19.10.2024

Audi Q6 Sportback E-Tron on hienoisella erolla Audin etevin sähköcrossover tähän asti

Kuva Audi

Valmistajansa mukaan Q6 Sportback E-Tronin perä muistuttaa alkuperäistä TT:tä. Tästä voidaan keskustella, mutta ainakin Sportback viilaa Q6 E-Tronin ilmanvastusta.

Audilla on tästä vuodesta alkaen ollut tarjolla kolme erillistä sähköcrossover-kokoluokkaa, joista kaikki perustuvat eri perusrakenteille. Q6 E-Tron on näistä tuorein, ja perustuu samalla perusrakenteista tuoreimmalle, konsernin Premium Platform Electricille eli PPE:lle.

Nämä kolme sähköcrossover-kokoluokkaa käsittävät yhteensä kuusi korimallia, kun nyt myös tuoreimmasta mallista on julkistettu viistetyn kattolinjan Sportback-versio.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Ilmanvastuskertoimesta sen huomaa

Todellakin ainoa eroavaisuus Q6 E-Tronin ja Q6 Sportback E-Tronin välillä on kattolinja. Sportbackissä on siis aatteen mukaisesti coupé-mallisista autoista inspiroitunut kattolinja ja perä.

Kauneus on katsojan silmässä, mutta tämän luokan autojen toteutuksessa on nähty kahta koulukuntaa siitä, miten perä on viimeistelty. On "ankanpyrstöjä" ja sitten pyöreämpiä toteutustapoja, joita on nähty Audeissa, ja niin tälläkin kertaa. Audi itse väittää Q6 Sportbackin perän muistuttavan vanhaa kunnon Audi TT:tä. Jätetään sekin yksityiskohta kunkin katsojan itse arvioitavaksi.

Yhtä kaikki, perän viistämisellä ja 3,7 senttimetriä pienemmällä kokonaiskorkeudella on Audin mukaan saavutettu aerodynamiikkaetuja. Siitä konkreettisena todisteena Sportbackin ilmanvastuskerroin on 0,26, siinä missä pitkäkattoisella Q6 E-Tronilla se on 0,28.

Sportbackin 511-litrainen takakontti on vain 15 litraa pienempi kuin pitkäkattoisessa Q6:ssa. Etutavaratila - Suomessa vakiovaruste - on luonnollisesti molemmissa malliversioissa samankokoinen, 64-litrainen.

Tämä näkyy myös toimintamatkassa. Performance-mallissa WLTP-toimintamatka on Q6-malliston pisin, ja Sportback venyttää sen pitkäkattoisen 630 kilometristä 26 kilometriä pidemmälle eli 656 kilometriin. On todennäköistä, että myös Sportbackiä aletaan tuomaan Suomeen kolmena eri versiona, siis takavetoisen Performancen lisäksi nelivetoisina Quattrona sekä SQ6:na. Niistä kaikissa on suuri, 94,9 nettokilowattitunnin akusto.

Yhdistämällä siis tuoreimman teknologian PPE-pohjarakenteen muodossa virtaviivaisempaan koriin, Q6 Sportback E-Tron on etevin sähköcrossover, jonka Audi on tähän päivään mennessä käsistään päästänyt.

Katoava korimalli?

Audi vaikuttaa pitävän viistokattoisten katumaastureiden lippua korkealla, kun sillä on näitä Q-mallin Sportbackejä mallistossaan nyt jopa neljä kappaletta: E-Tronit Q4, Q6 ja Q8 sekä polttomoottorinen Q5, jonka tuoreimman polven Sportback-versiota odottelemme. Konsernikumppani Porschellakin on Cayennesta erikseen Cayenne Coupé.

Samaan aikaan BMW, joka X6:nsa myötä koko homman aikoinaan vuonna 2006 keksi, on lakkauttamassa X4:n. Niin ikään Mercedes-Benzin on huhuttu nykysukupolvien jälkeen luopuvan viistokattoisista maastureistaan eli GLC- ja GLE Coupé'sta.

Toisaalta Euroopan viime vuoden myydyin automalli, Tesla Model Y, edustaa tätä luokkaa vahvasti, vaikka mainituilla perinteisillä automerkeillä, jotka tarjoavat samasta maasturimallista pitkäkattoista versiota, viistokattoisten korimallien osuus myynnistä on tyypillisesti jotain parinkymmenen prosentin luokkaa.

Lähde: Audi

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat