.EV6 GT:n järeän voimalinjan antama suorituskyky vaatii alustaltakin paljon ja se on GT-versiossa laitettu pari naksausta tiukemmaksi. Kia ei tässä vaiheessa ole kertonut, kuinka merkittävästi alusta perusmallista eroaa, mutta lyhyesti voidaan todeta tuntuman olevan selkeästi jämäkämpi.Tarkkoja teknisiä tietoja GT:stä pidetään edelleen hieman pimennossa, mutta teho, omamassa, jarrujen koko, toimintamatka ja akun koko ovat sentään tiedossa.Toimintamatkaksi luvataan 424 km, kun samalla akkupaketilla varustetun takavetoisen EV6:n toimintamatka on 528 km. Akun kapasiteetti on GT:ssä aina 77,4.kWh. Tehomallin omamassa on 2125, eli pitkälti vastaava luku kuin nelivetomallissa.Tehomallista on julkaistu myös hintatiedot. Kia EV6 GT:n hintalapussa tulee lukemaan 70 150 euroa. Hintaa voidaan pitää edullisena, etenkin kun sitä vertaa vastaavan suorituskyvyn omaaviin autoihin.. Esimerkiksi Audi e-tron GT maksaa vähintään 99 990 euroa. BMW i4 M50:n lähtöhinta (68 640€) on samalla tasolla Kian kanssa, mutta varustelun mukana se kohoaa helposti 90 000 euron tuntumaan.Puolen tunnin mittainen kyyditys Kian supersähköautolla näyttää, että korealaistehdas haastaa perinteikkäät sporttiautojen valmistajat heti ensiyrittämällä. Kun tehoversio rantautuu myöhemmin Suomeen, pääsemme testaamaan auton kotimaan olosuhteissa.Teksti ja kuvat: Tuomas Rajala Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 30.4.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Ferrari teki kaikkien aikojen pienimmän tuotantoautoon asennetun V12-moottorin 1.5.2025 Matkailu 4 400 kilometriä Itä-Euroopassa Dacia Dusterilla: onko missään enää halpaa? 1.5.2025 Koeajo Koeajo: Volkswagen ID.Buzz GTX – 25 senttiä tuntuu 30.4.2025 Koeajo Koeajo: Mercedes-AMG GLE 53e SUV – hienostunut hirviö 1.5.2025 Lentokoneet Wet lease on päivän sana Suomen lentoliikenteessä - syinä mm. työtaistelut ja Pratt & Whitney -moottoreiden ongelmat 25.4.2025 Peräkärryt Moottori 100 vuotta: peräkärryn akseli taittui väistökokeessa 25.4.2025 Pyöräily Testi: Pyöräilykypärien vallankumous? – Tuleeko tästä pyöräilykypärän hihnasta tulevaisuudessa jopa standardi? 25.4.2025 Moottoripyörät KTM-leirissä kuhisee jälleen – pääkaupunkiseudun myymälä ja huolto lopettaa toimintansa 27.4.2025 Ajatuksia autoista Polttomoottori sähköauton varavirtana, eikö näiden aika mennyt jo? – Ajatuksia autoista 29.4.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Toyota Prius tuntuu vanhan mersun jälkeen stereotypiselle riisikipolle 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 13.4.2025 Lentokoneet Kiinalaisyhtiö Juneyao Air, jolla on kaksi reittiä Helsinki-Vantaalle, kieltäytyy vastaanottamasta Boeingilta uutta laajarunkokonetta tullien takia 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 16.4.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: rivikutosen selittämätön jalous 25.4.2025 Peräkärryt Moottori 100 vuotta: peräkärryn akseli taittui väistökokeessa