18.12.2024 Koeajo Sähkö Koeajo: Audi Q6 e-tron Quattro – wau-efektiä etsimässä Teksti Petri Munukka Kuva Petri Munukka Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Audi Q6 on täysin uusiutunut perusrakennetta ja sähköarkkitehtuuria myöten. Upea auto, mutta wau-efekti jää puuttumaan niin ulkonäöstä kuin ominaisuuksistakin. Audi Q6 on yksi talven odotetuimpia premium-luokan katumaasturiuutuuksia. Alun perin sitä povattiin esiteltäväksi jo viime talvena, mutta ohjelmistojen kehitystyö viivästytti valmistumista. Millään mullistavalla ominaisuudella odotusta ei kuitenkaan palkita.Q6 jakaa kokonaan uuden perusrakenteensa juuri kauppoihin tulleen Porsche Macanin kanssa. Seuraavaksi samalle alustalle esitellään luiskaperäinen Q6 Sportback sekä A6 viistoperänä ja Avant-farmarina. Ilmeisesti myös tuleva Bentleyn ensimmäinen täyssähköauto pohjautuu samaan tekniikkaan.Q6-mallistoon kuuluu kaksi takavetoista (185/225 kW eli 252/306 hv) ja kaksi nelivetoista (285/360 kW eli 388/490 hv) versiota. Säysein malli pärjää pienemmällä akulla (83 kWh) kuin muut (100 kWh). Syksyn ensimmäisille lumikeleille sopivasti osui koeajoon vähätehoisempi Quattro. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyRunsaat tilatKuukuutonen on erinomaisen tilava auto neljälle: tilaa on runsaasti joka suuntaan. Viideskin viihtyy jonkun matkaa, sillä takaistuinta ei ole liiaksi muotoiltu vain kahdelle. Edessä istuimien muotoilu ja ajoasento ovat onnistuneet, eikä selkä valita pitkästäkään taipaleesta.Tavaratila on kookas ja muodoltaan selkeän kuutiomainen. Takaselkänoja koostuu kolmesta osasta 40:20:40 -suhteessa. Selkänojat voi kaataa tavaratilan seinässä olevista kytkimistä, ja pohjasta tulee tasainen, mutta kalteva. Latausjohdot ja muut tarvikkeet sopivat joko syvennykseen kontin pohjan alla tai etutavaratilaan.Ohjaamo on näyttävä linjoiltaan ja materiaaleiltaan. Kookkaiden oled-näyttöruutujen terävä grafiikka ja kirkkaus herättävät huomion yhdessä navigaattorin satelliittikuvanäkymän kanssa. Koeajoautossa oli vielä lisävarusteena apukuskin oma näyttö, jonka käyttö ei häiritse kuljettajaa. Emokonsernin tavoin Audillakin tykätään edelleen kiiltävistä sormenjälkiä keräävistä kosketuspinnoista, joita voi hipaista ja/tai painaa. Niitä on nyt ratin lisäksi ovessa, jonne myös valokytkimet on siirretty.Sähköisistä avustimista ei lumikeleillä saanut kuvaa, sen verran nopeasti keulan anturit pakkautuivat lumesta, eikä vakionopeudensäädinkään suostunut toimimaan perustilassa. Etuspoilerin päälle syvennykseen keräytyy helposti pari lumilapiollista lunta, joka ei sula yön aikana pois.Takapainotteinen nelivetoLiukkaalla kelillä Q6:n nelivetoversio pääsi elementtiinsä, vaikkei riuskaa tehoa saanutkaan hyödynnettyä. Takamoottori on etumoottoria tehokkaampi ja voimanjako sallii pienen luiston takapyörille. Runsaalla kaasulla perä irtoaa hallittuun sivuluisuun ja oikeaa siitä helposti ilman vastaheittoa tuoden kuljettajan naamalle virneen, vaikka kunnia kuuluu ajonvakautuksen elektroniikalle.Yhdessä tarkan ja nykyuutuudeksi suhteellisen tunnokkaan ohjauksen kanssa Audi miellyttänee useimpia kuskeja. Eikä matkustajillekaan jää valittamista, kyyti on mukavaa niin jousituksen kuin alhaisen äänitason ansiosta.Uudelle 800-volttiselle sähköarkkitehtuurille luvataan alhaisia kulutuslukemia, mutta ainakaan loskakelillä niihin ei ollut mahdollista yltää. Koeajon keskikulutus kipusi liki lukemaan 25 kWh/100 km, joten talvella toimintasäde on maksimissaan 400 km. Lataustehon huippu on roimat 270 