18.12.2024 Koeajo Sähkö Koeajo: Audi Q6 e-tron Quattro – wau-efektiä etsimässä Teksti Petri Munukka Kuva Petri Munukka Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Audi Q6 on täysin uusiutunut perusrakennetta ja sähköarkkitehtuuria myöten. Upea auto, mutta wau-efekti jää puuttumaan niin ulkonäöstä kuin ominaisuuksistakin. Audi Q6 on yksi talven odotetuimpia premium-luokan katumaasturiuutuuksia. Alun perin sitä povattiin esiteltäväksi jo viime talvena, mutta ohjelmistojen kehitystyö viivästytti valmistumista. Millään mullistavalla ominaisuudella odotusta ei kuitenkaan palkita.Q6 jakaa kokonaan uuden perusrakenteensa juuri kauppoihin tulleen Porsche Macanin kanssa. Seuraavaksi samalle alustalle esitellään luiskaperäinen Q6 Sportback sekä A6 viistoperänä ja Avant-farmarina. Ilmeisesti myös tuleva Bentleyn ensimmäinen täyssähköauto pohjautuu samaan tekniikkaan.Q6-mallistoon kuuluu kaksi takavetoista (185/225 kW eli 252/306 hv) ja kaksi nelivetoista (285/360 kW eli 388/490 hv) versiota. Säysein malli pärjää pienemmällä akulla (83 kWh) kuin muut (100 kWh). Syksyn ensimmäisille lumikeleille sopivasti osui koeajoon vähätehoisempi Quattro. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyRunsaat tilatKuukuutonen on erinomaisen tilava auto neljälle: tilaa on runsaasti joka suuntaan. Viideskin viihtyy jonkun matkaa, sillä takaistuinta ei ole liiaksi muotoiltu vain kahdelle. Edessä istuimien muotoilu ja ajoasento ovat onnistuneet, eikä selkä valita pitkästäkään taipaleesta.Tavaratila on kookas ja muodoltaan selkeän kuutiomainen. Takaselkänoja koostuu kolmesta osasta 40:20:40 -suhteessa. Selkänojat voi kaataa tavaratilan seinässä olevista kytkimistä, ja pohjasta tulee tasainen, mutta kalteva. Latausjohdot ja muut tarvikkeet sopivat joko syvennykseen kontin pohjan alla tai etutavaratilaan.Ohjaamo on näyttävä linjoiltaan ja materiaaleiltaan. Kookkaiden oled-näyttöruutujen terävä grafiikka ja kirkkaus herättävät huomion yhdessä navigaattorin satelliittikuvanäkymän kanssa. Koeajoautossa oli vielä lisävarusteena apukuskin oma näyttö, jonka käyttö ei häiritse kuljettajaa. Emokonsernin tavoin Audillakin tykätään edelleen kiiltävistä sormenjälkiä keräävistä kosketuspinnoista, joita voi hipaista ja/tai painaa. Niitä on nyt ratin lisäksi ovessa, jonne myös valokytkimet on siirretty.Sähköisistä avustimista ei lumikeleillä saanut kuvaa, sen verran nopeasti keulan anturit pakkautuivat lumesta, eikä vakionopeudensäädinkään suostunut toimimaan perustilassa. Etuspoilerin päälle syvennykseen keräytyy helposti pari lumilapiollista lunta, joka ei sula yön aikana pois.Takapainotteinen nelivetoLiukkaalla kelillä Q6:n nelivetoversio pääsi elementtiinsä, vaikkei riuskaa tehoa saanutkaan hyödynnettyä. Takamoottori on etumoottoria tehokkaampi ja voimanjako sallii pienen luiston takapyörille. Runsaalla kaasulla perä irtoaa hallittuun sivuluisuun ja oikeaa siitä helposti ilman vastaheittoa tuoden kuljettajan naamalle virneen, vaikka kunnia kuuluu ajonvakautuksen elektroniikalle.Yhdessä tarkan ja nykyuutuudeksi suhteellisen tunnokkaan ohjauksen kanssa Audi miellyttänee useimpia kuskeja. Eikä matkustajillekaan jää valittamista, kyyti on mukavaa niin jousituksen kuin alhaisen äänitason ansiosta.Uudelle 800-volttiselle sähköarkkitehtuurille luvataan alhaisia kulutuslukemia, mutta ainakaan loskakelillä niihin ei ollut mahdollista yltää. Koeajon keskikulutus kipusi liki lukemaan 25 kWh/100 km, joten talvella toimintasäde on