24.3.2022 Ajoneuvot Koeajo: Kia EV6 GT-Line AWD tuo sata lisäheppaa ja kaksi vetävää pyörää lisää Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Kia EV6 saa nelivetoisena ja GT-line -varusteisena liki sata lisähevosvoimaa. Hyvää: suorituskyky, neliveto, hiljaisuus, varustelu. Huonoa: kääntöympyrän halkaisija, matala tavaratila, kevyt ohjaus, napakka jousitus. Sukkulamainen Kia EV6 erottuu ulkonäöltään niin polttomoottoriautoista, muista sähköautoista kuin sisarmalli Hyundai Ioniq 5:stä – useimpien mielestä edukseen, ainakin parkkipaikoilla saatujen kommenttien mukaan. Myynti alkoi syksyllä takavetomalleilla, ja talveksi saatiin nelivetoversiot. Varsinainen tykki, lähes 600-hevosvoimainen EV6 GT liittyy joukkoon loppuvuodesta. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Urheilullinen ajoasento Tiloiltaan EV6 ei ole aivan niin iso kuin ensivilkaisulta tai ulkomitoista arvelisi. Takaistuimella on kyllä edustustason jalkatilat, mutta kuohkeimmat kampaukset litistyvät kattoa vasten. Menevästä ulkomuodostaan huolimatta kori ei ole erityisen matala, mutta lattian alla oleva akusto nipistää matkustamon korkeutta. Istuimet ovat alhaalla, ja jalat joutuvat olemaan suorana urheiluautotyyliin. Ajoasennosta tulee kuitenkin kelvollinen, ja istuimet ovat tukevan muotoiset. Sisäleveyttäkään ei ole niin paljon kuin korin muhkeasta leveydestä luulisi. Kolmelle takaistuin on niukka, mutta tasainen lattia helpottaa. Tavaratila on laakea ja matala. Edessä oleva kontti on nelivetoisessa vaatimaton, vain 20 litraa, mutta sinne mahtuu ainakin toinen latauskaapeleista. Takaselkänojan pieni suksiluukku sopii vain maastohiihtäjille, skimbaajat joutuvat kaatamaan osan selkänojasta. Helppo omaksua Kojelautanäkymää hallitsee kaksi isoa näyttöä yhdistettynä leveään kaarevaan lasiruutuun. Hetken tutkiskelulla hallintalaitteet tulevat tutuksi niin vanhalle Kia-kuskille kuin satunnaiselle lainaajallekin. Kaksoistoimintoinen hipaisunäppäimistö piilottaa tuntemattomalta osan toiminnoista, onneksi perinteisiä nappuloitakin on säilytetty. Ratti on kokonaan uusi, ja nappulat ovat vaihtaneet puolia entisiin Kioihin verrattuna. Vakionopeudensäädin ja mittaristovalinnat toimivat vasemmalta ja radion säädöt oikeasta puolasta. GT-line on varsin hyvin varusteltu, mutta koeajoautossa oli lisänä vielä Premium Pack ja nahkaverhoilu. Pack pitää sisällään muun muassa etäpysäköinnin, 360 asteen kameranäkymän, katvealuenäytön mittaristossa, risteävän liikenteen varoituksen, kaistanvaihtoavustimen sekä 220 voltin pistokkeet sisällä ja ulkona. GT-line itsessään tuo erilaiset puskurit, vanteet ja sisustuksen. Ilman kaikkea tätä nelivetoisen EV6:n saa jo alkaen 52 tuhannesta eurosta. Moottori molemmilla akseleilla Neliveto on tervetullut lisä tehokkaaseen sähköautoon. Liukkaalla sähkömoottorin ronski vääntö heti liikkeellelähdössä aiheuttaa takavetoiselle väistämättä lipsahduksia, vaikka elektroniikka torppaakin pahimmat sutimiset. EV6:n neliveto on toteutettu lisäämällä 66 kW:n (90 hv) sähkömoottori vetämään etupyöriä. Takana on sama 173 kW:n (235 hv) moottori kuin takavetoisessakin. Mekaanista yhteyttä ei akselien välillä ole, elektroniikka hoitaa voimanjakoa. Rauhallisessa ajossa eco-asetuksella liikkeellelähdöt ovat varman eleettömiä niin paksussa hangessa kuin peilijäälläkin. Railakkaammin ajavakaan ei pety, jopa ajonvakautus päällä EV6 päästää perän maltilliseen luisuun reilulla kaasunkäytöllä. Leveämmät sladit vaativat ajonvakautuksen poiskytkemistä, mutta kevyt ja tunnoton ohjaus houkuttelee kuitenkin pitämään järjestelmän päällä. Suorituskyky on muikea: harvalla alle 60 tuhannen autolla pinkoo viidessä sekunnissa sataseen. Sähköautossa suuri teho ei edes merkitse kulutuksen kasvamista tolkuttomasti. Talvisten koeajopäivien kulutus vaihteli välillä 21–26 kWh/100 km pakkaslukemasta