kW, lataustaukojen pituus riippuu enemmänkin riittävän tehokkaiden latauskenttien löytymisestä. Vaihtovirtalatauksen Type 2-liitin on auton molemmissa kyljissä. Latausluukut avautuvat sähköllä, mutta raivostuttavan hitaasti. Hyvät ja huonot puolet tilat neliveto suorituskyky ajettavuus mukavuus hiljaisuus kulutus hipaisukytkimet Audi Q6 e-tron quattro SÄHKÖAUTO, neliveto 285 kW (388 hv), 855 Nm Akku brutto / netto 100 / 94,9 kWh Lataus Type 2: 11 kW (3 x 16 A) CCS: 270 kW WLTP-kulutus 17,3 kWh / 100 km toimintamatka 550 km Suorituskyky 0–100 km/h 5,9 s huippunopeus 210 km/h Mitat Pituus 4 771 mm Leveys 1 939 mm Korkeus 1 685 mm Akseliväli 2 889 mm Tavaratila 526 + 64 l Omamassa 2 350 kg perävaunu 2 400 / 750 kg Euro NCAP 5 Takuu 2 vuotta ajoakku 8 v / 160 000 km Hinta alkaen 65 990 € koeajoauto 83 140 € Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 16.12.2024 Koeajo Koeajo: Alfa Romeo Junior – junnu kurkottelee Alfaksi 16.12.2024 Sähköautot Hyundai Inster rymistelee sähköautojen hintakisaan – 25 000 euroa ja pitkä toimintamatka 15.12.2024 Koeajo Koeajo: Cupra Tavascan VZ – veistoksellista tehontunnetta 14.12.2024 Koeajo Koeajo: Peugeot 3008 Allure Hybrid – tyyliä ilman töpseliä 12.12.2024 Sähköautot EU:n rangaistustullit astuivat pysyvästi voimaan kiinalaisautoille: ”Hinnat tulevat muuttumaan” 11.12.2024 Koeajo Koeajo: Škoda Elroq – onko tässä kansan uusi suosikkisähkis? 11.12.2024 Koeajo Koeajo: Opel Astra Hybrid Tourer – järkifarkku suomalaiseen makuun 9.12.2024 Koeajo Koeajo: Ford Transit Custom PHEV – onpas ripeä pakettiauto 8.12.2024 Koeajo Koeajo: Volkswagen Passat eHybrid – piuhasta pitkälle Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 18.12.2024 Renkaat Autoliitto jyrähtää vellovaan rengaspainekeskusteluun: "paineiden alentamisesta ei ole mitään hyötyä" 18.12.2024 Koeajo Koeajo: Audi Q6 e-tron Quattro – wau-efektiä etsimässä 17.12.2024 Uutinen Tämäkin oli kiinalaisille autoille langetettujen rangaistustullien vaikutusta – suuri määrä hybridejä myyntiin 17.12.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: farkku-Mersu ja laajennetun tavaratilan arvoitus 18.12.2024 Vene 25 Båt Alle kaksi kuukautta starttiin: Vene 25 Båt on kalaisampi kuin koskaan 13.12.2024 Kuluttajat Toyotan suosikkimaasturissa voi tulla vastaan ikävä sähköongelma – korjaus maksaa pahimmillaan jopa yli 5 000 euroa! 18.12.2024 Renkaat Autoliitto jyrähtää vellovaan rengaspainekeskusteluun: "paineiden alentamisesta ei ole mitään hyötyä" 14.12.2024 Ajoneuvot Koeistuttu: Kia EV6:ta on paranneltu tuntuvasti sieltä täältä 16.12.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Toyota Hilux Couchmen – avolavasta matkailuautoksi 10.12.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: vajaan vuoden ajamisen jälkeen Mercedes-Benz S124:ään alkaa vihdoin ilmaantua vikoja 25.11.2024 Laivat Kaikkien aikojen nopeimmin Atlantin ylittäneestä valtamerilaivasta tehdään upottamalla maailman suurin keinoriutta 13.12.2024 Kuluttajat Toyotan suosikkimaasturissa voi tulla vastaan ikävä sähköongelma – korjaus maksaa pahimmillaan jopa yli 5 000 euroa! 1.12.2024 Laivat Helsingistä tekee joulusesongin luksusristeilyitä maailman kyvykkäin huvialus, joka on tunkeutunut mm. pohjoiselle luoksepääsemättömyyden navalle 25.11.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Volvo FH, jollaisesta jokaisen heppatytön faija haaveilee 5.12.2024 Uutinen Mika osti uuden Fordin vetokoukulla – autossa ilmeni ongelma, joka yllätti vannoutuneen Ford-miehen täysin: ”Alkaa usko horjua”