18.12.2024 Koeajo Sähkö Koeajo: Audi Q6 e-tron Quattro – wau-efektiä etsimässä Teksti Petri Munukka Kuva Petri Munukka Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Audi Q6 on täysin uusiutunut perusrakennetta ja sähköarkkitehtuuria myöten. Upea auto, mutta wau-efekti jää puuttumaan niin ulkonäöstä kuin ominaisuuksistakin. Audi Q6 on yksi talven odotetuimpia premium-luokan katumaasturiuutuuksia. Alun perin sitä povattiin esiteltäväksi jo viime talvena, mutta ohjelmistojen kehitystyö viivästytti valmistumista. Millään mullistavalla ominaisuudella odotusta ei kuitenkaan palkita.Q6 jakaa kokonaan uuden perusrakenteensa juuri kauppoihin tulleen Porsche Macanin kanssa. Seuraavaksi samalle alustalle esitellään luiskaperäinen Q6 Sportback sekä A6 viistoperänä ja Avant-farmarina. Ilmeisesti myös tuleva Bentleyn ensimmäinen täyssähköauto pohjautuu samaan tekniikkaan.Q6-mallistoon kuuluu kaksi takavetoista (185/225 kW eli 252/306 hv) ja kaksi nelivetoista (285/360 kW eli 388/490 hv) versiota. Säysein malli pärjää pienemmällä akulla (83 kWh) kuin muut (100 kWh). Syksyn ensimmäisille lumikeleille sopivasti osui koeajoon vähätehoisempi Quattro. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyRunsaat tilatKuukuutonen on erinomaisen tilava auto neljälle: tilaa on runsaasti joka suuntaan. Viideskin viihtyy jonkun matkaa, sillä takaistuinta ei ole liiaksi muotoiltu vain kahdelle. Edessä istuimien muotoilu ja ajoasento ovat onnistuneet, eikä selkä valita pitkästäkään taipaleesta.Tavaratila on kookas ja muodoltaan selkeän kuutiomainen. Takaselkänoja koostuu kolmesta osasta 40:20:40 -suhteessa. Selkänojat voi kaataa tavaratilan seinässä olevista kytkimistä, ja pohjasta tulee tasainen, mutta kalteva. Latausjohdot ja muut tarvikkeet sopivat joko syvennykseen kontin pohjan alla tai etutavaratilaan.Ohjaamo on näyttävä linjoiltaan ja materiaaleiltaan. Kookkaiden oled-näyttöruutujen terävä grafiikka ja kirkkaus herättävät huomion yhdessä navigaattorin satelliittikuvanäkymän kanssa. Koeajoautossa oli vielä lisävarusteena apukuskin oma näyttö, jonka käyttö ei häiritse kuljettajaa. Emokonsernin tavoin Audillakin tykätään edelleen kiiltävistä sormenjälkiä keräävistä kosketuspinnoista, joita voi hipaista ja/tai painaa. Niitä on nyt ratin lisäksi ovessa, jonne myös valokytkimet on siirretty.Sähköisistä avustimista ei lumikeleillä saanut kuvaa, sen verran nopeasti keulan anturit pakkautuivat lumesta, eikä vakionopeudensäädinkään suostunut toimimaan perustilassa. Etuspoilerin päälle syvennykseen keräytyy helposti pari lumilapiollista lunta, joka ei sula yön aikana pois.Takapainotteinen nelivetoLiukkaalla kelillä Q6:n nelivetoversio pääsi elementtiinsä, vaikkei riuskaa tehoa saanutkaan hyödynnettyä. Takamoottori on etumoottoria tehokkaampi ja voimanjako sallii pienen luiston takapyörille. Runsaalla kaasulla perä irtoaa hallittuun sivuluisuun ja oikeaa siitä helposti ilman vastaheittoa tuoden kuljettajan naamalle virneen, vaikka kunnia kuuluu ajonvakautuksen elektroniikalle.Yhdessä tarkan ja nykyuutuudeksi suhteellisen tunnokkaan ohjauksen kanssa Audi miellyttänee useimpia kuskeja. Eikä matkustajillekaan jää valittamista, kyyti on mukavaa niin jousituksen kuin alhaisen äänitason ansiosta.Uudelle 800-volttiselle sähköarkkitehtuurille luvataan alhaisia kulutuslukemia, mutta ainakaan loskakelillä niihin ei ollut mahdollista yltää. Koeajon keskikulutus kipusi liki lukemaan 25 kWh/100 km, joten talvella toimintasäde on