riippuen. Talvella 300 kilometrin latausväli on realistinen ja kesällä on varmasti helppo saavuttaa 400 km, mutta valmistajan ilmoittama 500 km vaatinee enemmän yrittämistä. Lataustolpalla EV6:lle luvataan myös huikeaa 240 kW:n lataustehoa ja 18 min latausaikaa, mutta kylmällä näistä luvuista jäädään kauas. Teksti ja kuvat: Petri Munukka Kia EV6 GT-line AWD Hinta alkaen 51 551 € Koeajetun auton hinta varusteineen 64 779 € Moottori Sähköauto, neliveto. Teho 239 kW (325 hv), 605 r/min Akku Akku: teoreettinen / käytössä oleva 77/72,6. Lataus: Type 2 11 kW (16 A) CCS 240 kW. Toimintamatka 395 km Kiihtyvyys 0–100 km/h 5,2 s Huippunopeus 188 km/h Kulutus l/ 100 km 18,4 kWh / 100 km (vapaakenttä) Mitat pituus 4695 mm, leveys 1890 mm, korkeus 1545 mm, akseliväli 2900 mm Tavaratila: 520–1300 l Omamassa: 2105 kg Vetokyky jarrullinen/ jarruton 1600 / 750 kg Euro NCAP Ei testattu Takuu 7 vuotta / 150 000 km Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 26.7.2024 Koeajo Koeajo: Mercedes-Benz CLE 200 4Matic A Cabriolet AMG-line – Kesästä nauttimiseen 26.7.2024 Ajoneuvot Dacia Sandero töytäisi Tesla Model Y:n pois Euroopan myydyimmän automallin paikalta vuoden 2024 ensimmäisellä puolikkaalla 25.7.2024 Koeajo Koeajo: Audi A3 Allstreet – urbaaniin asfalttiviidakkoon 24.7.2024 Koeajo Koeajo: Cupra Leon Sportstourer – tehokas plugari käytännöllisen perheauton kuoseissa 23.7.2024 Ajoneuvot Uudet Porsche Panamera GTS ja -Turbo S E-Hybrid antavat tilaa V8:lle, teholle ja Nürburgring-ennätykselle 22.7.2024 Koeajo Koeajo: BYD Seal U – perusvarmaa, mutta tasapaksua 22.7.2024 Ajoneuvot Selvitimme myös Suomessa myytävien pakettiautomallistojen keski-iät – hyötyautot ovat keskimääräiseltä malli-iältään yli puolet henkilöautoja vanhempia 21.7.2024 Koeajo Koeajo: Volkswagen ID.5 GTX 4motion – kosketus edelleen hakusessa 21.7.2024 Ajoneuvot Enteileekö tämä Seatin loppua? – Tarracosta luovutaan, koska tilaa halutaan tehdä sen sijaan Cupra Terramarille Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 25.7.2024 Esittely Koeistuttu: Nissan Ariya Nismo – "tehokkaampi ja edullinen" 24.7.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Tämä neuvostojohdon Urho Kekkoselle lahjoittama ZIS-110 on salaa amerikkalainen 26.7.2024 Tekniikka Audin uusi 48 voltin kevythybridijärjestelmä lähentelee jo perushybridiä 26.7.2024 Päivän kuva Päivän kuva: tunnistatko jo tämän pienen sinisen pisteen suuren merkityksen? 25.7.2024 Käyttötesti Käyttötesti: Opel Astra Electric ja halpaa huoltoa 23.7.2024 Uutinen Vanha, savuttava ja tehoton Volvo vietiin korjaamolle – korjaamo rikkoi auton moottorin ja veloitti tonnin 24.7.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Tämä neuvostojohdon Urho Kekkoselle lahjoittama ZIS-110 on salaa amerikkalainen 23.7.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: kesälomamatka diesel-Mersulla paljasti sivuääniä ja lisää auton hyvistä ja huonoista puolista 17.7.2024 Yleinen ADACin tiepalveluraportti: pienempi ja isompi keskiluokka – nämä autot jättävät eniten tielle 20.7.2024 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet – Ford Escort RS Cosworth ja aikakauden ikoni 23.7.2024 Uutinen Vanha, savuttava ja tehoton Volvo vietiin korjaamolle – korjaamo rikkoi auton moottorin ja veloitti tonnin 2.7.2024 Ajoneuvot Lataushybridiksi muuttunut BMW M5 löysi Suomen autoverojärjestelmän porsaanreiän - peräti 60 000 euroa edeltäjäänsä halvemmalle häviää hinnassa myös M3 24.7.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Tämä neuvostojohdon Urho Kekkoselle lahjoittama ZIS-110 on salaa amerikkalainen 17.7.2024 Yleinen ADACin tiepalveluraportti: pienempi ja isompi keskiluokka – nämä autot jättävät eniten tielle 11.7.2024 Uutinen Hallitus suunnittelee matkailuautojen autoverotuen poistamista asteittain – alan toimijat ovat huolissaan