17.1.2025 Ajoneuvot Audi A6 E-Tron ennätti Suomeen aloittamaan Audin tämän vuoden uutuusrumban Teksti Benjamin Helander Kuva Benjamin Helander Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Audi A6:n ensimmäinen täyssähköinen painos on rantautunut Suomeen neljällä eri voimalinjalla ja kahdella eri korimallilla kilpailijoitaan pelkäämättä. Audin mallistossa käynnissä oleva muutos on luvatun laajuista, ja viimevuotisten Q6 E-Tronin, A5:n ja Q5:n tavoin myös vuonna 2025 on luvassa kokonaan uusia malleja sekä uusia versioita jo tutuista malleista. Yksi jo viime vuonna maailmanensi-iltansa saaneista mutta tämän vuoden puolella Suomeen ennättäneistä Audi-uutuuksista on A6 E-Tron. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyMuistin virkistämiseksiAudi A6 on meille kaikille tuttu mallinimi, mutta tästedes sillä tarkoitetaan pelkästään täyssähkömallia. Polttomoottorisen A6:n fanit saavat kuitenkin ainakin vielä tämän kerran omansa, sillä kuluvan vuoden aikana Audin on tarkoitus esitellä uudet A7 Avant ja -Sportback.Samalla logiikalla kuin A4 muuttui viime vuonna A5:ksi, Audi on varannut parilliset numerot sähköautoille ja parittomat polttomoottorisille. Meneillään olevan aikakauden siirtymäluonnetta Audille kuvaa se, että monissa eri luokissa on samanaikaisesti tarjolla oma mallinsa sähköisenä ja polttomoottorisena, ilman keskinäistä sukulaisuutta. A6 E-Tron on rakennettu jo tutuksi tulleen PPE- eli Premium Platform Electricin varaan. Näin autolla on toistaiseksi vain kaksi olemassaolevaa sukulaismallia, Audi Q6 E-Tron ja Porsche Macan. A6 E-Tron on täten ensimmäinen tälle alustalle tehty matalakorinen auto. PPE on varsin mukautuvainen perusrakenne, ja merkittävin yhdistävä tekijä sille rakentuvien autojen välillä on 800 voltin sähköarkkitehtuuri, joka on jaettavissa kahtia siinä tapauksessa, että käytössä oleva latausinfra ei tue 800 volttia.PPE on myös lähtökohtaisesti takavetorakenne, mikä ei täysin sovi Audin huiman pitkiin perinteisiin etuvetoisuuden kanssa. Sähköautojen kohdalla etuvetoisuus ei kuitenkaan tuota sitä pitoetua mitä se etumoottorisissa polttomoottoriautoissa tuottaa. Alkaen 64 990 euroaAudi A6 E-Tron on saapumassa Suomeen A6:na kolmena eri versiona plus S6 E-Tronina. Korimalleja on kaksi. Sportback korvaa perinteisen sedanin omaamalla kokonaisen takaluukun. Sportbackissä hyödytään aerodynaamisesti jonkin verran A6 Avant E-Troniin nähden, mutta farmarikorimalli tuo edun useisiin kilpailijoihin, esimerkiksi Mercedes-Benz EQE:hen nähden. Mitatut tavaratilat ovat molemmissa korimalleissa samat, 502 litraa, mutta ääritilanteissa Avant on toki käytännöllisempi.Audi on saanut tiivistettyä uutuuden alkaen-hinnaksi 64 990 euroa, ja tuolla rahalla saa nimeä A6 E-Tron kantavan perusmallin. Tämä versio on ainoa pienemmällä 75,8 nettokilowattitunnin akkukoolla varustettu versio. Toimintamatkamielessä tämä tarkoittaa silti ihan salonkikelpoista 621 WLTP-kilometriä. Seuraava vaihtoehto, A6 E-Tron Performance nostaa akun 94,9 nettokilowattituntiin 77 990 eurolla, ollen edelleen takavetoinen. Tämä versio on samalla malliston toimintamatkakuningatar ja yksi koko sähköautomaailman toimintamatkakuningattarista 750 kilometrin WLTP-tuloksellaan Sportbackin osalta. Nelivedon maailmaan auton ostajan tutustuttaa 81 990 euron A6 E-Tron Quattro. Tällä suuremman akun mutta hieman "janoisemman" voimansiirron yhdistelmällä voidaan yltää 710 WLTP-kilometriin.Jos päättää hypätä suoraan S6 E-Troniin, täytyy olla valmis maksamaan sopivasti alle sadalta tonnilta näyttävät 99 990 euroa. Sillä rahalla saa isomman akun, nelivedon ja 661 kilometriä toimintamatkaa. S6 E-Tronin ostajaa kuitenkin todennäköisesti kiinnostavat enemmän 370 kilowatin järjestelmäteho ja kiihtyvyys nollasta sataan 4,1 sekunnissa. Ominaisuuksia, joita suomalainen ostajakunta osannee arvostaaAudi A6 E-Tron on iso auto, joka ostetaan todennäköisimmin tietynlaisiin tarpeisiin. Mikäli ostaja etsii premiumautoltaan tilaa ja muunneltavuutta, on 4,93 metriä pitkässä ja 1,92 metriä leveässä A6 E-Tronissa sitä rutkasti tarjolla etenkin pituus- ja