maksimissaan 400 km. Lataustehon huippu on roimat 270 kW, lataustaukojen pituus riippuu enemmänkin riittävän tehokkaiden latauskenttien löytymisestä. Vaihtovirtalatauksen Type 2-liitin on auton molemmissa kyljissä. Latausluukut avautuvat sähköllä, mutta raivostuttavan hitaasti. Hyvät ja huonot puolet tilat neliveto suorituskyky ajettavuus mukavuus hiljaisuus kulutus hipaisukytkimet Audi Q6 e-tron quattro SÄHKÖAUTO, neliveto 285 kW (388 hv), 855 Nm Akku brutto / netto 100 / 94,9 kWh Lataus Type 2: 11 kW (3 x 16 A) CCS: 270 kW WLTP-kulutus 17,3 kWh / 100 km toimintamatka 550 km Suorituskyky 0–100 km/h 5,9 s huippunopeus 210 km/h Mitat Pituus 4 771 mm Leveys 1 939 mm Korkeus 1 685 mm Akseliväli 2 889 mm Tavaratila 526 + 64 l Omamassa 2 350 kg perävaunu 2 400 / 750 kg Euro NCAP 5 Takuu 2 vuotta ajoakku 8 v / 160 000 km Hinta alkaen 65 990 € koeajoauto 83 140 € Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 20.1.2025 Autoilu Työsuhdeautot auraavat latua liikenteen sähköistymisessä 18.1.2025 Koeajo Koeajo: DFSK E5 – saisiko olla sikahalpa 7-paikkainen lataushybridi? 16.1.2025 Koeajo Koeajo: Alpine A110 R Turini – R niin kuin raaseri 16.1.2025 Uutinen Uusi Opel Frontera alkaen 28 990 euroa – täyssähköllä ja hybridillä sama alkaen -hinta 16.1.2025 Yleinen Twingon paluu – Renaultin sähköinen kauppakassi saapuu 2026 alle 20000 eurolla 16.1.2025 Yleinen Tesla päihitti Audin 2024 – syynä luisunut myynti 15.1.2025 Koeajo Koeajo: Cupra Born VZ – kylkimyyryssä talvikelin kimppuun 14.1.2025 Uutinen Volkswagen Suomessa 75 vuotta: juhlamallisto ihan meitä varten 13.1.2025 Koeajo Koeajo: Ford Tourneo Custom Active – tilaa tarjouksessa Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 18.1.2025 Lentokoneet Finnairin kuukausi sitten vastaanottama tuorein Airbus A350 on tuotekehityksen myötä jopa viisi tonnia alkuperäisiä yksilöitä kevyempi 20.1.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: 674 000 kilometriä ajettu Saab 9-5 II vm. 2010 19.1.2025 Ajatuksia autoista Ajatuksia autoista: onko siihen viereiseen parkkiruutuun pakko änkeä? 19.1.2025 Ajoneuvot Renault Rafale tarjoilee lippulaivan tyyliä ja ominaisuuksia alkaen 41 390 eurolla 18.1.2025 Koeajo Koeajo: DFSK E5 – saisiko olla sikahalpa 7-paikkainen lataushybridi? 18.1.2025 Lentokoneet Finnairin kuukausi sitten vastaanottama tuorein Airbus A350 on tuotekehityksen myötä jopa viisi tonnia alkuperäisiä yksilöitä kevyempi 15.1.2025 Autoilu Tässä maakunnassa ajetaan tilastojen mukaan kaikista iäkkäimmillä autoilla 14.1.2025 Uutinen Mitä tehdä, jos autossa on jäljellä enemmän velkaa kuin arvoa? 14.1.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: syy käytetyn Mercedes-Benz S124:n kiemurteluun ja kolinaan löytyi 18.1.2025 Koeajo Koeajo: DFSK E5 – saisiko olla sikahalpa 7-paikkainen lataushybridi? 3.1.2025 Autoilu Näin paljon bensiinin hinta nousee – koskee liki 1,8 miljoonan auton käyttökuluja 18.1.2025 Lentokoneet Finnairin kuukausi sitten vastaanottama tuorein Airbus A350 on tuotekehityksen myötä jopa viisi tonnia alkuperäisiä yksilöitä kevyempi 7.1.2025 Uutinen Vakuutusyhtiö ei korvannut peurakolaria – auton vauriot johtuivat peuran väistämisestä eikä törmäyksestä peuraan 8.1.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Peugeot teki luksussedanin keskelle poikittain sijoitetulla diesel-V12:lla 6.1.2025 Käytetyt autot Fiatiin oli tehty jakopääremontti juuri ennen kauppoja – auton vesipumppu petti silti, autoliike alkoi syyttää auton ostajaa