maksimissaan 400 km. Lataustehon huippu on roimat 270 kW, lataustaukojen pituus riippuu enemmänkin riittävän tehokkaiden latauskenttien löytymisestä. Vaihtovirtalatauksen Type 2-liitin on auton molemmissa kyljissä. Latausluukut avautuvat sähköllä, mutta raivostuttavan hitaasti. Hyvät ja huonot puolet tilat neliveto suorituskyky ajettavuus mukavuus hiljaisuus kulutus hipaisukytkimet Audi Q6 e-tron quattro SÄHKÖAUTO, neliveto 285 kW (388 hv), 855 Nm Akku brutto / netto 100 / 94,9 kWh Lataus Type 2: 11 kW (3 x 16 A) CCS: 270 kW WLTP-kulutus 17,3 kWh / 100 km toimintamatka 550 km Suorituskyky 0–100 km/h 5,9 s huippunopeus 210 km/h Mitat Pituus 4 771 mm Leveys 1 939 mm Korkeus 1 685 mm Akseliväli 2 889 mm Tavaratila 526 + 64 l Omamassa 2 350 kg perävaunu 2 400 / 750 kg Euro NCAP 5 Takuu 2 vuotta ajoakku 8 v / 160 000 km Hinta alkaen 65 990 € koeajoauto 83 140 € Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 31.3.2025 Koeajo Koeajo: MAN TGE 3.180 – uudistunut, muttei päällepäin 30.3.2025 Koeajo Maistiainen: Dacia Bigster – uutta kokoa ja makua hintatietoisille 30.3.2025 Ajatuksia autoista Mitä välivuoden jälkeen Jaguar: haastattelussa toimitusjohtaja Rawdon Glover 29.3.2025 Koeajo Koeajo: Škoda Elroq tekee harmaasta haluttavaa 27.3.2025 Koeajo Koeajo: Isuzu D-Max – ylpeästi maalaistollo 26.3.2025 Koeajo Koeajo: Citroën ë-C3 – pikku-Sitikka tuo sähköautot lähemmäs tavallista kuluttajaa 25.3.2025 Koeajo Sähköpyörän koeajo: Jäykkäperä ja sekarengastuksen yhdistelmä tekee Tunturin uutuudesta mielenkiintoisen 24.3.2025 Koeajo Koeajo: Mitsubishi ASX – jotain tuttua tässä on 21.3.2025 Koeajo Maistiainen: Mitsubishi Outlander PHEV – kansansuosikki lainaa rapakon takaa Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 31.3.2025 Lentokoneet Japan Airlines toi Boeing 777-300ER:n kesäkaudeksi Helsinki-Vantaalle, vaikka on jo eläköittämässä tätä maailman suurinta kaksimoottorityyppiä 27.3.2025 Uutinen Ajokortin ylläpito käy kalliimmaksi – ikäkuskien kukkarolla käydään 30.3.2025 Koeajo Maistiainen: Dacia Bigster – uutta kokoa ja makua hintatietoisille 1.4.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: moottorin vikavalo syttyi heti, mitä muuta vikaa vanhasta Toyota Prius -hybridistä löytyi? 30.3.2025 Ajatuksia autoista “Se ei ole puhelin, se on auto” – VW-pomon kommentti kertoo paljon mielentilastamme – Ajatuksia autoista 27.3.2025 Uutinen Ajokortin ylläpito käy kalliimmaksi – ikäkuskien kukkarolla käydään 25.3.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: ostimme vanhan diesel-Mersun tilalle lähes 300 000 km ajetun Toyota Prius -hybridin 31.3.2025 Lentokoneet Japan Airlines toi Boeing 777-300ER:n kesäkaudeksi Helsinki-Vantaalle, vaikka on jo eläköittämässä tätä maailman suurinta kaksimoottorityyppiä 25.3.2025 Laivat Päivän kuva: seuraavat jätit uunista ulos 27.3.2025 Käyttötesti Käyttötesti alkaa: Dacia Duster 4x4 – järkirakkautta ensisilmäyksellä 27.3.2025 Uutinen Ajokortin ylläpito käy kalliimmaksi – ikäkuskien kukkarolla käydään 5.3.2025 Autoilun hinta Tonnin pommit ovat nyt kolmen tonnin pommeja – mihin katosivat halvimmat autot? 11.3.2025 Autoilu Nakkaatko renkaat ulkovarastoon säilytykseen? Se saattaa pilata kumit ennätysajassa 6.3.2025 Autoilu Täytyykö peltoautokin liikennevakuuttaa? – Näin vastaa asiantuntija 6.3.2025 Kuluttajat Uudehkosta Fordista oli öljyt vaihtamatta, jakopää ja laturi hajosivat, auto haisi, eikä sen valotkaan toimineet – ostajalta lähes 12 000 euron vaatimus myyjälle