24.3.2022 Ajoneuvot Koeajo: Kia EV6 GT-Line AWD tuo sata lisäheppaa ja kaksi vetävää pyörää lisää Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Kia EV6 saa nelivetoisena ja GT-line -varusteisena liki sata lisähevosvoimaa. Hyvää: suorituskyky, neliveto, hiljaisuus, varustelu. Huonoa: kääntöympyrän halkaisija, matala tavaratila, kevyt ohjaus, napakka jousitus. Sukkulamainen Kia EV6 erottuu ulkonäöltään niin polttomoottoriautoista, muista sähköautoista kuin sisarmalli Hyundai Ioniq 5:stä – useimpien mielestä edukseen, ainakin parkkipaikoilla saatujen kommenttien mukaan. Myynti alkoi syksyllä takavetomalleilla, ja talveksi saatiin nelivetoversiot. Varsinainen tykki, lähes 600-hevosvoimainen EV6 GT liittyy joukkoon loppuvuodesta. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Urheilullinen ajoasento Tiloiltaan EV6 ei ole aivan niin iso kuin ensivilkaisulta tai ulkomitoista arvelisi. Takaistuimella on kyllä edustustason jalkatilat, mutta kuohkeimmat kampaukset litistyvät kattoa vasten. Menevästä ulkomuodostaan huolimatta kori ei ole erityisen matala, mutta lattian alla oleva akusto nipistää matkustamon korkeutta. Istuimet ovat alhaalla, ja jalat joutuvat olemaan suorana urheiluautotyyliin. Ajoasennosta tulee kuitenkin kelvollinen, ja istuimet ovat tukevan muotoiset. Sisäleveyttäkään ei ole niin paljon kuin korin muhkeasta leveydestä luulisi. Kolmelle takaistuin on niukka, mutta tasainen lattia helpottaa. Tavaratila on laakea ja matala. Edessä oleva kontti on nelivetoisessa vaatimaton, vain 20 litraa, mutta sinne mahtuu ainakin toinen latauskaapeleista. Takaselkänojan pieni suksiluukku sopii vain maastohiihtäjille, skimbaajat joutuvat kaatamaan osan selkänojasta. Helppo omaksua Kojelautanäkymää hallitsee kaksi isoa näyttöä yhdistettynä leveään kaarevaan lasiruutuun. Hetken tutkiskelulla hallintalaitteet tulevat tutuksi niin vanhalle Kia-kuskille kuin satunnaiselle lainaajallekin. Kaksoistoimintoinen hipaisunäppäimistö piilottaa tuntemattomalta osan toiminnoista, onneksi perinteisiä nappuloitakin on säilytetty. Ratti on kokonaan uusi, ja nappulat ovat vaihtaneet puolia entisiin Kioihin verrattuna. Vakionopeudensäädin ja mittaristovalinnat toimivat vasemmalta ja radion säädöt oikeasta puolasta. GT-line on varsin hyvin varusteltu, mutta koeajoautossa oli lisänä vielä Premium Pack ja nahkaverhoilu. Pack pitää sisällään muun muassa etäpysäköinnin, 360 asteen kameranäkymän, katvealuenäytön mittaristossa, risteävän liikenteen varoituksen, kaistanvaihtoavustimen sekä 220 voltin pistokkeet sisällä ja ulkona. GT-line itsessään tuo erilaiset puskurit, vanteet ja sisustuksen. Ilman kaikkea tätä nelivetoisen EV6:n saa jo alkaen 52 tuhannesta eurosta. Moottori molemmilla akseleilla Neliveto on tervetullut lisä tehokkaaseen sähköautoon. Liukkaalla sähkömoottorin ronski vääntö heti liikkeellelähdössä aiheuttaa takavetoiselle väistämättä lipsahduksia, vaikka elektroniikka torppaakin pahimmat sutimiset. EV6:n neliveto on toteutettu lisäämällä 66 kW:n (90 hv) sähkömoottori vetämään etupyöriä. Takana on sama 173 kW:n (235 hv) moottori kuin takavetoisessakin. Mekaanista yhteyttä ei akselien välillä ole, elektroniikka hoitaa voimanjakoa. Rauhallisessa ajossa eco-asetuksella liikkeellelähdöt ovat varman eleettömiä niin paksussa hangessa kuin peilijäälläkin. Railakkaammin ajavakaan ei pety, jopa ajonvakautus päällä EV6 päästää perän maltilliseen luisuun reilulla kaasunkäytöllä. Leveämmät