leveyssuunnassa. Korkeudessa on jouduttu hieman tinkimään, sillä hyvin hienoksi hiottu ilmanvastuskerroin 0,21 (Avantissa 0,24) on täytynyt yhdistää pohjan akkupannukakkuun. Joka tapauksessa 502 litran perustavaratilan lisäksi käytettävissä on penkit kaatamalla Avantissa 1 422 litraa ja Sportbackissäkin 1 330 litraa. Etutavaratila on aina vakiona, se on 27-litrainen.Erittäin tärkeä ominaisuus Audi A6 E-Tronin kaltaisessa autossa on myös riittävä perävaunumassa, ja kaikissa A6 E-Tronin versioissa se on varsinkin sähköautojen mittapuulla oikein hyvät 2 100 kiloa. Kookkaankin perävaunun hallintaa helpottaa kärryn huomioon ottava peruutuskamera, jossa on myös oma pesunestesuutin. Autossa on kameroita joka suuntaan, ja erityisesti keulan laajakulma helpottaa elämää pitkän keulan kanssa tiukoissa risteyksissä, joissa näkyvyys sivuille on heikkoa. Monelle on varmasti myös tuttu tilanne, että takamatkustajat eivät löydä turvavyön lukkoja. Erityisesti taksinkuljettajille tämä on jokapäiväistä. A6 E-Tronissa jonkinlaista helpotusta tähän tuo se, että turvavyön lukot ovat valaistut. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 4.1.2025 Ajoneuvot Hyvää 10-vuotissynttäriä, nykypolven Audi Q7 – ja muutamia muita automarkkinoidemme ikänestoreita 2.12.2024 Ajoneuvot Uusi Audi Q5 Sportback on todennäköisesti omassa genressään harvinaisen monen mieleen 1.11.2024 Ajoneuvot VW-konserni sulkee ensimmäisen tehtaansa Euroopassa – Brysselissä valmistetaan Audi Q8 E-Tronia enää helmikuun loppuun 24.10.2024 Ajoneuvot Uusi Audi A3 TFSI e on arkiajossa merkittävästi lähempänä sähköautoa – 143 kilometriä sähköllä ja 50 kilowatin pikalatausteho 19.10.2024 Ajoneuvot Audi Q6 Sportback E-Tron on hienoisella erolla Audin etevin sähköcrossover tähän asti 4.8.2024 Ajoneuvot Audi-johtaja vahvistaa Top Gearille, etteivät pienimmät mallit A1 ja Q2 ole saamassa jatkoa 14.7.2024 Ajoneuvot Tämä perä kuuluu Audi A5 Avantille – myös sähköinen A6 E-Tron sekä uusi Q5 mahtuvat aivan lähiaikojen uutuuskalenteriin 25.6.2024 Ajoneuvot Audi Q6 E-Tron on nyt jännittävällä ensivisiitillään Suomessa – maahantuonnin mielenkiintoiset piirteet selvillä 3.6.2024 Ajoneuvot Hyvinkin monipuolinen Audi A4, Passatin parempi puolisko, siirtyy historiaan – poimimme siis parhaat palat viiden sukupolven ajalta Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 7.2.2025 Klassikko Ruotsin kuningasperheen entinen Mercedes-Benz 600 Pullman huutokaupattavana – hinta-arvio jopa 250 000 euroa 6.2.2025 Käyttötesti Käyttötesti: Volkswagen Tiguanin huono tuuri jatkuu: nestevuoto pakotti korjaamolle 8.2.2025 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: Audi A8L 6.3 W12 Security 6.2.2025 Laivat Tallinkin Star palasi Itämerelle puolentoista vuoden jälkeen - korvaa kaksi laivaa Viron ja Ruotsin välisellä oikoreitillä 6.2.2025 Yleinen Karakatitsa – ruma jäiden etenijäihme Virosta 4.2.2025 Kuluttajat Tapion vain reilu 400 kilometriä ajettu uusi Volkswagen-sähköauto hyytyi kesken ajon tielle: ”Rekkaa ohittaessa olisi tullut kylmä hiki” 7.2.2025 Klassikko Ruotsin kuningasperheen entinen Mercedes-Benz 600 Pullman huutokaupattavana – hinta-arvio jopa 250 000 euroa 1.2.2025 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: Nopeusennätys-Audi 5000 CS quattro '86 5.2.2025 Koeajo Koeajo: Mazda 3 – kuin ostaisit käytetyn auton, ja hyvä niin 6.2.2025 Yleinen Karakatitsa – ruma jäiden etenijäihme Virosta 28.1.2025 Kuluttajat Nikon auto kivitettiin lommoille – vakuutusyhtiön mielestä kysymyksessä olikin törmäysvahinko 4.2.2025 Kuluttajat Tapion vain reilu 400 kilometriä ajettu uusi Volkswagen-sähköauto hyytyi kesken ajon tielle: ”Rekkaa ohittaessa olisi tullut kylmä hiki” 18.1.2025 Lentokoneet Finnairin kuukausi sitten vastaanottama tuorein Airbus A350 on tuotekehityksen myötä jopa viisi tonnia alkuperäisiä yksilöitä kevyempi 7.1.2025 Uutinen Vakuutusyhtiö ei korvannut peurakolaria – auton vauriot johtuivat peuran väistämisestä eikä törmäyksestä peuraan 8.1.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Peugeot teki luksussedanin keskelle poikittain sijoitetulla diesel-V12:lla