24.3.2022 Ajoneuvot Koeajo: Kia EV6 GT-Line AWD tuo sata lisäheppaa ja kaksi vetävää pyörää lisää Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Kia EV6 saa nelivetoisena ja GT-line -varusteisena liki sata lisähevosvoimaa. Hyvää: suorituskyky, neliveto, hiljaisuus, varustelu. Huonoa: kääntöympyrän halkaisija, matala tavaratila, kevyt ohjaus, napakka jousitus. Sukkulamainen Kia EV6 erottuu ulkonäöltään niin polttomoottoriautoista, muista sähköautoista kuin sisarmalli Hyundai Ioniq 5:stä – useimpien mielestä edukseen, ainakin parkkipaikoilla saatujen kommenttien mukaan. Myynti alkoi syksyllä takavetomalleilla, ja talveksi saatiin nelivetoversiot. Varsinainen tykki, lähes 600-hevosvoimainen EV6 GT liittyy joukkoon loppuvuodesta.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyUrheilullinen ajoasentoTiloiltaan EV6 ei ole aivan niin iso kuin ensivilkaisulta tai ulkomitoista arvelisi. Takaistuimella on kyllä edustustason jalkatilat, mutta kuohkeimmat kampaukset litistyvät kattoa vasten.Menevästä ulkomuodostaan huolimatta kori ei ole erityisen matala, mutta lattian alla oleva akusto nipistää matkustamon korkeutta. Istuimet ovat alhaalla, ja jalat joutuvat olemaan suorana urheiluautotyyliin. Ajoasennosta tulee kuitenkin kelvollinen, ja istuimet ovat tukevan muotoiset. Sisäleveyttäkään ei ole niin paljon kuin korin muhkeasta leveydestä luulisi. Kolmelle takaistuin on niukka, mutta tasainen lattia helpottaa.Tavaratila on laakea ja matala. Edessä oleva kontti on nelivetoisessa vaatimaton, vain 20 litraa, mutta sinne mahtuu ainakin toinen latauskaapeleista. Takaselkänojan pieni suksiluukku sopii vain maastohiihtäjille, skimbaajat joutuvat kaatamaan osan selkänojasta.Helppo omaksuaKojelautanäkymää hallitsee kaksi isoa näyttöä yhdistettynä leveään kaarevaan lasiruutuun. Hetken tutkiskelulla hallintalaitteet tulevat tutuksi niin vanhalle Kia-kuskille kuin satunnaiselle lainaajallekin. Kaksoistoimintoinen hipaisunäppäimistö piilottaa tuntemattomalta osan toiminnoista, onneksi perinteisiä nappuloitakin on säilytetty. Ratti on kokonaan uusi, ja nappulat ovat vaihtaneet puolia entisiin Kioihin verrattuna. Vakionopeudensäädin ja mittaristovalinnat toimivat vasemmalta ja radion säädöt oikeasta puolasta.GT-line on varsin hyvin varusteltu, mutta koeajoautossa oli lisänä vielä Premium Pack ja nahkaverhoilu. Pack pitää sisällään muun muassa etäpysäköinnin, 360 asteen kameranäkymän, katvealuenäytön mittaristossa, risteävän liikenteen varoituksen, kaistanvaihtoavustimen sekä 220 voltin pistokkeet sisällä ja ulkona. GT-line itsessään tuo erilaiset puskurit, vanteet ja sisustuksen. Ilman kaikkea tätä nelivetoisen EV6:n saa jo alkaen 52 tuhannesta eurosta. Moottori molemmilla akseleillaNeliveto on tervetullut lisä tehokkaaseen sähköautoon. Liukkaalla sähkömoottorin ronski vääntö heti liikkeellelähdössä aiheuttaa takavetoiselle väistämättä lipsahduksia, vaikka elektroniikka torppaakin pahimmat sutimiset. EV6:n neliveto on toteutettu lisäämällä 66 kW:n (90 hv) sähkömoottori vetämään etupyöriä. Takana on sama 173 kW:n (235 hv) moottori kuin takavetoisessakin. Mekaanista yhteyttä ei akselien välillä ole, elektroniikka hoitaa voimanjakoa.Rauhallisessa ajossa eco-asetuksella liikkeellelähdöt ovat varman eleettömiä niin paksussa hangessa kuin peilijäälläkin. Railakkaammin ajavakaan ei pety, jopa ajonvakautus päällä EV6 päästää perän maltilliseen luisuun reilulla kaasunkäytöllä. Leveämmät sladit vaativat ajonvakautuksen poiskytkemistä, mutta kevyt ja tunnoton ohjaus houkuttelee kuitenkin pitämään järjestelmän päällä.Suorituskyky on muikea: harvalla alle 60 tuhannen autolla pinkoo viidessä sekunnissa sataseen. Sähköautossa suuri teho ei edes merkitse kulutuksen kasvamista tolkuttomasti. Talvisten koeajopäivien kulutus vaihteli välillä 21–26 kWh/100 km pakkaslukemasta