sladit vaativat ajonvakautuksen poiskytkemistä, mutta kevyt ja tunnoton ohjaus houkuttelee kuitenkin pitämään järjestelmän päällä. Suorituskyky on muikea: harvalla alle 60 tuhannen autolla pinkoo viidessä sekunnissa sataseen. Sähköautossa suuri teho ei edes merkitse kulutuksen kasvamista tolkuttomasti. Talvisten koeajopäivien kulutus vaihteli välillä 21–26 kWh/100 km pakkaslukemasta riippuen. Talvella 300 kilometrin latausväli on realistinen ja kesällä on varmasti helppo saavuttaa 400 km, mutta valmistajan ilmoittama 500 km vaatinee enemmän yrittämistä. Lataustolpalla EV6:lle luvataan myös huikeaa 240 kW:n lataustehoa ja 18 min latausaikaa, mutta kylmällä näistä luvuista jäädään kauas. Teksti ja kuvat: Petri Munukka Kia EV6 GT-line AWD Hinta alkaen 51 551 € Koeajetun auton hinta varusteineen 64 779 € Moottori Sähköauto, neliveto. Teho 239 kW (325 hv), 605 r/min Akku Akku: teoreettinen / käytössä oleva 77/72,6. Lataus: Type 2 11 kW (16 A) CCS 240 kW. Toimintamatka 395 km Kiihtyvyys 0–100 km/h 5,2 s Huippunopeus 188 km/h Kulutus l/ 100 km 18,4 kWh / 100 km (vapaakenttä) Mitat pituus 4695 mm, leveys 1890 mm, korkeus 1545 mm, akseliväli 2900 mm Tavaratila: 520–1300 l Omamassa: 2105 kg Vetokyky jarrullinen/ jarruton 1600 / 750 kg Euro NCAP Ei testattu Takuu 7 vuotta / 150 000 km Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 2.5.2024 Koeajo Koeajo: Mazda CX-30 – kompakti crossover tyylikkäällä ulkomuodolla 1.5.2024 Ajoneuvot Tiesitkö, että halvimmillaan täyssähköisen Bugattin puikkoihin pääsee vain noin 30 000 eurolla? 30.4.2024 Ajoneuvot Kialta raskaamman sarjan uutisia – ”järjettömän tehokas” EV9 GT ja globaalien markkinoiden Tasman-avolava luvassa alle vuoden sisällä 29.4.2024 Koeajo Koeajo: Ostohousut jalkaan! Sähköfarkku Peugeot e308 SW hurmaa mökkikansan 29.4.2024 Ajoneuvot Mitsubishi ASX faceliftattiin – nyt se on vähän vähemmän identtinen Renault Capturin kanssa 28.4.2024 Koeajo Koeajo: Hyundai Ioniq 5 N – sähköautokin paranee vaihtamalla 27.4.2024 Moottoripyörät Maistiainen: Indian Scout 101 – huippuversio erottuu selvästi sisarmalleistaan 26.4.2024 Koeajo Koeajo: Mazda MX-30 R-EV on erikoinen sekoitus sähköä ja wankelia 26.4.2024 Ajoneuvot Opel Grandland on nyt täysin uusi – luvassa lisää kokoa ja näköä sekä hurjia lupaava täyssähkömalli Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 1.5.2024 Uutinen Huollettuna myyty Audi hajosi 1 500 kilometriä kauppojen jälkeen – kuluttajariitalautakunnan puoleen kääntyminen oli auton omistajalle jopa virhe 1.5.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: ihan sama kumman otat? - Näillä kaikilla Suomessa tällä hetkellä myytävillä henkilöautomalleilla on identtisiä kaksosia 1.5.2024 Ajoneuvot Tiesitkö, että halvimmillaan täyssähköisen Bugattin puikkoihin pääsee vain noin 30 000 eurolla? 29.4.2024 Uutinen Kokonaan uudistunut Škoda Superb sai hinnat – ja se kasvaa vain koko ajan 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 1.5.2024 Uutinen Huollettuna myyty Audi hajosi 1 500 kilometriä kauppojen jälkeen – kuluttajariitalautakunnan puoleen kääntyminen oli auton omistajalle jopa virhe 1.5.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: ihan sama kumman otat? - Näillä kaikilla Suomessa tällä hetkellä myytävillä henkilöautomalleilla on identtisiä kaksosia 29.4.2024 Uutinen Kokonaan uudistunut Škoda Superb sai hinnat – ja se kasvaa vain koko ajan 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu?