13.5.2023

Koeajo: Adria Supersonic 890 LC – tyylikäs ja ylellinen hopeakylki tähti keulallaan

Adrian parisataa tonnia maksavassa Supersonic-lippulaivamallissa on Mercedeksen tekniikka, premiumia premiumin sisällä. Hyvää: Hyvät ja väljät tilat, hyvin valitut materiaalit. Huonoa: Moottorin voimakas ääni, iso koko parkkipaikoilla.

Adria on yksi Suomen myydyimmistä matkailuautomerkeistä ja Euroopan merkittävimpiä liikkuvien kotien valmistajia. Adria on ollut myös Suomen eniten rekisteröidyin matkailuautomerkki muutamina vuosina.

Markkinan kärjessä kieppuva merkki vaatii myös lippulaivamallin. Adrian malliston huipulla on Supersonic-mallit, josta on tarjolla neljä eri pohjaratkaisua. Supersonicia hierottiin useampi vuosi valmiiksi ja Adrian hulppein malli tuli myyntiin viime vuonna. Lopputuloksena oli erittäin tyylikäs hopeakylkinen auto, joka kääntää katseet tienpäällä.

Neljästä Supersonic-mallista kaksi on kaksiakselisia ja kaksi kolmiakselisia. Kolmiakselinen Supesonic on puoli metriä pidempi kuin Supersonicin kaksiakselinen malli, autojen pituudet ovat siis noin 7,8 metriä ja noin 8,9 metriä.

Pidemmästä koeajossa olleesta versiosta on tarjolla makuupaikat neljälle ja viidelle henkilölle tarjoilevat LL- ja LC-versiot, jotka eroavat ainoastaan takaosan makuuhuoneen osalta toisistaan.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Isommalla dieselillä

Koska kysymys on niin sanotusti premiumista, myös alustaksi ja voimalinjaksi on haluttu varmaa laatua. Supersoniceja vie eteenpäin aina kolmisakaraisesta tähdestä tunnettu saksalaisbrändi. Mercedeksen voimalinja ja alusta on luonnollisesti haluttua tavaraa matkailuautovalmistajien joukossa ja pitää myös muistaa, että Mercedes on tarkka brändistään ja valikoi tarkkaan sen, mihin omaa osaamistaan ja tuotteitaan haluaa antaa. Supersonicissa Mercedeksen tekniikka toimii tasaisen varmasti.

Euroopassa Supersonicia on saatavilla 110 kilowatin moottorilla, mutta niitä ei tuoda Suomeen lainkaan. Suomeen kaikki maahantuotavat Supersonicit ovat 125-kilowattisella (170 hv) Mercedes-Benzin dieselillä varustettuna. Sen parina on 9-portainen automaattivaihteisto. Kolmiakselisessa mallissa 170-hevosvoimanen diesel on myös Euroopassa vakiona.

Hyvä Mersun varustelu

Supersonicit ovat myös lähestulkoon täysin samoin varusteltuja, kuin Mersun alkuperäiset alustat. Autoissa on siis adaptiiviset vakionopeudensäätimet ja muut herkut. Mercedes Sprinterin alusta tarjoaa tunnetusti hyvää ajettavuutta, mutta hyvä tuntuma Supersonicissa jää hieman kaukaiseksi, koska Sprinterin peruskonstruktiota on kuitenkin muutettu aika paljon. Esimerkiksi ohjaamossa kuljettajan ajoasento ja ergonomia ei ole aivan sitä, mitä Sprinter parhaimmillaan tarjoaa. Kun Sprinterin alusta ympärille rakennetaan kokonaan uusi kori, auto muuttuu aivan toiseksi, mitä se on alunperin.

Adria ei ole kuitenkaan lähtenyt muuttamaan Sprinterin perusvarusteita mihinkään, ja Mercedeksen alusta tarjoaakin myös Supersonicissa kaikki mahdolliset perusvarusteet, mitä Sprinterissä on tarjolla ja hyvä niin. Ainoastaan liikennemerkkien tunnistus puuttuu. Mutta varustelu on kattava, siihen sisältyy muun muassa adaptiivinen vakionopeudensäädin, mäkilähtöavustin, Mercedeksen MBUX-multimedia -järjestelmä ja paljon muuta.

Mercedeksen 125-kilowattinen diesel tuottaa myös sen tehon, mitä Supersonic tarvitsee. Mutkiin Supersonicilla mennään korkean ja kallistelevan korin vuoksi maltilla, mutta esimerkiksi kiihdytykset muun liikennevirran sekaan sujuvat helposti. Peräti 9-portainen automaattivaihteisto hoitaa vaihdot sekä ylös että alas tyylillä. Ainoa kauneusvirhe on moottorin ääni, joka kantautuu varsinkin vedättessä voimakkaasti ohjaamoon. Kun autolla on hintaa parisataa tonnia, hieman parempaa äänieristystä tältä osin voisi myös toivoa.

Pitkällä Supersonicilla ajaminen vaatii hieman enemmän tarkkaavaisuutta kuin lyhyemmällä matkailuautolla ajaminen juuri sen pituuden ansiosta. Pahasti risteyksissä Supersonicin takapyörät eivät kuitenkaan oikaise, sillä akseliväli autossa on alle viisi metriä. Kun keulan pitää nätisti kaistalla, perä seuraa perässä. Sen sijaan takapyörien takana oleva peräylitys pyyhkäisee hieman sivulle autolla kääntyessä, joten tämä kannattaa ottaa huomioon.

Jyrkimmissä käännöksissä perän taka-akseli joissain tilanteissa hieman sortaa ja se tuntuu aika-ajoin perän aavistuksenomaisina muljahteluina.

Millilleen tasapainoon

Adria Supersonicissa on Mercedeksen niin sanottu vetopää ja matkailuauton päällirakenne on tehty AL-KO:n alustalle. Autossa on myös lisävarusteena hankittava AL-KO:n HY4 -nurkkatukijärjestelmä, joka tarkoittaa sitä, että parilla napin painalluksella auton saa millintarkasti vaakatasoon, kun jokaisella nurkalla oleva tuki työntyy alustasta ulos. Jotkut sanovat, että järjestelmä on hidas, mutta ainakaan allekirjoittaneella ei enää siinä vaiheessa ollut enää kiire mihinkään, kun auton oli laittanut parkkiin ja järjestelmän auton passaamista vaateriin parin kolmen minuutin ajan katseli. Nurkkatukijärjestelmä maksaa Adrian hinnastossa 6 900 euroa.

Kun autolla lähdetään liikkeelle, nurkkatukijärjestelmän jalat nostetaan luonnollisesti ylös. Kyseisessä Supersonicissa HY4-järjestelmän etujalat jäävät kuitenkin yläasennossa sen verran ylös, että auton maavara pienenee merkittävästi, joten esimerkiksi isompia katukivetyksiä ylittäessä kannattaa olla tarkkana.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Hyvät ja avarat tilat

Kun auto on saatu parkkiin, sitten Supersonicin parhaat ominaisuudet tulevatkin esiin. Autossa on hyvät tilat, niin hyvät kuin ne vain voi tämän kokoluokan matkailuautossa olla, ja myös wc ja suihkutila ovat sellaiset, että niihin ei leveimmillä hartioillakaan "jää kiinni". Perällä sijaitsevan makuuhuoneesta, wc:stä ja suihkusta muodostuvan tilan saa myös suljettua omaksi osastokseen.

Materiaalit ovat myös huolella valitut ja tyylikkäät ja keittiö on toimiva ja siinä on hyvin tilaa ja täysi varustelu. Oikeastaan vain viinikaappi puuttuu. Olohuoneen puolella mahtuu viettämään iltaa isompikin porukka. Supersonicissa on myös säilytystilaa hyvin joka puolella ja sen tavaratila on auton kokoon nähden juuri sellainen kuin pitääkin, eli iso.

Laadukas uni on tärkeä asia ja ainakin allekirjoittaneen ruholle Adrian patjat takaavat hyvät unet. Ne ovat kiinteät ja sopivan napakat.

Tarvittaessa Supersonicin perään voi iskeä vielä jarrullista kuormaa 1 800 kiloa, joten Supersonicilla matkailu ei jää kiinni tiloista eikä myöskään vetokyvystä. Hyvien tilojen ja ison koon vastapainona on se, että Supersonicilla ajaminen vaatii vähän ennakointia – ja C-luokan ajokortin.

Teksti ja kuvat Manu Tuppurainen

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat