Kia EV6

Ajoneuvot Koeajo 24.3.2022

Koeajo: Kia EV6 GT-Line AWD tuo sata lisäheppaa ja kaksi vetävää pyörää lisää

Kia EV6 saa nelivetoisena ja GT-line -varusteisena liki sata lisähevosvoimaa. Hyvää: suorituskyky, neliveto, hiljaisuus, varustelu. Huonoa: kääntöympyrän halkaisija, matala tavaratila, kevyt ohjaus, napakka jousitus.

Sukkulamainen Kia EV6 erottuu ulkonäöltään niin polttomoottoriautoista, muista sähköautoista kuin sisarmalli Hyundai Ioniq 5:stä – useimpien mielestä edukseen, ainakin parkkipaikoilla saatujen kommenttien mukaan. Myynti alkoi syksyllä takavetomalleilla, ja talveksi saatiin nelivetoversiot. Varsinainen tykki, lähes 600-hevosvoimainen EV6 GT liittyy joukkoon loppuvuodesta.

Kia EV6

Urheilullinen ajoasento

Tiloiltaan EV6 ei ole aivan niin iso kuin ensivilkaisulta tai ulkomitoista arvelisi. Takaistuimella on kyllä edustustason jalkatilat, mutta kuohkeimmat kampaukset litistyvät kattoa vasten.

Kia EV6

Menevästä ulkomuodostaan huolimatta kori ei ole erityisen matala, mutta lattian alla oleva akusto nipistää matkustamon korkeutta. Istuimet ovat alhaalla, ja jalat joutuvat olemaan suorana urheiluautotyyliin. Ajoasennosta tulee kuitenkin kelvollinen, ja istuimet ovat tukevan muotoiset. Sisäleveyttäkään ei ole niin paljon kuin korin muhkeasta leveydestä luulisi. Kolmelle takaistuin on niukka, mutta tasainen lattia helpottaa.

Kia EV6

Tavaratila on laakea ja matala. Edessä oleva kontti on nelivetoisessa vaatimaton, vain 20 litraa, mutta sinne mahtuu ainakin toinen latauskaapeleista. Takaselkänojan pieni suksiluukku sopii vain maastohiihtäjille, skimbaajat joutuvat kaatamaan osan selkänojasta.

Kia EV6

Helppo omaksua

Kojelautanäkymää hallitsee kaksi isoa näyttöä yhdistettynä leveään kaarevaan lasiruutuun. Hetken tutkiskelulla hallintalaitteet tulevat tutuksi niin vanhalle Kia-kuskille kuin satunnaiselle lainaajallekin. Kaksoistoimintoinen hipaisunäppäimistö piilottaa tuntemattomalta osan toiminnoista, onneksi perinteisiä nappuloitakin on säilytetty.

Ratti on kokonaan uusi, ja nappulat ovat vaihtaneet puolia entisiin Kioihin verrattuna. Vakionopeudensäädin ja mittaristovalinnat toimivat vasemmalta ja radion säädöt oikeasta puolasta.

Kia EV6

GT-line on varsin hyvin varusteltu, mutta koeajoautossa oli lisänä vielä Premium Pack ja nahkaverhoilu. Pack pitää sisällään muun muassa etäpysäköinnin, 360 asteen kameranäkymän, katvealuenäytön mittaristossa, risteävän liikenteen varoituksen, kaistanvaihtoavustimen sekä 220 voltin pistokkeet sisällä ja ulkona. GT-line itsessään tuo erilaiset puskurit, vanteet ja sisustuksen. Ilman kaikkea tätä nelivetoisen EV6:n saa jo alkaen 52 tuhannesta eurosta.

Moottori molemmilla akseleilla

Neliveto on tervetullut lisä tehokkaaseen sähköautoon. Liukkaalla sähkömoottorin ronski vääntö heti liikkeellelähdössä aiheuttaa takavetoiselle väistämättä lipsahduksia, vaikka elektroniikka torppaakin pahimmat sutimiset. EV6:n neliveto on toteutettu lisäämällä 66 kW:n (90 hv) sähkömoottori vetämään etupyöriä. Takana on sama 173 kW:n (235 hv) moottori kuin takavetoisessakin. Mekaanista yhteyttä ei akselien välillä ole, elektroniikka hoitaa voimanjakoa.

Kia EV6

Rauhallisessa ajossa eco-asetuksella liikkeellelähdöt ovat varman eleettömiä niin paksussa hangessa kuin peilijäälläkin. Railakkaammin ajavakaan ei pety, jopa ajonvakautus päällä EV6 päästää perän maltilliseen luisuun reilulla kaasunkäytöllä. Leveämmät sladit vaativat ajonvakautuksen poiskytkemistä, mutta kevyt ja tunnoton ohjaus houkuttelee kuitenkin pitämään järjestelmän päällä.

Suorituskyky on muikea: harvalla alle 60 tuhannen autolla pinkoo viidessä sekunnissa sataseen. Sähköautossa suuri teho ei edes merkitse kulutuksen kasvamista tolkuttomasti. Talvisten koeajopäivien kulutus vaihteli välillä 21–26 kWh/100 km pakkaslukemasta riippuen.

Kia EV6

Talvella 300 kilometrin latausväli on realistinen ja kesällä on varmasti helppo saavuttaa 400 km, mutta valmistajan ilmoittama 500 km vaatinee enemmän yrittämistä. Lataustolpalla EV6:lle luvataan myös huikeaa 240 kW:n lataustehoa ja 18 min latausaikaa, mutta kylmällä näistä luvuista jäädään kauas.

Jaa artikkeli

Valmistajalta: Kia

Kaikki koeajot

Uusimmat