riippuen.Talvella 300 kilometrin latausväli on realistinen ja kesällä on varmasti helppo saavuttaa 400 km, mutta valmistajan ilmoittama 500 km vaatinee enemmän yrittämistä. Lataustolpalla EV6:lle luvataan myös huikeaa 240 kW:n lataustehoa ja 18 min latausaikaa, mutta kylmällä näistä luvuista jäädään kauas.Teksti ja kuvat: Petri Munukka Kia EV6 GT-line AWD Hinta alkaen 51 551 € Koeajetun auton hinta varusteineen 64 779 € Moottori Sähköauto, neliveto. Teho 239 kW (325 hv), 605 r/min Akku Akku: teoreettinen / käytössä oleva 77/72,6. Lataus: Type 2 11 kW (16 A) CCS 240 kW. Toimintamatka 395 km Kiihtyvyys 0–100 km/h 5,2 s Huippunopeus 188 km/h Kulutus l/ 100 km 18,4 kWh / 100 km (vapaakenttä) Mitat pituus 4695 mm, leveys 1890 mm, korkeus 1545 mm, akseliväli 2900 mm Tavaratila: 520–1300 l Omamassa: 2105 kg Vetokyky jarrullinen/ jarruton 1600 / 750 kg Euro NCAP Ei testattu Takuu 7 vuotta / 150 000 km Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 14.2.2025 Koeajo Koeajo: Xpeng G6 – tehty myös Teslan kiusaksi 13.2.2025 Koeajo Koeajo: Ford E-Transit Custom Trend – valttina ajettavuus 12.2.2025 Koeajo Koeajo: Audi RS e-tron GT Performance laittaa ihmiskehon koetukselle 11.2.2025 Ajoneuvot Polttomoottoriautot porskuttavat Suomessa vielä piiiiiitkääään 10.2.2025 Ajoneuvot Volvo EX30 Cross Country on vähän muutakin kuin tuttu sanapari uudessa paketissa 10.2.2025 Ajoneuvot Maistiainen: Opel Frontera Electric – puristamalla tehty edullinen täyssähköinen perhecrossover, ja ihan hyvä niin 9.2.2025 Koeajo Koeajo: Citroën ë-C4 X – uudistunut sähkösedan ei yllätä 7.2.2025 Ajoneuvot Flexis on Renaultin, Volvon ja CMA CGM:n uusi yhteisyritys, joka on tuomassa Euroopan markkinoille sähköisiä tavara-autoja 7.2.2025 Koeajo Maistiainen: BYD Atto 2 – kilpailu kiristyy kompakteissa sähköcrossovereissa Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 14.2.2025 Kuluttajat Land Rover sylki öljyt pihalle pian kaupanteon jälkeen – myyjäliikkeen oli korvattava, vaikka auto oli vanha ja lähes 250 000 kilometriä ajettu 15.2.2025 Vene 25 Båt Vene 25 Båt: Messujen kalastusvene kääntyi ukrainalaisvalmisteisten veneiden voitonjuhlaksi 15.2.2025 Testit Seikkailu: diesel vastaan sähköauto Lappiin – yhdellä istumalla vai matkalla lataillen? 15.2.2025 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: Kontio ja Parmas -kummelivolvo 14.2.2025 Koeajo Koeajo: Xpeng G6 – tehty myös Teslan kiusaksi 12.2.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Mercedes-Benz tunki 5,5-litraisen V8:n seesteisen B-sarjalaisen keulan alle ja käänsi vedon takapyörille 9.2.2025 Lentokoneet Suomalaistenkin kaukolomien pitkäaikainen työjuhta on poissa - TUI siirsi viimeisen Boeing 767:nsa aavikolle 10.2.2025 Autoilu Bensan hinta nousussa – kuinka korkealle litrahinta voi kivuta? 14.2.2025 Kuluttajat Land Rover sylki öljyt pihalle pian kaupanteon jälkeen – myyjäliikkeen oli korvattava, vaikka auto oli vanha ja lähes 250 000 kilometriä ajettu 10.2.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: 3-ovinen Mercedes-Benz 300 GE, jota kauneusleikkaus on koittanut nuorentaa 22 vuodella 4.2.2025 Kuluttajat Tapion vain reilu 400 kilometriä ajettu uusi Volkswagen-sähköauto hyytyi kesken ajon tielle: ”Rekkaa ohittaessa olisi tullut kylmä hiki” 28.1.2025 Kuluttajat Nikon auto kivitettiin lommoille – vakuutusyhtiön mielestä kysymyksessä olikin törmäysvahinko 18.1.2025 Lentokoneet Finnairin kuukausi sitten vastaanottama tuorein Airbus A350 on tuotekehityksen myötä jopa viisi tonnia alkuperäisiä yksilöitä kevyempi 12.2.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Mercedes-Benz tunki 5,5-litraisen V8:n seesteisen B-sarjalaisen keulan alle ja käänsi vedon takapyörille 9.2.2025 Lentokoneet Suomalaistenkin kaukolomien pitkäaikainen työjuhta on poissa - TUI siirsi viimeisen Boeing 767:nsa aavikolle